Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ze wil 200 euro + castratiekosten en dat ga ik niet doen. Ik ben ook benieuwd hoe zij reageert op mijn mail en dan met name de zin een goed is huis is bekangrijker dan geld vind ik.

De poes heeft een afstammingsbewijs van Neocat. Zodra een cattery lid is van Neokat ben je als cattery verplicht om de dieren te testen (ik ben op hun website gaan lezen in de reglementen etc). De cattery waar de poes vandaan komt is Buurmalsen of Geldermalsen (weet niet meer zeker welke ze gezegd had). Het vreemde is alleen dat zij blijkbaar zelf voor de tweede enting heeft gezorgd, terwijl normaal gesproken een kitten helemaal "klaar" weg gaat.

Ik ga vandaag nog een mailtje sturen met wat ik wil betalen en dat ik het liefst zelf de castratie laat doen en dan maar weer afwachten. Ze gaat ook niet echt in op mijn aanbod om bij mij thuis te komen kijken. Maar ja inderdaad misschien moet ze eerst over haar verlies heen komen.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Hoi hoi,

Ik heb haar vanmorgen nogmaals gemaild (onder het mom van nu het ijzer nog heet is) en kreeg vanmiddag mail terug. Zij heeft overleg gehad met haar dierenarts (helaas is de website van de dierenarts under construction dus kan er niet veel info uithalen) en deze gaat de poes steriliseren (ik neem weer aan dat dit castratie is). Omdat de dierenarts het belangrijk vond dat zij recentelijk geent is, is ze vanmiddag ingeent. Over twee weken wordt zij gesteriliseerd bij haar dierenarts.

De prijs: € 200 inclusief enting en sterilisatie.

Off topic: Mijn vriend kwam ineens met de opmerking waarom geen kitten? Een kitten kan zich makkelijk aan Chouffe en Manny aanpassen. Ik zei een leeftijdsgenootje is het beste en ook qua karakter denk ik dat ze erbij past. Een leeftijdsgenootje is toch ook het beste?
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ja hoor. Prima! :-)

Fijn dat ze je toch tegemoetgekomen is. :-)
Geniet van je nieuwe katje als ze er is! En veel succes met de introductie (weet je al hoe je die gaat aanpakken? )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ja, voor minder doet ze haar poes niet weg.

Ze heeft overigens nog niet "toegezegd" dat zij naar mij toe gaat. Ze stuurde dit:

Hoi Jessica.
Vanmiddag word Fay ge ent want mijn dierenarts vind  altijd belangrijk Dat ze voor de sterilisatie recent geent is.
 2 weken daarna word ze  gesteriliseerd .
De kosten voor haar  zijn 200 euro.

Dus ik ga haar maandag maar even bellen. En wat betreft de introductie, zij krijgt eerst de slaapkamer, gangetje en badkamer. De deur naar de woonkamer, etc. gaat dicht. Denk dat ik de katten dan af en toe van ruimte laat wisselen (ik laat haar in het allerbegin eerst in de woonkamer, etc. snuffelen) en geur uitwissel met aaien, borstelen, speeltjes en dekentjes. Dan kijk ik hoe de katten hier mee omgaan. Ik denk dat ik een bench huur bij een dierenasiel, mocht het nodig zijn dat ik die dan gebruik om haar dan verder te introduceren. Het duurt nog even (als alles doorgaat) dus ik moet nog een plan de campagne maken. Ik neem in ieder geval vakantie op als zij hierheen komt.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

als ik het goed uitreken dan ben je zo ongeveer waar je wezen wilt, maar dan anders.
vraag haar even hihi of haar dierenarts gasnarcose toepast bij de castratie...

zij betaalt dus castratie en entingen en dat is voor twee keer da toch rond euro 150,-
jij zou alleen een duurdere castratie betalen plus euro 50,- maar het komt in de buurt.
en met de introductie zit het wel goed denk ik.
wie weet snurken ze na een paar dagen al stijf naast elkaar.... gecastreerde katertjes zijn doorgaans niet zo fel en vooral heel nieuwsgierig.. en als er eentje al niet meer bang of zo is dan kopieert de ander dat gedrag onmiddellijk en leert ook dat de kust veilig is..
en voor mevrouw hoeven we waarsch ook niet zo benauwd te zijn, nieuw onbekend huis, nieuwe luchtjes, ander baasje.. die zal zich denk ik wel gedeisd houden en zal eerder bang zijn dan agressief..

hoe lang moet je nu nog op je knieën liggen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ik ga morgen zelf even bellen met de dierenarts onder het mom van "ik zoek een dierenarts voor de castratie van mijn kat". Toen ik mijn katten kreeg heb ik ook half Amsterdam afgebeld voor informatie, dus pleeg gewoon rechtstreeks een telefoontje :-).

De eerste paar dagen zal het wennen zijn voor mijn katertjes. Chouffe trekt vooral naar mensen toe, maar de kleinste Manny is een kattenkat. Ik denk dat het vooral voor hem heel fijn is (wat zijn mensen toch goed in het denken voor katten ;-)). Ze kunnen overigens niet zonder elkaar, ze zijn altijd in dezelfde ruimte.

Ik weet niet hoe lang ik nog op mijn knieën moet.....ik wil het wel snel weten, anders zet ik mijn zoektocht voort bij asiels en bij van die buitenlandse stichtingen (Mirtos bijvoorbeeld).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

k heb voor mijn nieuwsgierigheid zitten zoeken bij de herplaatsers en ik weet eigenlijk niet of je een andere Scottish fold zoekt ..
waar ik van schrok is het aantal peterbalds en sfynxen (allebei naaktkatten) dat op de lijst staat.... en natuurlijk zoals altijd vrij veel perzen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Het hoeft niet perse een fold te zijn, de fold kwam ik toevallig tegen (manny is ook een fold) en zij is nog erg jong. Ik heb op meerdere websites naar herplaatsers gekeken en zie vooral "oudere" katten (die na de nestjes afgedankt worden). Heb ook een aantal jongere beestjes gezien, maar die zijn al weg op het moment dat je mailt/belt. De derde kat hoeft ook niet perse een raskat te zijn, karakter is het belangrijkste. Zag op Mirtos.nl ook een erg leuke poes, een zachtaardige kroelkip die goed met andere katten omgaat. Eerst het antwoord van de fold poes afwachten en dan eventueel verder zoeken.

En naaktkatten....erg bijzondere beestjes (die vrouw fokt ze dus zag vorige week voor het eerst een naaktkat), het zijn net kleine hondjes. Ze lijken op aliens....en .je moet ze regelmatig wassen, want doordat ze geen vacht hebben geven die huidvetten af. Dan heb je toch liever haren in huis :-). De herplaatsperzen hebben vaak zo'n platte neus (of eigenlijk geen neus), erg zielig. Ik snap ook niet hoe mensen hun dieren zo kunnen wegdoen......ik zou nog eerder mijn vriend de deur uitzetten.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

ik denk dat een leeftijdsgenootje ook beter past. een kitten is vaak erg druk en actief, die heeft meer behoefte aan een kittenvriendje. hoop dat je snel uitsluitsel krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ja, mijn gevoel zegt ook dat een leeftijdsgenootje beter bij hun past.

Ik heb gebeld met de dierenarts en zij maken geen gebruik van gasnarcose, de kat krijgt 2 spuitjes. Ik heb gevraagd waarom ze dit doen. Ze gaf aan dat het erg moeilijk is om dat gas toe te dienen bij een kat die helemaal bij kennis is (vanwege de geur). Dus ik vroeg jullie geven eerst een soort van roesje, dan kun je toch ook daarna het gas toedienen. Maar goed, daar kiezen zij dus niet voor....de castratie kost € 129.... Ik vroeg ook of ze metacam gebruiken, maar dit gebruiken zij niet (maar niet met de reden dat dit niet goed is voor een katje. Dit kan alleen kwaad bij oudere katten/nierkatten....uhm ik heb hier toch wel andere verhalen gelezen). Als pijnstiller dienen ze Onsior toe en dan krijg je nog 2 pilletjes mee voor de twee dagen daarna (ook onsior).

Ik vind € 129 vrij prijzig, aangezien ze geen gebruik maken van gasnarcose.

Ik kreeg net nog een mailtje, poesje wordt 9 juli gesteriliseerd/gecastreerd. Ik denk niet dat ik verder veel aan haar keus qua dierenarts kan doen :(. Ik zou deze praktijk zelf niet als dierenarts kiezen....kwam er na dit gesprek al achter dat zij een bepaalde stelling/visie hebben en dat discussieren niet veel zin heeft.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, ik kan me voorstellen dat je er niet helemaal tevreden mee bent.
En ook een vreemde reden om geen gasnarcose toe te dienen natuurlijk.

Mijn DA doet het ook niet bij een sterilisatie, maar wel bij zowat alle andere operaties. Haar reden is dat een sterilisatie zo snel gaat dat het eigenlijk de moeite niet is om met het buisje naar binnen te gaan. Katten hebben een erg gevoelige luchtpijp waardoor intuberen ook niet geheel zonder risico is. Vandaar dat ze het bij castratie's en sterilisaties normaal niet doen. Maar vb bij Kleintjes gebitreinigingsbeurt (wat ook maar een vrij klein randje tandplak verwijderen was), heeft ze wel gasnarcose gehad.

En ik weet zeker dat als ik ernaar zou vragen voor een castratie, mijn poes ze wel zou krijgen.

Ik ben echter wel tevreden van mijn DA en de hoeveelheid narcose die ze gebruiken zelfs voor castratie. De verhalen van last van narcose herken ik helemaal niet. Mijn katten waren altijd vrij goed bij kennis en hadden meteen reuzehonger, zonder misselijk te worden. Ze waren direct weer de oude, net als bij gasnarcose. Ook in vloeistofnarcose maakt het dus verschil hoe goed ze kunnen inschatten hoeveel de kat nodig heeft. Zodat er niet onnodig veel narcose ingespoten wordt, want dat kan ook erg gevaarlijk zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Jouw dierenarts heeft een goede onderbouwing inderdaad. Deze geeft aan dat het lastig is en het daarom niet doen, dus inderdaad een aparte reden. Maar in dit geval kan ik er niks aan doen. Die vrouw fokt katten en gaat hier al jaren naar toe, ze zullen neem ik aan dan niet slecht zijn (hoop ik!).

Hoe lang heeft een poes hersteltijd nodig (ongeveer) na een castratie?
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Sifra »

Jessica2802 schreef: Ik vind € 129 vrij prijzig, aangezien ze geen gebruik maken van gasnarcose.
Misschien zit daar ook een injectie Antisedan bij. Dat kost meer dan 100 euro per injectie! Dat is een tegenmiddel voor bepaalde narcosestoffen en wordt na de operatie toegediend.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Hangt er vanaf wat je onder hersteltijd rekent. En ook hoe het geneest.
Als het helemaal mooi geneest en de poes blijft eraf, zodat ze geen rompertje aan moet, dan is ze na een dag alweer de oude. Dat wil zeggen, je merkt er niets meer van in haar gedrag. Dan heb ik het wel over een jonge poes, als ze wat ouder is, kan ze iets meer last hebben natuurlijk. Maar het duurt zowiezo wel een weekje of 2 voor alles helemaal dicht en genezen is.

Vroeger moesten na 10 dagen de draadjes eruit, nu werkt men met binnenhuidse hechtingen, dus dan is dat niet meer nodig.

Als de poes eraan pruts, ze een rompertje aan moet of toch complicaties optreden, kan het natuurlijk wat langer duren en zal ze er iets meer last van ondervinden. Meestal zijn ze dan voornamelijk rustig omwille van het rompertje dat vreemd aanvoelt ipv last van de operatie zelf.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

bij katers heeft gasnarcose geen zin, bij de castratie van poezen doorgaans wel..
die dierenarts heeft denk ik de apparatuur niet voor gasnarcose en ook de ervaring niet, want het vereist bepaalde kennis en ervaring..
afhankelijk van het formaat wond en soort van hechting en vloeistofnarcose rustig een paar dagen als dat allemaal niet super gebeurt en daar ben ik dus ook bang voor.
en dan euro 129,- rekenen is behoorlijk aan de maat. trouwens, de fokmevrouw weet duidelijk niet van wanten want zo'n dierenarts zou de mijne dus niet zijn.,
gelukkig geen metacam bij deze ingreep maar ze gooien er daar dus wel mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie