Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

@Adriana, Waar ik het meest van schrik? Van een kat die bijna stikt...want dat gebeurde hier...zo erg ging het. Dat is behoorlijk eng hoor, wanneer je dat ziet. En dat niet 1x maar meerdere keren. En zoals ik al aangaf reageert ze dus heftig op heel veel soorten medicatie.
patriciaenmicky
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2011 23:59

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door patriciaenmicky »

metacam hoor je vaker dingen over, mijn paard heeft er een maagzweer van gehad laatste keer :cry: maar jaren ervoor paar keer metacam gehad en paard liep erover als een jonge hengst is een merrie trouwens :-P en nooit geen last gehad, ik denk dat metacam nadelig kan zijn als een dier minder weerstand heeft misschien??

Mijn kat heeft voor zijn blaasoperatie ook metacam gehad en na zijn blaasoperatie ook paar dagen, maar niks raars gemerkt ervan gelukkig.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Nierschade heeft niets met weerstand te maken hoor. Maar als er ook ontstekingen zijn kunnen die de nieren wel ook belasten waardoor er met metacam dan 2 maal extra belasting komt. Dat zou wel kunnen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

pas als driekwart van de nieren is beschadigd, is het meetbaar. en nierschade is onomkeerbaar en dan ben je te laat.
dus waarom risico lopen?

voorbeeldje: bij de castratie wordt metacam gegeven. dat geeft in vrijwel alle gevallen bij katten nierschade, afhankelijk van de vatbaarheid en de toegepaste dosis.
zo'n dier gaat zijn leven dus verder met verminderde (nog niet meetbare) niercapaciteit en er hoeft dan nog maar iets bij te komen (virusinfectie of nierbekkenontsteking of..) en je hebt een nierfaalklant.
omdat nierschade vrijwel niet herstelt kun je het dus gewoon bij elkaar optellen.

er zijn katten die van een injectie metacam regelrecht een niercrisis inzeilen. dan 'helpt' alleen een paar dagen intensief spoelen/aan het infuus, als ze het al overleven.

het valt mij op dat dierenartsen nog steeds erg luchtig doen over het gevaar van metacam voor katten.
als je de bijsluiter goed leest, dan zie je dat de fabrikant rekening houdt met claims en zich over de hele linie daar tegen indekt. dat zegt mij genoeg.
het valt mij ook op dat in landen waar geen meloxicam/metacam voor handen is, nierschade niet/niet in de top drie van overlijdensoorzaken staat.
in de andere metacam-topic staat een heel rijtje links met informatie en bijsluiters van alternatieven voor metacam.

een kat met verminderde niercapaciteit is redelijk vatbaar voor andere klachten. dus er hoeft nog maar iets ernstigs bij te komen en je zit gelijk in de gevarenzone.

honden en wellicht ook paarden hebben minder last van nierschade door meloxicam, maar we hebben het hier over de toepassing voor katten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
patriciaenmicky
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2011 23:59

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door patriciaenmicky »

mmmmm straks is mijn lieve kat micky door de metacam incontinent geworden dan :cry:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

k weet niet of je dit serieus bedoelt.
bij nierfalen worden niet voldoende schadelijke stoffen uit het bloed gefilterd en vergiftigt de kat zich gaandeweg.
katten gaan meer tot veel meer drinken en plassen maar nierfalen is iets anders dan incontinentie en als je de bijsluiter van metacam leest, dan zie je dat incontinentie niet voorkomt bij de mogelijke klachten.
kans op nierschade wèl.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
patriciaenmicky
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2011 23:59

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door patriciaenmicky »

oke gelukkig maar, maar dan snap ik inderdaad ook niet waarom dan metacam nog voorgeschreven word bij katten :cry:
Cerna

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Omdat het meestal wel goed gaat en het is dus gewoon domme pech wanneer je gezonde driejarige kat tgv 5 weken Metacam nierfalen krijgt. "Ja, dat kan gebeuren, maar het gebeurt maar zo zelden en het is zo'n goed middel" en daarom wordt het nog steeds voorgeschreven en zelfs ontkend door de dierenartsen dat het nierfalen een gevolg is van de Metacam. En zo houden ze elkaar de hand boven het hoofd!
patriciaenmicky
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2011 23:59

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door patriciaenmicky »

ik heb veel ervaring met metacam bij paarden, daar is het een wondermiddel voor, mijn kat heeft het 1x gehad, geen nare ervaringen ermee gehad gelukkig.
fijn weekend allemaal
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

je weet niet hoeveel nierschade er inmiddels kan zijn aangericht want pas als driekwart van het nierweefsel is vernietigd/niet meer functioneert, is het bij bloedonderzoek zichtbaar in de meetresultaten.
je kunt dit soort uitspraken niet doen als je geen bloedonderzoek hebt laten doen en als niet een groot deel van de nierfunctie al verloren is..

metacam is niet ontwikkeld voor katten maar voor honden en ik kan me voorstellen dat het voor honden en kennelijk paarden een wondermiddel kan zijn.
katten zijn vleeseters en zitten iets anders in elkaar en de nieren van een kat zijn bijzonder kwetsbaar. er is een behoorlijke overcapaciteit maar nierweefsel herstelt nooit meer.
er zijn zat alternatieven voor metacam en baasjes zouden ervoor moeten kiezen geen risico te lopen. veel dierenartsen zijn nog niet zo ver en die vragen zich kennelijk ook niet af waar het langzamerhand epidemische nierfalen toch vandaan komt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Synemios »

Nou, nu ik dit lees maak ik me toch wel veel zorgen over de sterilisatie straks van de meiden.
IK ga wel duidelijk maken dat ik niet wil dat ze dit spul krijgen.
Ik ben normaal ook altijd wat voorzichtig met amerikaanse reacties, maar ik zie hier op het forum hollandse nuchtere mensen die toch ook nare ervaringen hebben met dit middel.
Better safe than sorry, ik vond 2 nierkatjes wel voldoende, en bij 1 van de 2 kwam het nierfalen ook vlak na een operatie, maar goed ik kan nu niet meer achterhalen of hij dit middel gekregen heeft, maar vind het wel toevallig, hij was pas 5 jaar toen zijn nieren slecht werden.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

t is erg simpel: beetje buprecare en missch klein beetje AB om eventuele infecties gelijk de kop in te drukken.
en je krijgt een voorgevuld spuitje mee om nog een paar dagen in het bekje te spuiten, t werkt vrij lang, > 12 uur is mijn ervaring hier met Enzo.
en klein werken, niet van die grote japen, dat is nergens voor nodig.
inwendige hechting zodat ook daar alles rustig blijft.
en gasnarcose en een dierenarts die dat niet heeft of kan, zou ik mijden want die heeft veel minder operatie-ervaring..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Synemios »

Mijn huidige DA gebruikt in ieder geval wel gasnarcose,
Ik moet over 3 weken terug met de meiden voor enting en ze zei dat ik gewoon alles wat ik wilde weten op moest schrijven en dan kan dat meteen besproken worden dus dan neem ik dit ook meteen mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door ruchama »

Ik blijf het verbazend vinden hoe jullie zo zwaar tillen aan Metacam, maar wel heel eenvoudig denken over een Opiaat.
Opiaten hebben namelijk juist risico's.

Hebben jullie de bijsluiten van Buprecare wel eens gelezen?
Hierin staat bij de bijwerkingen:

SPECIALE WAARSCHUWINGEN
Speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren
Buprenorfine kan soms significante ademhalingsdepressie veroorzaken en men dient, evenals bij andere opiaten, voorzichtig te zijn bij het behandelen van dieren met ademhalingsfunctiestoornis, of dieren die geneesmiddelen ontvangen die ademhalingsdepressie kunnen veroorzaken.
Men dient voorzichtig te zijn met het gebruik van buprenorfine bij dieren met leverfunctiestoornis. Daar buprenorfine wordt gemetaboliseerd door de lever, kan de intensiteit en werkingsduur worden beïnvloed bij dieren met leverfunctiestoornis. Bij nier-, hart- of leverstoornis of shock kan er een groter risico bestaan in verband met het gebruik van het product.
De baten/risicoverhouding voor het gebruik van het product dient te worden afgewogen door de behandelende dierenarts. De veiligheid is niet volledig geëvalueerd bij klinisch gecompromitteerde katten.

Bijwerkingen
Speekselvloed, bradycardie ( = een te langzame of onregelmatige hartslag) , hypothermie (= onderkoeling), agitatie, dehydratie (= uitdroging) en miose kunnen zich voordoen bij de hond en in zeldzame gevallen hypertensie (= hoge bloeddruk) en tachycardie(= een te snelle hartslag)
Mydriasis en tekenen van euforie (excessief spinnen, heen en weer lopen, kopjes geven) doen zich gewoonlijk voor bij katten en zullen normaal binnen 24 uur verdwijnen.
Buprenorfine kan soms significante ademhalingsdepressie veroorzaken; men dient voorzichtig te zijn bij dieren met ademhalingsfunctiestoornis of dieren die worden behandeld met geneesmiddelen die deze conditie kunnen veroorzaken.
Bij gebruik voor het verschaffen van analgesie kan zich sedering voordoen als bijwerking.

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=189
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door Adriana »

ja hoor, die bijsluiter heb ik gelezen.
heb jij wel eens jaren en jaren voor een nierfaalkatzel gezorgd?

wij tillen zo zwaar aan het risico van meloxicam omdat de schade onherstelbaar is!
en als je de bijsluiter van de meloxicam naast die van buprecare legt en je leest beide heel erg goed, dan zie je dat de meloxicamfabrikant/importeur al bij voorbaat zich indekt tegen nierbeschadiging.
we hebben op het forum een aantal goed gedocumenteerde gevallen van nierschade ivm metacam.

en de mogelijkheid dat een opiaat ademhalingsstoornis kan veroorzaken is peanuts vergeleken bij de ernstige waarschuwing voor de gevolgen van meloxicam..
bovendien kun je bij de eerste tekenen van éen van de bijwerkingen van temgesic/buprecare de dosis onmiddellijk verlagen en dat voldoet.
bij een meloxicam-vergiftiging gaat een katzel in het goeie geval een paar etmalen aan het infuus en dan maar hopen dat er voldoende nierfunctie overblijft. en die tijger is de rest van zijn leven behoorlijk gehandicapt.

en daarom en laat ik voor mezelf spreken til ik zo zwaar aan de waarschuwing tegen metacam/novacam.. zat alternatieven!
je ooit afgevraagd waarom dood door nierfalen zo hoog bij de overlijdensrisico's staat?
zou er missch een verband kunnen zijn met het voortvarende gebruik van meloxicam-ontstekingsremmers/pijnstillers?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie