Natte ogen en niezen

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gesloten
Gebruikersavatar
kareltje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2008 17:41

Natte ogen en niezen

Bericht door kareltje »

Hallo,

Onze kat Kareltje is 2 maanden geleden ingeënt tegen de niesziekte.
Vorige week heeft Kareltje een spuitje gekregen tegen blaasgruis en heeft hier speciaal voer voor gekregen.
Sinds het spuitje en het speciale voer is hij vaak aan het niezen en heeft hij heel erg natte ogen.
Weet iemand wat dit kan zijn en zal ik hiermee naar de dierenarts gaan?
Ik heb namelijk gehoord dat een kat nog steeds de niesziekte kan krijgen ookal is deze kat hiervoor ingeënt.

Gr. Dennis

P.S. het is een boskat
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Natte ogen en niezen

Bericht door daantje »

Het niezen en natte oogjes kan best een reactie op de enting zijn. Als het niet te erg wordt en Kareltje niet "echt" ziek is, denk ik dat je met een gerust hart nog even af kunt wachten ;-) .
Maar let wel....... jij kent je kat het beste, dus wanneer jij denkt dat hij echt ziek is, dan adviseer ik je uiteraard om wel even een da bezoekje te doen ;-) .

Sterkte!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Natte ogen en niezen

Bericht door Boomer »

Katten worden vaak met een levende vaccin geent tegen niesziekte( voordeel = dat ze langer en beter werken). Ze worden in feite een beetje ziek gemaakt zodat ze zelf antistoffen aanmaken tegen niesziekte. Als ze binnen 14 dgn ziekte verschijnselen krijgen dan is dit aan de enting te wijten, daarna niet meer.

Niesziekte kan komen door verschillende soorten virussen zoals bv herpesvirus en calicivirus. Als een kat het herpesvirus heeft opgelopen dan blijft het zijn hele leven lang een drager ervan. In situaties van stress kan het dan weer naar buiten komen. Dit zou nu ook bij jouw kat kunnen zijn.
Zo kan een virusstam ook resistent zijn tegen een vaccin waardoor het niet werkt.
Het voordeel van de enting is wel dat ze er over het algemeen niet heel ziek van worden (lichte vorm ervan kunnen krijgen). Katten die niet geent zijn kunnen zelfs aan niesziekte overlijden. Ik zou hem/ haar wel goed in de gaten houden en zonodig naar de DA arts gaan.

Zelf heb ik een kat gehad die een lichte vorm van niesziekte gehad heeft in zijn kitten jaren en op bejaarde leeftijd een auto imuunziekte ervan heeft gekregen. Hij is dus (achteraf) altijd drager geweest, maar heeft er verder nooit last van gehad.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
kareltje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2008 17:41

Re: Natte ogen en niezen

Bericht door kareltje »

Oke bedankt voor de reacties!!

Maar zou het ook iets te maken kunnen hebben met zijn blaasgruis want daar heeft Kareltje namelijk ook dat spuitje voor gehad?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Natte ogen en niezen

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, de blaasgruisinjectie staat er los van, maar het bezoek aan de dierenarts kan hem wel wat stress hebben gegeven en daardoor zijn weerstand iets hebben verlaagd, zodat hij vatbaarder voor de niesziekteinenting werd en dus lichte niesziekteverschijnselen kreeg.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Natte ogen en niezen

Bericht door Shaz »

De blaasgruis heeft er in zoverre mee te maken dat de weerstand van je kat nu lager is en dus is je kat gevoeliger voor een reactie zoals een milde vorm van de niesziekte. Ik heb drie katten met chronische nies, de oudste heeft er nog het meeste last van en als ik merk dat hij weer last krijgt van natte oogjes en begint te snotteren en te niesen dan geef ik hem of colloidaal zilverwater of luchtwegcompositum. Beide zijn homeopatisch middeltjes die je kat dus net even een beetje extra steun kunnen geven om er overheen te komen. Ik weet niet of je ook een antibiotica gekregen hebt tegen de blaasgruis? Dan mag je geen colloidaal zilverwater geven, maar die andere mag wel. Ik heb nog wel een link voor je: http://www.puurnatuur.nl/puurnatuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
kareltje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2008 17:41

Re: Natte ogen en niezen

Bericht door kareltje »

Allemaal super bedankt voor de reacties!!!! :grin:

Maar gelukkig is Kareltje sinds gister bijna gestopt met niezen en heeft hij ook geen natte oogjes meer.

BEDANKT ;-)
Gesloten