Mijn kat miauw erg veel

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Anonymous

Mijn kat miauw erg veel

Bericht door Anonymous »

Ik heb een kat die ongheveer 21 jaar oud is. Het is een schat van een beest, alleen mauwd hij erg veel. Vanaf het moment dat ik thuis kom is hij aan het mauwen. Zelfs als ik en mijn partner aan het slapen zijn, mauwd hij de hele buurt bij elkaar. Ik begrijp niet hoe dit komt. We geven hem genoeg aandacht. Daar kan het niet aan liggen. Zelfs als ik hem aan het aaien ben mauwd hij.

Is het gewoon willen praten, voeld hij zich alleen of is hij aan het dementeren??

Wie kan me hiermee helpen?
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hallo Patricia.

21 is natuurlijk al een hele leeftijd voor een kat. Heb je het idee dat hij ergens pijn heeft? Als dat niet zo is, kan het aandacht vragen zijn. Maar dementie is ook goed mogelijk.
De kat van mijn schoonouders is ook zo oud geworden en het laatste jaar miauwde zij ook ontzettend veel. Dat deed ze keihard en dan rustig 20 uithalen achter elkaar. Daarna keek ze wat verbaasd rond, net alsof ze niet wist wat er gebeurd was. Het leek bij haar erg op dementie.
Zij kreeg van de dierenarts wat valium voorgeschreven, zodat ze wat rustiger en meer op haar gemak was.

Heb je dit al met de dierenarts overlegd? Misschien kan die je advies geven.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kan inderdaad dementie zijn, of een nierkwaal.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sinds een half jaar mauwt Kyran ook erg veel, zomaar 'out of the blue'. We kunnen geen aanleiding vinden en hebben geen idee waar dit geroep vandaan komt.
Kyran logeert nog bij mijn zoon, die er knetter van wordt, vooral omdat Kyran de neiging heeft om 's ochtends tegen half vijf te beginnen met zijn concert...

Hij is op tijd gecastreerd en nooit seksueel actief geweest, dus ik betwijfel of het de roep der natuur is. Geen idee dus :geenidee:
Gebruikersavatar
Christa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2005 13:10

Nachtlawaai

Bericht door Christa »

Nougy is een flinke moeder van 3 kittens (8 weken) zelf is ze 11 maand.

Sinds enkele dagen loopt ze s'nachts flink te miauwen, een soort ingehouden miauw die in de keel blijft steken (ook wel zoals katers doen) en te knorren.

Dit knorren doet ze ook als de kittens liggen te slapen, net alsof ze hen roept om bij haar te komen liggen.

We proberen zoveel mogelijk dit nachtlawaai te negeren, en er geen aandacht aan te besteden, zodat ze dit niet gaat gebruiken om aandacht te krijgen.

Kan dit te maken hebben met haar krolsheid (dit was ze heel erg 2 weken geleden) of is het een roep naar haar kittens.

Meestal loopt ze in de gang en te miauwen, waar de kittens niet kunnen komen, (er staat een karton voor de deur zodat de kittens niet bij de trap raken).

Of is ze ongelukkig (om één of andere reden ?) of heeft ze last van de warmte? of ?............

Wie weet wat dit nachtlawaai te betekenen heeft
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat de krolsheid nog niet uit haar systeem is, en dat ze dus om katers roept. Daar moet je even doorheen, dat duurt even 8-)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Als de kat verder gezond is kwa eten/ontlasting/spelen dan is dat gemauw meestal een soort ontevredenheid of aandacht vragen. Vooral bij niet-europese raskatten komt het voor.
Onze Ragdoll heeft het ook. Aard vant beestje.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Xiara die de eerste maanden helemaal niet gemauwd heeft, mauwt nu constant.
Ik weet niet zo goed waar dit aan kan liggen. Ze is bij mijn schoonouders geweest toen ik een week weg was, daar krijgt ze niet heel veel aandacht doordat ze niet van Almar zijn kamer af komt.
Sinds we weer thuis zijn kan ik de kamer nog niet uit, maar soms ook als ik practisch naast haar zit begint ze in eens te mauwen.
Ik heb niet het idee dat het pijn is, want het is echt te pas en te onpas.
Heeft iemand enig idee waarom ze dit doet en wat ik er aan kan doen??
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Vraag het eens aan Hilleke Keereweer, de poezetherapeute. Wellicht probeert ze je toch iets duidelijk te maken.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb geen idee wat je eraan kunt doen, maar ik kan je wel vertellen dat wij er ook zo eentje hebben. Onze Barrel mauwt echt om aandacht. Niet dat ze aandacht wil hebben in de vorm van een knuffel, maar ze mauwt om aandacht met spelen ;-) . Verder vindt ze het ook leuk om gewoon een beetje tegen ons aan te "kletsen". Ik vind het wel iets vertederends hebben, maar kan me voorstellen dat ik wanhopig zou worden als ze de hele dag door om aandacht zou vragen :???: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Gelukkig doet Enzo het niet de hele dag. Maar als ik opsta heeft hij hele gesprekken met me. Hij gaat mee als ik ga douchen en praat dan tegen me vanaf de wasmachine. Overdag doet hij het niet zo heel veel. Alleen als hij ergens ligt en je loopt naar hem toe "begroet" hij je.
Simba praat(lees piept) wel wat meer. Hij staat soms op de gang te miewen en als ik hem dan roep komt hij aangesjeesd en geeft kopjes. Net alsof hij me even kwijt was.

En natuurlijk mauwt hij als hij aandacht nodig heeft. En dat kan rustig midden in de nacht zijn als ik naar de wc ga.

Ik vind het wel schattig bij onze katten maar die doen het dan gelukkig niet de hele dag door. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je er dan gek van wordt :roll:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ik word er niet echt gek van hoor, dat valt wel mee.
Ik vroeg me alleen meer af wat de oorzaak hier van zou kunnen zijn. Is het echt voor de leuk en gezellig dan vind ik het prima, maar als het om een andere reden is wil ik daar graag achter komen.
Zou toch zo veel makkelijker zijn soms als katten konden praten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mvlokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jun 2005 13:50
Locatie: Oss

Bericht door mvlokven »

Hallo,

John doet het ook, niet miauwen maar mauwen. Hij eet en drinkt goed en is hardstikke speels. Het is volgens mij echt alleen aandacht vragen. Nou vind ik dit meestal wel aandoenlijk maar af en toe mag het van mij ook wel wat minder! :ethink: hm, misschien toch eens met de therapeute contact opnemen dan.

Groetjes Marjolein
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Luid ochtendconcert

Bericht door cindy »

Hallo cat lovers,
Mijn kater Sunny zit de afgelopen weken elke ochtend (tussen 6-7 uur) hartstochtelijk te mauwen beneden in de gang. Het is een zeurderig, bijna krolsachtig hoog miauwen, hij heeft een heel arsenaal. Net alsof hij al zijn problemen kwijt moet. Tegen de tijd dat ik ga kijken, heeft hij het allang door en kan ik niet zien waar hij naartoe miauwt. Wellicht mauwt hij naar de katten die buiten lopen? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik probeer het te negeren, maar soms gaat hij zo lang door dat je er gek van wordt. Is het aandacht vragen? Of mauwt hij naar buurtkatten? Soms zit hij 's avonds ook wel eens in de gang en dan mauwt hij naar het niets.
Verder gaat het eigenlijk heel goed met hem. Hij is de laatste tijd wel veel naar de DA geweest i.v.m. een plek op zijn tong die behandeld wordt, maar hij gaat er qua energie, spelen en genieten alleen maar op vooruit! Hij komt nu pas een beetje los, lijkt wel.
Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hoi Cindy,

sommige kattenrassen zijn "praters"
Dus als er iets van een oosters ras in je kat zit is het heel normaal hoor :)

Mijn eigen kat praat ook regelmatig, ook al is ze niet oosters. Meestal praten we dan terug en dan is het vrij vlot weer klaar. Het is volgens mij een manier van in contact zijn/blijven met ons terwijl ze door het hele huis struint :)

Ook is het nu 's morgens hardstikke mooi weer. Mijn kat maakt me nu (in de winter absoluut niet hoor!!) vroeg wakker, zodat zij het balkon op kan. Dus misschien bedoeld Sunny ook zo iets?

Daarbij zijn er nu veel poezen krols, dat is natuurlijk voor katers ook een aanleiding om te mauwen.
Is hij gecastreerd?

Redenen te over dus ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten