Konijnen en kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Konijnen en kat

Bericht door nellebel »

mijn vorige kat nellie kreeg ik ook terwijl ik al een konijntje had. Nooit er bij stilgestaan hoe de introductie moest. Toontje (zo heette mijn konijntje) liep altijd los in huis. Hij was zindelijk en ging voor zijn behoefte netjes in zijn kooitje. Geen officiele introductie gedaan hoor. gewoon nellie losgelaten in huis. in het begin zat ze wat bangig onder de bank, maar ging al snel op onderzoek uit. Toontje vond het minder interessant en die deed gewoon zijn ding. Ze vonden elkaar vanzelf en sliepen vaak samen op de bank. Toontje was toen ook al wat ouder (10 jaar) en was niet echt speels, liever lui net als Nellie.
Echter toen Toontje overleed en ik een nieuw konijntje kreeg accepteerde nellie die niet. probeerde meteen te meppen. Dat konijntje zat ook meestal buiten in een buitenren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Konijnen en kat

Bericht door Gootje87 »

Ok, ik denk dat het dan wel goed moet gaan, heb nog bij niemand gehoord dat het verkeerd ging met kittens en konijnen. Grotere katten die het niet gewend zijn reageren er anders op denk ik. Dus ik maak me ook totaal geen zorgen! Ik begin zowiezo met de katjes in de keuken omdat daar de kattenbak staat e.d. en dan kunnen ze vanaf daar op onderzoek uit. Bedankt voor jullie ervaringen!
Haha, ik heb trouwens al een radiatorhangmat hangen voor als de katten komen, maar nu gaan mn konijnen er steeds in. Vanaf daar op de eetkamerstoel en dan op de vensterbank of tafel haha, echt geweldig. Straks moet ik nog een hangmat erbij kopen. 1 voor de konijnen en 1 voor de katten :)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Konijnen en kat

Bericht door nellebel »

tja dan kun je niet achterbijven voor je konijntjes. Die willen ook een hangmat. Of ze psringen straks via de katten op de vensterbank. hahaha. een echte rambo dus, die zich niet laat tegenhouden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Konijnen en kat

Bericht door pearlsofpassion »

Dit is een voorbeeld van waar het wel misliep tussen konijn en kat. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =6&t=22232
Maar hier was de kat er ook eerst, en de kat diegene die bang was. Met kittens heb je weinig kans dat het echt niet lukt, lijkt me. Misschien eerst wat angstig, maar gaandeweg zullen ze er wel aan wennen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Konijnen en kat

Bericht door Gootje87 »

Ik denk dat het ook wel goed komt allemaal. We zien het wel :-)

@ Wendy: Rambo is juist het ergste watje van de 2 ghehe, Nala is de stoere meid, die doet alles als eerste. Toen ze eenmaal doorhad dat ze via de hangmat op de stoel en op de tafel of de vensterbank kon, ging ze er non-stop op-af-op-af. Wat een schatten zijn het. Rambo is wel weer enoooorm aan het verharen, als je geknuffeld hebt lijkt mijn gezicht wel een konijnenvacht, pfff!

Iedereen bedankt voor de antw. en ik laat het wel weten hoe het is gegaan!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Konijnen en kat

Bericht door pearlsofpassion »

Wees maar blij, bij konijnen gaat het tenminste in perioden. Katten blijven zowat de hele zomer door veel haar verliezen. En zeker bij jouw langharige katten, zal dat borstelen worden. Maar dat is erg leuk voor jullie beide ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Konijnen en kat

Bericht door Gootje87 »

Ja, word zeker borstelen! Maar ik las net dit:
Het is zo dat het per kat afhankelijk is hoe de vacht is en hoe de Maine Coon hem zelf verzorgt en of je er zelf dan nog veel aan moet doen.
Maar over het algemeen valt het qua vachtverzorging wel mee. In de meeste gevallen is 1 keer per week even kammen wel voldoende. Sommigen zul je vrijwel nooit hoeven te kammen en anderen hebben zo snel last van klitten dat ze meerder malen per week gekamd moeten worden.


De Maine Coon gaat meestal de rui in, net als alle andere katten, met de wisseling van de seizoenen. In de herfst zijn ze aan het ruien voor een wintervacht en rond het voorjaar ruien ze nog een keer voor een zomervacht. Maar gedurende het hele jaar verliezen ze wel haren, echter tijdens de rui is het echt stukken meer en zul je ook wat vaker moeten kammen.

Dus ja borstelen word het zowiezo, maar vind ik een heeeerlijk werkje om te doen.. Neem ook altijd de vachtverzorging van de langharige nijnsels in de opvang op me ;) Ben een echt meisje-meisje wat dat betreft, net als vroeger met de poppen en barbies hihi!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Plaats reactie