Kattenpil of direct laten helpen?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

Ja, dat laatste vertelde mijn zusje ook inderdaad, vrij aparte methode ;-)

En ik heb inderdaad wel eens een krolse poes in huis gehad.

Overigens vind ik ook dat de poes gewoon met 6 maanden gecastreerd kan worden, maar daarop zei Nyncke dat het niet veilig was, dus stelde de pil voor, maar de pil is ook niet veilig, dan maar een implantaat, maar die is weer niet betrouwbaar.... dus tja, wat blijft er dan nog over? Dan maar helemaal niks doen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

oh oke camoth, dan had ik je verkeerd begrepen, sorry daarvoor!
een kat kan inderdaad prima geholpen worden met 6 mnd, niks mis mee.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Vreemd om te lezen dat mijn woorden steeds anders worden geinterpreteerd dan ze worden bedoeld....wat ik ook doe om het recht te breien, het is erg hardnekkig.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

nyncke, als ik je goed volg ben je niet voor vroegcastratie, omdat de gevolgen op lange termijn niet bekend zijn.
dat is een misvatting; in de vs doen ze het nl al 25 jaar.
er is trouwens wel onderzoek gedaan waar uit blijkt dat er een mogelijkheid is dat katers die voor de puberteit zijn gecastreerd, eerder een fractuur aan de groeischijf oplopen.
dit wordt ook gerelateerd aan (over)gewicht, en zoals bekend groeien vroeg gecastreerde katers groter uit.
echter dit risico is miniem tegenover de voordelen van vroegcastratie.
dit alles heb ik mij laten vertellen op de felcandag 2008.
mocht je de hand-out willen lezen, ga dan naar www.felcan.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Dank je wel, ga ik straks even rustig lezen.

Ik weet niet of ik tegen vroegcastratie ben, maar ik wist niet beter dan dat er weinig over bekend is.

Weet dat vroegcastratie bij honden, hier klakkeloos wordt overgenomen uit Ameika, over de gevolgen daarvan ( zoals veel incontinentieproblemen bij grote teven ) daar wordt niet over gesproken, tenzij je gaat doorvragen. Veel DA-sen vinden dat je het moet doen, zelfs zonder dat er over de problemen wordt gesproken.
Bv bij newfoundlanders krijg je vaak vreselijk vachtproblemen, trouwens bij veel langharigen rassen. Daar wordt door de meeste DA niet over gerept. Dit zijn echt giga problemen.
Dat vind ik oneerlijke informatie.

Ik wil een keuze kunnen maken op basis van voor en nadelen.
Dan neem je de risico's voor lief, niks ergers dan met het gevoel te zitten, als ik dat had geweten, had ik het niet gedaan. Maar er is me niks verteld.

Mijn ervaring inmiddels is dat het beter is om af te gaan op de persoonlijke ervaringen van mensen dan op de verhalen die de rondte doen, Da zijn vaak niet eerlijk in hun info.
Eerlijk gezegd vind ik Amerikanen een raar volkje...ik weet niet of ik hun raad serieus zou nemen, als ik een besluit moet nemen. Ze staan vaak zo ver van de realiteit af.

Door deze ervaringen vertrouw ik Da-sen ook niet meer.
Ook bv door hun brokken beleid, zonder nauwelijks iets van voeding af te weten, ik denk dat een beginnende barfer er nog meer vanaf weet dan een DA.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

wat honden betreft heb je helemaal gelijk nyncke, maar katten zijn geen kleine hondjes he ;-)
ook ben ik het met je eens dat amerikanen aparte types zijn, maar als het daar al zo lang wordt toegepast, zonder dat er nadelen voor de gezondheid aan het licht komen, dan heb ik daar wel vertrouwen in.
zeker als je bedenkt dat er wel veel nadelen bekend zijn over late castratie, zeker bij poezen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Ik wilde die handout downloaden maar dat lukte me niet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

mij lukt het probleemloos :???:
ben een digibeet, dus kan je helaas niet helpen.
mss iemand anders?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Inmiddels is het me toch gelukt!

Intressant om te lezen!

Roept bij mij de vraag op hoe het komt dat gecastreerde katers langer doorgroeien?
Mss doordat ze de stress missen ( en de vele beweging van het achter de vrouwtjes jagen ) de energie kan in het groeien gaan zitten.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

voor zover ik heb begrepen is dat omdat bij vroeg gecastreerde katten de groeischijven zich later sluiten, maar fijne details heb ik hier niet over.
wat jij zegt zou mss ook een rol kunnen spelen.
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door HelloKitty »

Hoi! ik zat er eerst ook aan te twijfelen om ze eerst de pil te geven, maar de DA raadde het me wel af, ze zei dat eht zo'n troep was dat ze het haar eigen katten zelfs niet zou geven.. Ik denk bij deze dat gewoon laten helpen het beste en misschien ook wel goedkoper is dan telkens die pillen, toch?? Je hebt m vast al laten helpen gezien de datum haha :eshifty:
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Umimeis »

Hmmm ik ben dan benieuwd hoe groot Sam dan word want hij is net gister gecastreerd (hij is nu 6 maanden)
Flea is een beste kater geworden, hij was net 5 maanden ongeveer toen hij geholpen werd.
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door kellie »

ik heb al heel lang katten gehad,de oudste is 20 jaar geworden.en heb ze altijd eerst aan de pil gehad,zonder problemen.en met een jaar laten helpen,ik heb nu 2 poesjes van 14 en 16 weken.mijn dierenarts wil ook steriliseren met een half jaar,maar ik ben er geen voorstander van.ze zijn nog niet volgroeid dus is de hormoon huishouding ook nog niet goed vind ik.laat ze eerst maar volwassen worden,en dan laten helpen.dan is wel alles in verhouding.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Catfish »

In november komen de katten van mijn zusje twee weken logeren. De één, Guus, is een kater, geen probleem. Maar de ander, Poesie, is zoals de naam al zegt een poes. Ze is de zus van Yoda. (Guus is nog een maand jonger. Zie voor leeftijden onderschrift.) We wilden ze allemaal laten carstreren/steriliseren (ook die twee 'kleine' van mij) voor ze hier komen, maar onze DA wil dat pas met 8 maanden doen.

Haar tip was om Poesie tijdelijk aan de kattenpil te zetten... Het zou dus maar om 2 tot 3 maanden gaan. Ik vind het een eng idee, maar een nestje op de wereld zetten van notabene fles/opvang kittens, en wie weet haar broertje... Ik dacht het niet.

Ik vertrouw mijn DA, maar wil even meer meningen horen.
En nee, ik ga niet naar een andere DA die het wel eerder wil doen, mijn DA heeft haar redenen ervoor om het nog niet te willen doen, ze vindt ze te jong voor een narcose.

Ik vind het een beetje eng die kattenpil, ook al is het kort. Iemand enig idee of Poesie hier nadelige gevolgen van kan ondervinden?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

Gewoon laten helpen met 6 maanden, dat is geen enkel probleem en de poes houd er niets aan over, ze herstellen heel snel, als er geen reden is om ze aan de pil te zetten gewoon niet doen dus en laten helpen met 6 maanden.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie