Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

maar dit is toch geen 'ras'poes? en kijk ook even of alle vaccinaties en ontworming en gebit en zo in orde zijn. k weet niet wat de gemiddelde asielprijs is maar eventueel.. in die buurt.
sommige herplaatsers op de offiiele herplaatsingslijst kosten niks omdat hun baasjes veel meer hechten aan een goed mandje en liefdevol nieuw en beter thuis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ze is een fold poes (ik weet dat jullie daar geen fan van zijn. Heb er zelf 1 als kitten gekocht en moet eerlijk zeggen dat ik schrok, nadat ik Over de erfelijke aandoeningen las. Heb toen ook gezegd geen fols kitten meer, maar dit is een volwassenpoes en zo lief).

De poes heeft haar kittenentingen gehad. Verser vaccineert ze haar volwassen katten niet jaarlijks, maar om het jaar vanwege de schadelijke effecten. Is dit normaal bij een herplaatskat?

Ik heb ook bij het asiel gekeken, maar de kater waar mijn voorkeur naar uit ging was al geplaatst. Zag ook schattige kittens, maar daarmee doe ik mijn oudste kater geen plezier mee denk ik. En een anderw britse korthaar herplaatser was al besproken.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

zal ook liggen aan de kosten van castratie denk ik. want dat zal voor een poes ook rond de €100,- zijn. dus als jij haar gecastreerd wilt hebben zal je misschien meer moeten betalen. ligt er vooral aan wat jij er voor over hebt.
heb ook wel eens gehoord dat fokkers vooral zelf laten castreren voordat ze herplaatsen om te voorkomen dat je met een herplaatser alsnog gaat fokker.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

k zou met haar overleggen en zo veel mogelijk zelf regelen.
missch kun je qua kosten haar voorstellen dat jij de castratie betaalt en regelt.
check met haar even of ze dit dier al de poezenpil geeft en overleg ook even met je da wat, wanneer en hoe..
poes zal na castratie heel erg tam zijn en dat vergemakkelijkt denk ik wel haar introductie bij jullie, zeker als je weet dat je katertjes erg lief met de buurkat omgaan. en zo groot is het leeftijdsverschil niet dacht ik.. en als je haar wat apart kunt houden dan is dat makkelijk, eea hangt ook af van hoe groot de jaap van de castratiewond is, sommige da's werken heel klein en sommigen lijken op dat punt net veeartsen..
als ze terugkomt van de dierenarts dan ruikt ze anders, dat scheelt ook al.
een fold heeft toch omgeklapte oortjes? neem aan dat haar ouders zijn getest op PKD, HCM en de rest van de ellende? je krijgt neem ik aan wel haar stamboom mee zodat je altijd weet uit welke lijnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

De open katers zitten in een aparte ruimte bij die mevrouw. Worden poezen krols als ze aan de pil zijn? Ze is namelijk net krols geweest (ik vind dat zo zielig..). Volgens die mevrouw zou de poes niet meteen naar me toekomen omdat ze verlegen is, maar na een paar minuten kwam ze alleen maar aandacht bij me vragen en lopen kroelen. Een lief, vorlijk poesje.

Mijn katertjes zijn bijna 9 en 10 maanden, dus inderdaad ongeveer dezelfde leeftijd. Toen ik gisteren thuis kwam zaten ze zowat met hun neus in mijn handen en kleren, omdat ik bij die poes was geweest ;-).

Inderdaad met gevouwen oortjes. Ze komt van een erkende cattery en heeft geteste ouders (ben even de naam van de cattery kwijt). Ze heeft geen stamboom, maar een afstammingsbewijs (deze heb ik gezien en zou ik dan meekrijgen). Ze heeft een afstammingsbewijs, omdat er niet drie generaties folds zijn gebruikt. Zou er met haar gefokt worden, dan zouden de kittens wel een stamboom krijgen (ik hoop dat ik het zo goed uitleg).

Lastige keuze wat betreft de castratie. Aan de ene kant inderdaad sneu voor de poes als ze wakker wordt en heel ergens anders is, maar als dat de introductie makkelijker maakt dan is het wel een voordeel. Ik ga straks met mijn dierenarts bellen.

Als ik ervoor kies om het zelf te regelen, raden jullie dan een bench aan? Apart houden wordt dan erg lastig en ik weet van de vorige keer dat mijn kat toen helemaal gek werd toen er een nieuwe kat bij kwam. Hij was heel onrustig enzo. Ze mogen normaal gesproken overal in huis komen. Hoe groot zou de bench moeten zijn? ( ik vind het erg spannend een nieuwe kat erbij, helaas maakt deze situatie het allemaal niet makkelijker).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Oja, dan nog een vraag (hoort dan eigenlijk niet meer hier, maar goed)... Als ik voorstel om de castratie zelf te regelen, dan vraag ik me af wat zij met de prijs van de kat wil/gaat doen. Zoals ik aangaf vraagt ze nu al € 200 voor een open poes. Een castratie voor een poes kost gemiddeld € 100 (moet navragen wat het bij mijn dierenarts kost. Voor mijn katers was het ongeveer € 55 per kat).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

nee, poezen worden niet krols aan ze aan de pil zijn en als ze net.. dan heeft ze nog geen pil gehad en gelukkig maar!
vraag je da of hij in dit geval met gasnarcose of vloeistof narcose werkt, het maakt behoorlijk verschil en ze komen met gasnarcose veel beter en sneller bij..
heb er nog eens over nagedacht en ik denk nu dat het missch wel beter is om alle klappen in één keer achter de rug te hebben. dus zowel verhuizing als castratie en nieuwe omgeving.
hebben jullie niet soort van logeerkamer waar ze even apart kan?

niemand weet hoe je katertjes erop zullen reageren, zij het dat ze erg nieuwsgierig waren en al kennis gemaakt hebben met haar luchtje. dat vergeten ze niet, dus als ze komt dan is er al iets van herkenning.
en met bench bedoelde ik dat ze een of een paar etmalen beetje apart gehouden kan worden en dat kan in een aparte kamer oid. en gaat het vanaf dag 1 rustig en goed dan opgelost en probleem minder. nu er steeds meer bekend is, vermoed ik dat de intro vrij soepel gaat. heb je voldoende (3 + 1) kattenbakken en missch wat valeriaandruppels om snel eventuele kou uit de lucht te halen. paar drups op een wattenschijfje en door de lucht wapperen als er fel gereageerd wordt, eventueel...

wat betreft de prijs: dit is absoluut geen verkoop van een open fokpoes, dit is te vergelijken met een asielpoes dus euro 100,- voor de castratie en een probleem minder voor de fokker, lijkt me een erg redelijk aanbod. vraag wat voer mee..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

ik vind €200,- zonder castratie ook erg veel hoor. dan ben je al €300,- kwijt aan een kat die niet eens een stamboom heeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ok, gelukkig dan heeft ze inderdaad geen pil gehad.

Alles in 1 keer, bedoel je daarmee eerst naar mijn huis, dan castreren en weer terug. Of castreren en daarna naar mijn huis? Want als ik de castratie zelf betaal, dan betaal ik haar dus niks meer? Heb het vermoeden dat ze daar niet mee akkoord gaat.....

Ik heb helaas geen extra kamer. Ik zou wel de gang en keuken kunnen gebruiken (tussen de woonkamer en de gang zit een rand glas en gedeeltelijk glanzen deur. Of ik moet tijdelijk de kattenbakken van mijn katten verplaatsen en de tweede gang en aansluitende slaapkamer reserveren voor haar. Valeriaan heb ik in huis (mijn katten zijn er dol op).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

@Wendy: vind ik ook, dus met die prijs ga ik ook zeker niet akkoord.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

k vermoed dat de cattery bij jou redelijk in de buurt zit en dan zou ik zeggen s morgens nuchter ophalen daar en gelijk door naar de da en in de loop van de middag ophalen bij de da en dan naar het nieuwe huis.

niemand kan van te voren inschatten hoe de katermansjes gaan reageren en hoe snel zij weer opgekrabbeld is. je loopt het risico dat de katertjes met haar gaan dollen en dats niet handig. kun je niet een bench lenen? of iets met een stevig stuk gaas en tieribs?

als je de castratie regelt en betaalt, dan betaal je haar niks meer. zij wil niet fokken met deze poes en de poes kost haar alleen maar geld intussen.
bovendien poes met probleem, dus stress dus gezondheidsklachten binnenkort.
poes is geen raskat! het is een open min of meer htk-poes met scottish fold-bloed.. dus vind ik het erg redelijk en als ze een dierenliefhebber is (komt dat voor bij fokkers van sphynxen...?) dan heeft ze al het goede voor haar afgekeurde fokpoes over....
poot maar een beetje stijf proberen te houden en vooral niet meer zeggen dat je het zo'n schat van een dier vindt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Bedankt voor alle hulp! Ik ga haar vanavond een voorstel doen, mij benieuwen hoe ze reageert. Ze woont een paar minuten rijden van mij af. Eerst even bellen met de dierenarts straks.

Wat betreft een bench, daar ga dan naar op zoek.

Ik probeer inderdaad mijn poot stijf te houden. Eventueel wil een klein bedrag betalen, maar heb wel een max (50 euro). Anders gaat het hele verhaal niet door. ik wil niet meewerken aan niet diervriendelijke praktijken, hoe jammer ik het ook zou vinden (ook voor de poes).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

kun je haar niet op je slaapkamer ofzo een dagje in de bench of los laten zitten? ik denk dat ze na een dag al bij de jongens kan hoor.
zou het inderdaad zo doen als adriana schrijft. niet bij de fokker laten castreren, het beestje heeft al zoveel stress.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ja ik kan haar op de slaapkamer en gang doen zonder dat mijn katten erbij kunnen.

Ik heb gebeld met de dierenarts, de castratie kost 115 euro. Ze geven vloeistofnarcose en als ze merken dat een kat gaat reageren dan gaan ze over op gasnarcose. De hechting wordt onderhuids gemaakt, waardoor een kap en dergelijke niet nodig is. De wond is, afhankelijk van hoe de baarmoeder is, 3 tot 4 cm. Tijdens de operatie wordt ze in de gaten gehouden met aparatuur en krijgt ze zuurstof (maar dat lijkt me gebruikelijk bij elke dierenarts en operatie). Volgens mij gebruiken ze geen metacam, dat zag ik in ieder geval niet op de rekening van mijn katers staan.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

dit is een geweldige dierenarts, spierverslapper en dan overgaan op gasnarcose. t is wat duurder maar voor het betr dier veel prettiger en onderhuids hechten met een operatiewond van 3/4 cm is ook voorbeeldig. en dat is wat duurder dan gemiddeld maar kwalitatief zo veel beter..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie