Schuw

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Schuw

Bericht door herriejette »

Wie weet raad?
Wij hebben 2 katers van 16 maanden oud.
Het zijn hele lieve aanhankelijke katers en doen geen vlieg kwaad.
Als de voordeurbel gaat of als er visite komt, zijn ze ontzettend schuw.
Ze kruipen weg en wachten tot het bezoek weg is.
Wij vinden dat heel jammer, want als wij er zijn, kunnen we alles met ze doen en zijn ze zo ontzettend lief. Wij zijn trots op ze en willen ze dan graag aan de visite laten zien maar ze verstijven helemaal en laten ze zich niet pakken.
Ze komen pas weer als de visite weg is en dan lijkt het of ze ook weer aan ons moeten wennen.


Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat zij niet zo schrikken van de deurbel en dat ze bij ons blijven als er visite is?

Groetjes Jet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schuw

Bericht door Adriana »

er is ooit ongetwijfeld iets gebeurd waardoor ze vreemd volk wantrouwen en dat krijg je er soms niet meer uit..
en het bezoek moet het dan maar met de foto's doen...
wees blij dat ze jullie vertrouwen en zich bij jullie helemaal op hun gemak zijn.
er zijn heel veel katzels van forumleden die het hazepad kiezen als de bel gaat...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Schuw

Bericht door mittenslief »

ja bij mij zijn ze ook bijna allemaal vertrokken hoor als er volk komt...behalve bij mijn moeder maar ja die komt hier ook elke dag over de vloer
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Re: Schuw

Bericht door herriejette »

Hallo

Bedankt voor jullie reacties.
Nu zijn ze weer helemaal de oude en lopen te spelen.

Gr. Jet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Schuw

Bericht door nellebel »

de meeste mensen die bij ons komen hebben gijs altijd in maar in vlucht gezien. als ze hem al gezie nhebben. nu pas, 2 jaar later durft hij zich te laten zien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Schuw

Bericht door Dinky »

Misschien dat je bezoek binnen kan laten zonder dat ze de deurbel gebruiken?

Hier ook een poes van inmiddels 7 jaar maar die schiet ook weg als de deurbel gaat. Wanneer bezoek rustig op de bank zit komt ze na een tijdje wel nieuwsgierig tevoorschijn. De tijd tussen het wegduiken en tevoorschijn komen wordt na ruim een jaar nog steeds korter ;-) Wanneer bezoek schoenen aan heeft en gaat lopen schiet ze ook vaak weg omdat ze dat niet vertrouwd.

Zorg dus dat bezoek niet aan hoeft te bellen, de schoenen uit doet en rustig gaat zitten. Dan is er best kans dat ze dan tevoorschijn komen en letten dat bezoek niet eng is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Schuw

Bericht door Shimbalaya »

Wij hebben constant de batterijen uit de deurbel (draadloze bel), schoenen worden uitgedaan meteen bij de voordeur en ons bezoek is nooit luidruchtig.
Maar desondanks verstopt onze poes zich meteen onder de tafel als er iemand komt of ze rent naar boven, en laat zich pas weer zien als diegene weg is.
In het begin probeerde ik haar wel eens te lokken met iets lekkers of met speelgoed maar daar trapte ze niet in.

Ik vind het ook jammer dat ons bezoek haar nooit te zien krijgt zoals wij haar zien, lekker ontspannen, languit op haar ruggetje over de grond rollend. ;-)
Heel jammer, maar zo is het nou eenmaal.
Ik denk niet dat haar gedrag ooit nog verandert want ze is al 3 jaar bij ons.

Misschien dat je jouw katers wel kan lokken met speelgoed of iets lekkers als er visite is, naast bovenstaande tips van Mirjam?
Dat je ze probeert een beetje gerust te stellen door met ze te spelen tijdens de visite ?Als ze tenminste te voorschijn komen. ;-)
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Schuw

Bericht door Ms Maaike »

Wat hier heeft gewerkt is geen extra aandacht aan het gedrag besteden, dus juist niet gaan lokken of de kat proberen te zoeken (en al helemaal niet proberen op te pakken). Dat werkt juist averechts is hier gebleken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Schuw

Bericht door Freya13 »

Ik heb drie katten, maar de meeste mensen geloven mij niet, omdat ze de katten nooit zien ;-)
Zoals je zegt: van zodra de bel gaat, verdwijnen ze
Het is intussen al verbeterd: als de mensen niet te veel lawaai maken, komen ze na een tijdje wel weer tevoorschijn, maar dat heeft echt jaren geduurd hoor
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Schuw

Bericht door Freya13 »

Ik heb drie katten, maar de meeste mensen geloven mij niet, omdat ze de katten nooit zien ;-)
Zoals je zegt: van zodra de bel gaat, verdwijnen ze
Het is intussen al verbeterd: als de mensen niet te veel lawaai maken, komen ze na een tijdje wel weer tevoorschijn, maar dat heeft echt jaren geduurd hoor
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Schuw

Bericht door Freya13 »

Ik heb drie katten, maar de meeste mensen geloven mij niet, omdat ze de katten nooit zien ;-)
Zoals je zegt: van zodra de bel gaat, verdwijnen ze
Het is intussen al verbeterd: als de mensen niet te veel lawaai maken, komen ze na een tijdje wel weer tevoorschijn, maar dat heeft echt jaren geduurd hoor
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Schuw

Bericht door castratenkoor »

Als ik kattenvriendinnen hier uitnodig spreek ik af dat ze niet aanbellen. En in de hal schoenen uit en bagage achterlaten. Alleen dan krijgen ze alle katten te zien. We gaan dan samen op de grond zitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
herriejette
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:38

Re: Schuw

Bericht door herriejette »

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties, ik lees dat ik niet de enige bent.
Wat betreft de bel uitzetten, kan niet, ik woon in een appartement op de 1e etalage en het bezoek belt dus beneden en er gaat dan bij mij boven in de hal de intercom.
Lokken met snoepjes of zoiets reageren ze niet op en ik had ook ergens gelezen dat je ze juist niet moet lokken en dat ze uit zichzelf moeten komen.
Onze katers komen uit een asiel en hebben even in een gastgezin gezeten, misschien dat daar het een en ander is voorgevallen?
Wij zijn in ieder geval helemaal verliefd op onze jongens en gelukkig hebben we fotoos ;-)

Groetjes Jet, Enzo&Vigo
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Schuw

Bericht door BloemTetsu »

Mijn nichtje en neefje weten niet eens dat ik drie katten heb. Ze zijn gek op de kater en vice versa. Waarschijnlijk zijn ze over heel wat jaren verbaasd dat er nog meer rondlopen hier ;)
Overig volwassen bezoek zien er twee en soms sluipt/rent de derde voorbij. Nadat ze zijn vetrokken wordt de zitplek uitgebreid besnuffeld.
Ik laat ze lekker en het gaat steeds beter.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie