5 jarige kater bottumor

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Adriana »

of het meetbare schade geeft hangt af van de 'restwaarde' van de nierfunctie, de manier van toedienen en de dosering. en het is pas meetbaar als 3/4 van de nierfunctie naar de kl is..
demoniseren? ach.. als ik er heel zacht en vriendelijk hierover schrijf, dan komt het echt niet over..
en Streepje zag in haar leven geen dierenartsen en dat is soms/doorgaans/vaak/misschien levensverlengend op het gebied van al dan niet noodzakelijk toegediende al dan niet noodzakelijke medicatie.. ....... .......... denk ik ............

huisdierendokter heeft twee zeer werkzame middelen bij gewrichtsellende: rejoint en backmotion. zit pijnstiller in (analgos) en heeft goeie werking op kraakbeen en
dat het werkt weet ik van een vriendin van mij die het zelf gebruikt en niet zonder kan..
kan je paar bonken toesturen om te zien of safa het daar goed op doet..
over analgos als pijnstiller en dus alternatief voor de cams staan positieve berichten op het forum. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Dinky »

@cari: heb die ask a vet link van je even goed gelezen.
Daar staat heel duidelijk in dat metacaminjecties (waar dierenartsen nogal eens mee op de proppen lijken te komen) een behoorlijk risico vormen. Staat ook dat die Canadese arts dosering aanhoud van 0.1 ipv 0.3 wanneer ze toch injectie moet zetten maar dat ze dat vanwege de gevolgen liever vermijd.
De suspensie is veilig om tot 2 dagen na operatie te geven terwijl dierenartsen hier in Nederland beweren dat het veilig wekenlang gegeven zou kunnen worden.
Wanneer het dan gegeven wordt tegen artrose dan doet zij dus vooraf bloedonderzoek en daarna elk halfjaar bloedonderzoek om nieren in de gaten te houden. Ook moeten baasjes gelijk aan de bel trekken wanneer de kat minder eetlust heeft.

Nederlandse dierenartsen strooien echter te pas en te onpas met metacam en beperken zich zeker niet tot artrose :-( helaas is nierfalen pas te meten als het eigenlijk al te laat is en als het al gemeten wordt dan willen dierenartsen het niet snel accepteren als een gevolg van metacam maar liever andere oorzaken zoeken.

@Selma: hoe gaat het nu met Ciro?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Ciro lijkt zich verder prima te voelen, hij eet goed drinkt goed, wast, kwebbeld een beetje zoals gewoonlijk, maar die soort 'aanvallen' vind ik raar en ik ga vandaag met hem naar de dierenarts. Wat er dus gebeurd is vooral wanneer hij opstaat wankelend achteruit loopt. Het is zo een bizar gezicht, net of iemand hem in ze achteruit zet... soms miauwt ie erbij en afentoe niet. Soms is het ook erger dan andere keren. Als ie daarna verderloopt (meestal pak ik hem als het gebeurd voorzichtig met een dekentje zodat ie even blijft liggen) is alles weer prima. Dus ik weet niet ik krijg toch niet helemaal de indruk dat het fantoompijn is. Het is meer alsof hij geen controle heeft over zijn lichaam ofzo. Ik heb toch even gegoogeld speciek op 'achteruit lopen' en ik zie toch wel een aantal mogelijke oorzaken, waaronder ook neurologisch. Ik wil gewoon dat alle mogelijke oorzaken worden uitgesloten iniedergeval. Lever, suikerspiegel, epeleptie, kan volgens mij vanalles zijn dus. Als ik later meer weet laat ik het meteen weten!
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Wankelent is trouwens een beetje te zacht uitgedrukt, het is meer alsof iemand hem naar achter trekt ofzo, weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Gister was mijn moeder hier en ik heb het natuurlijk geprobeerd uit te leggen maar pas toen ze het zag zei ze dat het er inderdaad echt heel vreemd eruitziet... Het is tuurlijk ook gewoon gevaarlijk want hij loopt soms bijna achteruit de bank af of hij knalt zo tegen de muur aan. En hij is pas 6 dagen geleden geopereerd en heeft een hechting van wel 20 cm volgens mij. Ik ben er wel constant bij en er liggen overal kussens enzo maarja het is natuurlijk nooit 100 % te verkomen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Adriana »

selma schreef:..gegoogeld speciek op 'achteruit lopen' en ik zie toch wel een aantal mogelijke oorzaken, waaronder ook neurologisch.
Ik wil gewoon dat alle mogelijke oorzaken worden uitgesloten in iedergeval.
Lever, suikerspiegel, epileptie, kan volgens mij van alles zijn dus. Als ik later meer weet laat ik het meteen weten!
heel verstandig dat je uitgebreid bloedonderzoek laat doen, dat is tenminste wat ik hieruit begrijp.
ik denk met jou dat het aan de neurologische kant zit. het systeem is er nog (het is pas 6 dagen geleden..) niet aan gewend dat dat geen poot zit en dat geeft missch wel soort van kortsluiting in allerlei zenuwpulsjes..
gelukkig worden goed gegeten/plast/gepoept en voor de rest is het een kwestie van beetje meer tijd om alles weer op orde te krijgen.. hoop en denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Dinky »

Misschien dat je zo'n voorval kan filmen om aan de da te laten zien? In zo'n geval zijn beelden vaak duidelijker dan uitleg ;-) wel fijn dat het verder goed gaat met ciro en hoop dat de da je verder kan helpen met die 'aanvallen'.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Cari »

Als hij een achterpoot mist en achteruit gaat lopen, lijkt fantoompijn me ook wat vreemd. Ik denk dat hij zich dan eerder om zou draaien o.i.d. Het lijkt me inderdaad logischer dat er ergens 'kortsluiting' plaats vindt en hopelijk is dat tijdelijk. Gelukkig doet hij het buiten de aanvallen om wel goed.

Ik had nog een vervolg op meloxicam getikt, maar ik haal 't wel weer weg... hoort niet in dit topic :enaughty: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Daar dacht ik ook aan inderdaad, maar dat is lastig omdat hij vaak in de hoek van de bank ligt bijv. en dan dus letterlijk bijna via de zijkant/leuning dus niet vanaf het zitgedeelte, de bank achteruit afgaat.. dat is aan de kant waar hij ligt heel hoog, en dan zou hij dus eraf vallen. Het is een hoekbank en de hoek staat niet tegen de muur maar is dus in het midden van de kamer zegmaar. Dus in principe moet ik hem vaak pakken om hem tegen of laag te houden en dan kan ik het niet filmen.. Soms valt hij meer achteruit, maar af en toe gaat ie echt als een speer in ze achteruit! Maar ik 'hoop' dat het misschien gebeurd bij de dierenarts zodat ze het kan zien.. aangezien het dus vaak bij het opstaan gebeurd
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Ze vroegen de eerste keer toen het gebeurde ook of hij dan hapte naar de poot die er niet meer is, maar dat doet ie ook helemaal niet. Maar omdat hij de eerste keer echt ontzettende krijste dacht ik ja misschien hebben ze gelijk en is het fantoompijn. Kan tuurlijk ook heel goed dat ie er gewoon ontzettend van schrok omdat het de eerste keer was..
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Ciro komt net bij de dierenarts vandaan. Ze heeft naar zijn pupilreactie gekeken?, oren geschekt, naar de wond gekeken hoe ze vacht en ogen er verder uit zagen enzo en alles was helemaal goed. Met de informatie erbij dat verder alles ook goed gaat met eten, drinken, ontlasting, gedrag enz. heeft ze toch besloten om deze keer geen bloed te prikken mede omdat Ciro nogal bang was vandaag, en ze het gewoon niet nodig vond. Ik heb haar alles uitgelegd hoe het begon, wat hij doet en hoe het nu gaat en zij denkt dat het meer een 'stress' reactie is. Het is de eerste dagen zo enorm goed gegaan dat hij misschien toch wel een beetje over zijn grens is gegaan, of iniedergeval nog zoiets had van oke we gaan door, en dan op een gegeven moment toch gefrustreerd raakt door de hele situatie. En daarbij kan het ook zijn dat de andere poten iets vermoeid zijn en dus wankel waardoor hij zijn evenwicht verliest en zoekend maar zijn evenwicht achter, naar achteren toe loopt (ze heeft dit helemaal uitgelegd en voorgedaan maar dat zou ik hier nu niet helemaal kunnen na vertellen). Ik heb een poeder meegekregen voor over het eten wat iets rustgevend werkt. Ze zei dat ik zelf aan moest kijken en beslissen of ik dat zou geven of niet. Ik denk dat het zowieso wel een goed plan is aangezien maandag de hechtingen eruit gaat (een hele hoop!) en het hem misschien helpt iets minder bang daarvoor te zijn. Zowieso moet ik meteen bellen als er een symptoom bij komt zoals weinig eetlust, verandering in het plassen enz. En als het niet snel wat beter wordt wil ze toch bloed gaan afnemen. Ik moet zeggen dat het vandaag een keer of 3 is gebeurd, maar hij zichzelf eigelijk een stuk sneller corrigeerde. Ik hoefte hem net niet eens vast te pakken omdat hij na een aantal stappen weer gewoon stond. Ik hoefte verder niets te betalen :) (ja alleen het poedertje en als ik die uiteindelijk niet gebruik mag ik hem gewoon terugbrengen). Ik heb heel lang met haar gepraat en ben wel gerustgesteld gelukkig. En Ciro zet twee stappen in de kamer, rekt zich uit en hij is het alweer vergeten lijkt het ;)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door jennli »

Fijn bericht. Fijn dat ze alles zo goed uitgelegd heeft en fijn dat hij thuis weer kon ontspannen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Cari »

Klinkt allemaal goed en je hebt een fijne da. Als Ciro zich steeds sneller begint te herstellen is dat vooruitgang en vooruitgang moet je gewoon zijn gang laten gaan. Hoe heet het poeder dat je meegekregen hebt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 13-zylkene Dit krijgt ie vanaf vandaag :) Helaas ging het vandaag weer iets minder goed dan gisteren. Hij kwam nogal gefrustreerd over, hij beet zelfs in mijn hand toen het niet lukte om op te staan.. (niet hard eigenlijk heel zacht)en miauwen.. Hij lijkt het afentoe toch best wel moeilijk te hebben..arm beestje. Verder gaat het eten, drinken enzo nog steeds goed. Ik merk wel aan mezelf dat ik het toch ook best zwaar vind af en toe! Ik hou zo veel van die kleine harige draak.. (dat is ie echt soms)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Adriana »

jullie moeten allebei wennen aan de nieuwe situatie en dat kost wat tijd en is heel logisch.

zylkène werkt pas na een paar dagen en echte resultaten zie je binnen een/twee weken, dus één poeder lijkt me niet genoeg.

uit eigen ervaring weet ik dat niet iedere kat reageert op bv zylkène, telizen of destress..
missch kun je bij etos of apoth of kruidv oid flesje valeriaandruppels halen en op een wattenschijfje beetje door de lucht wapperen als je ziet dat hij 'problemen' heeft.
valeriaan werkt onmiddellijk maar dieren kunnen er verschillend op reageren.
beetje uitzoeken maar dat is meestal zo met voer en stofjes.

heel fijn dat je da wat meer tijd voor je heeft genomen en heeft uitgelegd en gerustgesteld.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Valeriaan zou ik ook kunnen proberen maar kan dat ook niet in druppels om te geven?? Want anders kan ik elke keer als hij opstaat gaat wapperen ;) of zou sochtends wapperen helpen voor een tijdje? Dat ik het dus een aantal keer per dag doe bijvoorbeeld. En heeft iemand ervaring met Bach? Want Bach resque kan ook voor dieren....
Plaats reactie