Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Dinky »

Antwoord via vergelijkdirect.com is dat het niet wordt vergoed.
Alleen bij Ohra top en Ohra plus wordt dit voor 60% vergoed, andere dieren verzekeringen vergoeden dit niet volgens Bart van vergelijkdirect.com ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Skirt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mei 2013 10:35

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Skirt »

Dank je wel dinky. Het klopt dat ik het ook zag staan, maar wilde het even checken. Het chippen wordt wel vergoedt geloof ik dus dat scheelt alweer een beetje.

Dank je wel.
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door xAngela »

Vraagje over onze poes die gesteriliseerd is. Is het normaal dat ze 5 dagen na de operatie nog niet echt haarzelf is? Ze was altijd heel druk, had nooit tijd voor je en nu is ze echt veranderd naar een poes die heel erg aanhankelijk is, zit steeds op schoot (deed ze eerst echt nooit) en ze is ontzettend rustig voor haar doen. Ook heeft ze soms een trillend voorpootje, kan dit door de jeuk komen?
Shimbalaya

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Shimbalaya »

Nou, het heeft bij onze poes destijds toch wel enkelen weken tot maanden geduurd voordat zij echt rustiger en aanhankelijker werd.
Normaal duurt het toch wel een tijdje voordat alle hormonen uit het lichaam zijn.

Dat trillende voorpootje vind ik vreemd, dat heb ik nooit meegemaakt bij onze katten na een castratie.
Vind het sowieso wel raar dat ze nu al zo aanhankelijk en rustig is en steeds bij jou op schoot wil, misschien is het nog van de schrik of angst bij de DA ??
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Boaz is vrijdag aan de beurt voor zijn castratie...
Maar weet iemand of ze altijd standaard daar al pijnstilling geven? Ben bang dat ze metacam gaan toedienen, en dan zeggen bij het ophalen; hij heeft dat en dat al gehad hoor.
Kan dan misschien beter bij brengen al aangeven, geen metacam?

En bij de da werd gezegd dat hij de hele vrijdag niet mag eten, ook niet bij thuiskomst.
Maar dat lijkt me toch niet nodig?
Hij mag die avond van te voren vanaf 18.00 niets meer eten. Dat zou dan betekenen dat hij ruim 24 uur niets eet....
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Volgens mij krijgen katers (bij veel DAs) geen pijnstilling (had ik hier gelezen). Maar ik zou het gewoon voor de zekerheid even vragen en inderdaad aangeven GEEN metacam.

(Laat dat sowieso op de klantenkaart zetten. B.v. alergisch voor metacam en laat ze altijd van te voren doorgeven wat ze willen gebruiken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Catfish »

Ik heb ze altijd van tevoren inderdaad nuchter gehouden, en bij thuiskomst na een paar uur kleine beetjes eten aanbieden. Bijna altijd goed gegaan, alleen Snoopy 1 keer gekotst maar dat is nou eenmaal een schrokker en dan gaat ie soms kotsen.
Pijnstilling hebben ze bij castratie nooit gehad. Zijn maar twee hele kleine sneetjes die snel weer dicht groeien.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Luuk en Teske hebben beide Tolfedine gehad na de castratie. Ik heb in de computer bij mijn gegeven staan dat er geem metacam gegeven mag worden. En daar houden ze zich aan. Geen discussies meer.

De dag van te voren vanaf 18 uur niet eten. Ik doe ze niet op operatie-ochtend maar klaar terwijl ik wacht. Na een uur kan hij dan mee. Ik betaal daar extra voor. Ik laat ze na thuiskomst hun gang gaan. Beide gingen gelijk naar de keuken en aten een paar brokjes. Ik heb ze tussen 12 - 13 uur terug en geef om 16 uur bakje blikvoer.
Beide helemaal niet gekotst.

Na de castratie kaal geplukt lege zakjes. Dat is bij Teske nu alweer begroeid.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Catfish »

Nu begin ik me af te vragen of wel pijnstilling hebben gehad... Soms ben ik zo foggy he.
Maar in elk geval geen metacam, heb ik ook in de computer laten zetten.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Zal dat doorgeven bij ieders gegevens: geen metacam. Dat is wel een goede.

Probleem hier is, maar dat zullen meerdere hebben bij meer katten, er staan altijd brokjes. En dan zou niemand mogen eten.
Wat is het risico dan als ze toch eten na thuis komst? Dat ze gaan spugen? Zijn ze dan misselijk van de narcose ofzo?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Catfish »

Ik heb hier ook altijd brokjes staan. Als er 1 onder het mes moet staan ze allemaal even op 'dieet' , tot degene weg moet. Bij thuiskomst staan er dus gewoon brokjes, en laat ik het aan hen over wanneer ze eten. Alleen bij Snoopy dus niet, omdat hij snel kotst. Maar bij de anderen ging het prima! Gewoon gelijk weer eten.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Cerna

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cerna »

Ik zou niet alleen aangeven 'geen metacam', maar dan ook morgen doorgeven wat dan wel want veel dierenartsen hebben alternatieven niet op voorraad en moeten dat dus bestellen.
Vraag ook nog even of ze standaard gasnarcose geven (ook ivm misselijkheid).

Ik zit vannacht met hetzelfde "probleem" ivm nuchter zijn van Milka. Nu mag Milka tot 8 uur voor de operatie nog eten dus vanavond krijgen ze allemaal nog een hand brokjes en wie niet wil, heeft pech gehad want zodra ik naar bed ga, gaan alle brokjes weg.
's Morgens is bij ons altijd een brokjesritueel in de hal die aan onze slaapkamer grenst. Zodra één van ons beide opstaat om naar de wc te gaan, staat de hele familie klaar en krijgen ze brokjes.
Morgenvroeg wordt Milka dus even in de kamer opgesloten en wanneer iedereen gegeten heeft, gaan de restantbrokjes weer weg totdat Milka naar de dierenarts gaat en in het mandje zit.
Vannacht ligt er dus niets, maar dat compenseren ze dan maar weer.

Een kat kan rustig 24 uur vasten en een castratie is zo'n kleine ingreep dus Boaz zal weer gewoon gaan eten zodra hij thuis is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Bij een castratie van een kater krijgen ze een roesje. Ze hoeven dan niet beademd en krijgen geen gasnarcose.

Ik haal om 18 uur de avond van te voren alle broken weg. Als het "slachtoffer" in de hal in de mand zit, ga ik overal de brokken terug zetten, voor vertrek.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Ze hebben sowieso geen tolfedine. Toen ik daarnaar vroeg vorige week, gaven ze dat aan. Als alternatief bood ze Onsior. Prima. Een van de twee lijkt me prima, geen idee welke beter zou zijn. Zolang het geen cammetjes zijn.

Oké, dat niet eten zal wel los lopen dan. Ben een beetje panisch voor een kat die een dag niet eet...

Vind het ook een zielig idee dat hij daar alleen zit. Hij zal niet meteen aan de beurt zijn. Wil hem eigenlijk gerust stellen en bij hem blijven tot hij dat roesje krijgt. Maar ja. :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Mijn dierenarts spuit het spul al in waar ik nog bij ben. Dan gaan ze terug in het eigen mandje om rustig in slaap te vallen. Ik vind dit zelf heel fijn. Want op het vervelende moment van de spuit ben ik wel bij ze als steun. Bij alle keren dat Max of Bella onder narcose is geweest is het zo gegaan. Na een uurtje worden ze weer opgehaald.

Met de brokjes deed ik dat ook zoals andere. Brokken weg en terug zodra de ene in het mandje zit.

Als je eventueel zorgen maakt dat hij eet als hij thuiskomt en daar last van heeft, haal je de brokjes weer weg als je thuiskomt met hem en dan paar uurtjes later weer neer zetten als hij mag eten.
Using Tapatalk
Plaats reactie