gesteriliseerde birmaan met krols gedrag ...

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
polina
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2012 20:43

gesteriliseerde birmaan met krols gedrag ...

Bericht door polina »

Hallo iedereen!

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen want ik ben ten einde :s
Ik heb een Heilig Birmaantje, Polina, 7 jaar oud.
6 weken geleden heb ik haar laten steriliseren, laat zullen velen denken, maar haar krols gedrag was beperkt vandaar...
eind januari was ze krols, erger of anders, toevallig moest ik toen naar de dierenarts voor de jaarlijkse controle. Daar merkte de dierenarts meteen op dat ze krols was en begon over een sterilisatie, maar ik ging er niet echt op in omdat het bij polina meestal van korte duur is.
maar toen we een paar weken verder waren was haar krolsheid nog altijd niet over, constant miauwen, vooral s'nachts, om zot van te komen.
Dus nam ik de beslissing om haar te laten helpen.
Dit gebeurde begin april.
nu zijn we 6 weken verder en nog steeds miaauwt ze s'nachts het hele appartementsgebouw samen ...
Ik zie mijn Birmaantje doodgraag maar zo doen we al weken aan een stuk geen oog dicht, vandaag ging ik terug naar de dierenarts met mijn verhaal.
Hij verzekert mij dat de sterilisatie correct is verlopen, wel wist hij mij te vertellen dat er cystes aanwezig waren op de verwijderde eierstokken.
hij heeft ook een uitstrijkje genomen en onderzocht, zo konden ze zien of nog krols was of niet, wat volgens het uitstrijkje negatief bleek. volgens hen vertoont ze geen krols gedrag, en inderdaad bij de dierenarts was ze redelijk normaal, geen kopjes geven, geen rilling als je over haar rug wrijft enz ... hier thuis WEL ...
Volgens hen is het gedragsmatig ... waardoor, geen idee, het enige verschil is dat ik sinds januari een nieuwe partner heb.
zij stellen nu feliway voor... maar wat als dit niet helpt???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gesteriliseerde birmaan met krols gedrag ...

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
ik neem aan dat jouw poes gezien de cystes op de eierstokken in die tussentijd ook af en toe de kattenpil heeft gehad? als dat zo is dan neem ik aan dat je da je heeft uitgelegd dat je heel alert moet blijven op bv tumoren bij de tepels?
en het zou kunnen zijn dat die hormonen-overgang (dus niet alleen de castratie) ervoor zorgt dat ze niet lekker in haar vel zit.
heeft ze bij de castratie een gezondheidscheck gehad met bloedonderzoek?
aziaten kunnen behoorlijk lawaaierig zijn en er is niet te overzien of dat tijdelijk is.
doorgaans is het dan een kwestie van dingen uitproberen.. zoals daar zijn: veel meer aandacht en daadwerkelijk spelen en borstelen en kammen, zeker alles bij elkaar meer dan een half uur per dag.
koop wat valeriaandruppels bij de drogist of speeltjes met kattenkruid. er zijn plantaardige middelen zoals telizen of zylkene of destress bij huisdierendokter, die zou je ook kunnen proberen.
geen clomicalm! dat kan voor katten ernstige bijwerkingen geven!
en je zou een feliway stekker kunnen proberen en net zoals jij kan ook ik niet in de toekomst kijken, dus of je hiermee je probleem gaat oplossen kan ik niet voorspellen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
polina
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2012 20:43

Re: gesteriliseerde birmaan met krols gedrag ...

Bericht door polina »

Dank je voor de reactie.
De dierenarts geeft geen bloedonderzoek gedaan, dit zal ik best eens laten uitvoeren dan.
en ook ivm de tumoren wist ik niks.
ik mag straks de feliway stekker gaan ophalen en zal deze uitproberen.
ik heb gisteren ook wat rond gezocht op de site en las ergens om het avond eten later te geven en heb dit dan ook toegepast gisterenavond en heb net voor het slapen gaan nog eventjes geravot ermee.
en dit met resultaat, ze is de hele nacht rustig geweest. De eerste nacht sinds lang!
Ik ga natuurlijk nog geen gat in de lucht springen, maar laat ons hopen dat het niet eenmalig is!
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: gesteriliseerde birmaan met krols gedrag ...

Bericht door Livewithlouis »

Hey Polina,

Ik heb zelf een Birmaan, en vroeger ook een gehad. Mijn ervaring is dat ze ontzettend gevoelig zijn! En daarnaast ook zeer vocaal aanwezig. Ze communiceren echt op deze manier. Het is een intelligent ras en als er eenmaal een reactie komt op bepaald gedrag zullen ze dit blijven gebruiken.

Even over de kattenpil, heeft ze die daadwerkelijk gehad? Een bloedonderzoek doen is zeker verstandig, altijd interessant en ook niet overbodig op haar leeftijd.

Wat de kalmeringsmiddelen betreft, dat zijn oplossingen om de consequentie van je probleem te verbloemen, het is geen oplossing voor de oorzaak.
Als je door aandacht geven al resultaat boekt, zit je qua oorzaak eerder in de goede richting en denk ik minder snel aan een medisch probleem.

Is het miauwen begonnen toen je nieuwe partner in huis kwam? Is er iets anders verandert in je leefsituatie? Kan je veranderingen bij jezelf opmerken?
Geloof me ze zijn zeer sensitief en voelen dingen eerder dan jijzelf! (daarom zijn ze ook zo fantastisch!)
polina
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2012 20:43

Re: gesteriliseerde birmaan met krols gedrag ...

Bericht door polina »

hey,
dankje voor je reactie.

Eigenlijk is ze nooit echt vocaal geweest, af en toe es een miaauwke maar nooit echt overdreven zoals nu.

Ze heeft inderdaad in het begin dat ik ze had max3 maal de pil gehad. maar dan eigenlijk mee gestopt omdat ze toch niet in aanraking met ander katten kwam.

ja ik denk ook niet echt dat de oorzaak medisch is. maar de echte oorzaak vinden is moeilijk :-)
en aandacht krijgt ze zeker voldoende, zelfs nog meer dan vroeger door mijn partner.
dacht eerst dat het daarmee te maken had ...

Het miauwen is begonnen enkele weken nadat mijn nieuwe partner thuiskwam ..., verder is er niks verandert in de leefsituatie het enige wat ik nog kan bedenken is dat rond die periode ingebroken is hier bij mij thuis ... misschien daar iets mee te maken... echt moeilijk, want verder merk je geen enkele verandering bij haar. in de loop van de dag blijft ze de zelfde als altijd, maar nachts :s
het is nu 2 nachten goed geweest maar deze nacht begon ze terug te miaauwen :(

en toch twijfel ik nog als die sterlisatie goed verlopen is, ik vind nog altijd dat haar gedrag incl het miaauwen veel te vergelijken is met de periodes dat ze krols was.
overal tegenaanlopen, het miaauwen snachts, over de grond vleien ...
Plaats reactie