Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Het straffen van kittens

Bericht door Inkie »

Hoi,

Wij hebben 2 kittens van 3 maanden oud, Cat en Fendt.
Nu mogen ze bepaalde dingen niet, zoals in mijn klerenkast kruipen, en met hun neus bij de voerzakken (die hoog op de bench staan) en achter de boeken klimmen en die op de grond gooien.

Naja, Fendt die luistert! Ik hoef maar iets te zeggen als "ah! nee! mag niet" of gewoon zn naam dwingend en hij houd wel op. Heel af en toe moet ik met de plantenspuit schudden (niet eens te spuiten, 3 keer gedaan en hij snapt t haha). naja goed, een bravertje dus. alhoewel, hij probeert wel dingen uit te halen maar hij houd al snel op als ik waarschuw.

Cat daarentegen!!... Ik kan schreeuwen wat ik wil, ik kan hm helemaal zeikersnatspuiten, ik kan met een sleutelbosje gooien (tegen de grond, niet tegen hem aan natuurlijk!) maar t doet hm niks. Hij likt zich af en gaat met t sleutelbosje spelen. Hij blijft rustig zitten als ik hm natsproei.
Hij leert er serieus niks van en hij blijft stout zijn.
1 keer is hij wel geschrokken toen ik echt heel boos was omdat hij mn telefoon van t aanrecht (waar hij niet mag komen) gooide. Hij mankeert echt niks aan zn oortjes, hij is gewoon heel hardleers! Vandaag heb ik hm wel 5 minuutjes in de bench gezet, maar daar ging hij toeren uithalen en heel manipulatief miauwen... negeren leek me t beste. Maar ik wou komende week de bench weghalen omdat daar een krabpaal komt te staan dus een goede langetermijnoptie is dat ook niet. (de bench is ook niet voor hen maar was de vluchtplek voor de logeerkat, maar ze heeft hm niet meer nodig) de vervoersbox wil ik niet als straf gebruiken want dan is dat wel zielig als ik naar de DA moet.

Wat moet ik nu doen? Hoe straffen jullie en wat werkt t best? Hij moet gewoon leren dat hij niet van mijn bord mag eten (vanmiddag zat hij gewoon 3 keer met zn neus in mijn vla!) en de boeken niet uit de kast mag gooien! lang negeren kan ik hem niet, en hij komt t nadien altijd wel goedmaken :edrool:

Tips?
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Kiwi »

Haha..dit is net ons stelletje. Tama probeert wel iets verkeerds te doen, maar ze kijkt je eerst aan ter controle. Een kleine 'uh!' is dan al genoeg om haar te ontmoedigen.

De nieuwe heeft echter totaal geen grenzen: je kunt schreeuwen wat je wil, aan de kanten duwen, gisteren zelfs een potlood gegooid..en die ontweek ze om er daarna mee te gaan spelen. Ze maakt zelfs sprongen van een meter of verder als je langs loopt met een bakje cornflakes. Dat ze nergens op kan landen maakt haar niet uit. :roll: Haar weg zetten en 'nee!' zeggen helpt ook niet, ze probeert het zo nog 5x tot ze toch succes heeft.

Wat doe je dan? Tja ik denk dan alleen aan preventieve dingen. Als ze per se je eten wil stelen, zet dan een lokschaaltje neer met een likje sambal bovenop.. (geen idee wat de experts er van vinden, maar ik zou denken dat ze het zo wel afleert en zelf wel water kan vinden voor het blussen).

Ik kan anders ook niet echt dingen bedenken..dus ik volg dit topic ook voor andere oplossingen ;-)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Inkie »

Hihi sambal dat is een goede!
Zo hebben wij onze ADHD hond ook afgeleerd van het aanrecht te snaaien (heeft ooit eens een hele kaas op en een pan kippenpoten)

verder denk ik dat ik hm maar in de gang ga zetten als time-out (moet ik wel alle deuren dichtdoen pff)
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Het straffen van kittens

Bericht door loek »

hihihi, klinkt een beetje als Diesel en Muis. Diesel is mijn boef, Muis de braverik. Het wordt wel iets anders (rustiger) als ze wat ouder worden, En verder ben ik vooral van het vermijden van dingen. Ga iniedergeval niet harder schreeuwen of op andere manieren heftiger reageren, daar schiet niemand iets mee op. Ook opsluiten lijkt me niet een goede optie.

Met vermijden bedoel ik dat ik bijv. geen planten en bloemen in huis heb staan (op 1 grote plant na, en een plant die heel hoog staat). Ik denk bij jou iniedergeval aan die voerbakken wegzetten, of de regel afschaffen dat ze daar niet aan mogen komen....
Verder misschien een plekje vrijmaken in de boekenkast waar ze mogen liggen/zitten? Klerenkast goed dichthouden (vergeet ik ook weleens en dan heeft er bijna altijd duidelijk iemand in gezeten ;-)).

Eten van je bord jatten...is hier ook af en toe een probleempje. Al gaat dat wel wat beter de laatste tijd. Wat helpt (klinkt stom maar je moet het eens proberen) is grommen boven je eten. Alleen heb ik daar niet altijd zin in aangezien ik wil eten.....en met volle mond is dat niet zo prettig/ gaat ook wat moeilijker hihi.
Wat ik de laatste tijd heel consequent doe is 'mijn etensplek opeisen' Dus ook niet naast me op de bank laten zitten (als ik op de bank zit te eten) of naast me op een stoel......maar een meter om mij heen is het verboden terrein. Als hij op de bank of stoel springt (of tafel) dan zet ik hem er gewoon steeds vanaf. En als hij wat te dichtbij komt (en weet dat hij op mijn eten aast...op een gegeven moment weet je dat) dan zeg ik rustig 'nee' en soms houd ik hem een beetje tegen.

The key word is: rustig maar consequent zijn, steeds maar wegzetten etc. (ben ik dus tot nu toe ook niet goed in geweest...maar ik merk verschil als ik dat weer een tijdje doe of als ik het weer even heb laten versloffen...eigen schuld dikke bult)

Verder niet vergeten om er om te lachen en van te genieten. Werkelijk waar ik heb Diesel ook echt weleens achter het behang kunnen plakken met zijn streken. (beetje jammer bijv. als je trek hebt en hij jat het laatste broodje van je bord) aaaaarghhh Ik pak het eten dan ook weer van hem af....maar innerlijk kan ik dan achteraf ook weer snel genieten van dat beeld. Zo'n parmantig blij koppie, met een broodje in zijn bek op zoek naar een verstopplek.

Sambal vind ik persoonlijk geen goed plan! Mocht je het toch willen doen dan graag eerst zelf ongeveer 4 potten sambal naar binnen werken (en dat proberen te blussen met water...wat namelijk niet helpt!). Da's denk ik ongeveer de verhouding namelijk: 1 lik voor kat = 4 potten voor mens. (hoewel 1 lik voor sommige mensen al niet heel prettig is waarschijnlijk)

Met andere woorden...ik vind dat dus echt niet kunnen. (mogelijk zelfs schadelijk voor de gezondheid van je kitten)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Kiwi »

Heb het nog niet geprobeerd hoor dat sambal.

Je schaalverdeling is ook niet helemaal in orde.
*Een mens (lichaamsmassa +/- 70kg) vs kat (lichaamsmassa +/- 3kg) is 1 op 23.
*Een 4 tal potten sambal (a 100mg dus 400mg totaal) vs een likje (a 1mg, de kat zal echt geen meerdere happen nemen) is 1 op 400.

Maar wat is het effect als ik een hap sambal neem: dit nooit weer! Ik zal het in vervolg laten die maaltijd te nemen. Ik denk dat katten die link ook kunnen leggen. Eten van baasje = heet.

Voor de duidelijkheid: ik ben helemaal geen fan van straffen hoor. Maar ook geen fan van over-protectionisme. Er staat hier ook een plant waar een vorige kat ooit een hap heeft uitgenomen. Niet eetbaar..want een uurtje later kon ik het opdweilen. Les geleerd voor de kat (hoop ik).

De link van *het geluid van een opengaande lade waar een bakje met kattensnoepjes in zit* weten ze ook direct te linken aan iets positiefs. Dat idee zal andersom ook wel op gaan, zolang je je kat maar niet schaadt..of het gebruikt omdat het zo 'grappig' is (genoeg verhalen gehoord over het dronken voeren van katten...pff).

[edit] @ loek: je hebt met 1 punt trouwens helemaal gelijk! Wil natuurlijk niet helemaal in verdediging gaan zonder dat ook te melden ;-) Consequent zijn helpt enorm! Een paar weken lang ze trainen om bij de keukentafel weg te blijven kun je ongedaan maken door één klein 'aah vooruit, deze keer mag het' momentje.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Het straffen van kittens

Bericht door tomcat Knabbel »

Ik heb nooit problemen gehad met het corrigeren dmv een plantenspuitje.

Mocht ik het voor hebben dan zou ik hetzelfde doen wat een moederpoes zou doen.
De sloeber in zijn nekvel nemen en zo een time-out creëren.
Maar ik zou er wel bij blijven en duidelijk "nee" verkondigen.
Hoe lang die time-out moet duren zou ik niet weten, dat lijkt me uit te testen.

Een straf wordt bij mij altijd na een tijdje gevolgd door een knuffel, ik ben immers niet de boeman hé.

Persoonlijk ben ik niet een voorstander van beloning in de vorm van een snoepje, de beloning bij mij is altijd een knuffel. Mijn katten zijn 9-8 en 4 jaar oud en nog steeds als ik ze roep en ze komen krijgen ze een aaitje om hun komst te bevestigen. Dat is volgens mij de reden dat ze steeds komen als ik roep. Soms wel een beetje slenterend en twijfelend (vooral als het tijd is voor Knabbel zijn medicijnen) maar uiteindelijk komt hij toch hoor.Je hand heb je altijd bij de hand maar een snoepje daarentegen?
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

wij zijn hier niet van de plantenspuit en zeker niet van de nekvel-politie!
het woord 'corrigeren' alleen al...

je begint met je gedrag en je huis catproof te maken en de katzels ruimte te geven, letterlijk en figuurlijk.
we hebben hier hele topics over 'mag kat wel/niet op het aanrecht' en dergelijke.
en wat gebeurt als je niet thuis bent? jawel, op t aanrecht/salontafel!
er zijn dan mensen die katten opsluiten als ze niet thuis zijn, die hebben lijkt mij niet echt ruimte in hun leven voor hun kat gemaakt.
Kiwi schreef:Heb het nog niet geprobeerd hoor dat sambal.
zwarte peper uit de molen is ook een goed middel, over de bank en over mijn eten en geen last meer van graaipoten of 'vergissen' en bank als krab- en uitrekplank gebruiken. wel af en toe even verversen!
lijkt me wat 'zachter' middel dan sambal..

en met kittens :pdtma: moet je heel erg zachtjes omgaan want voor je het weet heb je mentaal iets ernstigs veroorzaakt (angst, schichtig) dat je er ook bijna niet meer uitkrijgt, en daar hebben we hier ook voorbeelden van.
sturen en belonen met knuffels en lieve woordjes en zorgen dat ze de dingen doen die geen kwaad kunnen en wat meer door de vingers zien, want ze zijn nog klein.. :pdtma:
en het kost je in het begin veel tijd en aandacht en daarmee bouw je ook een geweldige band op
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik zou zeggen als echte kattenliefhebber; je huis katproof maken! Ik heb mijn spullen zodanig staan dat de katten hun vrije gang kunnen gaan zonder iets te slopen. Dat houdt in mijn geval in dat ik bijvoorbeeld geen bloemen neer kan zetten en wat betreft planten alleen cactussen. Verder hoge planken aan de muur met boeken erop en de snoerenweggewerkt. Katten vereisen nou eenmaal enkele aanpassingen. Of natuurlijk kijken of ze veel buiten willen spelen als ze daar aan toe zijn, dan kunnen ze lekker buiten slopen.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Inkie »

Het huis Catproof is t al redelijk hoor! Ze mogen alleen niet in "de rode kasten" omdat daar studieboeken staan. En die staan helemaal vol dus planken leeghalen kan niet, en ze vinden t juist leuk erachter te klimmen en boeken eruit te pleuren! Ze doen t nu niet meer hoor (ze deden t altijd met zn 2en en Fendt heeft geleerd dat t niet mag) of ze doen t zonder iets om te gooien, kan ook.

Verder mogen ze echt bijna overal komen, we hebben genoeg krabpalen/klimplekken. 2 van die grote gatenkasten (van ikea, expedit) die vinden ze geweldig! en de kledingkast waar ze niet mogen is altijd dicht, maar die maken ze open.

De regel afschaffen dat ze niet op t aanrecht of op de andere plekken mogen vind ik geen optie. Op t aanrecht staat t voer voor de oudere kat waar de kittens diaree en windjes van krijgen. Dus t is ook voor hun eigen veiligheid!
Grommen boven je bord lijkt me ook niet bepaald handig, je bent toch geen hond!

Ik sluit ze verder niet op als ik wegga, speel veel met ze en bied ze genoeg eten en mogenlijkheden aan. T zijn slimmerdjes dus een paar regels lijkt me geen probleem.
En na een straf of ondeugendheidje krijg ik altijd een knuffel, ze komen die zelf halen :edrool: het goedmaken zegmaar.

Naja ik ga ze wel verder met "nee" en ergens vanaf zetten. Desnoods een time-out van 2 minuutjes als ze (ahum, cat dus) niet luisteren.
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Gabriella van Dijk »

Klinkt redelijk, maar zolang er voer op het aanrecht staat is het moeilijk af te leren. Want de keren dat het ze wel lukt om op het aanrecht te komen worden ze beloont dmv de brokjes die daar staan. Misschien een andere plek vinden voor het voer van de ander?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Inkie »

Gabriella van Dijk schreef:Klinkt redelijk, maar zolang er voer op het aanrecht staat is het moeilijk af te leren. Want de keren dat het ze wel lukt om op het aanrecht te komen worden ze beloont dmv de brokjes die daar staan. Misschien een andere plek vinden voor het voer van de ander?
ja misschien.. probleem is dat ze verder overal op kunnen komen waar de grote kat ook komt. Bovendien eet zij langzaam en in veel verschillende keren. Anders zet ik t bakje wel weg in de trommel en bied haar hm een paar keer aan :roll: (probleem is, ze is een diva en eet niet op commando haha)
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Cari »

De regel afschaffen dat ze niet op t aanrecht of op de andere plekken mogen vind ik geen optie. Op t aanrecht staat t voer voor de oudere kat waar de kittens diaree en windjes van krijgen. Dus t is ook voor hun eigen veiligheid!
Grommen boven je bord lijkt me ook niet bepaald handig, je bent toch geen hond!
Katten grommen in een dergelijk geval ook. Niets is duidelijker voor een dier dan toegesproken worden in zijn eigen taal en reken maar dat ze je gegrom begrijpen. "Etensplek claimen" zoals Loek is het beste wat je kan doen (Cesar Milan ;-) ?)
Als je niet thuis bent, zullen ze gewoon het aanrecht opgaan, in ieder geval Cat. Als ze iets niet mogen hebben, moet je het in de kast zetten, want vroeg of laat krijgen ze het anders toch te pakken.
En tegen die beloning kunnen al jouw training en correctie niet op.

Mijn katten zaten vroeger ook geregeld in de boekenkast (nu heel af en toe nog eentje) en dan valt er weleens wat uit. So what? Dan raap je die op en zet ze terug. Als dat teveel moeite is, kan je deurtjes maken ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Het straffen van kittens

Bericht door tomcat Knabbel »

sturen en belonen met knuffels en lieve woordjes en zorgen dat ze de dingen doen die geen kwaad kunnen en wat meer door de vingers zien, want ze zijn nog klein..
en het kost je in het begin veel tijd en aandacht en daarmee bouw je ook een geweldige band op
Zo denk er zelf ook over maar als het uit de hand loopt dan kan ik ook wel streng maar rechtvaardig zijn maar daarom geen politie hé. :enaughty:

Naar mijn gevoel gaat het om respect en vertrouwen verdienen eens je die hebt en elke dag opnieuw verdient kan je alles met ze bereiken. Het is echt soms grappig, ze staren je zo komiek aan als ze wat willen uitspoken...tja en dan smelt je natuurlijk. :eshifty:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Kiwi »

Ons huis is ook cat-proof hoor, maar daar bescherm je je eten niet mee :lol:

*stevig gaas voor de ramen, zodat ze geen 6 verdiepingen naar beneden kunnen vallen
*alles waar ze niet bij mogen komen staat in een gesloten kast
*plantenvaas met nepplant is vastgelijmd op de vensterbank
*kunststof hoekprofielen op alle hoeken zodat het niet leuk om te krabben is
*bank en stoelen zijn van ikea: hoezen zijn makkelijk te wassen en als er teveel haakjes aan zitten: kopen we nieuwe hoezen voor een fractie van een nieuwe bank.
*veel hoge planken waar ze ook mogen komen, sommigen zelfs met een kattenkussentje.

Voorkomen is dus beter dan bestraffen. Maar alsnog...ze verzinnen altijd wel iets baldadigs waar je niet aan had gedacht ;)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

ze verzinnen altijd iets baldadigs, yepyep..

en daarom, ook daarom heb je dus katten! never a dull moment
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie