Wie kan Dexter aan?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Zoals de meesten hier wel weten wil ik een vriendje voor Dexter erbij halen.

Dexter is nu 7 maanden en hij is NIET te corrigeren. Hij is eigenlijk heel lief, alleen sommige momenten, zoals in de ochtend, dan springt hij in je gezicht met nageltjes en bijt dan in je neus of wang. Als je hem dan weghaalt, bijt hij zich vast in je arm en blijft doorgaan.

Ik heb de tips van nekvel vastpakken en hem omdraaien toegepast, met m'n hand zijn koppie naar beneden duwen, negeren, oppakken en wegzetten alles, maar hij BLIJFT doorgaan. Daarom denken we dat hij echt een maatje nodig heeft MAAR...

We zijn beiden bang dat als we een jong katje van 3 maanden (die we nu op het oog hebben) bij hem zetten, hij die kitten helemaal afmaakt en/of hij zijn gedrag aan de kitten overbrengt en dat we dan 2 terrorkatten hebben die ons bijten en in het gezicht krabben... Ik weet dat jullie vaak zeggen dat 2 minder werk is, maar Dexter is ZO fel, we weten gewoon niet wat voor katje daar bij te plaatsen... Er wordt geadviseerd jonger, maar is 3 maanden bij 7 maanden niet een te groot verschil, omdat Dexter al zo dominant is?

Hmz, we gaan in ieder geval straks in het asiel kijken, en mogelijk ook naar Brody (dierenasiels.com) maar die ziet er zo onschuldig en lief uit, ben echt bang dat Dex hem niet goed behandeld :???:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Cari »

Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt, maar dat Dexter niet 'zachtjes' met jullie omgaat, wil niet per definitie zeggen dat hij zich ook zo zal gedragen t.o.v. een kitten. Drie maanden is niet meer zo heel erg 'piep', die kunnen wel een stootje hebben. Je moet er wel eentje hebben die niet al te bang is uitgevallen en die niet meteen bij alles moord en brand gilt. Een onbevangen kitten, dat heel nieuwsgierig is en niet snel wegkruipt, of zich in ieder geval weer heel snel herstelt. Het asiel zou je dat moeten kunnen vertellen. Ik zou met een kitten zeker niet ouder dan 5 maanden gaan, want dan krijg je te maken met rivaliteit en dat brengt nou juist het slechtste in Dex naar boven. Maak goed duidelijk bij het asiel dat je je een beetje zorgen maakt en dat ze dus echt serieus een goede match voor je zoeken. Maar maak je niet te dik, wie weet hoe leuk Dex en de nieuwe elkaar zullen vinden. Katten zijn onderling zeer wel in staat duidelijk te maken wanneer de ander te ver gaat. Dat kunnen ze beter dan wij mensen :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door MarjanR »

Wat Cari zegt hoor, echt.
Katten onderling zijn heel anders dan to mensen.

Komt goed
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Dankje Cari voor je antwoord! Ik zat steeds te denken aan dezelfde leeftijd zodat ze elkaar 'aankunnen', maar jonger is dus beter...

Mijn andere vraag; gaat de kitten Dex z'n bijt en aanvalgedrag naar ons overnemen? Ik hoop eigenlijk dat Dex zich voortaan op de kitten gaat uitleven en ons met rust laat...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door MarjanR »

Denk niet dat de kitten het zo snel zal over nemen.
Denk echt dat Dex zich stierlijk verveeld na zo'n lange nacht tukken.
Heeft even wat beweging nodig ;)
En zal zich hopenlijk storten op het kittentje wanneer het helemaal gewend is bij jullie.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Cari »

Ik zie het kitten dat gedrag ook niet overnemen, hoor. Ik denk dat Dex jullie reaktie gewoon niet serieus neemt, het komt niet echt door. Ik denk dat het kitten duidelijker zal zijn ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Oke, dankjullie wel voor de geruststellende woorden, nu durven we het aan :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me helemaal bij de vorige sprekers aan.

Ik zou er gewoon op letten om de eerste dagen toch Dexter wat te proberen temperen in het aanvallen de eerste dagen zodat er geen voorbeeld gesteld wordt. Als de kitten het toch zou proberen, gewoon onmiddelijk optreden en duidelijk maken dat dat geen gewild gedrag is.
Ik verwacht toch ook dat ze na een paar dagen vriendjes zijn en dat Dexter zijn gedrag zal minderen.
3 maand is inderdaad niet zo heeeel klein meer, maar toch ook niet erg groot... Een kitten van 4 maand is bijna dubbel zo groot... Maar verder lijkt Brody me wel een goede keuze. Weet je zijn geboortedatum??
Eens overleggen met de mensen in het asiel ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door castratenkoor »

Mijn Teun was al een jaar en best een behoorlijk hardhandige klier. Ik was best bang daar een kitten van 9 weken bij te zetten. teun veranderde enorm in zijn voordeel door Rik zijn komt. Heel leuk en lief en zachtaardig spelen met dat kleine ding. Ik wist niet wat ik zag.
Inmiddels is Rik 7 maanden en gaat het er best ruig aan toe. Maar nu kan hij het wel hebben.

Ik zou als ik jou was heel consequent zijn, spelen met handen MAG NIET, niet voor Dex en niet voor het kleintje. Consequent weg blijven duwen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Update;

We zijn vandaag naar het asiel geweest en er waren geen kittens meer :D (goed nieuws toch, er waren er ontzettend veel geplaatst, dus hoera voor dat) Helaas was er net voor Brody gebeld en die mensen gingen al kijken naar hem, dus Brody is van de baan.

Ik heb de medewerkster van het asiel alles verteld over Dexter, ze wist nog een katje wat in een gastgezin zat; Vlekkie, en daar mochten we gaan kijken. Vlekkie is een zwart/wit katertje van 12 weken... Hij zit op dit moment bij een oudere dame op een appartement met 5 oude katten, 2 honden en 3 vogels (haar kinderen en kleinkinderen komen natuurlijk ook weleens op bezoek, dus dat is ie ook gewend). Hij schijnt erg veel met de oudste kat te spelen en die vrouw noemde Vlekkie erg moedig.

Vlekkie is op 3/4 weken leeftijd zijn moeder kwijtgeraakt en die vrouw heeft hem daarna verzorgd; hij is dan ook erg op mensen gericht, maar dus ook heel sociaal naar de andere katten in huis.
Ze vertelde dat al haar katten altijd zich verstoppen als zij met visite binnenkomt, en dat Vlekkie dat nu dus nadoet. We hebben hem niet vast kunnen houden, want hij was wel angstig op dat moment en wilde bij de andere katten onder het bed....De vrouw vertelde dat hij anders veel bij haar ligt te sabbelen (ziet haar als surrogaatmoeder)

Ik vertelde haar over het karakter van Dexter en zij dacht dat het wel goed zou komen; ze zullen wel even knetteren, maar waarschijnlijk snel gaan spelen (die vrouw houdt haar hele leven al katten en heeft momenten gehad dat ze 25 opvangers van het asiel in huis had, dus ik neem aan dat ze wel weet waar ze het over heeft)

En TOCH vond ik Vlekkie erg klein, Dex kwam hier met 4 maanden en was al niet meer zo breekbaar.
En dat hij zo angstig wegkroop toen we kwamen kijken, tja, dat was wel jammer maar hij kan natuurlijk ook helemaal omturnen hier... hoe vaak hoor je dat wel niet...

Kittens van 4/5 maanden kan ik hier niet vinden. Sowieso zijn alle asiels hier in de buurt leeg (in ieder geval de kittens), als ik in brabant kijk, dan kan ik kiezen uit 100-en kittens, maar ik heb geen auto en ben dus afhankelijk van mijn vriend.

Tja, wat is wijsheid? Moeilijk hoor...


Edit; lees net jou bericht Dinie; ik hoop ook dat het zo met dex en een kleine kitten zal lopen...
Maar het consequent zijn bij Dexter werkt niet, duw hem nu al 3 maanden van me af en hij BLIJFT terugkomen en steeds harder ook. Hoe harder je hem wegduwt, hoe meer uitdaging hij het vindt, lijkt wel...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

Vlekkie zal waarschijnlijk wel steviger zijn dan hij er uit ziet als hij bang is. Dan krimpen ze zo in elkaar, dus ik denk niet dat je je daar zorgen over moet maken.
Zoals je het beschrijft klinkt het fantastisch want hij is duidelijk spelen gewend en speelt met een volwassen kat. Hij zal Dex dan ook snel kunnen leren wat leuk is en wat te ver gaat...
Dat hij moedig is, is ook een pluspunt (Rik van Dinie is ook niet zo een watje als je hem met Bob bezig ziet... Daar is moedig toch een understatement... ) want ik denk dat Dex wel wat tegengewicht kan gebruiken.

En over je consequent zijn... Ik zou het toch ook proberen vanaf het nieuwe katje in huis is. Veel kans dat hij totaal anders gaat reageren en niet meer zo hardnekkig zal zijn... De nood zal minder zijn, en hij zal waarschijnlijk ook snel wat opgevoed worden door de andere en snappen dat je het niet graag hebt.
Kan je niet proberen zijn energie op een andere manier kwijt te geraken (ik weet dat hij nu wel een onuitputtelijk vat lijkt, maar dat zal met een vriendje wel beteren) en iets vinden zodat het spelen ook voor hem veel leuker wordt dan jou aan te vallen. Ale, tis te zeggen, vooral dat die aanvallen ook voor hem niet zo leuk meer lijken... Zolang hij het leuk vind, zal hij het blijven doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Cari »

Als je Dex al 3 maanden van je afduwt en het wordt alleen maar erger, dan werkt het niet. Je bent waarschijnlijk te 'soft' . Met honden zie je dat ook. Als je te zacht corrigeert, dan krijg je een tegengesteld effect. De hond of kat raakt hierdoor juist opgefokt en zal harder doorgaan. Kom ik toch weer terug op "de tik voor de billen" van Rob - dat was op dat moment effectief. Dat werd niet verwacht en Tommie is daar behoorlijk van geschrokken en heeft het gedrag niet meer herhaald. Maar hoe langer het slechte gedrag al duurt en hoe meer correcties Dex heeft genegeerd, hoe moeilijker het wordt om door te breken. Ik denk dat je het het beste kan overlaten aan je nieuwe huisgenoot. Als dat Dex gnoeg afleiding geeft, is je probleem ook opgelost.

Wat betreft de keuze van je nieuwe kitten: neem er nooit eentje alleen omdat hij toevallig dichtbij te krijgen is. Je moet er echt voor de volle 100% achter staan. Beter een keer een lange reis, dan 18 jaar met een kat die je eigelijk niet zo heel erg leuk vindt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Zo, weer een nachtje kunnen slapen over aanschaf nieuwe kitten. Het heeft mijn keuze niet veel makkelijker gemaakt...

Wat jij zegt Cari, ben ik het helemaal mee eens, maar als er een hele leuke dicht in de buurt zit, ga ik niet meer 3 uur rijden naar Limburg (x3 waarvan 2 x met kitten in mandje) om daar nog te kijken naar anderen. Je gaat 1 x kijken, dan weer een keer om op te halen en dan nog een keer voor castratie, lijkt me voor het katje ook niet erg prettig om 3x3 uur te reizen in een mandje..)

En met de volle 100% erachter staan kan ik nooit; ik vind het toch altijd een gok, hoe verliefd ik ook ben op het beestje. Het probleem is; elke kitten die ik zie wil ik mee naar huis nemen, dus dat is geen maatstaaf voor mij.

Het verschil met Dex en Vlekkie, is dat Dexter meteen bij mij op schoot zat, me likte en zich liet aaien toen we kwamen kijken. Vlekkie begon in de armen van zijn pleegmama te piepen dat hij bang was; dat is wel een heel verschil, je krijgt het idee dat Vlekkie bang van je is, en dat wil je natuurlijk niet. Maar misschien is het wel een verlegen ventje die ik de kans moet geven zoals Dinie zei.

Heel erg angstig zal hij ook niet zijn als hij nu al met de oudste van 5 katten in huis speelt... En hij is grootgebracht door een vrouw en dus erg op mensen gericht; nouja behalve als ze komen kijken dan ;-)

We hadden in het asiel nog eentje gezien van 3 maanden die ook leuk was, maar toen ik Vlekkie zag was ik wel meteen zo van; oohhhh, die is leukkkk, meer als bij die eerste (en dat vind ik weer sneu voor die eerste, alsof die minder leuk is, voel ik me weer bijna schuldig dat ik die niet neem... :edoh: ) Zie je? Ik ben een verschrikking in kiezen en volg je gevoel is bij mij ook niet te doen, dan neem ik elke kitten...
Je moet er wel eentje hebben die niet al te bang is uitgevallen en die niet meteen bij alles moord en brand gilt. Een onbevangen kitten, dat heel nieuwsgierig is en niet snel wegkruipt, of zich in ieder geval weer heel snel herstelt. Het asiel zou je dat moeten kunnen vertellen
Vooral over dit twijfel ik heel erg. Vlekkie kroop wel weg, maar volgens de adoptiemama deed hij gewoon de oude katten na en is hij als hij op z'n gemak is best moedig... Tja.

Ik heb overigens een hondenuitlaatservice hier in de buurt gevonden die benches verhuurd, dat lijkt me sowieso wel een goed idee om te doen..

Sorry voor m'n lange verhaal en getwijfel :oops:
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Toch nog wat mailtjes rondgestuurd hier en daar om kennis te maken. GEEN overhaaste beslissingen, mmmaaggg nihieeet *moet me inhouden*.

Voor mijn gevoel is geen 1 katje zo leuk als mijn Dex... ;-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Cari »

Als je er tegenop ziet dat Vlekkie zo schuw was, dan moet je het niet doen. Als je een schuw katje neemt, moet je het als een uitdaging zien om daar een vroliijke knuffel van te maken. Dat hij schuw is naar vreemden wil overigens helemaal niet zeggen dat hij in alles schuw is. Ik heb hier ook aardig wat kittens in opvang gehad, maar omdat ik weinig mensen over de vloer krijg, waren die vrijwel allemaal meer of minder schuw bij bezoek. Daar moet je doorheen kijken. Naar mij toe waren het absolute belhamels en eenmaal thuis bij de nieuwe eigenaren waren ze dat na een tijdje ook weer.
Het belangrijkste voor jou is dat hij met Dex een goeie match zal zijn, dan komt het bij jou ook vanzelf goed.

Meelij hebben is de allerslechtste reden om een kat te nemen. Als je er eentje neemt, terwijl je eigenlijk een andere leuker vindt, is niet slim, daar krijg je spijt van.

Je hoeft geen 3 keer heen en weer hoor, als je een leuk kitten verder weg vindt. Kijken en meenemen. Er zijn ook asiels die de castratie niet betalen en als ze dat wel doen, willen ze in dat geval misschien gewoon een deel vergoeden (wat het normaal bij hun eigen da zou kosten) Er is altijd wel te overleggen. En LImburg is nou ook wel weer errug ver weg...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie