Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Aziraphale »

Hier had Bella ook een hardere bult na de sterilisatie. En eigenlijk lees ik heel vaak dat dit gebeurt. De dierenarts had mij er ook voor gewaarschuwd. Zolang de wond mooi schoon is, niet rood en zeker geen pus, dan is er weinig aan de hand en zal het vanzelf weer gaan slinken. Maar houd de wond inderdaad goed in de gaten :)
Beterschap ermee!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door metalmeisje »

Ah, dat stelt me gerust, dankjewel! We houden het zeker goed in de gaten :)
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

:icon_shifty: Nou, aanstaande vrijdag is het zover : Koosje en Katootje worden dan geholpen bij een dierenarts in Utrecht (aangesloten bij het asiel) Katootje mauwt behoorlijk en gaat dan echt heel erg vaak liggen om aangehaald te worden, dus het wordt wel tijd. Ze zijn van 16 maart dit jaar en Kato weegt 3 kg en Koos 3,5. :grin: So far so good, maar er zit me iets niet lekker, namelijk het feit dat Katootje hijgt na heftig spelen. Ze doet dit niet altijd en zeker het meeste als het warm/benauwd is in huis, maar toch vind ik het eng. Dit heb ik ook bij de dierenarts aangegeven en ze kijken er vrijdag eerst naar voor ze groenlicht geven voor de operatie, maar ik ben gewoon nu heel erg bezorgd. :roll: Ik gaf steeds de schuld aan de warmte in huis, of het feit dat ze zo aperig met elkaar gespeeld hebben, maar ik ben toch wel een beetje ongerust dat het ook het hartje kan zijn en ze niet goed genoeg zuurstof kan opnemen. Het is ook wel zo dat het toevallig op de warme dagen is, of als ze heel erg met elkaar hebben gestoeid, heel soms loopt Koos dan ook met zn tong uit zn bekkie, maar toch!
Vind de hele operatie 'kat laten helpen' eigenlijk heel erg spannend, eng en ik had nooit verwacht dat ik dat zou hebben bij mn katten. (heb al meerdere huisdierratjes laten opereren, vond ik nooit zo eng) :oops: Sorry, moest dit gewoon eventjes kwijt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

logisch toch dat het spannend is. vooral omdat je merkt dat katootje niet helemaal fit lijkt te zijn. voor de dierenartsen is het routine, maar voor de eigenaren blijft het spannend. hopelijk valt het alllemaal mee met katootje. wel goed dat ze haar eerst onderzoeken. dus geen sorry zeggen ,die zorgen hebben we allemaal hier en we leven met je mee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Als je twijfelt, of er geen goed gevoel bij hebt, niet gewoon doen hoor! Laat dan maar eerst eens alles onderzoeken. Een hartruisje kunnen ze redelijk eenvoudig vaststellen denk ik, en het is bij raskatten (jouw kittens zullen wel een kruising zijn) wel voorkomend als aangeboren afwijking. Ik wil je niet bang maken! Zeker niet, maar eens naar laten kijken als je je onzeker voelt kan nooit kwaad.
Het gaat ook over je poesje, die wel een redelijk zware ingreep moet ondergaan, dat is ook weer iets anders dan bij een katertje. En zelfs daarbij nemen ook mensen soms het risico niet hoor. Dus helemaal niet vreemd dat je je onzeker voelt of zelfs dat je het zou uitstellen tot er verder onderzoek gedaan is.
Maar je moet zelf weten of je dat nodig vind!! Hier hijgen de jongens ook hoor. Cuzco als het warm is (en jouw kittens hebben dan nog een super dichte vacht vergeleken met hem) en dan wil hij nog niet eens drinken :evil: , en Luis bij het spelen. Die gaat zo fanatiek en daardoor vrij snel buiten adem, maar gaat dan wel door hoor. Nu ga ik ook buiten adem als ik vb voetbal speel, dat wil nog niet zeggen dat ik iets mankeer, dus ik maak me er geen zorgen in.
Cuzco hijgt niet bij het spelen omdat hij gewoon te passief is :lol:

En weet je wat ik zo eng vind aan castratie? Je brengt een volledig gezond dier binnen en krijgt een suf dier terug. Ik weet dat het moet en dat het beter is, en ik ben altijd blij dat ze er vanaf zijn, maar het voelt zo dubbel als je ze brengt. Terwijl als een dier ziek is, je gewoon blij bent als hij geopereerd wordt dat hij beter wordt.
alleszins veel succes hoor! Blijf er bij als ze ze even onderzoeken zodat je op dat moment nog kan beslissen of je de operatie laat doorgaan of niet.
Een weekje uitstel zal het verschil niet maken, dus je niet verplicht voelen hoor! ;-)
Sterkte!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lidaju »

Mijn kruising langhaar had een hartruis. Hij was héél snel buiten adem, vooral in de zomer. Dat komt dan meestal doordat ze vocht achter de longen hebben. Hij is er helaas ook aan overleden op 7 jrige leeftijd, terwijl mij altijd was verteld dat een hartruisje geen kwaad kon, toen ik de kat kocht werd me dat verteld in het asiel. Maar de dierenarts weet snel hoor of hij een hartruis heeft, en er zijn wel medicijnen voor.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Met een hartruis kunnen ze rekening houden met de narcose. Ik zou ze wel nu laten helpen, juist nu zullen ze er extra snel van opknappen.
Ik heb ook een rode kater gehad met hartruis, die is gewoon gecastreerd.
Hij is net als Jolien haar kruising op leeftijd van 7 jaar overleden.

Maar dat wil uiteraard niks zeggen over de levensverwachting van jouw Catootje hoor!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

Nou ja, als ik goed nadenk, doet ze het alleen als het warm is en ze enorm de aap hebben lopen uithangen, dan hangen ze bovenin de krabpaal en roetsjen naar beneden, wij verschuilen ons dan op de bank. Maar liever safe dan sorry, dus ik laat ze allebei eerst nakijken voor er ook maar een mes bij in de buurt komt! Zijn ze niet fit, ga ik volgende week wel terug ;)
Net zo makkelijk. :grin: Natuurlijk hoop ik echt niet dat het een hartruisje is, ze is eerder bij de enting beluisterd en toen gezond bevonden, maar ja. Je weet maar nooit ;)
En heb ik er geen goed gevoel bij, doe ik het ook niet. Maar ik vind het zelf gewoon spannend, het zijn mijn eerste katten, met de ratjes heb ik ervaring, wat ik allemaal moest doen en zo, met katten niet. Wel heb ik nog een snugglesafe liggen, mochten ze behoefte hebben aan warmte. Ik zou het ook heel erg eng vinden als mijn fret een operatie moest ondergaan, want dat heb ik ook nog niet eerder meegemaakt. Het is dus meer gemuts van mijn kant. Ze zijn nu gewoon net zo lief, ondeugend en eigenwijs als anders, Kato maakt trouwens ook geen zieke indruk. Zal wel heel erg blij zijn als het allemaal voorbij is :roll:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ik vind dat niet "gemuts" - het is juist heel belangrijk dat ze 100% gezond zijn bij de ingreep, ook b.v. bij de enting.
Ik heb in mijn 31 jaar katten heel slechte dierenartsen gehad - en dat heeft serieus kattenlevens gekost.
In die tijd kon ik niet anders, geen auto en maar 1 da in de wijde omtrek.
Ik geloofde het klakkeloos als ze zei, nee hoor geen probleem dat er wat snot uit het neusje komt, kan gewoon geënt worden. 2 dagen later was hij dood......nazorg gaf ze ook niet toen ik de volgende dag in paniek belde. Was allemaal heel normaal en dat zou hij uitzieken.

Ik ben in de loop der jaren stukken mondiger geworden en vertrouw in de eerste plaats op MIJN gevoel.
En er is keuze genoeg aan da.
Ik rij liever 30 km voor een da die ik vertrouw dan 2 km waar mijn nekharen rijzen bij binnenkomst.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

tja dinie, al doende leert men he. helaas heb ik dat ook zo moeten ervaren.
Goed dat je katootje laat checken. onze flippie is ook zo'n muts. vooral in het begin, die kon zo druk spelen dat ze eigenlijk vergat dat ze doodmoe was. ik heb eens gezien bij my cat from hell, dat katten op hun zij gaan liggen als ze moe zijn tijdens het spelen. vaak wil dat zeggen ik wil nog wel spelen maar ik kan nu even niet, ben moe. nu gaat flippie tijdens het spelen wel eens zo liggen, voorheen nooit. altijd maar doorgaan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

Katootje gaat wel door als ze moe is, ze is voor een kitten ook vaak wakker en als ik ook maar iets doe, staan haar oogjes open. Inderdaad gaat ze op haar zij liggen, even hijgen en dan springt ze weer bovenop haar broer of hangt ze hoog in de krabpaal.
Slechte dierenartsen heb ik helaas ook genoeg ervaring mee gehad met mijn ratjes en voor mijn fret rijd ik van Amsterdam naar Helmond, omdat er gewoon zo weinig da's weten dat een fret geen kat is. Deze DA heb ik via het asiel Utrecht, ik mag ze daar gratis laten helpen. Kon ook in het asiel, maar dan pas met 8 a 9 maanden en Kato dan op de poezenpil. Deze DA zei heel geruststellend "nee hoor, zo te horen wordt het tijd, kom deze week maar langs" en daar heb ik persoonlijk wel een goed gevoel bij. :) Ze vonden het ook belangrijk om Kato en Koos even goed na te kijken en ik neem aan dat ik daar gewoon bij ben.
En dan kan ik ze 's avonds weer ophalen, als alles goed is gegaan.

Dan nog een fijne DA in de buurt vinden... blijkt nog best een lastige klus te zijn.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

katootje toch, ben je stiekum familie van flippie. ook zo'n adhd katje.
hopelijk valt het allemaal mee. we draaien allemaal onze duimpjes hier morgen. hopelijk kom je ze snel ophalen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

;) overmorgen mogen ze pas. En dan moet ik er om 9 uur zijn en dan kan ik ze in de namiddag/'s avonds hopelijk weer ophalen. :D
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

:shock: ben ik even blij dat ze vrijdag al een afspraak hebben. Het lijkt er nu toch wel op dat Koos behoorlijke interesse heeft in Kato, die er gelukkig weinig van moet hebben. Maar toch! Ze laat het niet toe, maar ze slaat hem nou ook weer niet zo hard van zich af. En ze zijn nog zo baby-achtig!!! :-( Gaat ook snel dan. Het is maar goed dat ik sommige adviezen (van sommige fam. leden en het asiel) in de wind heb geslagen en toch voor vrijdag al een afspraak heb gemaakt.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Mirjam86 »

Nou inderdaad! En goed dat je erop bedacht bent, anders zou je nog voor castratie met een inteeltnestje zitten!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie