Poes eet niet en is lusteloos

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
asgro5555
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2012 19:53

Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door asgro5555 »

Onze poes Boefje van 1,5 jr eet niet meer, verder is zij erg lusteloos.
Zij is vorige week vrijdag geopereerd aan een tand door haar bovenlip. Na de operatie is ze vrij snel weer goed gaan eten en drinken. Niets aan de hand. Maar afgelopen dinsdag wilde ze niets meer eten. Ze is op dit moment bij de dierenarts ter observatie. Ze krijgt nu dwangvoeding. Maar verder weet de da het ook niet echt geloof ik. Ze heeft geen koorts alleen ze eet niet en is erg rustig voor haar doen. Ik maak me echt zorgen. Iemand tips ???
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door mittenslief »

PHHHHH, weet niet maar ze is al bij de da dus ik neem aan in goede handen sterkte en ik hoop dat ze snel opknapt, heeft ze misschien metacam gehad???
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
asgro5555
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2012 19:53

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door asgro5555 »

Novacam maar als ik de berichten lees schrik ik nogal.
Tips over wat ik kan navragen bij de da of welke testen er gedaan zouden kunnen worden ?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door mittenslief »

simpel bloedtest, daar komt meestal al genoeg uit en ik hoop een keer goed nieuws, al krijg ik al
kippenvel als ik de cam familie weer voorbij zie komen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Cerna »

Onze Noa had hetzelfde na een operatie: wondjes waren goed genezen, maar ze wilde niet eten en was apathisch. Uiteindelijk bloed laten prikken en de diagnose was: nierfalen!
Noa had Metacam gehad............... :evil: :-(

Dus: bloed laten nakijken en :epray: dat het geen nierfalen is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Adriana »

yep.. ook hier de griezels.
nierwaardes testen en onmiddellijk aan het infuus en proberen door te spoelen! (vloekt zachtjes..)
kan je dierenarts geen bijsluiters lezen?
wij vermoeden dat katzel last heeft van acuut nierfalen en zichzelf nu vergiftigt omdat de nieren de afvalstoffen niet kunnen filteren. dat herstelt ook vrijwel niet meer..
vraag even waarmee ze wordt gedwangvoerd, want het meeste aansterkvoer is absoluut ongeschikt voor nierfalers en zorgt dat ze nog zieker worden..

in het topic nierfaalkatten staan in het eerste bericht links naar overzichtelijke en informatieve teksten over achtergrond, behandeling en verzorging. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... faalkatten

wens je veel sterkte want een ziek dier is nooit leuk en dit is helemaal afschuwelijk.
snelheid is geboden en als je dierenarts sputtert en je kunt hem niet overtuigen,
overweeg dan second opinion en behandeling elders..
want dit kan niet al te lang (weken) meer duren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ischa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2012 09:21

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Ischa »

Hoi allemaal,
Ik ben Ischa Swartz en dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen (http://www.dierenziekenhuizen.nl).

Je hebt een jonge kat die niet meer eet. Dit kan bij praktisch iedere ziekte optreden. Bij jonge dieren is de oorzaak vaker onschuldig dan ernstig, maar je weet nooit zeker.

Ik zou zelf inderdaad het liefst wat aanvullend onderzoek willen doen (bloedonderzoek, urineonderzoek) om te kijken of er inwendige problemen zijn. Wat ik nog niet gehoord heb is wat er uit het algemeen onderzoek kwam. Was ze uitgedroogd bijvoorbeeld, andere afwijkingen? Wat is het plan van de dierenarts en wat is de diagnose?

Kortom, misschien inderdaad het beste om aanvullend onderzoek te doen. Nierfalen komt vaak voor bij katten, acuut nierfalen soms. Deze laatste kan volledig herstellen als de oorzaak snel verwijderd kan worden. Ik vind het echter nu zeer kort door de bocht deze diagnose zonder aanvullend onderzoek te stellen. Virale oorzaken komen veel vaker voor bij jonge katten, en je kat is net onder narcose geweest in een vreemde omgeving (lees: in een dierenartspraktijk komen veel katten samen), dus een infectie loop je dan sneller op.

Goed, veel succes met je kat! Wij hebben trouwens vestigingen in Amsterdam, Haarlem en Utrecht (http://www.dierenziekenhuizen.nl/adressen/)

Ischa Swartz
Dierenarts
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Dinky »

Aangezien het na een operatie is en dan nog wel eens novacam/metacam geïnjecteerd wordt zou ik eerst nierfalen uit willen laten sluiten door middel van bloedonderzoek.

Hoop voor je dat het geen nierfalen is en dat het een (onschuldige) infectie blijkt te zijn die goed te behandelen is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Cerna »

Ischa schreef:Bij jonge dieren is de oorzaak vaker onschuldig dan ernstig, maar je weet nooit zeker.
Juist! Onze Noa was net 3 en kort voor de operatie was er nog bloed geprikt om te kijken of er geen andere oorzaak was voor de Stomatitis. Ze bleek volledig gezond en Stomatitis werd veroorzaakt door een auto-immuunziekte.
Een paar dagen na de tweede operatie (tanden zijn in twee keer verwijderd) werd ze ziek: niet eten, lusteloos, doffe vacht. Pas drie weken (!!) na deze constatering werd er bloed geprikt (ik was toen al ruim 2 weken aan het spuitjevoeren) en bleek nierfalen: creat 495 en ureum 31. Advies: inslapen. Maar ze is er nog en het gaat heel goed met haar ondanks een creat van nog steeds 300.
Noa heeft 4 weken Metacam gehad (2 weken voor de eerste operatie omdat ze zo'n pijn had en niet meer wilde eten, en daarna na de operaties.)
Kortom, misschien inderdaad het beste om aanvullend onderzoek te doen. Nierfalen komt vaak voor bij katten, acuut nierfalen soms. Deze laatste kan volledig herstellen als de oorzaak snel verwijderd kan worden. Ik vind het echter nu zeer kort door de bocht deze diagnose zonder aanvullend onderzoek te stellen.
Ik geloof niet dat een van ons al een diagnose heeft gesteld. Wij adviseren alleen bloedonderzoek.
En waar je als "leek" steeds tegenaan loopt is het onbegrip bij dierenartsen want Metacam is volledig veilig en wat de oorzaak is weet men niet, maar dat het aan Metacam moet liggen wordt vrijwel uitgesloten. Vanwaar die obsessie van dierenartsen om Metacam te spuiten terwijl er alternatieven zijn?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door eveline1982 »

Ik snap de metacam ook niet. Gisteravond nog met mijn dierenarts gesproken over een kitten bij mij in de opvang, die ze ook metacam wilde geven. Ik vroeg of ze ervan op de hoogte was dat de fam cam behoorlijk schadelijk is voor de nieren, dat wist ze maar met kittens van deze leeftijd zou het wel mee vallen. Ik vroeg haar waarom ze het dan ook aan een 9 jarige poes hebben gegeven die bij mij in de opvang zat. Tja toen was het stil......

Ik zie hier ook geen diagnoses alleen tips om bloedonderzoeken en urine onderzoeken te laten doen, wat volgens mij precies dezelfde tip is als die jij ook geeft ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Adriana »

Ischa schreef:Hoi allemaal,
Ik ben Ischa Swartz en dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen (http://www.dierenziekenhuizen.nl).
Kortom, misschien inderdaad het beste om aanvullend onderzoek te doen. Nierfalen komt vaak voor bij katten, acuut nierfalen soms. Deze laatste kan volledig herstellen als de oorzaak snel verwijderd kan worden. Ik vind het echter nu zeer kort door de bocht

Ischa Swartz, Dierenarts
;-) dag Ischa en welkom op het forum!
ik was verrast en verbaasd over je opmerking dat acuut nierfalen volledig kan herstellen...
die ervaring hebben wij op het forum zeker niet en ik zie daarvan ook weinig bewijzen.
het blijven altijd brekebenen waarbij een groot deel van de nierfunctie is vernield.
en omdat er een behoorlijke overcapaciteit aan nierfunctie is en het moeilijk is vast te stellen hoeveel er precies nog wel/niet functioneert, kun je dat in dat stadium niet meten.
maar je merkt het wel bij een volgende aanslag want dan ga je gelijk één van de nierfaal-fases in.

nee, we stellen hier geen diagnoses want we zijn geen dierenarts.
maar we hebben hier zo langzamerhand zo veel goed gedocumenteerde gevallen van niercrisis na meloxicam, dat we er niet meer omheen kunnen.
en ik kan je zo een paar dierenartsen van naam en faam opnoemen, die het middel daarom ook in de ban hebben gedaan.
ook ik begrijp helemaal niks van dierenartsen die een middel uit de meloxicam-familie blindelings toepassen en dat doet me denken aan het jarenlange 'misbruik' van antibiotica en prednison bij jeuk bij allergie, nog zo'n rampentoepassing..

;-) hoe lang moet het nog duren voordat het besef doordringt?
;-) en lezen dierenartsen geen bijsluiters?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ischa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2012 09:21

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Ischa »

Hoi Adriana,

Bedankt voor je welkom! Veel mensen weten niet exact wat acuut nierfalen is. Men denkt dat iedere kat die ziek is en gestegen nierwaardes heeft acuut nierfalen heeft. Onze website heeft zeer uitgebreid informatie over nierproblemen bij de kat. Hier kan je het verschil lezen tussen acuut en chronisch nierfalen. Ik schat dat zeker 90% van de katten met nierfalen een chronisch nierprobleem hebben (eventueel verergerd door uitdroging).

Over metacam (en alle andere -cammen). Deze medicatie behoort tot de zogenaamde NSAID's. Alle NSAID's zijn in potentie nefrotoxisch (schadelijk voor de nieren). Dit met name bij een slechte doorbloeding van de nieren (dus meestal bij zieke dieren, want die drinken minder waardoor ze vaak mild uitgedroogd zijn (en dus mogelijk beginnend acuut nierfalen!) Bij gezonde dieren is metacam op zich veilig (maar ieder medicijn kan bijwerkingen geven. Geef mij maar een bijsluiter van een medicijn zonder bijwerkingen). Daarnaast is het het enige pijnstillende medicijn dat geregistreerd is voor langdurig gebruik en wat we dan dus officieel moeten voorschrijven.

Het is voor mij in ieder geval een belangrijke reden om voor een narcose een bloedcontrole te adviseren en een dier dat het "niet goed doet" na een operatie te controleren op nierproblemen.

Goed, hopelijk hebben jullie er wat aan. Hoe is het met Boefje afgelopen?

Groetjes,

Ischa Swartz
Dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet en is lusteloos

Bericht door Adriana »

dit zijn de twee grootste niertopics op dit forum

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=3405

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

in nierfaalkatten staan de gegevens/waardes bloedonderzoek van de nierfaalkatzels van Pluis, overzichten van nierdieetvoer/medicatie en teksten over wat nierfalen is en hoe te verzorgen, kortom alles wat voor naslag handig is om in een apart topic te hebben..

en in Pluis wonen onze nierfaalkatzels en sommige daarvan krijgen topverzorging door hun toegewijde baasjes. ze genieten daardoor veel langer van een kwalitatief goed leven..

ik dacht dat, zeker bij katzels van >10 jaar dat het gebruikelijk is om pre-operatief bloedonderzoek te doen.

over de bijwerkingen van de cammen zijn een aantal personeeltjes van ons erg duidelijk en never nooit meer een cam toepassen!
in erg lage dosering bij artritis schijnt het geweldig te werken maar van de langzamerhand gebruikelijke metacam-spuit na ingreep of operatie zien we hier vrij regelmatig dramatische gevolgen.. die regelrecht terug te voeren zijn naar veroorzaker metacam e.d. (en leve het pre operatief bloedonderzoek...)

voor mij valt dit niet onder de noemer 'elk medicijn heeft bijwerkingen..' :icon_shifty: ..
en ik ben ook allergisch voor prednisolon omdat ik van twee spuiten tegen jeuk ook een beruchte bijwerking, namelijk gierende diabetes heb gezien bij een zeer geliefd huisdiermet alle complicaties van dien.. en ik heb met mijn dierenartsen de afspraak dat er eerst wordt overlegd en doorgesproken voordat iets wordt toegediend..

we hebben de nodige metacam-topics..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie