Kater jaagt poes weg

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
SnowballKitten
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2022 01:58

Kater jaagt poes weg

Bericht door SnowballKitten »

Goededag allemaal,

Wij hebben een kater (3 jaar) en poes (2.5 jaar). Ze zijn gecastreerd en gesteriliseerd. De kater is bij ons sinds kitten en de poes sinds haar eerste jaar. Onze kater Jake was heel erg speels als kitten en we merkte dat hij zich verveelde. Hij rende de hele dag door het huis, aan 2 uur spelen met ons per dag had hij geen genoeg. Hij jaagde op onze tenen in bed en was gewoon heel erg speels. We lazen dat katten beter met zijn tweeën konden en hebben toen een poes geadopteerd. Ze kwam uit een vervelende situatie en op ons pad. We hebben haar apart gehouden voor een week zodat ze zich vertrouwt kon voelen en hebben alles gedaan zoals de kussentjes omwisselen, elkaar laten wennen aan elkaars geur, elkaar in elkaars kamers, etc. Toen gingen we naar de volgende stap namelijk met gaas tussen de deur. De poes had een achtergrond dus was nog best wel bang, maar toen ze onze kater zag werd ze helemaal door het dollen heen. Miauwen, tegen het gaas kopjes geven en uiteindelijk zelfs over het twee meter hoge gaas heen klimmen om naar hem toe te gaan. De kater leek verrast maar niet echt bang, er was geen geblaas en geen gesis. De eerste weken gingen ook super goed, ze begonnen bij elkaar te liggen elkaar te liggen en dergelijke.

Toen het winter werd en ze minder tijd om het balkon doorbrachten begon dit te veranderen. De kater ging boven op haar springen om haar op de grond te duwen, hele tijd achter haar aan jagen en het samen liggen ging niet meer want altijd moet hij zijn poot op haar leggen. Het is geen vechten, we hebben gezien hoe dat eruit zag op filmpjes en dat is het niet. Geen hoge rug, etc. Soms alleen een gesis van het poesje omdat ze er klaar mee is. Het lijkt echt op een tafereel van de jongen wil graag wild stoeien maar het meisje wil alleen met ons spelen met een stokje.

Dit gebeurd nu constant. In de zomers gaat het goed, in de winter niet en krijgt ze geen ruimte meer om te spelen of te lopen. Zelfs bij de kattenbak jaagt de kater haar er soms uit. We weten dat dit gewoon niet kan, maar we willen echt afstand nemen van een van de katten. Ik moet er echt van huilen soms, want ik hou zo van hun alle twee maar dit is ook geen leven voor het poesje. Ze moet gewoon haarzelf kunnen zijn zonder de hele dag achterna gezeten te worden.

We hebben alles geprobeerd, sprays, relaxgeur, etc maar niks werkt. Ze zijn allebei gezond, daar licht het niet aan, dat hebben we uitgesloten. We wonen in een appartement, dus wellicht is de ruimte gewoon te klein maar ze hebben 3 kamers en twee afgesloten balkons waar ze op kunnen. We hebben ook echt 2 grote krabpalen, 2 krabtonnen en nog 5 andere ligplekjes. Meerdere kattenbakken ook. We zitten met onze handen in het haar. Heeft iemand advies?

Ze zijn gecastreerd en gesteriliseerd.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1687
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kater jaagt poes weg

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum.

Oef dat is knap vervelend.

Ik ben vaak van de simpele oplossingen.
In de zomer gaat het goed en laat kater poes met rust omdat hij het balkon op kan.
Dan denk ik: Kattenluikje in de balkondeur maken, zodat kater het balkon op kan wanneer hij daar zin in heeft.
(Ik ga er even van uit dat het balkon goed afgeschermd is en kater er niet af kan vallen of springen)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater jaagt poes weg

Bericht door Anne »

Ik herken wel wat Marina zegt
Onze Joep wordt ook een draak als hij de tuin niet in kan
Hopelijk is de tip van Marina de oplossing 🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
SnowballKitten
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2022 01:58

Re: Kater jaagt poes weg

Bericht door SnowballKitten »

Asse-Poes schreef: 03 dec 2022 11:49 Welkom op het forum.

Oef dat is knap vervelend.

Ik ben vaak van de simpele oplossingen.
In de zomer gaat het goed en laat kater poes met rust omdat hij het balkon op kan.
Dan denk ik: Kattenluikje in de balkondeur maken, zodat kater het balkon op kan wanneer hij daar zin in heeft.
(Ik ga er even van uit dat het balkon goed afgeschermd is en kater er niet af kan vallen of springen)
Ja in de winter nu kunnen ze alsnog altijd het balkon op, maar vinden ze het zelf minder leuk en koud. Ze gaan er dan soms 5 minuutjes op en dan weer snel naar binnen. Balkon is goed afgeschermd inderdaad.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1687
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kater jaagt poes weg

Bericht door Asse-Poes »

Helaas gaat de simpele oplossing dus niet op.

Ik dacht dat Jake het buitenleven miste in de winter, en waarschijnlijk is dat ook zo, maar buiten vindt hij dus nu te koud.
Een balkonheater zou een idee kunnen zijn, maar ik kan goed begrijpen dat je dat te ver vindt gaan.
Een warme mand waar hij helemaal in kan (dus een soort koepelmand) met warme dekentjes kan je nog wel proberen.
Je kan tijdelijk -om het uit te proberen- 1 krabton op het balkon zetten en daar een extra dekentje in doen. Dan kan hij nog steeds gluren naar vogeltjes, luchtjes opsnuiven enz vanuit een warme plek.

Overigens is het niet raar dat 1 kat de andere kat "pest" terwijl die op de kattenbak zit. Dat doen ze hier ook. Bellow wil dan gewoon spelen, het is geen oorlogsverklaring. Het kan ook een teken van dominantie zijn : even laten zien wie de baas is.
Clea negeert hem gewoon als zij daar geen zin in heeft. Of geeft hem een mep. En dan is het klaar.

Zolang er niet echt gevochten wordt bij jullie thuis en het poesje niet (bang) wegkruipt of Jake steeds ontloopt of ontwijkt, zie ik nog geen onoverkomelijk probleem.

Jake wil blijkbaar meer spelen/stoelen en het poesjes moet leren duidelijk te maken dat ze daar geen zin in heeft.
Interactief speelgoed voor Jake, zodat hij wat meer zelf kan spelen, kan ook helpen.

In de zomer zitten ze allebei op het balkon en zijn er geen problemen tussen die 2.
Hier gaat het dan in de zomer als ze 's avonds binnen zijn? Laat Jake haar dan wel met rust?

Niet alle katten willen lief naast elkaar liggen of samen in 1 mandje tegen elkaar aan.

Sommige katten kunnen hier uren mee spelen en worden er ook relaxed van.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... n&i=2&ro=1
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie