Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Cerna

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cerna »

Wat ik ervan vind? Rompertje uit!

Ik heb in mijn 35-jarige carrière met heel veel poezen nog nooit een rompertje nodig gehad na castratie (poezen worden ook gecastreerd). Zelfs niet toen men nog een snee maakte waar wel 10 hechtingen in moesten.

Alleen wanneer je ziet dat de kat erg veel aan de hechtingen begint te trekken, is een rompertje een idee, maar verder is het alleen maar heel veel stress voor het arme dier.
De meeste katten echter likken wel eens aan het wondje (vooral wanneer het begint te genezen en dus gaat jeuken), maar daar blijft het bij.

Vorig jaar februari zijn mijn laatste twee dames gecastreerd en toen ze niet meer dronken waren, was er niets meer aan de hand: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 70#p615852
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Dinky »

Ook ik zou kijken hoe ze zich gedraagt zonder rompertje.
Likt ze veel aan de wond dan moet je inderdaad hulpmiddel gebruiken om het te voorkomen (rompertje of een kap).
Het is puur om te voorkomen dat ze aan de hechting gaat prutsen maar als ze dat niet doet heb je geen hulpmiddel nodig ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sjanke »

Ik kon geen topic vinden wat beter aansloot, dus maar even hier.
Ik zie vaak voorbij komen dat katten al jong (3 tot 4 maanden) gecastreerd/gesteriliseerd worden.
Heeft dat geen invloed op de groei? Onze dierenarts hanteert een 6 maanden beleid, maar bij Bandit weigerde hij, omdat ze nog zo klein was. Door omstandigheden een groeiachterstand en na het steriliseren zou dat niet meer bijtrekken. Uiteindelijk is zij dus met een jaar pas geholpen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Het is al langere tijd bekend dat er geen invloed is op de groei door castratie. Dat zou je dierenarts eigenlijk ook moeten weten. Het is echter wel zo dat als je dierenarts geen ervaring heeft met vroeg-castratie ik ook niet zou aanraden het bij hem/haar te laten doen. Hier is wel enige ervaring voor nodig en dat kan de reden zijn waarom de DA het eigenlijk niet "wil" doen. Een gezonde kitten kan al bij 12 weken gecastreerd worden (en wordt ook steeds meer gedaan, zeker in het buitenland). Als de DA er zelf geen vertrouwen heeft in de eigen vaardigheid en je wilt wel een vroeg-castratie, dan moet je dus wel een DA zoeken die er ervaring mee heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sjanke »

Ok, ingehaald door de tijd dus. De sterilisatie van Bandit speelde in 2004, dus misschien dat hij er nu geen problemen mee zou hebben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Mijn Douwe is in het asiel met 12 weken gecastreerd, zijn broer en zusjes ook. Als je in mijn album kijkt zul je zien dat hij er geen schade aan overgehouden heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Twijfelientje »

Hai ik heb in een ander topic hier gepost over mijn hummie poesje geboren op 1 juni van dit jaar dus nog erg jong .
Ze is vanochtend gebracht om gesteriliseerd en gechipped te worden. Vanmiddag opgehaald maar herken haar gewoon niet. Zit in een hoekje heeft een rompertje aan en ik denk dat dit de reden is waarom zij nauwelijks beweegt want zij is er een die niet eens een bandje accepteerde dan ging ze al liggen zo erg vind ze dat.

Nu lees ik dat jullie zeggen doe dat rompertje uit en dat ga ik ook doen maar pas morgen want ik ga nu naar bed en kan dan niet in de gaten houden.

Ze heeft niet gegeten ook dus maak me wel beetje zorgen maar ik ga me pas echt zorgen maken als dat morgen nog zo is. Wat vind ik dit zielig allemaal maar goed. Morgen op beter!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Yuna was ook compleet apathisch met een rompertje aan. Toen ze voor het eerst uit haar reismand kwam viel ze om en probeerde elke keer weer op te staan (wat niet lukte, zo zielig). Ik heb de eerste paar dagen ook het rompertje aangehouden maar ze wilde helemaal niet spelen, niets. Ze at wel. Na een paar dagen heb ik het uitgedaan. Helaas moest ze hem na een paar weken weer aan omdat de wond onderhuids ontstoken was. Toen weer hetzelfde verhaal. Toen het rompertje uit mocht heeft ze zich een uur lang helemaal schoon gewassen. Ze was daarna helemaal vrolijk. Dus de omschrijving van dat gedrag herken ik wel.

Kijk het eventjes aan. Onder begeleiding zou je het rompertje uit kunnen doen. Als je dan ziet dat ze niet aan de wond zit is het geen probleem. Ze moet echter wel gaan eten. Zet maar waar lekkers voor haar neer en kijk morgenochtend of het op is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Clarie heeft nooit een rompertje aan gehad, ze was 5 maanden toen ze gecastreerd werd. Keurig sneetje van 1,5 cm en onderhuids gehecht met aan beide kanten een knoopje. Die knoopjes zijn na 10 dagen bij de dierenarts eraf geknipt. Clarie speelde dezelfde avond alweer en at ook prima. Wond is keurig gebleven en aan Clarie was eigenlijk niks te merken dat ze net geopereerd was.

Ik ben heel blij met mijn dierenarts, ze werkt professioneel en hygiënisch en dat scheelt een hoop met het opknappen van het dier.

Beterschap met Hummie. Ik hoop dat ze er net zo soepel doorheen rolt als Clarie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Twijfelientje »

Bedankt Rik en castratenkoor (en ik zit hier te schudden van het lachen om die naam)

Ik heb haar hummie dus gisteren in een hele warme huiskamer achter gelaten met een bak zonder kap, natvoer droogvoer water en allemaal plaatsjes met dekentjes om te liggen. Ik kon verder niets voor haar doen maar ze was nog steeds wel onder invloed van de narcose zag ik.
Heel slecht geslapen weer (ik) maar vanochtende toen ze me hoorde praten tegen loeder hoorde ik haar al geluidjes maken. deed de deur open en ze was zo veel beter. had echt alles opgegeten en gedronken behalve het water maar ze stond ook weer.

Twee uurtjes later merkte ik wel dat ze nog steeds raar liep en ze wilde alleen maar op mijn schoot. normaal heeft ze daar gen tijd voor dus heb ik het pakje uitgedaan. Ze ging me bijten toen ik dat deed weet niet of ik haar pijn deed of waarom maar ze ging gelijk zichzelf likken en ja ook op haar buik maar ik heb dat toegelaten want tot nu toe niet bij de wond volgens mij. Moet even zoeken zo waar de wond is want ik ben niet goed in die dingen beetje eng.

Nu hopen dat ze er van af blijft want om dat ding weer aan te moeten trekken. :edoh:

Ze sprong gelijk op het aanrecht toen het pakje uit was om uit de kraan te drinken.
Fijn dat ik hier een luisterend oor kan vinden met begrip.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Kijk dat klinkt al beter, de kleine Hummie komt er wel. Elke dag een stukje beter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Twijfelientje »

Het enige wat er nu is dat ze zich blijft likken en ik word daar erg nerveus van. lol
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Is niet vreemd hoor, ze ruikt vreemd en verkeerd van alle gebruikte middeltjes gisteren. Ze wil dat ze weer naar zichzelf ruikt.

Als je het niet vertrouwt, kun je vannacht het rompertje eventueel weer aan doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Twijfelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 feb 2016 14:38

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Twijfelientje »

Twijfelientje schreef:Het enige wat er nu is dat ze zich blijft likken en ik word daar erg nerveus van. lol
h dank je Ik heb haar even een band omgedaan. Is niet leuk maar minder erg dan dat rompertje want ze is nu al zo lang a.h likken daar. Ik kijk het aan. Bij dat ik jaren geleden die band heb gekocht toen mijn pluis (rip) van 19 aan een wond bleef likken en een kap maanden om moest.

Heel fijn dat je me zo snel antwoord want ik werd er toch erg nerveus van. :lol:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Maar dat is logisch. Als er wat aan de hand is met je lieffie dan word je nerveus. Gaat vast heel snel beter met haar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie