Dilemma.. advies gevraagd!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

we zullen het waarschijnlijk niet eens worden, maar dat geeft niet, op een forum mag iedereen zijn of haar mening ventileren, en die is nou eenmaal nooit eensluitend.

Ik wens je een fijne "anniversery" vandaag.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Gisteren zijn we naar het asiel in Geleen en in Weert geweest! :grin: Heeeel veel lieve katten (en kittens! :edrool:) gezien, helaas niet zoveel binnenkatten. In Weert zei de eigenaresse dat ze van een paar wel dacht dat die evt. binnen zou kunnen blijven en of we dat wilden uitproberen. Maar we willen het liever zeker weten eerlijk gezegd, ik vind dat zielig als ie dan toch liever buiten is en dat ik 'm als het ware 'opsluit' en ze zei als het niet werkt breng je 'm gewoon terug, maar dat vind ik ook zo'n gestress voor die kat.. Maar ja, aan de andere kant, als het wel gewoon blijkt te werken is er wel weer eentje geplaatst..

Ik heb in ieder geval mijn nr. achtergelaten voor als ze een keer een binnenkat krijgen. In Geleen wel 2 leuke binnenkatten gezien, Ollie en nog een waarvan ik de naam niet weet. Daar gaan we misschien nog een keer langs als ze wat meer tijd voor ons hebben. Morgen ga ik in ieder geval nog even bellen met de Zwerfkattenopvang want ik vind Lynn zo lief!!! http://www.zwerfkat.com/poes.php?ID=2518

Mijn vriend vind het ook helemaal leuk, toen ik gisteren zei dat ik hoopte dat we onze 'ware' gauw zouden vinden zei hij: dat komt wel.. en ik zo: dus.. je bent definitief akkoord? Hij: Ik neig naar goedkeuring 8-) Dus ik ben helemaal blij!! Hij rijdt natuurlijk niet voor niets met mij van hot naar her ;-)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Sannie_xx »

Gefeliciteerd! Als boter in je handen dus :)

En Dafpoetser - uiteraard kun je je mening gewoon ventileren, maar de manier waarop van jou was niet al te netjes, vind ik zelf. Tuurlijk zijn onze katten meer dan wat dan ook waard, tuurlijk mogen ze een hoop kosten.
MAAR... het geld groeit ons niet allen op de rug. Ik zou zelf elke laatste spaarcent die ik heb geven voor mijn katjes, maar student zijnde heb ik óók een kostenplaatje (yup, een lijstje) opgesteld voordat ik overging tot de aanschaf van mijn twee katjes.
Want ik wilde ze goed voer kunnen geven ipv supermarkttroep, ik wilde dierenartskosten kunnen betalen als die voor zouden komen, weten wat ze nodig hadden om gelukkig te worden als binnenkatjes, kunnen enten/chippen/castreren... noem maar op.
Wat als mensen in een impuls ineens een kat kopen en er dan pas achter komen dat ze het eigenlijk amper iets kunnen geven?
Doe mij dan maar een mw.optellijstje ;)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Precies, dat vind ik nou ook ;-)

Nog 'n grappig artikeltje gevonden: http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relati ... uden.dhtml

(Maar waarom het onder het kopje Seks & Relaties valt is voor mij een raadsel :eeh:)

Waarom vrouwen van katten houden
De band tussen vrouwen en katten is haast ondoorgrondelijk, vooral mannen lijken het niet te begrijpen. Daarom negen redenen waarom ze het zo goed met deze spinnende viervoeters kunnen vinden.

1. Onderhoudsvriendelijk
Je moet niet gaan wandelen met een kat en als je een tuin hebt, heb je er zelfs geen vuiligheid van.

2. Eigen persoonlijkheid
Elke kat heeft haar eigen gewoontes die je aan het lachen brengen. Ieder beestje is een individu met een eigen persoonlijkheid.

3. Slaap
Katten slapen veel. Als je wat eten voor ze laat staan, zul je nooit gewekt worden op een belachelijk vroeg uur door je poes die vraagt om eten.

4. Rust
Katten snurken niet, in tegenstelling tot mannen, ze palmen ook niet het hele bed in of trekken het deken naar zich toe. :lol:

5. Gezellig
Op koude winteravonden komen kattenaan je voeten liggen en houden ze deze warm, wat veel stijlvoller dan een warmwaterkruik is.

6. Luisteren
Een kat laat je steeds uitspreken en zal je niet onderbreken. Wanneer je hart gebroken is, zal het beestje je troosten zonder een oordeel te vellen.

7. Stellen nooit teleur
Een kat zal er altijd voor je zijn, tenzij je ze probeert goedkoop eten uit blik voor te schotelen. :lol:

8. Ontspannen
Een spinnende kat op je schoot is één van de beste manieren om stress te bestrijden.

9. Gevoelig
Katten zijn erg gevoelige beestjes en weten wanneer je ze nodig hebt.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

]-marjolein-[ schreef:Even over het voer...tuurlijk kun je uitkomen met 150 per jaar (denk dat je zo gemiddels voor 1 kat een zak of 4, 5 per jaar nodig zou hebben van 5 kg gemiddeld en dat is vast wel te krijgen voor 30 euro per zak. Maar...ik zou niet het eerste de beste voer nemen wat je tegen komt en wat goedkoop is.
4 - 5 zakken à 5 kg --> 20 - 25 kg per jaar

Er is nu bij Zooplus een actie: 20 kg Royal Canin Indoor 27 voor 100,- euro (normaal 111). Dus dat komt dan wel neer op 100 - 130 euro/jaar. Mijn schatting was dus niet heel erg uit de richting.. :eangel:

Daar komt dan nog wel natvoer bij à 50ct per dag (half zakje of kuipje per dag, tenminste ik lees vaak dat 2 katten er samen 1 per dag eten) --> 180 euro/jaar

Totaal kom je dan aan 300 euro per jaar. Ja, dan heb je toch gelijk :) Maar het is ook maar net afhankelijk van welk merk je koopt inderdaad, ik laat het in eerste instantie over aan wat hij/zij in het asiel krijgt. Ik las ook goede dingen over Prins, dat schijnt wat goedkoper te zijn en ook goed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... ndoor.html

de brokkenmakers van Prins stoppen heel erg veel koolhydraten (gemiddeld > 30%) in hun brokken
dat kan leiden tot blaasgruis en in combinatie met vet en niet bewegen tot overwicht.
en zo veel goedkoper dan goed echt kattenvoer is het niet...
goedkoop is hier duurkoop want één bezoek aan de dierenarts ivm blaasgruis of een andere voedselgerelateerde klacht (overwicht, diabetes, uiteindelijk op den duur nierfalen) kost veel meer dan je uitspaart met wat goedkopere brokken..

kijk eens bij Orijen, Sanabelle en andere merken en let dan bij analyse op drie dingen:
gehaltes aan koolhydraten (liefst < 20%), vet (tussen 5 - 10%) en eiwit (liefst < 30%).

je zult tot je verbazing merken dat een aantal voeders van zowel Royal Canin als Hills heel hoog scoren op het gebied van koolhydraten. dat is altijd nadelig voor een kat maar goedkoper voor een brokkenmakerd..
en verder hebben we boeiende discussies over katzenvoer in diverse draadjes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

@ Adriana,

Ow dat wist ik niet van Prinsbrokken. Ik koop altijd Adult of Indoorbrokken van Prins.
Op de zak van Adultbrokken staat dat het helpt om de blaas gezond te houden......
Hmmmm....ze zijn nu gewend aan deze brokken, ik denk niet dat ik op andere brokken overga.
Zo slecht zijn Prinsbrokken toch ook weer niet? Ik kreeg toen ik Sam ging ophalen uit het asiel ook een zak Prins kittenbrokken mee, dus ben ik er vanuit gegaan dat zij daar op de kwaliteit letten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Ilone »

Blijft voer wel zo lang vers?
Stel je neemt 1 kat, en je koopt een zak van 20 kg. Blijft het dan zo lang vers?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

@ Ilone,

Ja, dat vraag ik me ook af. Ik koop altijd een zak prins van 1,5 kg en dat komt opzich wel op.
Maar ze hebben ook zakken van 5 kg.
Ik wou eerst zo'n zak kopen omdat de katten vd buren hier ook regelmatig komen eten. Maar straks gaan ze verhuizen en zit ik met zo'n grote zak voer.
Sam en Flea eten namelijk niet zo veel.

Als ik zo'n grote zak koop, ben ik bang dat alle voedingsstoffen er op den duur eruit zijn.


EDIT
@ Flo,

Mijn katten snurken wel, vooral Sam hihi
Moest laatst zelfs mijn oordoppen in m'n oren doen, anders kon ik niet slapen
Laatst gewijzigd door Umimeis op 13 jun 2010 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

Umimeis schreef:@ Adriana,Ow dat wist ik niet van Prinsbrokken..
http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... adult.html

prins adult
eiwit 32%, vet 20%, koolhydraten 30%

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... enior.html
prins senior
eiwit 28%, vet 15%, koolhydraten 40%

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... itten.html
prins kitten
eiwit 34%, vet 22%, koolhydraten 22%

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... uvite.html
prins struvite, dat is tegen blaasgruis
eiwit 32%, koolhydraten 30% vet 20%

k heb een boeiende mailwisseling met een voedingsdeskundige van Prins en het is dat ik al grijze haren heb..., maar hangoren krijg ik daar zeker van.
30% kh's in voer tegen blaasgruis, maar ik zal wel gek zijn en het niet begrijpen..
een fatsoenlijke uitleg waarom ze zoveel kh's in al hun kattenvoeders stoppen heb ik nog niet gekregen.

kijk maar eens bij de analyses van Sanabelle of bij Orijen of ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

Oke, ik zal eens kijken....
Sanabelle en Orijen zijn toch alleen bij Zooplus te koop?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Orijen als vast voer en Sanabelle als snackjes. Dan ga ik op mijn achterste op de grond zitten en hou snoepjes uitdeling. Zijn gewoon Sanabelle brokjes Urinary variant. Op die manier geef ik ze iets wat goed en veilig is en hou ik elke dag in de gaten hoe ze zich voelen. Het is een heel sociaal gebeuren al zeg ik het zelf, daar doen ze dan ook allemaal aan mee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Adriana schreef:kijk eens bij Orijen, Sanabelle en andere merken en let dan bij analyse op drie dingen:gehaltes aan koolhydraten (liefst < 20%), vet (tussen 5 - 10%) en eiwit (liefst < 30%).
Dat is een duidelijke richtlijn, maar ik zie bijna overal 20% vet en 40% eiwit, ik heb er een stuk of 15 bekeken maar geeneen voldoet aan die richtlijn. Welk voer geef jij je katten dan?

En als ik me niet vergis.. een kilocalorie bestaat toch alleen maar uit koolhydraten, vet en eiwit? Dan kan het toch ook nooit in die verhouding zijn die jij aangeeft, want het moet bij elkaar toch 100% zijn? Maar goed, ik weet ook niet zeker of dat hier ook van toepassing is :eeh: Maar als dat de dingen zijn waar ik op moet letten zal ik dat zeker onthouden.

@ Ilone & Umimeis, dat is goed opgemerkt.. had ik nog niet aan gedacht! :oops: Het lijkt mij ook beter om het in kleinere hoeveelheden te kopen i.v.m. de voedingsstoffen, of anders luchtdicht bewaren? Het waren trouwens 2 zakken van 10kg, maar ja dan nog!
Laatst gewijzigd door Flo_o op 13 jun 2010 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

castratenkoor schreef:Ik geef Orijen als vast voer en Sanabelle als snackjes. Dan ga ik op mijn achterste op de grond zitten en hou snoepjes uitdeling. Zijn gewoon Sanabelle brokjes Urinary variant. Op die manier geef ik ze iets wat goed en veilig is en hou ik elke dag in de gaten hoe ze zich voelen. Het is een heel sociaal gebeuren al zeg ik het zelf, daar doen ze dan ook allemaal aan mee.
Hey da's ook inderdaad een goed idee hihi, misschien moet ik dat ook maar eens doen dan.
Thnx voor de tip!

@ Flo, ja, dan moet je het heeel goed luchtdicht bewaren inderdaad.


Ik heb even gekeken op zooplus. Ik zou dan inderdaad voor Sanabelle gaan, die is goedkoper.
En dan voor de zak van 2kg. Meer heb ik toch niet nodig voor 2 katten.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 13 jun 2010 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

helder opgemerkt dat de percentages bij mij opgeteld niet tot 100% leiden, sorry/sorry/sorry er had etc achter moeten staan want dacht je dat ik al die percentages ging zitten uittikken zoals calcium, fosfor, kalium, vezels, as, enzovoort?? terwijl dat niet relevant is??

je hebt niet gekeken bij sanabelle en zeker ook niet bij orijen.
je hebt waarschijnlijk alleen gekeken bij de goedkope merken en dat is precies waar de schoen wringt.
en dan is goedkoop dus duurkoop, zie de eerdere berichten over dierenartsrekeningen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie