Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die giftig zijn (geen vragen ajb)

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap heeft al anticonceptie naar binnen gewerkt, gister een takje van de Aloe Vera gesloopt, and he's still alive! Nou had ie dat van de Aloe volgens mij zelf al snel door.
Verder speelt ie regelmatig met de hortensie, maar daar zitten nu ook geen bloemen of bladeren aan.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Ik weet dat je hier geen vragen mag stellen, maar ik had wel een vraag over een product (eigenlijk meerdere) waar onze Tux gek op is, die nogal onconventioneel zijn voor katten. Ik moet natuurlijk wel weten of dat deze evt. giftig voor hem zouden kunnen zijn.

Zou iemand me kunnen PB-en die me hierbij kan helpen, dan stel ik de vraag wel over PB.

Of, als ik Roland heel lief aankijk, mag het ook hier?? Of heb je een ander topic, Roland?
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Yups de spar is giftig ivm bepaalde olien die in de naalden zitten. Ook het drinken van het water kan giftig zijn.
Verder zou ik uitkijken met naalden (als ze gaan kauwen aan de takken), een naald kan vervelende problemen opleveren als ze ze opeten. Ze zijn stug en blijven makkelijk ergens steken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

[URL verwijderd door Admin]

Kunnen dubbele tussen zitten die al een keer zijn genoemd in deze topic.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik had even terug zitten lezen en zag dat een yucca giftig zou zijn, nou Jessie is gek op yucca's heeft er ooit al eentje gesloopt door er constant op te kauwen en aan te vreten en mevrouw is nog heel erg levendig :-P

Salmonella is ook absoluut geen gevaar voor katten, alleen voor mensen.
Het maagzuur van katten is zo sterk dat daar praktisch niks in overleeft.
Katten die op een versdieet staan krijgen regelmatig het geel van een rauw eitje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kerstbomen, kerstplanten en de risico’s voor onze huisdieren:
- Typische kerstsierplanten zijn maretak en hulst. Maar opgelet, de bessen van beide plantensoorten zijn giftig. De symptomen van vergiftiging zijn speekselvloed, diarree, braken en zenuwstoornissen. Bovendien leidt maretak ook tot hartstoornissen. Als het dier een hoge dosis heeft ingenomen en niet snel behandeld wordt, kan dit de dood tot gevolg hebben.
- Kerstster (poinsettia) is een giftige plant en irriteert het spijsverteringskanaal van het dier en bij langdurig contact ook huid en slijmvliezen. Neem geen risico en houd deze plant goed buiten bereik van uw huisdier. Heeft hij er toch van gegeten, geef hem dan onmiddellijk veel water en norit en ga daarna meteen naar de dierenarts.
- Met kerstbomen moeten we voorzichtig zijn. De naalden bevatten veel giftige stoffen. Zet daarom de etensbak niet te dicht bij de kerstboom en laat knaagdieren niet aan de stam knagen.
- In engelenhaar zit glasvezel, dus hang dat niet of heel hoog in de boom.
- Kerstballen en andere versierselen zijn vaak een uitdaging voor de hond of kat. Wees voorzichtig, een verwonding is zo gebeurd!
- Hang kerstboomversierselen van chocolade ook hoog in de boom. Chocolade is puur vergif voor de hond.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

Heb of had hier een hyacint staan die ik kado had gekregen, maar volgens de lijst die ik tegenkwam op internet is deze ook giftig, dus ik zal mijn ouders er maar mee gaan verblijden.
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

sandy schreef:Ik had even terug zitten lezen en zag dat een yucca giftig zou zijn, nou Jessie is gek op yucca's heeft er ooit al eentje gesloopt door er constant op te kauwen en aan te vreten en mevrouw is nog heel erg levendig :-P
Wij hebben ook een yucca staan waar ze de toppen van kapot knagen, maar ik heb juist ergens gelezen dat de yucca niet schadelijk is en dat ze die gewoon erg lekker vinden.

Voor de rest heb ik alle kamerplanten maar in de katvrije kamer gezet, anders blijft er niets van over! Die komen na hun puberteit wel weer terug. :smile:
Gebruikersavatar
Sweatsticky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 jan 2009 13:33
Locatie: Achterhoek

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door Sweatsticky »

Heb al eens op een website gelezen dat ook walnoten giftig voor de kat zijn...ook de buitenkant...
Het is niet dodelijk maar de kat zal zich hierdoor niet lekker voelen...
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door Muizenis »

Naast dat ik katten heb, (onder)houd ik ook een volkstuin. Ik pretendeer niet àlles te weten maar ik weet wel veel, volgens sommigen érg veel...! En dan met name over kruiden en hun werking. Laat één ding duidelijk zijn, een kat is een vleeseter (carnioor). Het maag/darmstelsel is daar ook naar. Met groemvoer doet een kat niets. Het verteren van eten begint in de bek (speeksel) daarna naar de maag (zuren). In beide gevallen ontbreekt het de kat aan natuurlijke opnamepatronen. Toegevoegde groenten aan kattenvoer zijn dus nutteloos en alleen maar bedoeld om mensen, gezondheidsfreaks, op een dwaalspoor te zetten. Het gaat er via het bekkie in en komt er, aan de achterkant, bijna precies hetzelfde weer uit. Instinctief weten bijna alle katten wat ze wel en niet kunnen eten. Wanneer jij zelf bij voorbeeld twijfelt of kipfilet nog goed is, snijd er dan maar een klein stukje van af en schotel dat de kat voor. Indien bedorven zal de kat het niet opeten! Om terug te komen op giftige planten: Een kat eet alleen maar groenvoer om haarballen uit de maag te verwijderen. Een buitenkat zal nooit aan een giftige plant knabbelen! Er zijn namelijk grassprietjes, die de voorkeur hebben, voorhanden. Of zo je wilt, voor-pootjes ;) Het is niet voor niets dat aan houders van binnenkatten wordt aangeraden om Kattengras of een Parapluplant te kweken. Beide soorten, en ook beide onweerstaanbaar voor de Feline, bevatten namelijk een stof die door katten niet verteerd kan worden en die een impuls tot braken geeft. De bij het dagelijkse "toilet maken" ingeslikte haren, die óók niet door de kat worden verteerd, worden daardoor (het overgeven) verwijderd. Conclusie/Moraal: Heb je een kat die nooit buiten komt... Hij/zij zal zich alleen te goed gaan doen aan (giftige) planten wanneer er geen gras/parapluplant/veilig alternatief in de buurt is!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door Muizenis »

;) Wanneer je specifieke vragen mocht hebben, over (giftige) planten, kun je ze aan mij stellen via een PB. ;)

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door Lotte »

Ik vond een lijstje die behoorlijk volledig lijkt over giftige planten voor katten

tuinplanten:
http://www.russischblauw.info/giftigepl ... anten.html

kamerplanten:
http://www.russischblauw.info/artikelen ... anten.html
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door lievelijn »

mooi!! eindelijk bewijs gevonden dat de ficus weg moet :P
en nu valt ineens t kwartje waarom vlinder zo dol is op onze zebragrasjes :P
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vertel hier wat je weet over: planten en produkten die gifti

Bericht door Lotte »

zag net dat op de homepage ook een link naar een giftige planten lijst staat
http://www.licg.nl/ContentSuite/templat ... nt_id=2206

(nu ga ik toch de hedera maar even bij knippen op de plekken waar Saar en Aelyn er steeds tussendoor gaan)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie