Kattenpil of direct laten helpen?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Catfish »

Dat vindt de dierenarts dus te vroeg, zie bericht boven.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Queen »

Geen ervaring mee gehad. Ik zou mijn DA blind vertrouwen.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

joh die van mij zijn allemaal geholpen met 6 maanden, is dus niet te vroeg, ik zou dan zeggen zoek een andere da die het wel doet.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door daantje »

Ik heb tot 2x toe een heel slechte ervaring met "de pil". Eens met een hond en eens met onze jongste poezel (allebei een baarmoederontsteking opgelopen), dus ik meng me verder niet in de discussie en adviseer alleen maar om zo snel mogelijk tot sterilisatie over te gaan ;-) .
Het kan bij poezen inderdaad al bij 6/7 maanden (ook hier ervaring mee). Per dierenarts zal dat misschien verschillend zijn, maar onze Baja was rond die leeftijd en is absoluut niet minder van geworden!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Catfish »

Bedankt voor jullie input, ik zal het met mijn zusje overleggen!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Queen »

JULLIE KOMEN ER VAST WEL UIT! ;-)
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door pearlsofpassion »

Iedereen is het toch eens met de castratie op 6 maand? Dan moeten ze toch ook onder narcose?? Dus waarom zou het voor een poes dan niet gaan?
Een sterilisatie is wel een veel zwaardere operatie, maar daarom vind ik juist dat 6 maand een prima leeftijd is. Ze zijn oud genoeg om het te kunnen, maar nog jong genoeg om snel te herstellen. Ik denk dat het ouder steeds zwaarder voor haar wordt.

En, ik ben er ook niet voor, maar er worden toch ook vaak kittens al veel vroeger gecastreerd, vaak al op 3 maand. En ik heb al veel redenen gehoord waarom dat niet goed zou zijn ( is ook niet algemeen consensus over) maar die narcose is er geen van....

Ik snap wel dat je DA dat mss vind, maar ik denk dat het echt een persoonlijke mening van haar is, of heeft ze slechte ervaringen?? Andere DA'n doen het wel... en ik hoor toch erg weinig van katten die erin blijven....

Ik hoop dat je haar kan overtuigen, want het risico vind ik inderdaad wel erg groot, ook het risico op slechte invloed van de pil, zelfs al is het maar een paar maand. Zo ineens veel hormonen in zo'n jong lijfje is volgens mij veel schadelijker!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Catfish »

Mijn/onze DA is niet te overtuigen. Ik vertrouw blind op haar.
Ik denk ook wel dat het kan met 6 maanden, maar ja, niet mijn Poesie. En het zal maar misgaan... Nee, mijn zusje heeft inmiddels besloten dat ze een kleine periode aan de pil gaat. Ik wil echt geen open poes hier met drie open katers, waarvan één haar broer!
Dus dan maar even aan de pil. Ik heb inmiddels meer rechearch gedaan en een korte periode moet geen problemen opleveren.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ook namens zus.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

Ik hoop niet dat je in de problemen gaat komen met je ongeholpen katers.....
Ook al zit ze op de pil zullen ze niet vrolijk zijn, en zouden ze kunnen gaan sproeien.
Trouwens snap ik niet waarom je 3 open katers hebt lopen...
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door pearlsofpassion »

Roos en Minousch, die open katers zijn nog jonger dan 6 maand, dus dat is wel normaal. Maar je zal wel snel merken of ze echt 'open' zijn of gewoon nog te jong...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

ow ok daar heb ik overheen gelezen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Catfish »

Dank je voor het ophelderen Valerie.
Ik zou de laatste zijn die haar katten niet laat castreren.
Ik ben ook bang dat ze gaan sproeien, dat is nog wel een dilemma.
Maar op de pil zal ze niet krols worden, dus de kans dat ze gaan sproeien wordt zo wel een stuk kleiner.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door pearlsofpassion »

Stella, ik hoop voor jou dat je gelijk hebt...

Ik denk ook wel dat het nu nog wel zal gaan, maar ik vroeg me wel af op welke leeftijd je de jongens dan zou laten casteren want binnen een paar maand heb je die kans wel. Zeker als er dan een vrouwtje komt binnenwandelen, krols of niet... Kijk naar Angel, die helemaal alleen is maar toch gaan sproeien is...

Ik heb het vanmorgen bij mijn DA (tijdens binnenbrengen van Luis voor castratie) nog eens gevraagd of er maar een kleine reden zou zijn waarom de narcose te zwaar zou zijn, en ze zei dat het onzin was... Ik snap wel dat dat voor jou niets wil zeggen, maar ik zie ook niet in waarom een katje van 6 maand er niet tegen zou kunnen. Vroegcastraties op 6 weken, dat kan ik volgen, vooral ook omdat ze dan een dikke halve dag zonder eten moeten doorkomen en dan vind ik dat wel nog jong, maar 6 maand is dat geen probleem. Ook oude katten kan ik volgen kwestie van het hart en algemeen afbreken van die stoffen. Maar een kat van 6 maand is geen peuter of kleuter meer hoor!
Ik heb het al eens gezegd, maar kan het toch niet laten. Ik kan mij niet van de mening ontdoen, dat een katje dat nog niet krols wordt ( en dus nog niet echt hormonenproductie heeft, geen voorbereidende productie heeft gehad) ineens zoveel hormonen gaan toedienen, echt slecht voor haar is. Zowel voor haar baarmoeder als voor haar hele hormonale gestel. Ik weet hoe ik er (van de pil nemen) in het begin van in de war was hormonaal, en de mensenpil is dan nog goed afgesteld. De kattenpil bevat gewoon veeel hormonen om zeker genoeg te hebben ook voor een poes van 6 kilo, ik wil niet weten hoeveel dat kleine poesje van je zus weegt.... Ik zou het een slecht idee vinden zelfs als de pil niet zo schadelijk was voor de gezondheid van de poes haar hele leven lang, gewoon omdat een dier onder hormonen zetten terwijl het die zelf niet aanmaakt, echt niet goed kan zijn! Volgens mij ga je er ook haar karakter mee veranderen en gaat ze lastiger en wispelturiger worden (zoals pubers). Dat is natuurlijk mijn mening, maar het is wel op iet of wat kennis gebaseerd...

Ale bon, ik wil je niet overtuigen, ik wou gewoon nog even zeggen wat mijn DA had gezegd. Je vroeg er tenslotte naar :-) Maar je kiest zelf wat je ermee doet en ik begrijp wel dat je je DA vertrouwt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door castratenkoor »

Als de poes nog aan de kleine kant is, kan ik me voorstellen daar wat langer mee te wachten. Bij de katers zie ik geen enkele reden. Die da houdt er naar mijn mening ouderwetse ideeën op na.
Je loopt wel het risico straks met sproeiende katers te zitten. En als ze daar voor de castratie mee beginnen krijg je dat er vaak heel moeilijk weer uit.
Kijk maar naar Angel, dat is pure pech want die was jong genoeg bij de castratie.
Mijn Rik gaat echt met 6 maanden zip/zip.
Ik kan hier met 8 katten het risico ook echt niet nemen dat ze met zijn allen aan het wildplassen gaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door pearlsofpassion »

Maar Dinie, dan is je reden om te wachten bij de poes toch omdat alles nog klein is en dus moeilijker te vinden? Toch niet omwille van de narcose?

Nu als je de pil geeft zal alles in de poes inderdaad snel groter zijn, daar bestaat geen twijfel over :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie