Mijn kat wil niet luisteren

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gast

Mijn kat wil niet luisteren

Bericht door Gast »

Hoi, ik heb 2 katers en ze hebben het hartstikke naar hun zin. Ze zijn beide 5 maanden oud en zindelijk. :grin: Ze zijn erg lief en komen vaak bij je liggen om lekker aangehaald te worden. Ik heb bijna geen last van ze alleen springen ze steeds op het aanrecht en op de tafel. Als hier iets te eten staat gaat dat er aan. Ik vind dit natuurlijk niet zo fris en wil hier van af. Ik heb de plantenspuit geprobeerd. Gek genoeg vinden mijn katten water prachtig ze zijn zelfs een keer in bad gesprongen en vonden het heerlijk! :?: Toen ben ik ze maar in hun nek gepakt en ze er zo vanaf gehaald maar zelfs dat doet ze niks. Nu mijn vraag aan iemand die me kan helpen: WAT KAN IK ER AAN DOEN. Ik wil mijn katten niet pijn doen en ze ook niet bang voor mij laten worden omdat er eentje al een beetje schuw is voor vreemden en dan straks ook voor mij.

GR Remy, Iris, Gerrit en Harry
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Een ding is echt heel belangrijk: consequent zijn. Telkens als 1 van je katten op het aanrecht springt, er af tillen en foei zeggen. Al gaat het 30 keer zo door (vermoeiend, ik weet het :grin: ), je moet het blijven doen.

Dan is voor hun de lol er af, want ze worden er toch steeds af gehaald.

Ze deden het bij mij ook, en geloof me, ik heb ze er heeeeel vaak af moeten tillen. Maar de aanhouder wint :cool:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Ik moest wel erg lachen om de titel van je bericht. :D
Ik hoop voor je dat er nog mensen met tips zijn, maar ik kan je vertellen dat wij het hier allang hebben opgegeven. Vroeger gingen wij luid schreeuwend richting de keuken als er weer eens eentje op het aanrecht zat. Plantenspuit ook geprobeerd. Tegenwoordig nemen we soms nog de moeite er heen te lopen om 1 van de 4 zonder verder commentaar weer op de grond te zetten.
Het enige wat ik kan zeggen dat misschien een beetje oplucht is dat het waarschijnlijk minder wordt als ze ouder worden. Die van jou zijn lekker aan het puberen denk ik.
Ook heb ik gemerkt dat het een stuk minder is sinds mijn kittens naar buiten mogen. Dan hebben ze gewoon genoeg andere dingen te doen. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een optie.
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Nou Loontje, dit gaat dus niet altijd op :wink:,...
wij hebben thuis altijd katten gehad, en die kwamen soms stiekem op t aanrecht, maar een eeh of aaah of nee en ze waren er af, maar kregen ze vlees in de neus werd dat snel meegegrist (zelfs speklappen en gehakt uit de pan :?).. en dan maken dat ze wegkwamen..

Nu heb ik hier een schat van een grijze kater rondlopen, die uit die familie komt, en wat ik ook geprobeerd heb hij bleef op het aanrecht klimmen..
Ik ben hier zeker wel richting een jaar mee bezig geweest, steeds weer herhalen, alles geprobeerd, maar hij bleef het doen..

Ik heb waterspuiten geprobeerd, nekvel pakken, foei zeggen en eraf halen, een mok water leeggekieperd over zn rug, een pakje zakdoeken gegooid, met de kont onder de kraan gezet, maar niets heeft geholpen...
Zodra ik even omdraaide of wegliep zat hij er alweer op...

Nu zijn we zover dat ze in ons nieuwe huis wel op t aanrecht mogen..
We hebben hier een groot ruim aanrecht, waar plek zat is, en dan maar een extra doek erover heen halen..
Gizmo ligt vaak vanaf t aanrecht te kijken wat er allemaal gebeurt, en Xonya ligt in de wasbak, en als de kraan aanstaat spelen ze met t water..
Caddy komt alleen op t aanrecht als ie denkt dat ie er wat te eten kan halen...

Ligt er eten of staan er pannen op t vuur, weten ze dat ze er niet bij in de buurt mogen komen, soms toch een poging maar dan volstaat een : Ga bij die pannen weg! voldoende, en gaan ze op t andere gedeelte staan..
We hebben wel geprobeerd hier in t begin ze er niet op te laten, maar het aanrecht is zo groot, en een doek erbij en t is schoon, dus wij laten t gewoon..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Maar ze zijn nu nog jong, dus ik zou het nu nog proberen af te leren als je dit niet fijn vindt. Maar wel heel consequent dan! Ik weet niet af ze bij jou altijd in de keuken mogen als je van huis bent, dan wordt het natuurlijk wel moeilijk..... :?:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik heb een keer een tip gehoord, weet niet of die je kan helpen?
Zet allemaal lege flessen op het aanrecht, een beetje op de rand, en niet te ver uit elkaar.
Als de kat dan op het aanrecht springt, vallen die flessen eraf, en dan schrikt de kat waarschijnlijk heel erg, en durft 'ie niet meer op 't aanrecht.
Die van ons springt nog niet op 't aanrecht, dus ik kan niet zeggen of 't werkt :)
Ik weet wel dat katten heel hardnekkig zijn, en dat je inderdaad super consquent moet zijn.
probleem is alleen vaak dat ze het dan niet meer gaan doen als ze weten dat JIJ er bent, maar als je weg bent...
Dan doen ze het lekker alsnog :)
Suc6 ermee!!
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi!

Van mijn drie katten is alleen Pippin geinteresseerd in het aanrecht.

Ik heb het lang volgehouden om hem eraf te sturen, maar dat betekent dat ik elke keer naar de keuken moet lopen en daar baalde ik op een gegeven moment van. Het kost alleen maar energie en Pippin bleef het gewoon doen.

Dus nu maak ik me er niet druk meer om. Ik haal gewoon een doekje over het aanrecht als ik ga koken.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Poezebal schreef:Ik heb waterspuiten geprobeerd, nekvel pakken, foei zeggen en eraf halen, een mok water leeggekieperd over zn rug, een pakje zakdoeken gegooid, met de kont onder de kraan gezet, maar niets heeft geholpen..
Hi Malou, ik moest echt zo lachen om jou manieren, hahaha erg grappig..
vooral: kont onder de kraan en een mok water over ze rug... :grin: :clap: :lol_sign:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Sommige computerprogramma´s maken een foutmeldingsgeluidje, dat zo universeel is, dat iedereen het begrijpt. Jammer dat ik geen klank kan laten horen, maar het is zoiets als: "a, a" Even nadenken, dan weet je wat ik bedoel.

Als een kat, mijn kat, een kat van de buren of een zwerfkat iets doet wat ik niet wil, dan zeg ik ... a, a.

En dat is genoeg. Zelfs voor een volkomen vreemde zwerver.

Al het andere dat je doet, wordt een spel. Ze zien dat ze je een kunstje kunnen laten doen. En dat willen ze keer op keer herhalen.

Als het simpele a, a, geluidje niet werkt, is er nog een ultiem signaal:
Leer te grommen en te blazen als een kat. Doe het geluid echt goed na. Dat werkt bij de hardnekkigste kat.

Ik moet zo nu en dan een wilde vos wegjagen, en dat lukt hiermee ook uitstekend. Probleem is alleen dat die alijd om 4 uur in de ochtend komt, zodat ik haar niet altijd op tijd opmerk. Maar dat hoort in een ander forum thuis.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Een kat laten luisteren.......... :roll: :roll:

Dat is iets van de lange adem. En die van jou zijn ook nog 5 maanden. Dus raken ze in de pubertijd en zijn ze helemaal getikt. Ik geef je een tip!

Ga niet staan te gillen (helpt niet en je raakt er zelf van in de stress.) :shock: :eyecrazy: :imstupid: , wees vastberaden en geef niet op. (kan eeuwig duren, katten zijn eigenzinnige dieren).

Bij mij mochten ze niet op de tafel. Inmiddels zijn we zo ver dat ze er op mogen liggen als we niet eten. Op het aanrecht komen krijgen we ze nog steeds niet afgeleerd. Ze zijn nu al een jaar geweest. Wij hebben echte stijfkoppen die niet van opgeven weten :lol: :lol: :lol: .
Groetjes Gerda
Gast

Kookplaat

Bericht door Gast »

Pini, lachen om jou, Malou ook trouwens.
Hier is het geregeld. Ze mogen van ons ook op het aanrecht, maar doen het zelf niet meer. De kookplaat staat op dezelfde hoogte, en was nog warm toen ze er op stapten. Niet verbrand, wel geschrokken..
Harry, hoop dat het je gaat lukken met alle tips van hier.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hahaha dit is ook een zeer herkenbaar topic voor mij. Mijn rood/witte kater doet dit ook. Ik heb ook van alles geprobeerd, inderdaad onder de kraan, waterspuit, nekvel, foei/nee, tot op een gegeven moment gewoon de keuken in lopen en zonder een woord eraf zetten en weer terug lopen. Na 2 jaar heb ik het opgegeven. Elke keer weer wel 100-den keren per dag naar die keuken lopen. En wat nog erger was, vaak moest ik een stoel pakken want meneer ging boven op de koelkast zitten, op de magnetron (die hangt) op de keuken kastjes...

Het koste mij heel veel energie en ik werd geirriteerd naar hem toe. Toen dacht ik laat maar. Hetzelfde met de salontafel, ik win het niet. Wat ik ook doe. Blazen/grommen deert hem niet, krijg ik kopjes.

Hij weet nu dat als ik aan het koken ben hij niet op de aanrecht mag komen (probeert ie wel). En ik blijf dus altijd in mijn keuken staan tot alles klaar is, dan gelijk eerst alles in een sopje laten zakken, pan met water op de hete plaat en dan pas kan ik gaan eten.

Ik baal er enorm van dat hij zo doet. Mijn volgende huis wordt er dus een met een dichte keuken en anders maak ik hem wel dicht hahahaha....

Zij doet het ook wel maar minder. Vaak willen ze ook gewoon liggen op de keukenkastjes of de koelkast of zit ie op de magnetron te suffen.

Irritant maar gelukkig te lezen ben ik niet de enige met die probleem!

Groetjes,
Brenda
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik heb nog 1 tip niet voorbij zien komen en dat is een ui in een paar stukken snijden en op het aanrecht leggen als je aan het koken bent bijvoorbeeld. Er zijn echt maar heel weinig katten die die geur lekker vinden.

Als je niet aan het koken bent en er verder niets van etenswaren op het aanrecht ligt is het meestal ook niet zo interessant en zou ik me er niet al te druk over maken. Overigens gebruik ik wel de plantespuit, maar dit meneertje heeft daar ook een ontzettende hekel aan, dus dat werkt perfect.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ook hier is regel: Geen afwas op het aanrecht, veel schoonmaken en eten maak ik op een bord of snijplank die opgeborgen wordt.
De katten mogen hun gang gaan. Scheelt veel stress :wink:

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Sjah je moet toch wat :grin:
K ben zelfs een keer zo enthousiast geweest met waterspuiten dat ik de bloemenspuit in 2en brak :oops: :lol:

Nee ik vind t best zo, ze mogen nu lekker hun gang gaan, ze weten dat ze er vanaf moeten als ik met t eten bezig ben...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gesloten