Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Sterkte met het verlies van Beppie. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt.
En schuldgevoel is normaal, maar in dit geval echt niet nodig want stel dat je het wel eerder had geweten dan had Beppie heel lang in het medische circuit gezeten, was misschien beroerd geworden door de bestraling en de uitkomst was waarschijnlijk hetzelfde geweest want Beppie was hoogbejaard. En nu heeft ze tot haar 17e een fijn leven gehad.

Vanaf het moment dat bij ons een kat 10 jaar wordt laten wij jaarlijks een groot bloedonderzoek doen zodat je al ver voordat een kat meer gaat drinken, weet hoe het gesteld is met de interne organen en gelijk actie kunt ondernemen en medicatie kunt gaan geven of het voer kunt gaan aanpassen waardoor je verdere achteruitgang wat kunt vertragen.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Hoi allemaal.

Onze lieve vriend Jimmy is ongeveer een jaar of 14 en 1.5 jaar geleden de diagnose cnf. (Chronisch nierfalen).

Hij heeft een jaar of 4 geleden besloten dat hij bij ons wilde wonen (straatkat) en wij hebben hem met open armen ontvangen.

Aangezien het de schrik van de buurt is en met alles op 4 poten de strijd aangaat hebben we al de nodige keren bij de d.a. gezeten voor vecht wonden.

Aangezien hij jarenlang niet bij de d.a. was geweest op een zeker moment zijn bloed laten onderzoeken waarna cnf eruit kwam.

Meteen op een nierdieet (hills k/d) en dat heeft hij tot een paar maanden geleden prima gegeten.

Ineens wilde hij dat niet meer.
Allerlei andere nier dieeten geprobeerd en daar kwam toen natvoer van bephar uit.

Toen hij dat niet meer wilde begon hij ook slechter te drinken.

Gebit laten controleren en er moesten door achterstallig onderhoud meerdere kiezen en tanden getrokken worden.

Daarna weer een opleving.
Vervolgens vrij snel weer slecht eten en drinken.

Weer terug, bleek er een onsteking te zittenbij 1 van zijn getrokken kiezen.
Antibiotica en pijnstilling gekregen.

Ging weer tijdje goed en nu weer terug bij af.
Inmiddels dagelijks aan het smeren met mirataz.

We proberen hem nu echt van alles voir te schotel om hem maar iets te laten eten.

Afgelopen vrijdag nog bij d.a. geweest en die had hem nog een waterinfuus gegeven onderhuids omdat hij was uitgedroogd.

Dierenarts geeft hem eigenlijk op en zegt dat we beter met uiterlijk 2 weken kunnen euthanaseren.

Kat is van 5kg naar 4 kg gegaan.
Gaat nog dagelijks meerdere keren naar buiten.
Knuffelt zich nog steeds suf met ons.

Lijkt er verder nog weinig last van te hebben of dat i.i.g. niet te laten merken.

Ik ben er wel echt kapot van dat het zo slecht gaat met onze vriend en kan me bij het advies van de d.a. ook nog niet neerleggen.

Weet echt ff niet meer wat we nog kunnen/moeten doen.

Vind het moment van loslaten heel lastig omdat ik nu nog niet het idee heb dat hij er heel erg onder lijd....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Mies75 schreef: 14 jan 2024 18:11 Gebit laten controleren en er moesten door achterstallig onderhoud meerdere kiezen en tanden getrokken worden.
[...]
Weer terug, bleek er een onsteking te zittenbij 1 van zijn getrokken kiezen.
Antibiotica en pijnstilling gekregen.
Hoelang geleden zijn die tanden getrokken en hoe lang is het goed gegaan? Zijn er fotos genomen na het trekken van de kiezen? Of is de onsteking nu wel echt weer weg??

Bij de nierfalertjes is het wel bekend dat het met ups en downs kan gaan wat betreft eten. Ik ben in de laatste twee jaar met Bowy ook wel 'tig keer met voer geswitched. En op een gegeven moment weer terug bij het eerste ;)

Het nierdieet... dat is toch wel natvoer? Geen brokken? Het is zeer belangrijk dat ze voldoende vocht binnen krijgen en met brokken gebeurd dat niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Voor het gemak ff de rekening erbij geplakt (zonder prijzen)

18-04-2023 Braunule Plaatsen
18-04-2023 Braunule Blauw
18-04-2023 Dormazolam/Midazolam opl. inj. 20ml
18-04-2023 Novacam/Meloxidyl/Meloxidolor 5 mg/ml
inj.
18-04-2023 Intuberen (tube plaatsen)
18-04-2023 Endotrachreale tube maat xx
18-04-2023 Zuurstof 
18-04-2023 Gasnarcose 
18-04-2023 Gebitsreiniging 
18-04-2023 Extractie 
18-04-2023 Monocryl 5-0 1
18-04-2023 Dentale Rontgen Full Mouth kat 1
18-04-2023 Nagels knippen tijdens consult/operatie 1
18-04-2023 Novacam 0,5mg/ml kat, 5ml 1
18-04-2023 Comfortan Methadon 10 mg/ml per ml
18-04-2023 Propovet injectie per ml 3
18-04-2023 Bloedafname 1
18-04-2023 Catalyst® Chem 10 CLIP - Pre￾anesthetisch profie

Na het trekken van de kiezen is het zeker 6 maanden goed gegaan.

Daarna bleken er wat zweren in zijn bekje te zitten en daarna dus toch nog een ontsteking.

Aan de ontsteking is hij o geveer een week of 6 geleden geholpen.
Onder een roesje hebben ze het opengemaakt, schoongemaakt en weer dicht gehecht.

Verder a.b. en pijnstilling.

Zijn nierdieet was droogvoer met af en toe een blikje natvoer.

Hij dronk daar voldoende bij want was nooit uitgedroogd.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Een nierpatiënt drinkt nooit voldoende, maar altijd heel erg veel en wanneer een nierpatiënt daarnaast slechts zo nu en dan natvoer krijgt, is 'ie heel snel uitgedroogd.
Het is dus zaak dat Jimmy dagelijks natvoer eet en dan het liefst minstens 2x per dag (naast de brokjes) en het liefst ook nog iets aangelengd met warm water wanneer het paté betreft. Vocht, vocht, vocht is wat de nieren nodig hebben. Kattovit maaltijdzakjes of Royal Canin zakjes worden over het algemeen goed gegeten.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=4&ro=10

https://www.medpets.nl/royal-canin-rena ... ltijdzakje
(kip, vis, rund)

Ik lees niet dat de urine gecontroleerd is.
Wanneer hij goed eet en ondanks dat toch afvalt kan het zijn dat hij eiwitten verliest en dat is op te lossen met Semintra of Fortekor (niet iedere kat reageert goed op Semintra; mijn oudste ging in eetstaking). Maar dan moet eerst de urine gecontroleerd worden.

Wanneer de dierenarts al spreekt over inslapen, terwijl Jimmy zich nog suf knuffelt, dan ben ik erg benieuwd naar de nierwaardes. Heb je die gekregen?
Bij onze kat Noa kregen wij ook dat advies, maar Noa was pas 3 en wij zijn eigenwijs. Viereneenhalf jaar (!!) later hebben we haar in laten slapen.
Nee, loslaten is volgens mij - maar ik moet afgaan op wat jij schrijft - echt nog niet nodig.

En dan een operatie bij een kat met nierfalen, NSAID na afloop (narcosevloeistof is slecht voor de nieren, Novacam/Metacam is nog slechter voor de nieren) en geen infuus om de nieren te helpen al die afvalstoffen uit het lichaam te werken? Ik ben verbaasd (geen verwijt naar jou, maar naar de dierenarts die beter zou moeten weten).

Je kunt ook nog Puur Kidney en Dr. Ann's Kidney Support geven (nu ook nog met korting):
https://www.medpets.nl/puur-kidney

https://www.medpets.nl/zoeken?query=dr.+Ann+Kidney
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat het in volgorde is en de Dentale Rontgen dus naderhand is gedaan. Dan zal er niets achtergebleven zijn. En het is dus ook redelijk lang goed gegaan. Maar inderdaad... Novacam injectie bij een nierpatientje (met misschien ook nog zelf geven naderhand) :( (en dat terwijl ze wel gasnarcose hebben gedaan). En ook Comfortan heeft nierfalen als contra indicatie.

Brokken... Mmmh. Nierdieet maar dan toch zo iets droogs als brokken vol koolhydraten. Ja, het zou zeker niet mijn keus zijn ;)

Lust hij wel natvoer?

Lust hij wel wat licht gekookte kipfilet? Of koolvis? Vaak is het ook een kwestie van hem weer even aan het eten te krijgen zodat zijn ureum waardes weer stabiliseren en hij minder misselijk is.

Heb je ook al wel eens cerenia o.i.d. voor hen gekregen tegen misselijkheid?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Er is dus op 18/4 een bloed onderzoek geweest en daarna volgens mij ook nog een keer.

Tijdens zijn laatste behandeling voor het ontstoken plekje hebben ze ook zijn blaas aangeprikt en urine onderzoek gedaan.
Zijn urine gaf geen schrikbarende waardes aan, behalve ontsteking waarde, mogelijk een urine weg infectie.

Momenteel krijgt hij nu 2 bakjes pate van ah huismerk(kabeljauw met zalm) aangelengd met een beetje water.

S ' nachts eet hij een klein beetje droogvoer.
Een plakje rosbief ging er vandaag ook nog wel in.

Katovit en royal canin eet hij niet.
Wel dat soep achtig spul.

Cerenia heeft hij nog nooit gehad.
Wel mirataz.

Verder staan er overal bakjes en schaaltjes met water en in de woonkamer een drink fonteintje.

Ik zal morgen eens een overzicht vragen van alle bloed en urine onderzoeken en deze hier posten.

Als ik het zo lees dan heeft de dierenarts dus niet heel goed gehandeld.

Zou bijna een andere dierenarts zoeken voor een second opinion.

*zucht* je wilt toch altijd het beste voor je dier...
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Rekening 14/11

Kat Jimmie (528210006743631)
14-11-2023 Controle consult 1 € 29,50 € 29,50 21%
14-11-2023 Novacam/Meloxidyl/Meloxidolor 5 mg/ml
inj. per ml.
0.27 € 38,81 € 10,50 21%
totaal inc btw € 40,00
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

En 5/12 (toen hebben ze zijn ontsteking in zijn bek weer aangepakt)

Kat Jimmie (528210006743631)
04-12-2023 Kort consult/controle 1 € 15,00 € 15,00 21%
05-12-2023 Urineonderzoek compleet (incl Sedivue) 1 € 32,50 € 32,50 21%
05-12-2023 Blaas aanprikken (cystocenthese) 1 € 19,50 € 19,50 21%
05-12-2023 Braunule Blauw 1 € 2,50 € 2,50 9%
05-12-2023 Braunule Plaatsen 1 € 8,50 € 8,50 21%
05-12-2023 Propovet injectie per ml 2 € 7,04 € 14,10 21%
05-12-2023 Dormazolam/Midazolam opl. inj. 20ml 0.2 € 58,83 € 11,75 21%
05-12-2023 Comfortan Methadon 10 mg/ml per ml 0.15 € 80,20 € 12,05 21%
05-12-2023 Monocryl 4-0 1 € 16,00 € 16,00 21%
05-12-2023 Poliklinische behandeling per 10 min 1 € 42,50 € 42,50 21%
05-12-2023 Dentale rontgen, per opname 1 € 25,00 € 25,00 21%
05-12-2023 Korting conform prijsafspraak 1 € -65,00 € -65,00 21%
05-12-2023 Novacam 0,5mg/ml kat, 5ml 1 € 18,00 € 18,00 9%
05-12-2023 Clindaseptin opl. 25mg/ml flacon a 22 ml 1 € 28,90 € 28,90 9%
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Mies75 schreef: 14 jan 2024 20:18 Verder staan er overal bakjes en schaaltjes met water en in de woonkamer een drink fonteintje.
Problem is dat katten van nature al te weinig drinken uit zichzelf. Vandaar dat natvoer zo belangrijk is (zoals ook in de natuur).
Mies75 schreef: 14 jan 2024 20:18 Ik zal morgen eens een overzicht vragen van alle bloed en urine onderzoeken en deze hier posten.
Daarom vroeg ik al vanaf het begin om de factuur plus alle uitslagen op papier (bij afrekenen). Dan heb je gelijk een archief die je opbouwt.
Mies75 schreef: 14 jan 2024 20:18 Als ik het zo lees dan heeft de dierenarts dus niet heel goed gehandeld.
Novacam/Metacam zijn NSAID's met Meloxicam. Dit is zeer zwaar op de nieren. Ik begrijp niet waarom dierenartsen dat niet in zien. Ja, ze zullen zeggen dat ze geen keus hebben bij een ontsteking maar er zijn zeker alternatieven. Maar het lijkt soms wel of ze daar niet over na willen denken.

Ook met het roesje (Dormazolam/Midazolam) moet je heel voorzichtig zijn bij nierfalen (verbaasd me als ze dat niet besproken hebben). Ik vraag me af of ze hier dan wel de juiste risico afweging gemaakt hebben (maar dat kan ik natuurlijk niet zien).

Die nieren zullen echt een behoorlijke (extra) opdonder gehad hebben vorige maand.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Mies75 schreef: 14 jan 2024 20:18 Momenteel krijgt hij nu 2 bakjes pate van ah huismerk(kabeljauw met zalm) aangelengd met een beetje water.
Ik zou dan zeker een pot dr. Ann's bestellen want het voer van AH is geen nierdieet voor zover ik weet en dr. Ann's of Ipakitine kan dan de ergste schade aan de nieren wat beperken.
Een plakje rosbief ging er vandaag ook nog wel in.
Oei. Niet goed voor nierpatiëntjes.
Katovit en royal canin eet hij niet. Wel dat soep achtig spul.
Dat is jammer. Wat is dat 'soepachtige spul'?
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Omdat jimmy op een gegeven moment geen enkel nier dieet voer meer at zijn we uit pure wanhoop maar vanalles gaan proberen om hem i.i.g. maar iets te,laten eten met het idee dat het alternatief nog veel slechter zou uitpakken.

Momenteel eet hij een heel klein beetje droogvoer, hills HD kidney care en dan 1 a 2 blikjes pate van de ah wat inderdaad niet speciaal nierdieet is.

Ik heb toch maar weer het volgende besteld:

Kattovit Renal Maaltijdzakjes Kattenvoer 6 x 85 g - 6 x 85 g Kip, Kattovit Drink Nieren - 12 x 135

En daarbij de eerder aangegeven nier tabletten.

Eerder hadden we al een nier proefpakket geprobeerd maar daar at hij niets uit.

Tabletten eet hij ook niet dus ik zit eraan te denken om die nier tabletten 3x per dag te mengen met water en met een spuitje (zonder naald uiteraard) in zijn bek te geven.

Zo krijgt hij meteen wat meer vocht binnen.

Ik ga straks nog ff langs de da. Om de test resultaten op te vragen want op mail krijg ik nog geen reactie
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Wat ik ook lastig vind is dat er blijkbaar verkeerde keuzes zijn gemaakt door zowel mijzelf als de da.

Dit is onze eerste kat die we pas 4 jaar hebben.
We hebben dus ook geen enkele kennis van zaken.

Verder handelen we altijd vanuit eer en geweten en worden kosten nog moeite gespaard om onze vriend zo goed mogelijk te helpen.

We zijn niet verzekerd en hebben in de afgelopen 2 jaar al ruim 2000 euro uitgegeven bij de da. En dan vertrouw je erop dat de da. Wel weet wat hij doet.

Het is allemaal erg dubbel....
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Er wordt jullie ook niets kwalijk genomen, maar de dierenarts zou beter moeten weten.

Die niertabletjes mag je niet tegelijk met het eten geven (moet minstens een half uur tussen zitten want het moet in een schone mond; misschien dat je het nog kunt omruilen?), maar dr. Ann's is een poeder en daar doe je ongeveer 1 schepje van door het eten en dat twee keer per dag. Er zitten ook veel andere, goede, stofjes in. Er zit verder geen smaak aan de poeder en het eten wordt daarom normaal gegeten.

Wanneer Jimmy meer een paté-eter is kun je ook de mousse van Kattovit proberen en dat dan aanlengen met warm water zodat hij het kan obslobberen (niet teveel water want dan smaakt het nergens meer naar): https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=8&ro=10
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Het probleem is dat hij weinig tot niks eet.
Half bakje hier of daar dus dan krijgt hij alsnog te weinig binnen.

Ik heb meer ervaring met Franse hangoren
2 gehad en alle 2 getroffen door E.c. echt vreselijk.

De eerste hebben we moeten laten inslapen en de 2e heb ik erdoorheen gesleept met behulp van heel veel kennis uit een konijnen forum.

Heel heftig, 5x daags dwangvoeren en heel veel medicijnen, maar hij kwam er redelijk uit engeeft nog 1.5 jaar geleefd.

Vwbt katten....geen enkele ervaring dus ben blij met alle hulp die ik kan krijgen van hopelijk mensen met de juiste kennis en ervaring.
Plaats reactie