Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

Het lijkt van korte duur te zijn geweest, nu zijn ze gewoon weer normaal zeg maar. Sjonge zeg, wat kan dat hard gaan! Zo zijn ze kitten en zo zijn ze al een stuk groter.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

daarom is het advies ook met 6 maanden castreren. Vaak zijn de hormonen met 7 maanden al actief en dat kun je beter voor zijn. Zowel voor jezelf als voor de kat. Ze herstellen echt veel sneller als je het laat doen voor de hormonen actief zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

Nou, Kato wordt nagekeken vrijdag en als ze gewoon in orde is (waar ik voor het gemak maar wel even van uit ga) dan wordt ze toch echt geholpen, en koos ook. Beiden. Waar ik gewoon zo verbaasd over ben is dat je zoveel verschillende berichten hoort en daardoor gaat twijfelen, maar je ziet het! Het kan gewoon wel heel erg goed met 5,5 maand dat ze dan al elkaar bespringen. Nu ben ik vrij eigenwijs en er op tijd bij, maar je zal maar het advies van het asiel aanhouden of omgeving en jezelf wijsmaken dat het echt niet kan. Nee, pas met 8 maanden toch?! En dan zit je ineens met jonkies waar je niet op zit te wachten.

En ook al zijn het binnenkatten, ik laat ze beiden helpen. Voor beiden beter lijkt me :)
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

Nou, Koos en Kato heb ik achtergelaten bij de dierenkliniek. Zag er mooi uit daar zeg! En lieve assistentes :) Dus heb er een goed gevoel over dat het helemaal goed gaat komen. Arme Koos was helemaal onder de indruk, heeft de hele weg lopen mauwen maar in de kliniek was hij stil. Kato gaat gewoon liggen in dr mandje en klaar.
Nu wachten op het telefoontje hoe het is gegaan. En ze kijken ze allebei nog helemaal na, mocht er dan iets gevonden worden, bellen ze me. Heb ook nog een brief met nazorg meegehad, dus die ga ik zo lezen met een kop koffie erbij. Pffff, had nooit gedacht dat ik zo'n bezorgde kattenmoeder zou zijn.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door BillyJean »

sterkte met het wachten op het telefoontje dat je de katten weer mag ophalen. 't Komt echt goed met Koos en Kato!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

jeetje, gelukkig goed afgelopen.. je zal toch maar niet eigenwijs zijn, dan zit je met de brokken.. ja, vervelend dat wachten en hihi, ineens bezorgde poezenmoeder... hebben we geloof ik allemaal wel last van hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door KoosjeCato »

Nou ja, ik moet heel erg eerlijk zeggen dat ik het in de eerste instantie inderdaad niet herkende. Katootje is altijd al vocaal en mauwerig, dus sja. Maar ik had mijn moeder aan de telefoon en beschreef hoe ze deed en het is dat mijn moeder zei "Ohhhh, nou dan is ze krolserig" en laat ik nou die ene keer eens luisteren ;)
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Edana »

Is het goed gegaan met Koos en Kato? :)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Hallo allemaal,

Ben al een tijdje op het forum en uiteindelijk besloten een derde kat erbij te nemen. Ik heb twee gecastreerde katertjes van 9 en 10 maanden. Ik wilde een derde kater erbij van ongeveer dezelfde leeftijd, maar mijn oog is gevallen op een hele lieve poes van ongeveer 1 jaar. Mocht blijken dat het totaal niet gaat tussen de poes en mijn katten, dan mag ze terug.

Er is 1 probleem, de poes is helaas niet gesteriliseerd/gecastreerd. Ik heb nu twee vragen:
1. Castreer of steriliseer je een poes?
2. Is het verstandig dit te laten doen voordat zij bij mij in huis komt of kan ze beter eerst wennen aan mijn huis en mijn katten en haar daarna laten helpen?

Ik weet niet of het huidige baasje akkoord gaat met laten steriliseren/castreren en mocht het dan echt niet werken (worst case scenario) dat ze dan nog terug kan.

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden.

Gr jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

de technici zullen het altijd over het castreren van een poes hebben maar in de volksmond zeggen ze steriliseren..
ik denk dat het heel verstandig is om te laten castreren voordat ze bij jullie in huis komt. een open poes bij twee gecastreerde katers kan meer onrust geven dan het normaal bij de integratie missch al doet en ik zou het risico niet willen lopen dat je katers ontregeld raken of poes afwijkend gedrag gaat krijgen.
en poes had met 6 maanden gecastreerd moeten zijn, dit is toch geen fokpoes? en de 'oeps'nestjes liggen op de loer. je moet er toch ook niet aan denken dat ze krols bij jou ontsnapt en dan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Hallo Adriana,

Ik wil absoluut niet dat mijn katers ontregeld raken. Deze vrouw heeft een cattery voor sphynxen. Ik weet niet of ze de intentie had om met deze poes te fokken, maar ze heeft geen nestje gehad. Ze gaf aan dat ze slecht tegen de haren blijkt te kunnen, allergie dus. Ook werd ze gedomineerd door een poes daar (zag ik ook toen ik daar was, erg zielig). Het is zo'n lieve schattige poes.

Ik ben na al het lezen op het forum pro castreren (mijne waren 5 en 6 maanden). Ik denk dat ik dan als voorwaarde stel dat ik haar gecastreerd (en hersteld) wil hebben en anders niet..... Het is te heftig om te castreren en haar dan meteen hier te laten, toch?
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar ze is dus geen sphynx kat.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

doorgaans zijn mensen allergisch voor huidschilfers en die hebben sphynxen ook, dus ra ra..
jij helpt de catterymevrouw van een probleem af en onderdeel voor mij zou zijn zsm castreren en herstellen (twee weken minimaal) en dan verhuizen.
er is overigens wel een probleem en als poes daar al veel last heeft van andere dominante poes dan wordt dat alleen maar erger als ze gecastreerd/geopereerd is en moet herstellen en dus maximaal kwetsbaar is....
waar je ook nog aan zou kunnen denken is dat ze door jouw dierenarts wordt gecastreerd op haar kosten en een aantal dagen in een aparte kamer en/of grote bench verblijft.
jonge dieren zijn over het algemeen redelijk aardig naar elkaar en bij jou zal poes beter en rustiger kunnen herstellen dan op de cattery. en dan is het even zaak hoe jouw katertjes reageren, die zullen nieuwsgierig zijn en gecastreerde katers hebben doorgaans niet zo'n territoriumdrift als dat poezen dat nog wel eens kunnen hebben..
oeps, lastige afwegingen dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jessica2802 »

Ik ben zo blij met dit forum en jullie katten kenners!

Inderdaad een lastige keuze. Ze heeft daar wel een kattenkamer met een soort van gaasdeur, dus ze zou wel apart kunnen. Er lopen daar wel 6 andere katten in huis.

Als ik het bij mijn eigen dierenarts zou laten doen en haar bij mij laat herstellen, hoe groot moet zo'n bench dan zijn? Mijn katten zijn denk ik wel sociaal genoeg (ze zijn helemaal gek van de buurkat, 1dagje blazen daarna lagen ze voor het gaas te rollen).

Wat zou jij zelf doen? En hebben gecastreerde poezen ook territoriumdrang of alleen ongecastreerde? En wat voor prijs "mag" iemand voor een poes vragen?
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar daar laten castreren en dan na twee weken verhuizen naar jou.
Bedenk wel dat de hormonen dan nog niet uit haar lijf zijn, dat kan 6 weken duren.
Meteen na de ingreep van jou vind ik zielig voor de poes, dat is wel heel raar wakker worden uit narcose.
kan ze erg van in de war raken.

Wat voor prijs iemand voor een herplaatser mag vragen, tsja zeg maar net wat de gek dr voor geeft.
Ik zou zeggen niet meer dan 100 euro.
Ik bemiddel wel eens. En dan zie ik veel hogere bedragen langskomen, ik adviseeer dan te zakken naar 100 euro.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie