Help we hebben vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Seemy »

Ik sluit even bij dit topic aan :smile: / Heb ff wat advies nodig;

Vanmorgen heb ik Brenton en Murhphy geborsteld. Ik doe altijd even met de vlooienkam bij het begin van de staart om te checken of alles ok is ivm vlooien.

Vanmorgen echt heel veel zwarte puntjes :shock: in de vlooienkam, alleen bij Murphy!!!!
Ik heb beide heren gelijk een pipetje gedaan met frontline, en alles in huis heel goed schoongemaakt en stofgezogen, bed verschoond etc. Alle stoffen speeltjes heb ik ook gezogen, en die zitten nu in een vuilniszak luchtdicht verpakt samen met hun kussentjes enzo.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar doe ik het zo goed?
Ik heb geen vlooien gezien, alleen de eitjes denk ik (dat zijn toch die zwarte puntjes?)...
Of moet ik nog met omgevingsspray in de weer?

En aankomende week, hoe pak ik het verder aan? Murphy ligt nu ook al wel weer naast me op de stoffen bank. Moet ik de bank nog behandelen of gewoon vaak stofzuigen vd week?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Camoth »

Allereerst jammer dat je Frontline hebt gebruikt, want dat werkt niet meer afdoende, maar daardoor moet je nu wel weer een maand wachten voordat je een ander middel mag gebruiken (als ik het me goed herinner).

Wat je in dat geval het beste kan doen in mijn ogen (als het je lukt ook) is de katten in bad doen en wassen met een gewone kattenshampoo. Dat werkt bij Bindi altijd heel erg goed. Vervolgens 2 a 3 keer per dag goed doorborstelen met de vlooienkam en proberen dicht op de huid te kammen, dus misschien de kam ietwat schuin houden. Vlooien zitten namelijk meestal dichtbij de huid. Een bakje met heet water met sop (anders blijven ze drijven) gebruiken om de vlooien in te verzuipen als ze op de kam zitten. Elke dag 1 keer stofzuigen, vlooienbandje in de stofzuigerzak doen, anders leven ze daar vrolijk verder. Een omgevingsspray zou ik alleen doen als je echt last hebt van een plaag (dus ook veel vlooien hebt gezien) omdat het behoorlijk heftig spul is vind ik zelf. Als je vogels, vissen of knaagdieren/konijnen hebt zou ik het al helemaal niet doen, die zijn daar extra gevoelig voor. Wil je het toch proberen dan is Indoor X van Virbac goed spul:

Afbeelding

De zwarte puntjes zijn vlooienpoepjes trouwens, de eitjes zijn heel moeilijk met het blote oog te zien. Je kan het herkennen doordat als je de zwarte dingetjes op een keukenpapiertje legt en het natmaakt, dan komt er een roestbruine kleur vanaf, dan weet je zeker dat het vlooienpoepjes zijn.

Effectieve anti-vlooienmiddelen zijn o.a. Stronghold (werkt ook tegen oormijt en wormen, behalve lintworm) en Advantage. Je kan Stronghold bij de DA halen en bij sommige speciaalzaken, Advantage is ook gewoon in de speciaalzaak te koop.
Je kan Stronghold online hier kopen: https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... at/97/1/1/
En Advantage hier: https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... t/136/1/1/

Let goed op dat het gewicht van de kat bepaald welk type pipetje je moet bestellen (staat ook op de verpakking voor welk gewicht het is). Koop verder nooit anti vlooienmiddel voor honden, dat kan dodelijk zijn voor katten.

Ik weet niet hoe vaak je ontwormt, maar ik zou ze nu tevens ontwormen als het daar weer tijd voor is, aangezien ze van vlooien wormen kunnen krijgen.

Misschien heeft iemand anders nog tips? Succes!
Laatst gewijzigd door Camoth op 08 nov 2009 18:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Nyncke »

Welk middel weet ik niet, ik geef mijn katten nu eens in de paar dagen een derde stukje knoflook.

Dag 1 stofzuigen en behandelen met vlooienomgevingsspray. Alle kleedjes en kussentjes in de was en zo heet mogelijk wassen.
Vervolgens iedere dag stofzuigen.

Het is werkelijk een ramp als je ze eenmaal hebt, dus zsm uitroeien die handel.

Vlooien schijnen pas zich voort te planten als ze bloed hebben gehad, dus probeer te voorkomen dat ze zover zijn.

Ik heb deze zomer erg veel moeite gehad ze weg te krijgen.
Net een maand een opvanger in huis gehad, die heeft helaas weer vlooien meegenomen...dus kan er weer tegenaan.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Camoth »

Ik zou knoflook niet adviseren. Het staat op de lijst van giftige stoffen voor katten.

Al weet ik dat men zegt dat het helpt bij wormen en vlooien. Ik weet in elk geval wel dat het bij honden werkt. Maarja, katten zijn geen honden ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Nyncke »

In deze kleine hoeveelheden kan het geen kwaad.
Holistische dierenarts op een ander forum adviseert het al jaren zonder problemen en geeft het ook haar eiegen katten.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door rieneke »

ik zou het zelf niet aandurven (google heinz body anemie), zeker niet omdat je veilige middelen bij de dierenarts kunt halen.
waarbij ik inderdaad niet meer zou kiezen voor frontline, vlooien worden hier resistent tegen.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Seemy »

thx voor de tips en antwoorden.
Pfffff zie wel op tegen de katten douchen of badderen... zou dit echt noodzakelijk zijn? Wil het wel doen hoor, maar als het niet perse noodzaak is dan zou ik dat graag laten zitten voor hun...
Stel nou dat ;-) .. wie weet helpt het wel... :epray:
Stel dat de frontline toch zijn werk doet (?).
Zou het dan voldoende zijn om ze komende dagen iedere dag met de vlooienkam te kammen en iedere dag te stofzuigen en de omgevingsspray te gaan gebruiken?
En hoeveel dagen zou ik dit moeten doen?

Wat denken jullie van deze aanpak? Of zou ik ze toch moeten wassen, en dan met gewone shampoo of moet dat ook een antivlooienshampoo zijn?

Die tip van het vlooienbandje in de stofzuigerzak is trouwens top! Zal gelijk morgen een vlooienbandje en omgevingsspray gaan kopen.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Camoth »

Je hoeft ze niet te wassen hoor, ik weet alleen dat het sneller gaat als je ze wast ;)
Als je ze wil wassen gebruik dan gewone kattenshampoo, vlooienshampoo is onzin.

Of Frontline wel of niet werkt, daar zou ik eigenlijk niet op gaan wachten.
Gewoon minstens 2x daags kammen (goed dicht op de huid).

De omgevingsspray kan je alsnog doen. Zorg wel dat:
* De ruimtes waarin je sprayed 1 uur lang afgesloten is en er geen mensen/dieren in zitten
* Daarna een half uur kunnen doorluchten zonder dat er mensen of dieren in zitten
* Je goed in hoeken, kieren, plinten e.d. sprayed
* Dingen van stof gewassen worden (kussens, dekens, mandjes etc)
* Vergeet niet om dingen die je niet kan wassen maar waar de katten wel vaak zijn ook te sprayen, dus de krabpaal, rietenmandjes etc.

Dus mogelijk zal je dit kamer voor kamer moeten doen, vanwege de eerste twee punten.
Dat kammen en stofzuigen zou ik volhouden tot je geen vlooien(poep) meer kan vinden en dan 1 dag extra. Sprayen doe je maar 1x en is met Indoor X 6 weken actief.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Nyncke »

Omgevingsspray aanvulling, haal ook de planten die je wilt behouden weg...die gaan nl ook dood....

Hou het ook daarna goed in de gaten, de poppen kunnen nl nog uitkomen en die zitten vaak te wachten in kieren tot het klimaat gunstig is.

En heel veel sterkte...ik hoop dat je ze snel onder controle hebt!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Seemy »

Nogmaals thx voor alle tips / altijd fijn!!!
Hier ons plan van aanpak...

waar we al volop mee bezig zijn (vooral het stofzuigen iedere dag
Pfffffffff Fijn tijdrovend extra klusje erbij :???: maar moet wel!!! )


-Frontline hadden we dus al gegeven en daar blijf ik toch wel even mee door gaan. Ze krabben al helemaal niet meer, dus het werkt toch nog wel in dit geval. Volgende maand geef ik ze weer beide een pipet.
-iedere dag hele huis goed stofzuigen
-omgevingsspray in de stofzuigermond en zak gesprayed (blijft 1 maand werkzaam dus over een maand weer)
-omgevingsspray in huis gesprayed vooral de randen/kieren etc goed en dit herhalen we vanaf nu 1 x per maand
-Biede katten ontwormd
-kussentjes en stoffen speeltjes hebben we vacuum verpakt en blijft een week zo liggen.
-Dekentjes etc vaak wassen
-Extra vlooienkam gekocht en kammen maar ;-)

Nou pff vooral dat stofzuigen hakt er wel in iedere dag na het werk is toch een beste klus waar best wat tijd in gaat zitten wil je het secuur doen. We hebben een houten vloer met naden tussen de planken dus iedere naad heel secuur langs met de stofzuiger. En zwarte stoffen meubels die ook iedere dag gezogen worden.
Maar maakt niet uit, het moet goed gaan komen zo!!! :thup:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door ktje »

je zou ook een vlooienband in de stofzuigzak kunnen doen. die werken over het algemeen 6 maanden. Heb gehoord dat dit ook werkt. Misschien nog een tip.

En inderdaad blijven kammen en stofzuigen. Het is even veel werk, maar op en duur zijn ze weg en daar gaat het om!

succes!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Nyncke »

Nou, met zo'n plan van aanpak moet het lukken!

Het enige wat je nog zou kunnen doen is:
Aangezien je houten vloeren hebt, de poppen gaan graag in de kieren zitten wachten tot gunstige omstandigheden.
Van Beaphar heb je pilletjes die je kunt geven om de vlooien steriel te maken. Kunnen ze zich in ieder geval niet meer voortplanten!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Seemy »

Dat ga ik zeker nog doen!!! ;-) Thx!
Mag graag alle riscico's uitsluiten!
Beaphar ga ik zaterdag kopen!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
JaapJose
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2009 09:21

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door JaapJose »

Leuk om al die tips te zien hier :grin:
Daar haal ik veel info ( nuttige ) uit. Top!!!

Mijn update over Kaena en Kala is ook TOP :edance: :edance:

Kala weegt bijna 800 gram en Kaena na een extra bezoek aan de DA nu 620 gram. Voor haar sop oogje heeft ze een antibiotica gekregen en dat oogje is weer helemaal in orde. Ze is nu zover aan gesterkt dat ze EINDELIJK kat is. Zo geweldig om te zien. En dat terwijl de DA tegen me zei dat ze niet verwacht had Kaena levend terug te zien...... En zo ook Kala niet.
Zo slecht waren ze er aan toe.

Maar de kleine donderstenen ravotten heerlijk door het huis nu. Ze zijn oprecht op ontdekking uit.

Dus ja................ Eind goed al goed.............. en vlo vrij :grin: ;-)


Lieve groetjes van hier
Koppie van Kaena, Kala, Nichta en Zia
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Help we hebben vlooien

Bericht door Nyncke »

Ik zie nu pas je foto van je 2 schatjes.....wat een geweldige schatjes!!!

Heerlijk dat ze opgeknapt zijn en dat je ze kennelijk hun leven hebt kunnen redden! Geniet maar van al hun kattekwaad en beloof ze maar alvast nieuwe gordijnen als ze een jaar zijn ;-)
Plaats reactie