Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat houden

Bericht door Ilone »

10 liter Adriana....Kom op zeg.
Een beetje water zal hem inderdaad afschrikken. Maar 10 liter?!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

ja, :roll: ik weet het, bij een voltreffer wordt de indringer zeiknat. gelukkig is het goed weer en ik kan zo gauw ook niks anders bedenken.
sommige mensen gooien stenen of andere plakkerige rotzooi zodat die vacht besmeurd wordt. dat is mishandeling.
alle kattenschrikmiddelen zijn duur en werken ook tegen brutus.
weet niet hoe groot die tuin is maar kan zo invullen dat er geen budget is voor rollen Gamma-gaas. bovendien weet ik niet of er een schutting is en of katzels daar ook niet onder door kunnen.

dus van alle middelen is dit mogelijk de minst kwaaie en best en snelst uitvoerbare - op super onhoorbare sluipschoenen - denk ik..
maar wie weet komt er nog een bericht met briljant in dit geval goed uitvoerbaar alternatief middel...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Een waterpistool met een goed gerichte straal?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Ja, dat zei ik ook al.... gewoon eerst een plantenspuit proberen. Als die kat in de gaten heeft dat het niet lekker veilig liggen is in je tuin dan zal die eerder wegblijven (gewoon 2 of 3 keer doen lijkt mij voldoende). Doet ie dat niet kun je altijd nog een emmer (of tuinslang) proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat houden

Bericht door Ilone »

Ja, de goudvis...daar blijf ik bij.

Ik snap best dat je gezelschap wilt Drestar...maar als je in zo'n ongelukkige financiele situatie zit als jij vind ik het niet verstandig dat je voor een kat gekozen hebt.
Ik denk heus dat je het beste wil voor je kat, hoewel juow ideeën daarover erg verschillen met die van mij (laat ik voor mijzelf spreken) en een ieder geeft zijn/haar eigen invulling bij de "opvoeding" van het beestje. Er zal inderdaad geen geld zijn voor een afscherming, maar je zou wel eens op van die vraag en aanbod sites (zoals op facebook bijvoorbeeld) voor weinig geld of soms zelfs gratis materialen kunnen vinden. Is maar een idee...

Nogmaals, ik had in jouw schoenen ábsoluut niet gekozen voor de zorgen van een kat...maar goed, Brutus is er nou eenmaal en ik kan alleen maar hopen voor je dat alles goed blijft gaan en dat jullie samen lang onbezorgd mogen blijven..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

En ik zou als ik jou was nadenken over iets beter voer. Grote kans dat het braken en sloom zijn van Brutus komt door slecht eten. En beter blik binnen een dag opmaken. Om maag- en darmproblemen te voorkomen. Want anders ben je straks aan dierenartskosten een stuk meer kwijt dan aan voer.
Van goed voer krijgt hij ook meer energie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Heb geen briljante oplossing.

Heb hier nooit tot rigoureuze maatregelen hoeven overgaan. Katten in de tuin die op een vechtpartij uit waren daar hoefde ik alleen met een wat fermere pas op af te stappen en waren meteen weg. In het donker was het schijnen met een zaklamp - zonder verder iets te doen of te zeggen - voldoende.

Een zwarte kat (denk een poes) sliep hier wel eens achter in de tuin op een pol hoog gras in het zonnetje. Kasper heeft daar nooit mee gevochten, hij had wel wat met haar :smile: . Zij bleef dan ook gewoon liggen als ik langsliep. Geen idee wat er met de poes en haar katermaatje gebeurd is want zie ze al ruim een half jaar niet meer...

Maak me wel wat zorgen en haal Cari even aan. Brutus was niet lekker voor zijn vlucht. Dat zou best te maken kunnen hebben met een eerder gevecht. Ontdekte hier ook pas na een paar dagen het abces aan de onderrug van Kasper. Hij laat zich niet graag aaien op het stuk net voor zijn staart en daar zat de beet juist. Eigenlijk pas ontdekt toen hij heel slecht begon te eten, wat overgaf, lusteloos werd en op vreemde plekjes ging liggen. Beetje te vergelijken met de symptomen van Brutus.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat houden

Bericht door Cari »

Hoe is het nou met 'm? Eet hij goed?

Natuurlijk is er geen budget om de tuin af te zetten. Wie denkt dat hier een plantenspuit gaat werken, zit er vrees ik toch ook een beetje naast. Deze kat gaat zich daar niet oor laten afschrikken. In zijn slaap verrast door een flinke emmer water zou wel eens heel effectief kunnen zijn. Probeer het dan zo te doen dat hij jou niet alleen niet ziet aankomen, maar je na het gooien ook niet ziet. Als hij de ellende namelijk met jou gaat verbinden, kan hij 's nachts evengoed nog komen. Als hij er niets van snapt en zich 't rambam schrikt, is de kans veel groter dat hij wegblijft.

Misschien weet je een kind in de buurt met zo'n waterkanon/mitrailleur (weet niet hoe zo'n ding heet)? Dat zou wel kunnen werken, want dat is volgens mij veel water en een vrij harde straal. DIe kan je richten en dan wegduiken :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Hihi super sooker jacht op de kat, zie het al voor me :lol:
Lijkt mij ook makkelijker omdat je het op afstand kan doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ja zo'n ding bedoel ik ook Cari.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Wij hebben de tuin ook afgeschermd en dat koste echt niet veel geld.

We hebben een vrij goedkoop (€20,-) setje met gezelschapsdieren- schrikdraad gekocht. Dat hebben we door middel van haakjes boven op ons hekwerk bevestigd (die koste +/- (€2.- per stuk) ik weet niet hoe groot je tuin is maar wij hebben een erg grote tuin en hebben er 12 ongeveer nodig gehad. We hebben het schrikdraad vanaf de poort helemaal rond gedaan en dit werkt perfect!

Onze katten kunnen de tuin niet uit, katten uit de buurt kunnen de tuin niet in!!

Misschien dat je op marktplaats bijv. Een 2e hands setje kunt kopen!

Ik zou als ik jou was Brutus zowiezo een week of 2/3 binnen houden. Je zou hem wel in de achtertuin kunnen laten in een tuigje bijvoorbeeld. Dan heb je een aantal weken om te "sparen" voor het setje. Al leg je 5€ per week apart dan heb je in 6 weken 30€. Dan moet je een eind komen.

Zo ziet het er bij ons uit:

Afbeelding

Afbeelding

Tot we dit hadden hebben onze katten ook met een tuigje door de tuin gelopen.

Hopelijk heb je er wat aan!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Katten in tuigjes begin ik nooit aan. als ze dat niet gewent zijn is dat is het stomste wat je kan doen volgens mij. ze hangen zich eraan op en een kat van 8 jaar een tuigje om gaan doen vind ik mishandeling. hij is dat nooit gewent geweest en zal niet weten wat hem overkomt. als je een kat aan een tuigje wil laten lopen dan van jongs af aan laten wennen. ik ken iemand die zijn kat uitlaat aan een tuigje en mijn ouders deden dat ook wel met een paar van onze katten vroeger. maar succes is het nooit. als je honden tegen komt die uitvalt is de kat zeer bang want die wil weg.

maar met brutus gaat het wel weer. hij eet eigenlijk best wel weer goed,
maar naar buiten is die nog niet echt veel geweest.wel in de tuin maar er niet uit. wellicht toch heel erg geschrokken. hoop dat het vertrouwen wel weer terug komt bij hem.
ik vind dat hij wel liever voor mij is. komt ook al meer naast me liggen en steeds kopjes geven enzo. hij voelt wel dat hij veiliger is bij mij dan in de buiten wereld heb ik zo het idee. ik vind het niet erg dat hij meer binnen is. hij gedraagt zich verder voorbeeldig in huis. maar ik merk echt dat er iets anders is aan hem. hij zoekt mij meer op.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Het is ook niet de bedoeling dat je Brutus gaat uitlaten of los laat in de echte "buitenwereld" met het tuigje om..

Wat iedereen je hier probeert duidelijk te maken is dat je, je tuin zo moet afschermen dat Brutus er niet meer uit kan..

Verder is een tuigje echt niet zielig hoor en ook een kat van 8 kun je langzaam aan een tuigje laten wennen!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat houden

Bericht door Ilone »

Een pantoffel wil je gerust naar zijn hoofd gooien, maar een tuigje vind je mishandeling?!
Ik stop met dit topic...heb er de kracht niet meer voor...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

drestar schreef:Katten in tuigjes begin ik nooit aan. als ze dat niet gewent zijn is dat is het stomste wat je kan doen volgens mij. ze hangen zich eraan op en een kat van 8 jaar een tuigje om gaan doen vind ik mishandeling. hij is dat nooit gewent geweest en zal niet weten wat hem overkomt. als je een kat aan een tuigje wil laten lopen dan van jongs af aan laten wennen.
het is heel verschillend, wij hebben twee herplaatsers met de leeftijd van 5 overgenomen en die lopen beide prima in tuig. poes gaat mee zeilen (in tuig) en kater is in tuig af+toe op mijn volkstuin.
nee, natuurlijk laten we ze niet dichtbij honden, dan zitten ze op onze schouders totdat de omgeving weer rustig is. ze waren daar vrij snel aan gewend, maar dat zal per kat verschillen.
en per baasje ook en ik zie jou dat inderdaad nog niet doen..

brutus eet beter en wordt aanhankelijker begrijp ik.
fijn dat hij je opzoekt en vertrouwen in je heeft. gaat de goeie kant op.
als je weet hoeveel per kg je ongeveer uit wilt geven, dan kun je ook bij Zooplus kijken of er betere kwaliteit voer is in die prijsklasse.
en dan missch samen met vriendin bestellen of bezorgkosten (zijn vrij laag dacht ik) bij betalen..
jammer dat hij geen harde brokjes eet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie