Muizenvanger op een hondenschool

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Hallo allemaal,

Binnenkort gaan wij verhuizen naar een mooie boerderij die op dit moment bewoond wordt door een aantal muizen. Afspraak is dat ze er mogen wonen tot wij verhuisd zijn, daarna moeten ze buiten verder leven. Om dat kracht bij te zetten zijn we van plan om een kat in huis te nemen ;-)

We hebben een eigen hondenschool en weten dus veel van het gedrag van honden af maar katten zijn voor ons een bijna onbeschreven blad. voor ons is het belangrijk dat onze nieuwe huisgenoot in ieder geval goed om moet kunnen gaan met onze boxer. Als het even kan natuurlijk ook met de honden die we tijdens de cursussen over de vloer krijgen.

Nou zit ik met een paar zaken waar ik hier wel deels antwoorden op heb gevonden maar helemaal helder is eea nog niet. Dus ik mik ze maar even bij elkaar in een topic.

1) We hebben een paar kleine huisregeltjes waar onze hond zich aan moet houden en die willen we ook laten gelden voor de kat. Zo is de keuken verboden terrein als wij er in zijn. In hoeverre kun je een kat duidelijk maken dat hij op bijvoorbeeld het aanrecht niets te zoeken heeft en hem andere zaken aanleren?
2) Hoe kunnen we er voor zorgen dat onze kat op ons terrein blijft en weet waar zijn/haar nieuwe huis staat? We hebben 5000+ m2 grond rondom de boerderij en een redelijk drukke weg voor de deur. Daar moet hij dus als het even kan vandaan blijven.
3) Zijn er goede boeken over katten gedrag te vinden voor mensen zonder katten kennis? Ik heb geen flauw idee in hoeverre hier vergelijkbare ontwikkelingen zijn te vinden als in de hondenwereld.
4) Ik las al dat we rustig aan moeten doen met kattenspeeltjes etc. Maar wat is een goed "starterspakket"? Er zijn bijvoorbeeld legio kattenbakken op de markt, maar wat is goed/handig/praktisch?
5) Hoe introduceer je een hond en kat het beste?
6) Als laatste de muizenvraag: is elke kat een muizenvanger of zijn er genoeg die hun voerbak zonder problemen delen met muizen?

Waarschijnlijk komen we nog wel met meer vragen, maar dat komt later wel ;-)
Kei veel groeten

Joost
Boheme

Re: Muizenvanger op een hondenschool...

Bericht door Boheme »

Hallo Joost en welkom op het forum!

Wat een leuke plannen, hadden jullie al een hondenschool? of beginnen jullie er een?

Wat betreft je vragen heb ik de volgende antwoorden:

1. Een kat is heel wat anders dan een hond, in tegenstelling tot een hond kan je een kat (bijna) niet leren om van het aanrecht af te blijven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;) Stel dat het je lukt, dan doen ze het evengoed wel als je er niet bent... of de keuken moet dan afgesloten zijn natuurlijk.
2. Ook dat wordt lastig, of je moet het af kunnen schermen, maar dat lijkt me in jou geval onmogelijk met zoveel grond. Het risico blijft dat je toekomstige huisgenoot de weg op gaat met alle gevolgen van dien.
3. Alles wat ik wil weten haal ik van internet en met name forums, dus aan goede boekentitels kan ik je niet helpen, maar die tips komen vast nog wel.
4. Een starterspakket.... tja, een mandje het is maar net wat je leuk vindt staan in huis, een krabpaal is handig, een kattenbak... ik zou hem niet te klein nemen. Wat je ook kan doen is kijken op bv. www.zoover.nl daar hebben ze van alles, vaak met leuke aanbiedingen en er staan vaak recensies bij.
5. wat voor kat wil je graag, 1 of 2, een kitten, een ras of een uit het asiel of andere opvang? Een kitten went snel aan een hond, wij hebben hadden de hond ook al voordat de katten erbij kwamen, dat ging prima. Bij een volwassen kat is het lastiger, dan moet je de kat lange tijd binnenhouden en pas naar buiten laten gaan als de kat volledig aan de hond gewend is, anders heb je grote kans dat hij niet meer terug komt.
6. Geen idee ;) ik heb geen buitenkatten en ik heb geen boerderij ;)

Ik hoop dat je toch wat hebt aan mijn antwoord en de rest wordt wel aangevuld door anderen.

Succes!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Muizenvanger op een hondenschool...

Bericht door Camoth »

1) We hebben een paar kleine huisregeltjes waar onze hond zich aan moet houden en die willen we ook laten gelden voor de kat. Zo is de keuken verboden terrein als wij er in zijn. In hoeverre kun je een kat duidelijk maken dat hij op bijvoorbeeld het aanrecht niets te zoeken heeft en hem andere zaken aanleren?

Dat kan je niet echt afleren. De keuken niet ingaan al helemaal niet. Je moet dan de deur naar de keuken dichthouden. Plantenspuit etc heeft allemaal geen zin. Als je er niet bent springen ze er net zo goed op. Ik zou gewoon zorgen dat de kat de keuken niet in kan of een extra doekje over het aanrecht halen.

2) Hoe kunnen we er voor zorgen dat onze kat op ons terrein blijft en weet waar zijn/haar nieuwe huis staat? We hebben 5000+ m2 grond rondom de boerderij en een redelijk drukke weg voor de deur. Daar moet hij dus als het even kan vandaan blijven.

Dat is niet aan te leren. Katten gaan en staan buiten waar ze zelf willen. Zo'n groot terrein is ook niet af te zetten.

3) Zijn er goede boeken over katten gedrag te vinden voor mensen zonder katten kennis? Ik heb geen flauw idee in hoeverre hier vergelijkbare ontwikkelingen zijn te vinden als in de hondenwereld.

Via bol.com kan je veel goeie boeken van Vicky Halls kopen voor een klein prijsje. Ik raadt je het boek "De Kat" aan van haar. Bevat echt van begin tot eind alles wat je moet weten. (Vicky Halls is een beroemde kattengedragskundige overigens)

4) Ik las al dat we rustig aan moeten doen met kattenspeeltjes etc. Maar wat is een goed "starterspakket"? Er zijn bijvoorbeeld legio kattenbakken op de markt, maar wat is goed/handig/praktisch?

Kies een bak waar de bovenkant en het deurtje uit kunnen, veel katten vinden dit namelijk eng. Al zal jullie kat waarschijnlijk vooral buiten zijn behoefte doen, echt zand is veel lekkerder dan dat kattengrind ;). Waarom rustig aan met kattenspeeltjes? Die zijn juist essentieel om een band te creeeren en gedragsproblemen te voorkomen! Ik zou zeker een grote krabpaal aanschaffen (waar de kat helemaal gestrekt aan kan krabbelen) en een leuk hengeltje met een speelgoedje eraan. Een radiatorhangmatje wordt meestal ook erg gewaardeerd. Kies voor een grote kattenbak waar de kat lekker in kan graven en zich om kan draaien.

5) Hoe introduceer je een hond en kat het beste?

Daar staat als het goed is veel over in het boek van Vicky Halls, ik weet zo snel niet meer wat het stramien was ;)

6) Als laatste de muizenvraag: is elke kat een muizenvanger of zijn er genoeg die hun voerbak zonder problemen delen met muizen?

Niet elke kat vind het leuk om op muizen te jagen. Er zijn wel een aantal raskatten waarvan ik je zo ongeveer 99% zeker kan vertellen dat ze achter alles wat beweegt aan zullen gaan, maar raskatten zijn duur. Ik zou gewoon twee kittens uit het asiel nemen. Hebben ze elkaar als speelmaatje en de kans is groot dat 1 van de 2 een muizenverslinder is, met een beetje mazzel 2! En het kost je amper meer geld. Ze kunnen vaak gewoon op dezelfde kattenbak. Ik ben zelf student met een inkomen van 600 euro per maand en ik heb twee katten, dus voor het geld hoef je het zeker niet te laten!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool...

Bericht door R1200C »

Tanx voor de snelle antwoorden. Tot dit moment hebben altijd aan een volwassen (asiel) kat zitten denken. Kittens lijken een beetje veel werk voor first time katten verzorgers.

Maar als we straks verhuisd zijn zullen we eens gaan kijken wat we tegen komen en dan mag Nirak (onze hond) kiezen ;-)

De boeken ga ik straks bestellen. Hebben we weer wat leesvoer...
Kei veel groeten

Joost
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Nyncke »

1) We hebben een paar kleine huisregeltjes waar onze hond zich aan moet houden en die willen we ook laten gelden voor de kat. Zo is de keuken verboden terrein als wij er in zijn. In hoeverre kun je een kat duidelijk maken dat hij op bijvoorbeeld het aanrecht niets te zoeken heeft en hem andere zaken aanleren?

Een kitten zou je dat met veel tijd, geduld en liefde kunnen leren.
Je moet super consequent zijn, 1x ja geeft altijd gedonder.

2) Hoe kunnen we er voor zorgen dat onze kat op ons terrein blijft en weet waar zijn/haar nieuwe huis staat? We hebben 5000+ m2 grond rondom de boerderij en een redelijk drukke weg voor de deur. Daar moet hij dus als het even kan vandaan blijven.

Ik las hier laatst weer eens een over zo'n draad onder de grond. Ik weet niet of dat haalbaar is voor zo'n lap grond maar misschien kun je ervoor kiezen dat de kat maar op een stuk van je terrein mag en daaromheen laat je zo'n draad leggen.

3) Zijn er goede boeken over katten gedrag te vinden voor mensen zonder katten kennis? Ik heb geen flauw idee in hoeverre hier vergelijkbare ontwikkelingen zijn te vinden als in de hondenwereld.

Je bedoelt een " katten voor dummies " ?
Kijk eens in de bieb rond, je hebt er veel tussen staan. Dan kun je altijd nog het boek/ de boeken wat je het meeste aanspreekt kopen.

4) Ik las al dat we rustig aan moeten doen met kattenspeeltjes etc. Maar wat is een goed "starterspakket"? Er zijn bijvoorbeeld legio kattenbakken op de markt, maar wat is goed/handig/praktisch?

Niet te druk met je handen spelen ( handen zijn om te aaien en te voeren )
Muisjes zijn geweldig, bierdopjes doen het ook geweldig, zelf een hengel maken van een stokje met een draadje en een prop papier.
Feest is het hier als de huis aan huis bladen komen, die gaan over de grond!
van die gekleurde knisperbolletjes.

Verder koop ik eigenlijk nooit speeltjes.

5) Hoe introduceer je een hond en kat het beste?
Is je hond katten gewend?
Ik had katten toen er een pup in huis kwam...

6) Als laatste de muizenvraag: is elke kat een muizenvanger of zijn er genoeg die hun voerbak zonder problemen delen met muizen?
Nee, niet elke kat is een muizenvanger.
en ik weet niet hoe je dit zou moeten doen....
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Zo'n draad in de grond gaat het niet worden. Ik heb het hier niet gelezen maar ik verwacht dat het van hetzelfde principe uit gaat als bij honden, dus met een halsband die reageert op de draad. Dat is niet onze manier van werken (met de honden, maar dat geldt voor alle andere dieren ook). Een hond/kat doet iets voor je omdat het leuk is, niet om "straf" te voorkomen...

Voor wat betreft het consequent zijn denk ik dat we daar weinig problemen mee zullen hebben. Dat doen we namelijk ook met de honden wat dat betreft lijken ze dus weer wel op elkaar ;-)

De stemming onder de huisgenoten lijkt richting kittens te gaan. Maar dat zal ook afhangen van wat er op dat moment in het asiel zit...
Kei veel groeten

Joost
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Nyncke »

Dan gaat het je, voor zover mijn ervaring, niet lukken om de kat(ten) op je terrein te houden.
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Natuurlijk wil ik niet dat mijn dieren overreden worden. Maar een stroomband is tegen mijn principes (en zou eigenlijk voor elk weldenkend mens onacceptabel moeten zijn). Dan maar op een andere manier de vrijheden van het kattenvolk beperken zodat er geen auto's bij ze in de buurt kunnen komen.
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door loek »

Hoi Joost

Het meeste is denk ik wel gezegd. Ik heb mijn jeugd doorgebracht op een (woon)boerderij met ook veel grond eromheen. Naast de zwerfkatjes van de buren heb ik uiteindelijk mijn eigen twee katten gekregen.
We hadden er dus 2, kittens. Het eerste jaar zijn ze niet binnen geweest, omdat ik 2 zussen heb die allergisch zijn. Uiteindelijk was mijn ene zus het huis en de andere had een beetje pech....(oepsie...gelukkig groot huis ;-)) want de katten mochten toen wel naar binnen. Het bleven wel echte buitenbeestjes.

1 kat is helaas vlak daarna verdwenen. Wat er gebeurd is weten we nog steeds niet. De ander hebben we nog lange tijd gehad. Deze kat bleef eigenlijk altijd wel in de buurt. Hij was vaak buiten, maar als je hem riep kwam hij aangelopen, soms van ver soms wat dichterbij maar altijd blijkbaar zo dichtbij dat hij ons hoorde.
Aangezien je vrij veel grond hebt is de behoefte om daarbuiten te gaan volgens mij niet zo groot. (maar dat is mijn theorie erover en mijn ervaring, kan je niets beloven natuurlijk)
Wij woonde ook aan een weg....waar 1 keer in het uur ongeveer 1 auto langskwam. Uiteindelijk is hij helaas ongeveer 10 jaar later wel overreden....
Ik denk eerlijk gezegd weleens dat het minder snel was gebeurd als het een drukke weg was geweest. Dan blijven ze volgens mij eerder uit de buurt. Maar dat is ook slechts een theorie.

Onze kat ving wel muizen. Maar haha de meeste keren ving hij deze dan buiten, liep ermee naar binnen en liet hem vervolgens binnen los, en raakte hem kwijt. Dus we vonden zo nu en dan wel een verdroogd muisje onder de kast.(die beestjes schijnen meestal toch wel dood te gaan als eenmaal een kat ze een paar finke tetsen heeft verkocht)

Maar we hadden binnen ook echt wel veel minder muizen. (terwijl ik me niet kan herinneren dat hij er ooit 1 binnen heeft gevangen...maar zal vast weleens gebeurd zijn) Het schijnt zo te zijn dat alleen de geur van katten de muizen al op afstand kan houden. Mijn ouders wonen nog steeds in dat huis...en hebben geen katten meer....nou reken maar dat zij nu wel weer muizen hebben. (brrr)

Wat betreft hond/kat moet je denk ik vooral niet de denkfout maken dat een kat je blij wil maken. Een hond kan heel blij zijn met een 'complimentje' (aai etc) een kat niet. (naar mijn mening...maar er zijn volgens mij hier ook mensen die daar anders over denken hoor) Een kat denkt een stuk functioneler. Gedrag aan en afleren moet dus ook (nog) 'functioneler' dan bij een hond.

Ik heb vrienden waarbij beide katten echt niet op het aanrecht komen! Echt tot het absurde af bijna haha luisteren nog beter dan een hond wat dat betreft. Ze hebben dat een keer getest door eten op het aanrecht achter te laten......de katten kwamen gewoon niet op het aanrecht. (en dat deden ze in het begin wel dus ECHT aangeleerd!)

Ik heb bijv. een kat die ook niet op het aanrecht komt...maar dat heeft ze ook nooit gedaan. Mijn andere kat daarentegen is niet van het aanrecht af te krijgen ;-) Ik heb een slot op mijn keukendeur. Die heb ik erop gezet nadat een paar keer mijn vuilnisbak was uitgegraven, al het evt. eten wat op het aanrecht lag opgegeten en de zak met kattenvoer uit de kast was gesleurd en verstopt in de kattenbak. ;-) Dus.......(Diesel krijgt namelijk deur met gemak open door even naar de klink te springen)
Ze mogen nu wel in de keuken maar alleen als ik erbij ben. Zodat ik Diesel 10 keer van het aanrecht kan zeten, met zijn koppie uit de vuilnisbak kan halen met z'n pootje uit de kast etc. (kortom soms laat ik hem ook even miauwen voor de deur omdat ik dit soms wat vermoeiend vind ;-))

Maar tja, hoeveel regels je kunt hanteren ligt dus vooral aan je kat en op de tweede plaats aan jou, denk ik. (bij een hond zal het misschien eerder andersom zijn?)

Wat dat betreft is een kat uit het asiel (of twee wel zo leuk) misschien een beter idee. En dan regelmatig eens een bezoekje brengen en kijken of er een kat tussen zit waarvan bekend is dat hij niet zoveel streken (meer) heeft.
Ik vraag me alleen af of dat dan weer de juiste 'muizenvanger' is....Maar zoals gezegd misschien is geur voldoende? Zou je even moeten uitzoeken of dat werkelijk waar is of slecht een theorie van mij.

Oja wij hebben vroeger nooit een kattenbak gehad! De kat die we op die boerderij hadden bedoel ik dan dus weer. (nu heb ik twee binnekatten dus bak wel noodzakelijk ;-)) Tarzan ('boerderij' kat) ging altijd naar buiten. Hij maakte of de deur zelf open door op de klink te gaan hangen. (helaas was naar binnen komen een stuk makkelijk dan naar buiten gaan...in verband met draairichting deur...maar soms lukte het hem toch om ook naar buiten te komen)

Als hij echt moest (of om een andere reden naar buiten wilde) en de deur niet open kreeg dan maakte hij de deur van mijn ouders slaapkamer open en ging daar zitten miauwen en poten op hoofden leggen zodat ze wel op moesten staan om hem naar buiten te laten. (haha, zie het nog steeds voor me heerlijk beest) Dat dan dus als we sliepen. Overdag ging hij gewoon keihard zitten miauwen voor de deur.
Toen hij ouder was en gewond (hij is namelijk ook een keer door, waarschijnlijk door een jager in de buurt???, neergeschoten) binnen moest blijven hebben mijn ouders pas een kattenbak aangeschaft. Die is toen maar blijven staan maar daar deed hij eigenlijk nooit iets op.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Hallo Loek,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal, is in ieder geval een bewijs dat wat we willen mogelijk moet zijn. Of het lukt gaan we binnenkort zien.

We hebben al een aantal boeken besteld, gaan we ons eerst eens inlezen voordat we onze huisgenoot/huisgenoten in huis halen.

BTW: weet je hoe je vrienden hun katten hebben geleerd niet op het aanrecht te komen? Altijd handig om te weten ;-)
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Adriana »

weet je iets van muizen? van soorten, voortplantingssnelheid en gedrag?
daar kun je nog met geen horde katten, met/zonder verkeersdiploma tegenop.
het is bovendien niet gezegd dat je katten muizen gaan vangen en als ze dat al doen, dan toch maar zeer beperkt en voor eigen behoefte.
en één muis per kat per etmaal is royaal ingeschat, ze doden niet meer omdat jij dat graag wilt.
vrees dat je je op plaagdierbestrijding moet gaan richten wil je het probleem oplossen en je zult dat altijd moeten blijven volhouden want als je je populatie onder controle zou hebben, helemaal wegkrijgen zal niet lukken (te veel voer/veel te veel schuilplaatsen), dan komen er altijd muizen van elders weer aangehuppeld om een nieuwe kolonie te vormen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Een aantal keer per jaar per moeder muis inderdaad. Maar er is altijd een leuke bijkomstigheid: ook muizen zijn opportunisten dus ze zoeken ook een plek waar ze met rust gelaten worden.

We hebben niet last van een plaag, incidenteel zien we er een lopen. Gezien het feit dat de bouwvakkers die nu nog druk aan het verbouwen zijn regelmatig de muizen "voeren" hebben ze nu het rijk redelijk voor zichzelf. Dat gaat wel veranderen. De kat is een aanvulling op onze beestenboel, als hij/zij niet van muizen houdt zijn er nog genoeg middelen om de muizen die het huis binnen komen niet veel plezier zullen hebben.

Net als met onze hond komt het welzijn van al onze huisdieren op de eerste plaats ;-)
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Cari »

Hallo Joost,
er zijn al een hoop dingen gezegd en ik ben blij dat jullie je eerst goed gaan inlezen. Bij je eerste bericht dat ik dat het puur oom een muizenvanger ging, maar uit je laatste bericht krijg ik een heel ander beeld ;-) . Ik denk dat daarvoor vrijwel iedere kat, die niet vet en lui is, voldoet. Al vangt hij ze niet, de muis zal het niet prettig vinden om nagejaagd te worden en zal zijn heil elders gaan zoeken. Nu hebben ze met die bouwvakkers een paradijsje, maar ze zullen snel genoeg ontdekken, dat dat over is.

Als ik jou was, zou ik niet voor kittens kiezen, als je aan een redelijk drukke weg woont. De kans dat die in hun roekeloosheid onder een auto lopen, is vele, vele malen groter dan bij een volwassen kat die al 'verkeers-ervaring' heeft. 5000m2 grond is prachtig, maar ik denk niet dat je huis in 't midden hiervan ligt, maar eerder aan de weg.
Ik vind een stroomdraadje langs de gevaarlijke kant overigens niet zielig. De kat zal razendsnel doorhebben dat daar 'nare' dingen gebeuren en er dus vandaan blijven. Aangereden of doodgereden worden vind ik een stuk zieliger.

Nog even een belangrijke vraag: hoe is je hond? Is hij katten gewend? Wat voor ras, hoe oud?
De hond is namelijk een belangrijk onderdeel in dit verhaal, waar je rekening mee moet houden. Als de hond geen katten gewend is, zou ik in een asiel informeren of ze een kat hebben die kan omgaan met een hond die ze achtervolgen wil (dat willen vrijwel alle honden, die niet geleerd hebben dat dat 'not done' is.) De hond zal de kat misschien uiteindelijk niets doen, maar dat weet de kat niet. Je moet dus een kat hebben die niet vlucht.
Dat is de beste en snelste opvoeder. Als je hond geen katten gewend is en de kat is minder zeker van zichzelf, ligt dáár voor jullie nog een taak te wachten, maar dat zal voor jullie geen probleem moeten zijn ;-) Hou wel in gedachten dat je bij hun samenkomen/zijn de hond de regels moet bijbrengen en niet de kat. De kat zal alleen 'lelijk' doen als hij zich bedreigd voelt, dus dat moet je vermijden. Tenzij de kat honden haat (maar dat weet je van tevoren, als het goed is), zal hij zelf nooit problemen maken.

Ben benieuwd welke kat(ten) de gelukkige gaan worden :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door loek »

Hallo,

Cari zegt het al een beetje maar let ook op dat de kat die je kiest lief is voor honden (en inderdaad andersom natuurlijk ook) Ik had vroeger een vriendinnetje met een hele brave hendrik als hond. Maar die liep wel regelmatig een kras op van hun kat. Oh was zo sneu.

Volgens mij maakt het inderdaad niet uit of de kat ze nou echt vangt of niet. Zeker weten doe ik dat niet maar vind het toch wel erg toevallig om het 'muizenbeeld' te zien bij mijn ouders zonder of met kat.
De muizen blijven bestaan maar een kat (kattengeur???) houd de muizen iniedergeval buiten. (behalve de muizen die je kat evt. zelf dus mee naar binnen brengt ;-))

De methode die mijn vrienden gebruiken is niet mijn methode. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er eerst nog wel wat in zag 'succesverhaal dus dat willen we ook' zeg maar. Maar toen ik eenmaal zelf de katten had ben ik daar toch snel van teruggekomen. (ook mede door dit forum! Waarvoor nog dank ;-))
Zit te twijfelen of ik het je zal vertellen daarom ;-) Maar je gaat nog lezen en doen en dan kom je er ook wel achter dat dit toch niet de methode is denk ik. (is bij mij wel zo gegaan)

Nou komt ie: ze klappen in hun handen, roepen daar soms nog een harde: 'hee' of iets dergelijks bij en smijten dan de kat van het aanrecht af. (en ja we zijn nog steeds vrienden ;-) haha verder hele vriendelijke mensen hoor ;-) Zij weten hoe ik er over denk...en ik weet hoe zij over mijn 'manier van omgaan met mijn katten' denken. We zijn het dus duidelijk niet eens....)

Nou hoeven ze dat dus niet meer te doen, omdat die katten dat niet meer durven. Doen ze toch iets wat niet mag dan volstaat klappen in de handen bijna altijd. Deze katten komen ook zeer zeer zelden op schoot zitten (eigenlijk nooit ECHT vind ik...als ze het doen is het kort). Dat kan er los van staan. Maar mijn idee is wel altijd: mijn katten luisteren dan misschien niet zo goed maar ze zijn wel heel lief en Muis kan echt uren op mijn schoot hangen en Diesel komt geregeld even lekker tegen me aan (half op me) zitten om geaaid te worden. Ik vraag me af of ze dan ook zouden hebben gedaan als 'dit vertrouwde lichaam' ze constant overal vanaf had gesmeten.

Oja nog een detail over Muizen.......Muis heet Muis omdat inderdaad ook een muis in mijn huis de laatste zet was om inderdaad mijn katten in huis te nemen.

Ik heb hem twee keer gezien (die muis) dus niet echt een hele actieve plaag ofzo (ik weet waar ze zitten, bij mijn onderbuurman namelijk die heel veel vogels heeft en niet altijd zo goed is met de hygiene) Genoeg eten daar dus voor ze! Maar iniedergeval sinds ik mijn Muis en Diesel heb geen muis meer gezien (afkloppen).

Oja wat ik ook nog even wilde zeggen. Je hebt het over andere methodes om muizen weg te krijgen. Ik weet niet waar je precies aan denkt. Maar vergif is bijv. al niet een optie met katten en honden. Muizenvallen....mmm denk ik ook niet. Of zit je aan iets heel anders te denken?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Onze boxer heeft al laten zien dat ze weinig problemen heeft met katten. Ze moeten dan wel rustig aan doen en niet al te extreem reageren want dan zal ze er waarschijnlijk wel achter aan gaan. Daarom gaan we ook met haar naar het asiel, dan mogen ze daar laten zien dat ze elkaar aardig vinden. Lukt dat niet dan blijft de kat achter en gaat Nirak weer mee naar huis.

Nogmaals: een stroomdraad is echt geen optie (net zo min als doodgereden worden). Verplaats het eens naar jezelf: zonder dat je ook maar een idee hebt waarom krijg je op bepaalde plekken of op bepaalde momenten een schok in je nek. Niemand die je verteld heeft waarom en je hebt geen flauw idee (zeker in het begin) waardoor het komt. Nee, dan liever een buitenren of zoiets.
Kei veel groeten

Joost
Plaats reactie