# Waar koop/ haal ik een kitten???

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
MissSurmene
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jan 2010 00:16

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door MissSurmene »

Cari schreef:Als niemand zijn kat nog laat castreren, heb je hier binnen 3 jaar Turkse toestanden. Dan worden de zwerfkatten massaal vergiftigd, afgeschoten, doodgereden, verzopen, uitgehongerd..... wil je dat??
Sorry Cari,
Maar wat bedoel je met TURKSE toestanden? ik heb alleen Turkije als voorbeeld genomen maar het komt in andere landen ook voor!!
MissSurmene
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jan 2010 00:16

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door MissSurmene »

Ik wou verder nog vragen wat voor opties je hebt als je en kat hebt

Kun je deze verzekeren ? of hoevaak moet je naar een dierenarts?
Ik vroeg me af wat jullie doen? en welke speeltjes of krabpalen moet ik aanschaffen? Ik verzorgde vroeger een kat die van mijn buurvrouw was en die krabde aan de bomen die voor stond, of is dat niet hetzelde als een krabpaal?

Nogmaals het gaat mij niet om het geld, maar omdat ik het beste wil voor het dier zelf!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door JLC »

Je kunt een verzekering afsluiten voor je kat. Je moet in ieder geval goed de voorwaarden lezen,voordat je tekent voor een bepaalde verzekering. Zelf heb ik dit niet. Ik leg zelf wat geld opzij voor kosten dierenarts.
En hoevaak je naar de dierenarts moet? Ik ga in ieder geval een keer per jaar voor de inentingen en een check-up. Volgens mij heeft mij dat iets tussen de 40 en 50 euro per kat (ik heb er twee) gekost. En als je kat ziek wordt, dan zul je vaker naar dierenarts moeten gaan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Cari »

Sorry Cari,
Maar wat bedoel je met TURKSE toestanden? ik heb alleen Turkije als voorbeeld genomen maar het komt in andere landen ook voor!!
Het komt in alle landen voor waar mensen hun dieren niet laten castreren. Ik heb Turkije erbij genomen, omdat jij daar bekend mee bent en dus snapt waar ik 't over heb.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
MissSurmene
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jan 2010 00:16

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door MissSurmene »

Kijk Cari nu je het zo formuleert snap ik het beter.

Ik twijfel heel erg of ik de kat ga castreren, maar als ik een kat neem uit het asiel is die zowiezo gecastreerdm. Dus laten we maar hier niet verder op ingaan.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Camoth »

Waarom twijfel je daar eigenlijk over? Wat zijn de voordelen van een ongecastreerde kat? Ik kan er geen een bedenken. De nadelen wel:

Poezen:
- Krolsheid is een aanslag op het lichaam van de poes (verminderde eetlust, vermageren etc)
- Een krolse poes in huis is geen pretje (dag en nacht geschreeuw)
- Verhoogd risico op allerlei soorten kanker
- Risico op een baarmoederontsteking
- Risico op sproeien (ja, poezen kunnen ook sproeien)
- Nestje ongewenst of op te jonge leeftijd (door ontsnappen of door buiten laten)
- Risico op ziekten als kattenaids (bij ontsnappen of buiten laten)

Katers:
- Sproeien
- Verslechterde vachtkwaliteit
- Mogelijk ook geschreeuw
- Risico op verwonding als hij buiten komt door vechten met andere katten
- Risico op kattenaids bij buiten komen
- Langere tijd wegblijven van huis of helemaal niet meer terugkomen (ongecastreerde katers gaan verder weg van huis als ze los buiten mogen lopen dan gecastreerde katers)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Umimeis »

MissSurmene schreef:Ik wou verder nog vragen wat voor opties je hebt als je en kat hebt

Kun je deze verzekeren ? of hoevaak moet je naar een dierenarts?
Ik vroeg me af wat jullie doen? en welke speeltjes of krabpalen moet ik aanschaffen? Ik verzorgde vroeger een kat die van mijn buurvrouw was en die krabde aan de bomen die voor stond, of is dat niet hetzelde als een krabpaal?

Nogmaals het gaat mij niet om het geld, maar omdat ik het beste wil voor het dier zelf!
Ja, katten krabben ook aan bomen, dat is hetzelfde als wanneer ze de krabpalen gebruiken. Daarom is het verstandig om een krabpaal of kokosmat te hebben in huis. Ze gebruiken dat om hun nagels te verscherpen en om hun territorium af te bakenen. Mijn katten gebruiken de bomen, hoewel ik in huis ook krabpalen heb staan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
dion
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2010 07:44
Locatie: Hamont (België)

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door dion »

ik zou een kitten kopen bij een vertroud persoon
cats are your best friends!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door loek »

MissSurmene schreef:Ik ben tegen castreren en chippen omdat ik dacht dat het pijnlijk is voor een klein kitten, maar als jullie zeggen dat het niet erg pijn doet, geloof ik jullie.

Ik overweeg dat ik de kat wel laat chippen, jullie hebben me overgehaald. als ik er goed over nadenk is het net als een enting. Maar over het castreren weet ik niet, straks is elk kat gecastreerd en gesteriliseerd en dan blijven er maar weinig katten over, worden ze nog een uitstervend diersoort! (okeej wel eeen beetje overdreven, maar over 20 jaar hoe zou het dan zijn.)
Fijn dat je overtuigd bent van het feit dat chippen en castreren niet zielig is. Als de enige reden om niet te castreren is dat je bang bent dat het kattenras uitsterft. Dan wil je bij deze verzekeren dat je hier niet bang voor hoeft te zijn.

Welke reden blijft er nog over? (misschien zeg je wel iets waarvan ik zeg: 'ja dat begrijp ik wel' misschien is het iets waarvan ik of iemand anders weet dat je je daar niet druk over hoeft te maken....We kunnen er dan iniedergeval misschien iets mee).

Om op je andere vragen terug te komen:
verzekering zou ik doen. (ik heb hem niet maar heb daar spijt van, had de verzekering als wel terugverdiend, heb nu vanaf juni 2 kittens)
Hoe vaak naar de dierenarts. Voor entingen, chippen en castreren (als dat nog moet dan...en je dit wilt ;-)) Sommige dingen kunnen tegelijkertijd natuurlijk. En verder..wanneer er iets met je kat is. En dat kun je helaas niet voospellen.

Als de kat naar buiten gaat, zou je een boom voldoende kunnen zijn. Mijn ervaring met een kater buiten is dat hij zowel aan bomen en paaltjes buiten krabte als aan balken binnen ;-) Dat laatste was dus niet zo gewenst. Als de kat veel buiten is zou ik binnen minimaal toch een krabpank ofzo leggen. (meer dus om je eigen spullen te beschermen)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Umimeis »

Camoth schreef:Waarom twijfel je daar eigenlijk over? Wat zijn de voordelen van een ongecastreerde kat? Ik kan er geen een bedenken. De nadelen wel:

Poezen:
- Krolsheid is een aanslag op het lichaam van de poes (verminderde eetlust, vermageren etc)
- Een krolse poes in huis is geen pretje (dag en nacht geschreeuw)
- Verhoogd risico op allerlei soorten kanker
- Risico op een baarmoederontsteking
- Risico op sproeien (ja, poezen kunnen ook sproeien)
- Nestje ongewenst of op te jonge leeftijd (door ontsnappen of door buiten laten)
- Risico op ziekten als kattenaids (bij ontsnappen of buiten laten)

Katers:
- Sproeien
- Verslechterde vachtkwaliteit
- Mogelijk ook geschreeuw
- Risico op verwonding als hij buiten komt door vechten met andere katten
- Risico op kattenaids bij buiten komen
- Langere tijd wegblijven van huis of helemaal niet meer terugkomen (ongecastreerde katers gaan verder weg van huis als ze los buiten mogen lopen dan gecastreerde katers)
Ik MOET even wat kwijt.....

Pff.... ik probeer al maanden mijn buurvrouw/meisje te overtuigen dat ze haar katten moet laten helpen.....
Maar het lukt niet. Ze wil ook graag 1 nestje!!!
Ik heb haar dit laten lezen. En dan zegt ze wel dat ze dat allemaal wel wist, maar ze doet daar niks mee.
Nou volgens mij heeft ze helemaal geen verstand van katten :evil:
Ik kan hier zo kwaad om worden! :evil:
Hoe moet ik dat mens nu overtuigen.
Stiekum hoop ik voor haar dat haar katten iets overkomt ...... en ja dat is dan zielig voor de katten. Maar ik zou graag willen dat ze hun lesje leerden. :twisted: :twisted:

HELP at moet ik hier nu mee!!!

O ja, dan zegt ze ook nog dat haar DA de katten pas wil helpen als ze 1 jaar zijn en ze zegt dat ze nu even geen geld heeft want ze heeft ook nog 3 honden waarvan er 2 ook wat mankeren.
En dan zitten ze ook al 3 maanden krap ook nog...........dan denk ik dan, neem dan ook niet zoveel dieren in huis.
Ze hebben 2 poezen, 1 kat en 3 honden (2 reuen en 1 teefje)
Laatst gewijzigd door Umimeis op 18 jan 2010 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Camoth »

Zeg haar dat als ze van plan is om de kat zwanger te laten worden door de poes gewoon naar buiten te schoppen en te wachten tot die een vruchtbare kater tegenkomt ze het risico loopt dat de poes kattenaids oploopt. En als ze er dan niet op tijd bij is, de poes daar aan kan sterven.

Zeg haar tevens dat als de poes de kittens onverhoopt verstoot of niet genoeg melk geeft zij dan weken lang elke 2 uur (dus ook s'nachts) de kittens met de hand zal moeten voeden, omdat ze anders doodgaan. Dat dit tevens een zeer reeel risico is, zeker als de poes erg jong is wanneer ze zwanger raakt. Vraag haar of zij tijd heeft om een paar weken lang elke 2 uur kittens te gaan flessen... Denk het niet!

Benadruk vooral ook even dat ze het leven van haar eigen poes op het spel zet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Umimeis »

Dat heb ik haar allemaal al verteld (o ja het gaat om die rare buren waar ik eerst ruzie mee had, zij is 18 en hij is 21)
En tijd heeft ze wel want ze zit gewoon thuis, hij werkt.
En nu denkt zij dat ik denk dat zij niks om het welzijn van hun dieren geven.
Dat heeft ze me letterlijk gezegd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Camoth »

Uhm.. tjsa, daar sta je dan met je goeie gedrag. Hopelijk bedenkt ze zich nog voor het te laat is :???:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Umimeis »

Ze kan me de p*t op met haar dieren.
Ik heb gezegd dat ik haar gewaarschuwd heb en geadviseerd over de risico's die hun katten lopen en dat ze zelf moet weten wat ze ermee doet.
Hun katten komen reglmatig hier omdat ze het daar te druk vinden met als die honden....en dat snap ik.
Ik zou die katten bijna willen houden omdat ik zeker weet dat ze hier beter af zijn. Maar ja ik heb er al 2, dus dat gaat niet.

Ach zij geeft ook meer hun om honden. De katten zijn meer van haar vriend, die is meer kattenliefhebber.
Waarom krijg ik altijd onenigheid met haar over hun dieren. Misschien bemoei ik me te veel met hun zaken ofzo?
Maar ik bedoel het goed, ik geef ook om alle dieren, dus ook die van hun.
Ik zeg dit niet allemaal tegen ze omdat ik onenigheid wil.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waar koop/ haal ik een kitten???

Bericht door Cari »

Nou, klaar ben je met zulke buren... :evil: Tegen zulke mensen valt gewoon niks te beginnen... die hebben een bord voor hun kop. Hier heb ik ook zulke mensen rondlopen... moeten persé een nestje, want anders is het zo zielig voor hun poes :roll: . Op een gegeven moment wordt de poes dan wel gecastreerd, maar de katers
kastreren, :shock: ? Nééé, da's onnatuurlijk.... :???: :evil: Dat die elders ongewenste nestjes lopen te creëren, is niet hun probleem ...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gesloten