Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Hier lees ik veel problemen en informatie over de meerdere katten bij elkaar.

Nu probeer ik de grootste problemen voor te zijn.

Volgend weekend komt ons nieuw poesje van dan 9 weken oud.

Onze kater die we ook als kitten kregen is ondertussen twee jaar en jong gecastreerd.
Hij is rustig en vrij ongecompliceerd en als jonge kat was hij erg sociaal. Ondertussen heeft hij natuurlijk zo zijn eigen leven en komt hij weleens met een haal over zijn neus thuis, al is hij nooit lang weg en altijd in de buurt.

Hoe kan ik de gewenningsperiode het beste aanpakken? Ik hoor nl. verschillende adviezen; bij elkaar in de woonkamer, juist de oudste alle ruimte geven enz... Ik heb wel een bench staan met mandje en kattenbakje, zoals we ook de eerste periode bij de kater deden als we weg waren of 's nachts. Ik raak een beetje verward van alle verschillende adviezen. (Bij honden ben ik nooit onzeker over zulke zaken...)

Graag tips nog voor het katje komt!

Aanvulling: Bijna vergeten, ik heb weleens gehoord dat een druppeltje valeriaan op de nieuwkomer kan helpen?
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Werkelijk helemaal geen enkele reactie???
Of leest niemand dit...
Marita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:04

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Marita »

Ik heb 2,5 week geleden een kitten van 9 weken bij mijn oudere kater gezet...
Dit was niet de eerste keer en de ervaring leert dat het per kat verschilt.
Belangrijk is dat je de kater als eerst gediende behandeld.
Laat hem blijken dat hij niet vergeten word... en dat je van hem houd!
Ook is inderdaad hem de meeste ruimte geven in het begin zeker belangrijk.

Zelf heb ik Ruby (mijn eerst gediende) de avond waarop Rasta kwam gewoon even laten snuffelen. Gelukkig is Ruby vrij makkelijk en was ik pas verhuist... waardoor hij nauwelijks moeite had met Rasta.
Bij Lizzy (mijn helaas overleden poes) was dat anders...
Van haar moest hij in eerste instantie weinig hebben en hij was zo zwaar beledigd dat hij naar me blies. (iets dat hij nooit eerder en erna ook nooit weer heeft gedaan)
Bij hen heb ik ze aan elkaar laten wennen door ze in het begin lizzy in een kooitje en Ruby los aan elkaar te laten ruiken... later even samen los... en dat opbouwen... uiteindelijk ook even weg en ook dat opbouwen...na een weekje over 3 waren zij dikke maatjes.
Let wel: Zeker katers hebben dat sterk. Hij zal ook als het goed klikt de kitten vaak laten blijken dat hij de baas is in huis en de manier waarop is niet zacht handig... Dit is normaal gedrag en hoe zielig het ook lijkt daardoor ook niet af te straffen.
Je zult merken dat hij erna weer lief is en het kitten zal likken.
Zorg er voor dat je zolang het nodig is aparte eetplekjes hebt ...
Marita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:04

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Marita »

(vervolg)
Het kan zijn dat je kater niet accepteert dat het kitten uit zijn etensbakje eet.
Zodra die dat wel doet is het ook goed...
Want voor een kat is dat heel belangrijk om te beschermen...

Ik hoop dat je iets aan mijn adviezen hebt en wens je veel plezier en succes met je kater en nieuwe kitten!
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Hey, bedankt voor je nuttige info!
Vanavond komt de nieuwe kitten. Ik heb de kater al binnen en geef hem het hele huis terwijl Daya in de kamer blijft. Er staat ook een grote bench met mandje en kattenbak klaar voor de kleine.
Ik ben echt zo benieuwd! Mijn man heeft er een hard hoofd in... Omdat Smartie de kater zo eigenzinnig is en zo dominant naar onze hond. (Grote Mechelaar die in zijn broek piest voor de kat!)
Marita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:04

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Marita »

Dominante katten zijn inderdaad niet makkelijk om te laten wennen...
Ik heb aan mijn Ruby een echt allemans vriendje en behalve dat ie jaloers is als iemand mijn aandacht krijgt (zelfs telefoneren mag niet haha) vind ie verder iedereen lief en accepteert snel iets.

Maar tis wel een vrouwtje en dus potentieel om te dekken (hij beseft niet dat ie niet meer kan voortplanten) dus je hebt kans dat ie makkelijker is...

Arme hond!! Maar goed ik heb 2 ratjes en terwijl mijn kleine Rasta daarmee opgroeit en dus niet bang is voor ze is Ruby die vele malen groter is en 1 mep nodig heeft om ze te doden zo bang dat hij voor ze wegspringt of als hij snapt waar ze zijn ver uit de buurt blijft...

T zit raar in elkaar in de dieren wereld he? ;-)

Mooie naam trouwens Daya ...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door castratenkoor »

Valeriaan druppelen op wat plekjes is een goed idee, niet op de kat(ten) zelf.
Ik heb een flinke groep, dus de mijne zijn wel wat gewend.
Ik heb kitten Rik gewoon meteen in de groep gezet en dat ging prima.
Hij leert snel genoeg met wiens staart hij wel mag klieren en met wiens staart niet.
Als je weg bent de kleine in een bench is een goed idee.

In plaats van na een dag bedremmeld zeggen - waarom reageert niemand? - had je beter je in kunnen lezen op het forum. Er zijn al heel veel topics geweest met exact dezelfde vraag.
je geeft aan in de war te raken omdat je veel verschillende adviezen krijgt. Als je de vraag op een forum zet krijg je ook weer veel verschillende adviezen want de meningen lopen uit een.
Er zijn zat mensen die mijn werkwijze afkeuren.
Er zijn ook voorstanders om de nieuweling de eerste weken ergens apart op te sluiten.
En zo nog vele varianten.
Ik zet ze gewoon in de groep en na 2 dagen is het geblaas over. De helft van de katten vindt het meteen prima, de andere helft blaast en gromt 2 dagen. Ook naar elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door sandy »

Toen Buffy kwam met 10 weken oud bij 2 volwassen katten heb ik haar apart gehouden als wij er niet waren en snachts bij ons in de slaapkamer tot ik zag dat de ''strijd'' beslecht was.
Heeft prima gewerkt zo en is ook een rustiger gevoel dat er niks kan gebeuren als je er niet bent of geen zicht op hebt als je slaapt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Bedankt voor de info allemaal!
Gisteravond kwam ze en viel meteen spinnend in slaap in mijn armen. Zo heeft ze heel de avond bij me gelegen. In de tussentijd kwam onze kater maar eens beneden kijken en rook dat het anders was. Hij onderzocht het kattenbakje waar ze al een keer op geplast had en begon met haar speeltjes te spelen en wat kittenbrokjes te eten. Zonder dat hij in de gaten had dat de kleine hem volgde met haar oogjes..
Zo kwam hij even later op het kussen op de grond bij de bank liggen.

Totdat ik om een uur of één vannacht dacht toch echt te moeten gaan slapen. Ik pakte haar op en heb haar in de bench gezet.
Katertje ontwaakte en kwam kijken totdat hij op een meter afstand het kitten ontdekte. Zo bleef hij zo'n 5 minuten haar aan staan staren. Zo verbijsterd was hij.
Vannacht heeft hij door het hele huis kunnen zwerven terwijl het kitten opgesloten zat.

Vanmorgen volgde de grootste ons spinnend naar beneden terwijl we het kleintje loslieten. Ze liep meteen met staartje omhoog achter ons aan naar de bank. Zo kwam ze spinnend op schoot spelen.

Zo gaat het tot nu, weinig schokkends, maar ook nog weinig liefde..

En Castratenkoor; ik wist dat er al info over op het forum te vinden was, maar dacht dat dit specifiek was, omdat we te maken hebben met een volwassen kater in combi met een kittenpoes.

Groeten, Jeannette
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door castratenkoor »

Jeannette, klink prima tot hier toe. Kijk er niet vreemd van op als de grote de kleine eens een mep verkoopt. Niet straffen dan, alleen ingrijpen als het echt knokken wordt. over het algemeen gebeurt dat niet met een kitten.
Succes met de introductie, tot hier toe gaat het probleemloos zo te horen.
Kleintje ook al op de bak geweest super!
Wel beter een tweede kattenbak neer te zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Oh nu zie ik je naam pas, Dinie.
Ja, tot nu toe prima ja. Smartie is gespannen, maar niet overstuur ofzo. Vanmorgen liep hij een tijdje rond te kijken naar het kitten Daya terwijl zij aan het spelen was. Daarna is hij naar boven gegaan en ligt ook gewoon spinnend op een schapenvachtje op mijn dochters kamer. Hij maakt zich weinig druk lijkt het.
Ik probeer Daya zoveel mogelijk te stimuleren op haar eigen bak te gaan. Maar heb gezien dat ze al een plasje in Smartie's bak heeft gedaan.
Ze vindt 'm best eng, zo'n groot "beest" heeft ze nog nooit gezien! Die ook nog eens zo dreigend rondsluipt... Brrr. Maar ze speelt in de rondte en valt ook zo spinnend in slaap.
Wel leuk dat ze steeds bij ons komt liggen als ze moe is. Nu ligt ze bij m'n dochtertje van 5 te slapen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door castratenkoor »

Duidelijk een aanhankelijk diertje wat naar mensen toetrekt. Wie weet als de grote kater gewend is aan de "indringster" dat ze het samen heel gezellig krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Marita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:04

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Marita »

t klinkt zeer positief Jeanette!
Zeker als je bedenkt dat die grote kater normaal heel dominant is!
Een plasje in zijn bak is helemaal niet erg want dan kan hij wennen aan haar geur.
Het klinkt alsof ze best maatjes kunnen worden samen als ze eenmaal gewend zijn aan elkaar
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Hey, vandaag hebben ze zelfs neus aan neus gestaan, zonder te grommen. De kater Smartie alleen wel met één pootje gereed voor het geval dat. Hij is een stuk relaxter nu.
Gisteren kreeg het kitten Daya helemaal de schrik van haar leven! Er kwam ineens een super groot donkerbruin monster met zwart hoofd en lichte grillige ogen binnen! De Mechelse Herder... Maar ik moet zeggen dat dat nog de minste zorgen baart. Even blazen, hond reageerde niet en klaar. Ze bespringt zijn staart nu ook regelmatig.
Echt genieten joh, wat een schat van een kitten. Zodra je nog maar naar haar kijkt gaat ze al spinnen en zodra ze de kans krijgt springt ze bij je. We hebben haar ook nog maar 3 keer uit de gordijnen moeten halen... Dus dat valt ook mee. Hmmhmmm... Ik moet wel zeggen dat ze een stuk drukker is dan Smartie toen hij klein was. Ze klimt echt letterlijk overal in en ziet alles als kauwstaaf. Wel gezellig hoor!
Jeannette77
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:28

Re: Nieuw poesje (kitten) bij volwassen kater

Bericht door Jeannette77 »

Vandaag de bovenverdieping erbij betrokken. Wat een belevenis! Prachtig al die kamers met overal tapijt, heerlijk voor de nageltjes, kun je ook lekker op afzetten als je door het huis scheurt!

Op het moment dat ik van plan was onder de douche te stappen na het paardrijden zag ik dat Smartie Daya een paar keer benaderde en even kort neusde. Smartie is er altijd bij als ik ga douchen of badderen, hij is dol op water nl... Daya liep Smartie een paar keer uit te dagen door net te ver opzij te springen waarbij ze zo'n beetje op 'm belandde. Zo renden ze na een tijdje achter elkaar over de bovenverdieping! Ik bedoel op een speelse manier met dat korte zachte speelse gegrom van Smartie erbij op het moment van wegrennen. En weer andersom achter haar aan. Ik wist niet wat ik zag!
Later lag hij languit in de badkamer naar haar te kijken.

Na een tijdje beneden gelegen te hebben is hij het beu en weer naar boven vertrokken om een dutje te doen op zijn lievelingsplekje; schapenvachtje op dochter's kamer. Daya ligt hier bij mij op schoot.
Tjonge, wat een belevenissen hier zeg!
Plaats reactie