Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies blijft altijd hetzelfde - maak je huis catproof ipv de kat huisproof.
Dat laatste gaat niet werken en geeft een lading stress.
Laat de kat gewoon kat zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

bij die kamerplanten-etende katten denk ik wel eens: zaai een grote bak (tarwe)gras voor dat lieve beest want hij heeft behoefte aan levend groen. dan blijft ie heus wel van je planten af..
en verder net als Dinie en vele anderen hier: maak je huis catproof en verbouw je eigen houding: je kunt een kat niet beheersen, die is zichzelf en gaat voor een groot deel zijn eigen gang. accepteer en respecteer dat ipv dat gemauw over stout en afleren en opvoeden!
en als je een (1) kitten in huis hebt, dan heeft dat de nodige consequenties, dat verveelt zich al snel te pletter en zal alles doen om je aandacht te krijgen!
met kittens haal je een sloopbedrijf binnen heeft Dinie ooit eens ergens geschreven en dat is zo en dat hebben ze nodig om zich te ontwikkelen.
en één kitten kan zijn aandacht en energie en behoefte aan kattengezelschap niet goed kwijt en een mens is geen kat en kan daar noooooit in voorzien. tot voorheen wist ik daar niet zoveel van (niet uit de praktijk bedoel ik) en ik heb beide situaties (gehad): Maks alleen (samen met MoZo) en Maks en zijn broer en met velen en Cari als pleitbezorger (beetje misdadig..) kan ik alleen maar beamen: één kitten in zijn eentje laten opgroeien is niet verstandig en richting kitten een beetje wreed vind ik omdat het in die belangrijke periode zo vreselijk veel mist! en dan krijg je 'onaangepast' gedrag en topics zoals deze: 'het straffen van kittens'
bàh, de naam alleen al..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Lovecat »

Ik hoop niet dat die laatste berichten naar mij gericht waren, want ik heb mijn situatie al meerdere malen uitgelegd en ik kwam niet in dit topic om te vragen hoe ik een kitten kan straffen, ik wilde juist zeggen dat mijn kitten ook van alles uithaalt en dat ik dat maar laat gebeuren ipv steeds straffen.

Dex heeft overigens al een grote bak met gras, hij eet er niet van, maar vindt het leuk om mee te spelen en in te graven (net als met m'n andere planten dus, hij eet er nooit van..)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

;-) ;-) als ik me in een bericht naar iemand toe richt, dan zeg ik dat erbij of beter, stuur ik diegene een pb. dus nee, Natasja, die laatste berichten zijn niet voor jou bedoeld want we weten hoe de vork bij jullie in de steel zit en hopen natuurlijk voor dexter wel dat het je binnenkort lukt...
en natuurlijk mag je je aangesproken voelen maar daar kan ik dan even niks aan doen, het zijn gewoon feiten en informatie in het algemeen voor iedereen, die dit ook leest en verder zit er geen bedoeling achter.

en heerlijk te lezen dat je lieve Dexter van alles mag uithalen en zo hoort het ook. zolang het geen gevaar voor de kat oplevert is dat prima. en de hobbies wisselen hier elke week wel, afgelopen weken moest er over het gasfornuis tussen de pitten doorgelopen worden en nee, enthousiast was ik daar niet over.
kon twee dingen doen: poten laten branden of anders en ik heb een paar dagen een laagje water met zeep en wat zout op de gasplaat gezet.
en het is over want niet leuk, vies en glibberig en nat en s morgens een paar dagen geleden zag ik dat beide katten daar waren geweest, schoongesopt en ook weer (af)geleerd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Lovecat »

;-) oke, was iets te gevoelig dus haha,

ja, de hobbies wisselen zeker per week! Dex kan nog niet op het aanrecht, maar gister was ik aan het koken en heb ik hem even op de (schone en veilige!) aanrecht gezet en de gootsteen met een laagje water laten vollopen en de kraan op druppelstand gezet; een lol dat 'ie gehad heeft, het is echt een waterrat. (ik heb al z'n drinkbakjes weggehaald, want hij gooide ze alleen maar om, elke keer weer, dus nu alleen de fontein aan en extra water door z'n voer).

toen ik vanochtend z'n kipfiletje aan het bereiden was, stond ie me toch te mauwen dat ie op de aanrecht wou, dus tja, maar weer een waterbadje gemaakt en hem erin gezet, helemaal te gek :lol:

in het pleeggezin van Dexter waren ze hem net aan het afleren op de tafels te lopen (mochten hun eigen katten ook niet) en ik vond dat op zich wel ene goed idee ivm eten enzo, maar ik heb het al snel genoeg laten varen, want tafels zijn juist leuk hoog en geven extra speelruimte voor die kleine..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Cari »

Dat je je kat veel toestaat, is helemaal geweldig, maar je laten slaan :roll: ... sorry, maar dat gaat me een stap te ver. Alls je daar geen grens stelt, zal je merken dat er nog veel meer mogelijk is ;-) . Er zijn diverse mogelijkheden om graven in je planten te voorkomen. Ik had vroeger ook een graafmiep. Een paar flinke maaskeien op de aarde en het was over. Gaas is ook een beproefde methode.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Lovecat »

Ik LAAT me niet slaan, hij slaat gewoon af en toe, bv omdat ik hem ga knuffen terwijl hij in een wilde bui is; tja, dan vraag ik er haast om. En als ie slaat, dan zet ik hem meteen op de grond en negeer hem. Ik moet gewoon leren dat beestje met rust te laten en alleen met hem te knuffen als hij er zelf om komt vragen, dan is er niks aan de hand...
Gaas is inmiddels aangeschaft en morgen gaan we knutselen, want het moet heel stevig gedaan worden; dex is echt heel sterk en krijgt alles kapot. Zag ook hele handige plantenpotafdekkers (eigenlijk voor kinderen, maar op het plaatje zie je een kat ernaast haha) die ik mogelijk ga bestellen; keien heeft hij er binnen 1 minuut vanaf ben ik bang.
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

Ik heb 2 kittens zijn 15 weken diesel en misty.
Misty sprong ook elke keer op het aanrecht terwijl er niks te halen was
Ik heb er nu een spuitbus van ssscat op staan helpt erg goed

Ze springt nu niet meer op het aanrecht
ssscat is een spuitbus met lucht erin er zit bij de spuitstuk
Een bewegingsmelder

Werkt zeer effectief en preventief
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

fijn dat het zo goed werkt maar de ervaring leert dat katten ergens aan wennen en zo lang er niks vreselijks gebeurt zullen ze het gaan negeren. tenzij jij het negeert.
zodra je er aandacht aan gaat schenken zullen ze het vaker gaan doen, want dan gaat het om de aandacht.
zo jonge kittens kun je niet 'opvoeden', die hebben geen besef en 'begrijpen' je ook niet. dat komt pas rond 6/8 maanden. ze kunnen er hardstikke schichtig en bang van worden.
hier zitten ze ook wel eens op het aanrecht, dan krijgen ze een aai en til ik ze eraf. haal er een soplapje over en verder geen probleem.
als je kittens hebt dan weet je dat ze overal zullen zijn, alles zullen uitproberen en vrijwel geen grenzen kennen. en haren zweven overal in het huis, daarvoor hoef je ze niet uit de keuken te bannen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

Nou ze begrijpen het dondersgoed want ze komen er niet meer en aandacht krijgen ze genoeg voor de rest is me hele huis kittenproof wil gewoon niet dat ze op het aanrecht komen

Mijn ouders hebben dit toen ook gebruikt bij hun kittens voor het aanrecht op advies van de DA
En die zijn ook niet bang of schichtig geworden
En dat is ook niet te merken bij diesel en misty
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Lovecat »

@ looielonder; ik ken deze 'methode' ook via verschillende gedragstherapeuten (en die hebben specifiek voor kattengedrag e.d. geleerd en weten dus echt wel waar ze over praten..) en het werkt bij de meeste huishoudens prima!
en haren zweven overal in het huis, daarvoor hoef je ze niet uit de keuken te bannen..
Volgens mij heeft Looielonder het nergens over haren?? :eshifty:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Puur persoonlijk zou het mijn methode niet zijn.
En ik hoef het niet altijd eens te zijn met gedragsdeskundigen.
Het was ook een gedragsdeskundige die de buuf van Rob aanraadde er een kat bij te nemen.
Dat liep uit op een ware fiasco.

Ik krijg eerlijk gezegd alleen van de titel van dit topic al gekromde tenen die achterste voren
in mijn schoenen staan.

Maar goed zo'n blaas-apparaat is in ieder geval beter/minder erg dan een latje of een shampoofles.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

Haren heb je overal in huis haha maar daar heb je een stofzuiger voor
En die gaat er bij mij elke dag door het huis heen

Ik heb het niet van een gedragskundige maar van de DA wou het eerst niet
Omdat ik het zielig vond en bang was dat ze bang werden
Maar niks hielp bij misty elke keer van het aanrecht aftillen etc.. Maar mevr had er mooi
Maling aan

Dus toch maar wel ssscat uitgeprobeerd en dat hielp wel en ze is niet bang of schichtig erdoor geworden. En ze komt niet meer op het aanrecht
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Loesie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2011 22:29

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Loesie »

Mijn kat mag overal komen, behalve op het aanrecht. Toen ze een paar maanden oud was, klom ze er twee keer op. Ik heb haar daarna heel snel (een halve seconde) onder de kraan gezet, ze werd amper nat, maar ze schrok er wel van en ze klimt ook niet meer op het aanrecht.
Miauw =)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Ilone »

:shock:

Serieus... er komen hier "straffen" voorbij, daar word ik niet vrolijk van!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie