Operatie aan de neus?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

Beste mensen

Ik heb na jaren zoeken en testen en weet ik veel wat nog meer van mijn nieuwe dierenarts (ben verhuisd) eindelijk een antwoord gekregen voor een oplossing van het probleem van mijn kat.

Ik heb een Sphynx, die is momenteel 5 jaar.
Al sinds hij kitten was kreeg hij antibiotica omdat het nestje ziek geworden was. Heb wel nooit geweten wat ze exact hadden.. Dit is blijven doorgaan tot hij anderhalf jaar oud was. Na heel veel antibiotica, alternatieve middelen etc, zijn de klachten nooit overgegaan.
Zijn traanklieren zitten potdicht, en hij niest constant. En niet zomaar niezen, nee, niezen met dikke gele en groene snotters erbij (sorry voor de omschrijving :p )

Ik had contact opgenomen met mijn nieuwe dierenarts, met de vraag of buisjes in de traanklieren het probleem zouden verhelpen. Maar volgens hem gaat dit niets opbrengen. Hij stelde een operatie aan de neus voor. Een drastische ingreep, met twee weken hersteltijd, maar volgens hem zou het helpen.

Nu doe ik het niet voor mezelf, ok het is niet leuk om overal snot te vinden, en als het droogt is het een hel om het op te ruimen; maar ik kan het niet meer aanzien dat mijn lieverd niet door zijn neus kan ademen. Hij piept bij het ademen, hij zit constant met een dichte neus, hij is totaal niet actief (waarschijnlijk omdat hij niet genoeg lucht krijgt), hij hoest... en zo gaat het verder.
Ik wil hem gewoon een leven geven waar hij vrij door de neus kan ademen en niet constant met een tekort aan zuurstof zit. Bedoel, wij vinden een neusverkoudheid al niet leuk, laat staan 5 jaar rondlopen met een dichte neus...

Ik ben echt op zoek naar mensen die ervaring hebben met zo'n operatie, of die me er meer kunnen over vertellen...

Het is drastisch, en ik wil dan ook heel zeker zijn dat hij niet voor niets onder het mes gaat, hij heeft al genoeg om door te staan dag in dag uit.

Alvast bedankt!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Brittenbolletje »

Wat doen ze dan met die operatie? Wat word de aanpassing?
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

Nou, hij heeft het tot hiertoe maar heel vaag uitgelegd, met de melding dat ik er eens goed moest over nadenken omdat het toch vrij drastisch is.

Hij sprak erover dat in de neus plooien zitten, en wat ze eigenlijk doen is, om het in de woorden van de dierenarts te zeggen, de neus volledig openmaken...

Ik heb op internet al gezocht maar ik vind er spijtig genoeg niet veel van terug :(
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

Ik veronderstel dat hij daarmee wil zeggen creeeren van ruimte...
alhoewel ik ook al op internet zien voorbij komen heb dat ze de opening van de neus richting de keel volledig openzetten...

Lijkt me allemaal beetje bizar maar goed :s

Misschien dat hij dan ook weer kan ruiken... door de constant verstopte neus is zijn reukzin ook enooooorm beperkt...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Dinky »

Kwam op een belgische kattenforum het volgende topic tegen: http://www.kattensite.be/onderwerp/2091 ... oto-na-p7/

Daarnaast kwam ik nog deze tegen: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 234&type=1

Dit zijn de enige dingen die ik tegenkwam met grote vriend google en neusoperatie kat.
Erg weinig over te vinden inderdaad.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

ja die had ik inderdaad ook zien voorbijkomen :)

maar ik denk niet dat het dat is... zoals hij me informeerde maken ze de neus echt open... als in de binnenkant en niet enkel de neusgaatjes :(
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Ms Maaike »

Oei anata, dat is een grote stap. Kan me goed voorstellen dat je daar over in zit.

Even over de kleur van de snot: gele of groene snot kan duiden op een ziekteverwerker. Toen ik je post las moest ik meteen denken aan FVR (feline viral rhinotracheitis, veroorzaakt door een herpesvirus) en FCV (niesziekte). Deze laatste wordt veroorzaakt door het calicivirus. Het kan zijn dat je kat op jonge leeftijd FCV heeft gehad en daarvoor behandeld is met antibiotica. Er kan echter schade opgetreden zijn aan de sinussen en traanbuisjes, wat de veroorzaker kan zijn van de dichte traanbuisjes en daarom dus de groene snot (omdat door dichte traanbuisjes afval/ziekteverwekkers niet goed uit het lichaam verwijderd kunnen worden).

Over je dierenarts: heeft hij zeker weten FCV of FVR uitgesloten? En waarom zou je geen buisjes (stents) kunnen plaatsen in traanbuizen? Het kan in aders ook, dus ik snap even niet waarom dat niks zou opleveren. :???:

Groetjes
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 25 okt 2012 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Dinky »

Zou anders toch nog eens langs de da gaan en vragen of ze aan de hand van bijvoorbeeld een model van een kat kunnen vertellen wat ze precies gaan doen. Vooral omdat het lastig voor te stellen is wat ze precies gaan doen wordt het wellicht duidelijker aan de hand van een model. Misschien dat je de DA ook kan vragen of hij voorbeelden heeft van de operatie van katten die jou Sphynx voor zijn gegaan.

Je kan moeilijk een beslissing nemen over iets waarvan je eigenlijk niet goed weet wat ze willen doen. Helemaal omdat je DA al aangeeft dat het nogal drastisch is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

Mja, ik ben ondertussen al bij een twintigtal dierenartsen geweest, zelfs bij dierenartsen die homeopatisch en alternatief werken.

Hij zou gezond zijn (al durf ik niet met 100% zekerheid zeggen of hij op die specifieke dingen getest is...) maar op de snot en het niezen heb ik nooit een oplossing gekregen.

De buisjes kunnen wel, alleen zei mijn dierenarts dat het geen baat zou brengen bij het niezen... dat in die gevallen hij (bij chronisch niezen) als enige oplossing de neusoperatie aanraadt...

Nu heb ik het niet zo op operaties, en het feit dat het dan nog eens een drastische is hoor ik al helemaal niet graag... Hij is dan ook nog eens niet goedkoop, maar als het hem van het probleem afhelpt boeit me dat niet.

Ik wil alleen zeker weten dat ik inderdaad al de rest geprobeerd heb, en dat als ik op de operatie moet overgaan het ook zal helpen...

Maar jouw tip is inderdaad wel heel goed, ik ging zowiezo eerst nog eens op een normaal consult, en dan kan ik meteen navragen of ze zeker zijn dat het niet 1 van die 2 is.

Over het ziek zijn toen ie jong was... het hele nestjes had h etzelfde, ook de moeder en de andere katten... ik vermoedde inderdaad ook niesziekte maar dat is me nooit bevestigd :(

Ook de fokker laat niets meer horen. In het begin was hij heel vriendelijk en behulpzaam, alleen toen ik vermelde dat het chronisch was en door de dierenarts bevestigd was dat het door de ziekte op zo'n jonge leeftijd kwam (jonger dan 12 weken) heb ik nooit meer iets gehoord...
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

Dinky schreef:Zou anders toch nog eens langs de da gaan en vragen of ze aan de hand van bijvoorbeeld een model van een kat kunnen vertellen wat ze precies gaan doen. Vooral omdat het lastig voor te stellen is wat ze precies gaan doen wordt het wellicht duidelijker aan de hand van een model. Misschien dat je de DA ook kan vragen of hij voorbeelden heeft van de operatie van katten die jou Sphynx voor zijn gegaan.

Je kan moeilijk een beslissing nemen over iets waarvan je eigenlijk niet goed weet wat ze willen doen. Helemaal omdat je DA al aangeeft dat het nogal drastisch is ;)
Inderdaad :) dat snap ik helemaal...

En al helemaal, als ik een dokter of dierenarts hoor zeggen 'denk er eens goed over na' dan slaan me al helemaal de stoppen door :p
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Ms Maaike »

Jammer van je fokker... Hopelijk krijg je een goede uitleg van de dierenarts en kan hij vaststellen dat je kat geen herpesvirus onder de leden heeft. Hou je ons op de hoogte van wat je uiteindelijk besluit? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

Doe ik zeker :)

Ben zelf ook benieuwd hoe en wat...

Maar dat herpes virus... zou je dan ook geen andere symptomen hebben?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ken het probleem wel, maar de neus vergroten zeg maar weer niet. Wel buisjes laten plaatsen in het traanbuis en de neusgaten vergroten met een steds grotere insturment erin ken ik weer wel... Dat heb ik lang geleden ooit eens gedaan bij 1 van mijn zieke kittens.

Je kan er op laten testen he wat je kat precies heeft.
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door anata »

weet ik :)

hij heeft al verscheidene bloedonderzoeken gehad, ook omdat hij heel vaak overgeeft...

Ik krijg gewoon telkens te horen dat hij gezond is... dat is natuurlijk heel goed :) maar dat lost het probleem van het niezen niet op...
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Operatie aan de neus?

Bericht door Brittenbolletje »

Wat heeft hij dan? chlamidia, herpes, calici?? wat al benoemd is gok ik ook herpes :oops: .. snot komt ergens vandaan tenzij allergie om het 1 of ander
Plaats reactie