Filmpje: Hoesten of niezen

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
ketske
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2013 21:46

Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door ketske »

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb een aangelopen zwerfkatje van 1,5 - 2 jaar oud. In december vorig jaar kreeg ze symptomen van niesziekte nadat ze lang buiten was geweest, ze nieste/hoeste en er kwam af en toe doorzichtig slijm uit haar bekje met bloedsporen. Ogen helemaal schoon. Bij de DA antibiotica gekregen. symptomen verminderde maar ze sliep vanaf dat moment zeer veel. Ze moest nog wel haar prikje hebben tegen niesziekte.

Toen ze bij me was aan komen lopen was ze paar maanden oud, heel erg uitgehongerd en slecht verzorgd. Ik hield helemaal niet van katten maar toen ik haar zag en oppakte was ik meteen verkocht. Ze heeft goed gegeten die avond en was ook bijna direct zindelijk. Snel wat spullen gehaald van een vriend van me die ook 2 kittens had zoals kattenbakgrit en voer. Ze is gecastreerd en ingeënt en gechipt.

In januari kreeg ze door een gevecht met een wilde kat (er zitten er veel hier) een abces aan haar pootje. Weer antibiotica (Amoxoral) en abces ging weg. Nog steeds sliep ze overdreven veel, weinig drang om naar buiten te gaan. Let wel, het is sinds dat ik haar heb een zeer actieve kat geweest.

In februari is ze weer een lange avond buiten geweest en ze had weer symptomen van niesziekte, maar daarbij had ze ook keelpijn met slikken en weer bloed in slijm. ogen schoon. Af en toe kreeg ze een "snuifaanval" waarbij bloedspetters uit de neus vliegen. Haar ademen gaat rochelend. Weer antibiotica gekregen van dierenarts (ander type ??) Dit keer verdwijnen de symptomen echter NIET.

Eind februari heeft ze Loxicom (onstekingsremmer gekregen en Rhinigenta druppels bij de DA. Geluisterd naar de keel en longen. Keel een flinke ruis en longen OK. Klein beetje verbetering maar nog steeds die snuifaanvallen met bloedneus. ze ademde ook vaker rochelend ook als ze spint. Haar symptomen zijn vooral als ze gaat eten of net erna. Ze ademt over het algemeen door de neus en haar adem ruikt beetje vies.

Begin maart weer flinke snuifaanval met bloed erbij. Ze ademt ook wat rochelend. Bij dierenarts (inmiddels een andere) met een sonde slangetje onder verdoving door de neus gegaan tot in de keel. Dit ging zonder problemen. Vooraan in de neusslijmvliesen gekeken. Zag er keurig uit. Ook weer geluisterd naar de keel en longen. Keel nog een flinke ruis en longen OK. Moderin 4mg Pretnison (ontstekingsremmer) meegekregen voor 10 dagen. Dit verbeterde wel wat. Als ze het weer zou terugkrijgen heeft hij me doorverwezen naar een kliniek met endoscoop.

Half maart gaat ze toch weer niezen maar nu komt er wat groenkleurige slijmspetters mee.

Eind maart krijgt ze toch weer wat meer hoest of niesaanvallen (zie opnamen). Vandaag bij weer een andere dierenarts endoscopie (starre endoscoop) (camera-onderzoek) gedaan in de neus en luchtpijp. Zag er keurig uit. Xray foto's gemaakt van de longen, zag er ook goed uit. FIV en FELV test ook gelukkig negatief. Nog steeds ruis in de keel. Marbocyl (antibiotica) kuur voor 6 dagen meegekregen en haarbalpasta (kat-a-lax). Ze heeft nog steeds niet de niesziekte inenting kunnen krijgen omdat ze daarvoor beter moet zijn.

In de film is een opname te zien van 12 maart. Wie weet raad na alle adviezen?

http://www.youtube.com/watch?v=Nk-h-aOV ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door Catfish »

Dit ziet eruit als een astma aanval. Mijn DA heeft me daar filmpjes van laten zien op you tube om mijn kater Pippin dit waarschijnlijk heeft.
Mooie poes trouwens!
Heel veel sterkte.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
ketske
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2013 21:46

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door ketske »

Ze krijgt trouwens sinds 2 maanden ook tal van natuurlijke suppelementen waaronder: Chlorella, Hepar sulfuris en echineaforce van Vogel, Omega 3 visolie, beetje vitamine C en calcium en sinds kort Liseng. Nog geen verbetering te zien. Misschien was het wel erger geweest als ze het allemaal niet gehad had....

Ze eet trouwens normaal. Drinken doet ze niet meer sinds haar kwalen, ik maak haar eten altijd nat met wat lepels afgekoeld gekookt water of kamillethee. Vroeger dronk ze uit de kraan. Haar vaste patronen doet ze ook allang niet meer, zoals in wasbak liggen als ik in de douche ben etc.

De dierenarts zei dat het geen astma was want dan zag je het wel op de röntgenfotos. Heeft Pippin medicijnen tegen zijn astma? Er zijn van die kapjes met een pompje met medicijn erin erin heb ik eerder gezien.
Vannacht had ze weer flinke aanvallen van hard en vooral snel in en uitademen door de neus, soort snuiven. Gisteravond ook maar dan wat minder hard en snel en dat heb ik toevallig ook opgenomen. Er vliegen wel bloedspetters rond. Moet er wel bij zeggen dat ze gisterochtend dus de endoscopie gehad heeft in de neus, maarja ze had ook al die aanvallen met bloed voordat ze endoscopie gehad had.

Hier is de aanval te zien met bloedspetters:

http://www.youtube.com/watch?v=PEKCbv378hs
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door Catfish »

Ochgossie, wat een sneu gezicht. Nee, dat is inderdaad geen astma.
Pippin heeft (nog) geen medicatie, daarvoor heeft hij te weinig aanvallen, gelukkig. Maar ik weet inmiddels alles over de inhaler. ;-)

Is het voor het niet drinken een idee om een waterfonteintje aan te schaffen?

Ik heb verder geen idee, wens je heel veel sterkte...

Hoe heet ze trouwens?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
ketske
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2013 21:46

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door ketske »

Ha eindelijk heb ik de benaming te pakken hoe ze niest, na maanden gezocht te hebben op internet.

Het heet "reverse sneezing" Het komt maar sporadisch voor bij katten, meestal bij honden. Het is een soort hoesten/niesen, soort snuifaanval waarbij haar hele lijf op spanning staat. Ik zal als ik de kans heb er een opname van maken. Dit gaat best heftig eraan toe en heeft ook wel een oorzaak, maar daar probeer ik nog achter te komen.

Heeft iemand ervaring met dit fenomeen?

Wat betreft het waterfonteintje...ja als ik de kraan open heeft ze er toch een alleen ook "reverse". Tja ze is ook veel buiten en in de zomer dronk ze altijd uit de vijver. Dit water vond ze lekkerder.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door Robijn »

Wat zielig zeg, voor jouw katje. Goed van je dat je door middel van internet er achter bent gekomen, wat het precies is, en jammer dat de dierenarts er zelf niets van afwist.
Ik hoop dat er een remedie is tegen dit 'reverse sneezing', want dit lijkt me niet leuk en gezond voor een kat..
Ze is in in ieder geval in goede handen bij jou!! Hoe heet je zorgenkatje eigenlijk?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
ketske
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2013 21:46

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door ketske »

Met Fluukje gaat het wat beter sinds vandaag. Ze dronk net weer uit de kraan. Denk dat de Marbocyl al aanslaat. Het is nog niet goed te noemen maar er is vooruitgang, iets wat ik lange tijd niet gezien heb. Verder krijgt ze nog de supplementen, om haar weerstand te verhogen. Ze snurkt ook stukken minder.....het begint er beter uit te zien! Daar ben ik wel behoorlijk blij mee. Misschien allemaal wat voorbarig maar ik heb weer hoop!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door Brittenbolletje »

Reverse sneezing is weinig tot niks aan te doen dus als ze dat heeft kan ook de marbocyl niet helpen. Is aangeboren iets. Maar ze kan gewoon geent worden dit heeft ook niks met niesziekte te maken...
ketske
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2013 21:46

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door ketske »

De Marbocyl is goed aangeslagen. Het snuiven en niezen is een heel stuk minder. Denk dat de kwalen toch veroorzaakt werden door een bacteriele infectie. Vooralsnog gaat het stukken beter. Ik zal het nog even afwachten of het niet een tijdelijke opleving is.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door Robijn »

Fijn dat de Marbocyl verlichting heeft gegeven! Hopelijk ook op lange termijn. Ik vond het zooo zielig voor jouw katje, hoe ie zat te hoesten/proesten, incl. bloedspetters! Ik werd helemaal akelig van het filmpje.
Bedankt voor je update!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door Dinky »

Hoop ook voor zowel jou als je katje dat het voor de lange termijn heeft geholpen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ketske
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2013 21:46

Re: Filmpje: Hoesten of niezen

Bericht door ketske »

Met FLuukje gaat het nog steeds goed. Ze kan weer lekker hele dag buiten in het bos ravotten. 's Avonds komt ze naar binnen want dan beginnen ook weer de zwerfkaters actief te worden. Ze heeft wel vaak last van teekjes op de vacht en af en toe in de huid. Die draai ik er dan uit met een tangetje. Ik heb ook het idee dat na de beet een week later dat er een verdikking op de huid ontstaat en dan wordt het een wondje. Ze heeft her en der wat harde bultjes die eerst gesloten zijn en dan open gaan. Ze genezen vrij langzaam. Maargoed dat is voor een ander topic. Bedankt voor het meedenken en meeleven. Fluukje is er weer ouderwets goed aan!
Plaats reactie