Kattenpil of direct laten helpen?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Kattenpil of direct laten helpen?

Bericht door Smaba »

Hallo,
Ik heb een vraagje.Mijn kitten Smartie is nog niet geholpen maar dit ben ik zeker wel van plan!
Smartie is geboren op 30 april 2009,volgens vorige eigenaar.
Moet ik haar nou laten helpen of zal ik nog een jaartje wachten en haar eerst een jaar aan de kattenpil doen?
Wat zijn de voors en tegens van beide?
Gráág reactie waarvoor ik alvast:"Danjewel" zeg :eclap: .
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Gebruikersavatar
marjolijn87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:24
Locatie: Zuidland

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door marjolijn87 »

Saar is vanaf dat ze 5 maanden was aan de pil gegaan. Dit komt vooral omdat ik ook een mannetje heb die nog niet geholpen was. Na 9 maanden heb ik Saar 'laten helpen'.
Ik heb nergens last van gehad met de pil. En volgens mij kan het helemaal geen kwaad, ook niet gehoord van de dierenarts.
Ik moest de pil elke week geven en dat was soms nog wel strijd. Het voordeel is ook de ze niet krols wordt.
Zolang ze niet bij katers in de buurt komt, zou ik niets doen tot dat ze oud genoeg is voor een sterillisatie.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Leonie89 »

waarom zou je een jaartje willen wachten met de sterilisatie? er zitten geen nadelen aan steriliseren met 6 maand..
ik zou haar gewoon steriliseren, dan ben je er ook klaar mee.. de kattenpil is elke keer weer gezeur met het innemen en ik heb er alleen maar slechte dingen over gehoord..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

laat je poes volgende maand castreren.
de pil geeft sterk verhoogd risico op kanker op latere leeftijd.
ook het risico op suikerziekte en baarmoederontsteking neemt toe.
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Smaba »

elvedinenleonie schreef:waarom zou je een jaartje willen wachten met de sterilisatie? ..
Ik zou dan alleen de sterelisatie uit kunnen stellen tot aan mijn vakantiegeld volgend jaar.Niet dat ik het nu niet betalen kan maar dan zit ik gewoon ff beter bij kas...
Ondanks dat ik dierenverzekering heb moet ik alles wel eerst zelf voorschieten voordat ik 40 % terug krijg van de totale kosten..Een halfjaar wachten kan toch geen kwaad??
:?: :?: :?: Ze gaat dan over een week aan de kattenpil (pillen geven aan haar gaat prima,want laatst had ze haar pootje verstuikt en toen moest ik pijnstillers geven...ging prima!)..
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

Uhm.. een jaar lang een kattenpil geven, is dat niet duurder dan die +- 100 euri voor een castratie?

Het lijkt mij geen verstandig plan met alle risico's die eraan hangen. Mijn zusje werkt bij een dierenarts en die doet nu geregeld abortus operaties bij poezen die ondanks de poezenpil toch zwanger zijn geworden. Je wil al helemaal niet weten wat DAT dan weer kost.

Ik zou het zekere voor het onzekere kiezen en haar laten castreren. Ik vraag me wel af, als je dit al niet kan betalen, hoe ga je dat dan doen als ze ziek wordt? Je bent wel verzekerd, maar daar zit ook een eigen bijdrage aan die makkelijk boven de 100 euro komt, helemaal bij ziekten (bijvoorbeeld kanker) die vaak niet gedekt zijn.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Smaba »

Camoth schreef:Uhm.. een jaar lang een kattenpil geven, is dat niet duurder dan die +- 100 euri voor een castratie? .
Ik zeg niet dat ik het niet kan betalen...maar ik zeg dat ik dan iets ruimer bij kas zit....
Trouwens vakantiegeld krijg ik in de 1e week van mei...dus feitelijk gaat ze dan van medio september2009 tm april 2010 aan de kattenpil...en dan word ze geholpen.
Een poes die ik eerder gehad heb (helaas overleden...heb ik toendertijd ook halfjaar aan de kattenpil gehad en laten helpen...Kattenpil kost nog geen €10,--per maand hoor..en laten helpen kost metéén al €100,-- ongeveer...(gelijk gebitcontrole).
By the way:Leuk plaatje heb je als afbeelding vind ik! :eclap:
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

dank je ;-)

Maar je bent uiteindelijk dus veel meer geld kwijt op deze manier. Weet niet welke verzekering je hebt. De mijne vergoedt castratie in het eerste levensjaar volledig. Dus dat is wel fijn.

Op zich heb je binnen twee maanden het geld van de verzekering wel binnen toch?
Ik weet niet, ik zou het gewoon doen. Het risico op een nestje, ziektes als kattenaids en kanker zou ik niet willen lopen, al helemaal niet als het me uiteindelijk nog meer geld kost ook ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

Gewoon nu steriliseren, probeer met je da te regelen dat je eerst het geld van de verzekering krijgt, en dan de da mag betalen.
De pil is echt slecht voor de poes, en als ze ontsnapt, en de pil werkt niet ben je nog veel duurder uit...
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Smaba »

hoi,
Ik neem alles in overweging wat er geschreven word...Dan overleg ik met DA om te kijken wat een oplossing kan zijn...DAT lijkt me een plan waar ik vrede mee kan hebben.. :idea:
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Toch, vroeg castratie, daar zijn de meningen erg verschillend over.
Eigenlijk is het iets wat nog niet zolang wordt gedaan en waar ze niet van weten wat dat op termijn van jaren betekend.
Dus het is moeilijk om de voor en de nadelen van alle keuzes dan tegen elkaar af te wegen.

Ik persoonlijk vind het jammer dat er zo gemakkelijk over wordt gedaan.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

Poezenpil op jonge leeftijd is beter? Ik heb nog nooit gehoord van problemen bij vroege castratie, behalve dat het lastiger is omdat alles kleiner is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

Ik Amerika weten ze niet beter, en doen ze het al jaren zonder enige problemen.
Er gaat dar geen kitten de deur uit in het asiel zonder dat ze geholpen zijn.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Het lastige hiervan is dat ook DA hier verschillende meningen over hebben. Kortom zo zwart- wit als jullie het schrijven is het allemaal niet.

Ik sta niet zo te springen van die amerikaanse hypes...over vroeg-castraties bij honden wordt niet alles verteld, dus reken maar dat ze ons ook niet alles vertellen over de katten.
Wat de risico's zijn weten we dus niet, dat weten we pas over een aantal jaar.

De kattenpil is niet het enige, je hebt ook de implantaat, waar hier een tijdje terug over is geschreven door ik meen Rieneke. Maar de prijs daarvan weet ik niet...wellicht is dat dus lood om oudijzer.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

Dan zou je eigenlijk moeten zeggen: helemaal niks geven en een jaar binnen houden. Want van geen van al deze methoden weten we 100% zeker dat het helemaal veilig is.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie