Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door BillyJean »

Hoi Dinie
niemand neemt zo'n zieke geest serieus, het zijn zielige stumpers die echt wel hun welverdiende loon krijgen in de toekomst. Als je zo'n laag niveau hebt en zo'n triest leven, tja.... je kunt er alleen maar medelijden mee hebben en hopen dat ze snel op de bank bij de Psych terecht komen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Leon1973
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:56

Straffen van een Kitten

Bericht door Leon1973 »

Goedeavond,

Sinds een 4 weken zijn wij de trotse eigenaars van 2 kittens, genaamd House en Alica.
Alica is een schatje, rustig en heel lief.
House daarintegen is een echte boef, speelt de hele dag alleen als het op eten aankomt is hij niet te houden.
Als je de bakjes met voer inschept moet je snel zijn om geen vellen c.q. bloed aan je handen te hebben.
Ook gaat hij graag op het dievenpad en rooft gewoon het eten van het aanrecht.

Nu heb ik al div. dingen geprobeerd, hard praten als tie iets niet mag, NEE, UH, etc etc.
Ook met de plantenspuit er achteraan gezeten en gespoten.
Hem in zijn nekvel pakken en hem dan hard toespreken.
Tik op zijn neus geven.
Helaas ben ik nu ten einde raad, niks schijnt te helpen.

Kan iemand hier een ideetje aan de hand doen om hem te straffen op een manier dat hij gaat luisteren.

Alvast bedankt

Leon
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum en als je je goed inleest in de diverse gedragstopics dan ben je al tegengekomen dat lijfstraffen bij kittens niet werken. het verpest de sfeer en de vertrouwensband die je met je kat aan het opbouwen bent, want ze worden schichtig en angstig.

je bent er al achter dat het niet werkt, dus voortaan geen tik op de neus (grrrmbl..), geen plantenspuit, niet in het nekvel en niet schreeuwen..! afgesproken?

het is van voorbijgaande aard en helemaal onderdeel van het pakket dat kitten heet, het zijn doorgaans bengels en geen dooie dienders. en je hebt voor kittens gekozen, na je goed te hebben georienteerd neem ik aan...
ze gaan ook niet luisteren, dus zet dat ook uit je hoofd, katten blinken uit door hun eigen wil en sommigen noemen dat eigenwijs, dwars, brutaal, stout of dom.. maar dat hoort zo bij katten (geen marionetjes) en daarom zijn we zo dol op ze.

geef kittens voldoende en de hele dag beschikking over voer en je handen blijven heel. kittens moeten het hele etmaal door eten en als je een kwalitatief goed voer geeft - en dus geen goedkoop supermarktvoer - dan verteert dat veel langzamer en dat zal het eetgedrag veranderen.

en denk eens na over je eigen katvriendelijke houding. wat mogen ze niet en waarom niet?
als je lekkere dingen op het aanrecht laat liggen, dan is het logisch dat je bezoek daar krijgt.
geef hen ook wat bij voorkeur rauw gevogeltevlees (kip/kalkoen) want dat is erg goed voor ze.
ga thuis na hoe katvriendelijk je inrichting is, goeie klimboom, krabpalen en zo langzamerhand 3 kattenbakken op verschillende plaatsen?

we hebben diverse forumleden met opgroeiende kittens en hier lopen er ook twee, bengels zijn het en dat is de charme van jonge katten, never a dull moment!
stel je hart open voor hun streken en hun kattenkwaad, vergeet de opvoeding (die hebben ze van hun moeder gehad) en zorg dat er mogelijkheden zijn om veilig bij je in de buurt te zijn, ook in de keuken. of doe daar de deur gewoon dicht als je bezig bent.
de mijne liggen op de afzuigkap omdat ze dicht bij me willen zijn en ik vind dat een compliment. en ik heb voor plekjes gezorgd waar ze veilig kunnen zijn als ik daar bezig ben en voor kattentelevisie zorg. sopdoek over het aanrecht en ook weer geregeld.
ze weten dat ze niet over het aanrecht mogen lopen en als ik er eentje tegenkom dan til ik hem eraf, desnoods 5 keer achter elkaar. zonder iets te zeggen en met een aai. goeie fitness!
ga er wat relaxter mee om (proberen..), ze kunnen nog hun hele leven op de vensterbank boven de verwarming liggen en nauwelijks meer een poot verzetten. nu zijn ze jong en uitgelaten, dat hoort bij de leeftijd en de ontwikkelingsfase en ik hoop dat je ze snel kunt gaan respecteren om hun eigenheid in plaats van proberen aan je katzels jouw wil op te leggen, want dat gaat niet lukken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Ilone »

Als eerste, het zijn kittens ;) die doen zulke dingen en zijn druk.
Daarnaast is het nu zaak om consequent te blijven en vooral veel geduld te hebben.
Consequent (en duidelijk) nee zeggen, hem weer ergens af zetten met een nee, geen tikken op neuzen asjebieft! Nekvel ook niet meer als ze wat ouder worden (hoe oud zijn ze?) want dan worden ze zwaarder en doet het dus zeer om aan het nekvel beet te pakken. En zorgen voor voldoende afleiding :-) veel speeltjes en aandacht. Het wordt vanzelf minder ;)

Fijn trouwens dat je voor 2 kittens bent gegaan! :-)

Oh, ik zie dat Adriana ook al een (uitgebreide) reactie heeft gedaan :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Leon 1973 ik zou ophouden met lijfstraffen zoals mijn voorgangers ook al aangeven.
Als je een goede band met je dieren wilt opbouwen is liefde en geduld de lijdraad.
Zorg ervoor dat er altijd brokjes van een goed merk staan dan zal de voedselagessie vanzelf ophouden.
Wees er op bedacht dat ze erg ondernemend en nieuwsgierig zijn, jullie als mens zijn verantwoordelijk voor hun welzijn, dus kijk uit met achteruit rijden met stoelen met wiltjes, met open en dicht doen van deuren en vaatwasser enz enz.
Je kunt niet redeneren dat het eigen schuld is als ze ergens tussen komen.
Ze hebben geen benul van gevaar, het is aan jou de eer te zorgen voor veiligheid.

Dus svp ophouden met lijfstraffen, daarmee bederf je voorgoed hun vertrouwen in de mens.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Leon1973
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:56

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Leon1973 »

Dank jullie wel voor jullie reactie, ik zal me wat flexibeler gaan opstellen en de dingen die jullie voorstellen gaan doen.
Tevens gaan we ze wat meer te eten geven zodat mijn handen heel gaan blijven.

Dank jullie wel

Grtz

Leon
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

fijn dat je zo positief reageert en als je verder nog vragen hebt, bijvoorbeeld over voer en kittenvoer.. we denken graag met je mee!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Leon1973
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2011 22:56

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Leon1973 »

Het zijn echt twee dotjes, alleen house is echt een boef.
Maar goed, zoals jullie zeggen, het zijn kittens, ik hoop dat het in de loop der jaren allemaal wat minder gaat worden dan.

Grtz

Leon
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Tja het hoort er een beetje bij. Soms kan het wel vermoeiend zijn hoor, dat geef ik direct toe, maar meestal kan ik hartelijk lachen om de streken die ze uithalen. Laatst nog, had er één een pakje zakdoekjes uit mijn tas gevist en die sloop daar triomfantelijk mee naar boven.
Het beste wat je kan doen is alternatieven bieden of het onaantrekkelijk te maken om iets te doen (maar nooit met pijn of schrik). Hier hingen ze constant in de eetstoelen, die zijn dan ook helemaal kapot.
We bleven ze eruit plukken en op de krabpaal zetten, maar het bleef leuk. Nu hebben we er dubbelzijdig tape op geplakt en dat vinden ze niet lekker voelen. Nu blijven ze er dus vanaf en hebben ze hun aandacht weer op de krabpalen gevestigd. Hopelijk kunnen we in december nieuwe hoezen om de stoelen doen zonder het ritueel te herhalen.
Ja, leuk is het niet, maar het hoort bij kittens...

Fijn dat je zo positief reageert op de tips trouwens! Mijn ervaring is dat je op dit forum erg goed geholpen wordt met je vragen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie