Aha, Adriana, ik heb even gekeken op die site, en iets gevonden waarmee we iets kunnen.
Aangezien er geen gewicht en geen vochtgehalte bij de muizen en kuikens staan, kan je daar niets mee, maar er staat wel caloriën bij. De energieinhoud van die muizen en ratten ligt net onder de 2000 kcal. per kg muis dus.
Bij kuikens ligt het iets lager (1600 kcal)
En nu ben ik gaan zoeken naar de energieinhoud van kattenbrokken, maar dat staat er enkel bij RC en Hill's en zo, bij. Daar zit natuurlijk wel steeds meer zetmeel in dan in het voer dat wij nu geven. En als ik dezelfde vet- en eiwitgehaltes neem zit dat zetmeel er nog steeds erg boven, en dan weet ik dus niet of dat wel echt te vergelijken valt.
alleszins in RC en Hill's zitten rond de 4000 kcal/kg. Dus we kunnen het dubbele rekenen.
Aangezien een kat niet een bepaald aantal gram voer per dag, maar een bepaald energieniveau moet binnenkrijgen, kan je zeggen dat je die percentage's van de muizen kan verdubbelen.
(Is dat duidelijk zo

Dus een kat zal dubbel zoveel gram verse muis moeten eten als brokken om zijn energie binnen te krijgen)
Laat ons zeggen dat een kat 100 gr muis per dag nodig heeft, dan zal 50gr brokken volstaan. Dus 100gr muis aan ongeveer 20% eiwit per dag, geeft 50gr brokken aan ongeveer 40% eiwit. En dat is wat je in een graanvrij voer terugvind... En dat is ook wat ik eerder al uitkwam dat in een voer zit als je de koolhydraten terugdringt tot minder dan 20%. Ook de fosfor kom ik hetzelfde uit, namelijk tot 1,2 is normaal.
Het gehalte in een kuiken ligt ook iets lager, maar de energieinhoud is ook iets lager, en dan moet er iets meer kuiken gegeten worden en komt het op hetzelfde neer.
Sorry Adriana, als ik nu je hele geloof onderuit haal met mijn berekeningen. Ik zou als ik jou was nog steeds geven wat je nu geeft, want je hebt nu eenmaal katten van een ras dat kans heeft op zwakke nieren. En die kan je inderdaad maar beter op voorhand ontlasten.
Maar als je naar de natuurlijk voeding kijkt, en dus voor gezonde katten, is een percentage van 40% eiwit dus niet zo ontzettend vreemd, lijkt me...
Maar misschien maak ik ergens een fout?
Ik heb dit trouwens geschreven terwijl ik de berekeningen maakte, ik zal er nog eens goed over nadenken of het wel klopt...
BTW: vet zou met deze berekening in muizen op zo'n 16-18% komen. Dus onder de 20% lijkt me wel normaal.
Ik weet nog niet goed wat ik met de koolhydraten in het voer aan moet, want dat telt natuurlijk ook mee in de energieinhoud, maar die zit niet in muizen (of staat toch niet bij de analyse, zal zowiezo niet veel voorstellen).
Als er nu eens energieinhoud bij de graanvrije voeren zou staan...
Edit: bij Orijen staan de Kcal er wel bij, komt ook op 4000 kcal per kg uit. Dus de redenering blijft...
Kan iedereen volgen? Anders wil ik het bij interesse gerust wat langer uitschrijven. Vraag dan maar.
Ik zeg natuurlijk niet dat dit juist is of zo, ik maak ook maar berekeningen en redeneer uit feiten en analyses die ik heb. Dus denk niet dat ik denk dat ik de waarheid voor goed voer neerschrijf! Tenslotte denk ik ook maar, en blijft elke kat iets anders nodig hebben.
De vraag blijft dan natuurlijk waarom zoveel katten dan nierproblemen ontwikkelen. Zou dat zijn omdat er veel katten (los van de genetische aanleg dan he!

) slechte voeding krijgen en veel plantaardige eiwitten? Want ik heb gelezen dat het vooral bij nierkatten belangrijk is om dierlijke eiwitten te geven omdat dat degene zijn die ze nodig hebben als bouwstenen. De anderen gaan ze dan afbreken als voedingsbron en die belasten de nieren. Niet diegene die het lichaam echt nodig heeft en gebruikt...
Het zou wel logisch zijn dat veel eiwitten uit vb granen ervoor zorgen dat de kat die eiwitten enkel kan gebruiken om af te breken als energiebron en de reststoffen via de nieren moeten uitgescheiden worden. Maar de kat moet ook haar eiwitten bekomen om haar aminozuren te bekomen dat het lichaam nodig heeft als bouwstenen, en misschien krijgen ze daarom nog honger? Omdat die noodzakelijk eiwitten nog nodig zijn? Het is maar een brainstorming hoor, dit laatste hier.
Wat wel is, is dat granen en zetmelen voor meer hongergevoel zorgen. Dat is bij mensen net zo! En daar wordt je dik van als je niet oplet.
Ps: ik wil hier dus absoluut niet mee gezegd hebben dat nierfalen het gevolg zou zijn van slechte voeding (ik weet dat het zo over kan komen)!! Laat dat aub duidelijk zijn! Natuurlijk zijn er een heleboel factoren, niet in het minste genetische aanleg of zelfs afwijking en natuurlijk gewoon ouderdom. Bij ouder worden slijten alle organen wat, en de nieren zeker niet minder!
Ik wil gewoon maar zeggen dat slechte voeding misschien wel nierfalen kan veroorzaken? Ik weet het niet hoor, ik denk maar na en zoek antwoorden op bepaalde vragen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)