Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Crazy catmom22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2022 23:41

Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Crazy catmom22 »

Hoi hoi,

Ik heb een kater van 1,5 jaar, en daar heb ik nu een week een kitten van 14 weken bij.

De fokker van de kitten gaf aan dat ik ze direct bij elkaar kon laten, en geen langzame introductie hoefde te doen. Dus dit heb ik gedaan.
De eerste 2 dagen is er van beide kanten veel geblazen.
Nu zijn we zondag een week verder, en de kitten en kater lijken nog niet helemaal met elkaar overweg te kunnen.

Als ze allebei rustig zijn in huis gebeurt er niks, en kunnen ze prima met elkaar overweg, maar zodra de kitten drukker begint te worden springt mijn kater er bovenop (misschien wil hij spelen?)🤷🏼‍♀️
Hierop reageert de kitten met grommen en blazen, meestal stopt de kater dan niet. Zelf maakt hij geen geluid.
Is dit vechten of hardhandig spelen?
Ik vind het zo sneu voor de kitten😔
Soms dagen ze elkaar ook uit, maar als de kater reageert begint de kitten te blazen en te grommen.

De fokker gaf aan dat ik over moest gaan op een langzame introductie, maar de dierenarts assistent vond het wel meevallen, en dacht dat dit vanzelf minder zal worden.
Het rare is wel dat ze soms met elkaar slapen, of in elkaars buurt liggen.

Ik hoop dat het goedkomt tussen de twee! Want ik wil ze allebei niet kwijt.
Heeft iemand tips of ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Rik »

We zouden het in een filmpje moeten zien.
(Even uploaden naar youtube als private filmpje?)

Maar het klinkt als jachtspel van je kater. Alleen die is waarschijnlijk al die tijd alleen geweest die is het spelen verleerd (dat krijg je met solo-katten).

Het hangt even van de intensiteit af wat je moet doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Crazy catmom22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2022 23:41

Re: Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Crazy catmom22 »

Crazy catmom22 schreef: 29 okt 2022 17:38 Hoi hoi,

Ik heb een kater van 1,5 jaar, en daar heb ik nu een week een kitten van 14 weken bij.

De fokker van de kitten gaf aan dat ik ze direct bij elkaar kon laten, en geen langzame introductie hoefde te doen. Dus dit heb ik gedaan.
De eerste 2 dagen is er van beide kanten veel geblazen.
Nu zijn we zondag een week verder, en de kitten en kater lijken nog niet helemaal met elkaar overweg te kunnen.

Als ze allebei rustig zijn in huis gebeurt er niks, en kunnen ze prima met elkaar overweg, maar zodra de kitten drukker begint te worden springt mijn kater er bovenop (misschien wil hij spelen?)🤷🏼‍♀️
Hierop reageert de kitten met grommen en blazen, meestal stopt de kater dan niet. Zelf maakt hij geen geluid.
Is dit vechten of hardhandig spelen?
Ik vind het zo sneu voor de kitten😔
Soms dagen ze elkaar ook uit, maar als de kater reageert begint de kitten te blazen en te grommen.



De fokker gaf aan dat ik over moest gaan op een langzame introductie, maar de dierenarts assistent vond het wel meevallen, en dacht dat dit vanzelf minder zal worden.
Het rare is wel dat ze soms met elkaar slapen, of in elkaars buurt liggen.

Ik hoop dat het goedkomt tussen de twee! Want ik wil ze allebei niet kwijt.
Heeft iemand tips of ervaring hiermee?
Crazy catmom22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2022 23:41

Re: Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Crazy catmom22 »

Rik schreef: 29 okt 2022 20:25 We zouden het in een filmpje moeten zien.
(Even uploaden naar youtube als private filmpje?)

Maar het klinkt als jachtspel van je kater. Alleen die is waarschijnlijk al die tijd alleen geweest die is het spelen verleerd (dat krijg je met solo-katten).

Het hangt even van de intensiteit af wat je moet doen.
Ik heb een filmpje geüpload!☺️
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Rik »

Op zich vind ik het nog wel meevallen.
Er zit niet echt agressie in maar ik lees wel veel knulligheid en verkeerd lezen van elkaar (wat bij een kat van 1,5 jaar die solo is geweest wel normaal is).

Je kitten begint het ook en rent niet weg. Maar ja... een kitten wil spelen. En een kat die veel zwaarder weegt bovenop je krijgen... dat had ie niet verwacht.

De oudere kat stopt ook niet gelijk op de signalen van je kitten. Dat hoeft ook niet direct (of altijd) want soms piept en blaast een kitten alleen maar om los te komen en er direct daarna zelf weer op te duiken.

Maar ik zie wel dat je kat nog inhoud en op het laatst ook gewoon ervoor gaat zitten en liggen met "wat wil je nou?".

Ik zou niet elke keer ingrijpen. Je kunt af en toe hun aandacht afleiden wanneer het er erger aan toe gaat. Maar wat ik hier op het filmpje zie is nog elkaar leren kennen. Dat kost wel even tijd.

Ik zou wel wat meer (of heel veel) met ze samen spelen zodat ze elkaar ook kunnen leren kennen in het normale spel met hengel e.d. zonder op deze manier elke keer in elkaars haren te zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Crazy catmom22
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2022 23:41

Re: Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Crazy catmom22 »

Rik schreef: 29 okt 2022 20:56 Op zich vind ik het nog wel meevallen.
Er zit niet echt agressie in maar ik lees wel veel knulligheid en verkeerd lezen van elkaar (wat bij een kat van 1,5 jaar die solo is geweest wel normaal is).

Je kitten begint het ook en rent niet weg. Maar ja... een kitten wil spelen. En een kat die veel zwaarder weegt bovenop je krijgen... dat had ie niet verwacht.

De oudere kat stopt ook niet gelijk op de signalen van je kitten. Dat hoeft ook niet direct (of altijd) want soms piept en blaast een kitten alleen maar om los te komen en er direct daarna zelf weer op te duiken.

Maar ik zie wel dat je kat nog inhoud en op het laatst ook gewoon ervoor gaat zitten en liggen met "wat wil je nou?".

Ik zou niet elke keer ingrijpen. Je kunt af en toe hun aandacht afleiden wanneer het er erger aan toe gaat. Maar wat ik hier op het filmpje zie is nog elkaar leren kennen. Dat kost wel even tijd.

Ik zou wel wat meer (of heel veel) met ze samen spelen zodat ze elkaar ook kunnen leren kennen in het normale spel met hengel e.d. zonder op deze manier elke keer in elkaars haren te zitten.
Bedankt voor je reactie! Ik heb ook niet echt het idee dat er iets kwaads achter zit bij mijn kater, maar het is gewoon een lastige situatie.😅
Het is ook regelmatig zo dat de kater de kat achterna zit, en hem niet met rust laat. Dan geef ik ze een time-out.
Hopelijk wordt het beter!☺️
Vanavond hebben ze nog lekker bij elkaar gelegen, maar zodra ze allebei actief zijn gaat het mis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Omgang tussen kater en kitten (vechten of spelen?)

Bericht door Rik »

Ja, het is even wennen in het begin. Ook voor hun.

Waar je op moet letten is dat je kitten niet bang wordt van de kater. Ontlopen als hij eraan komt mag wel maar je moet je kitten ook een beetje leren lezen en kijken of die geen stress krijgt.

Maar kittens kunnen veel aan hoor. Dit zijn ze gewend vanuit het nest. En ze komen elke keer weer terug voor meer :)

Timeout af en toe is prima (ook even rust voor jou want het vergt ook veel van jou om ze in de gaten te houden). Maar met wat tijd zal dit ook beter moeten gaan en leren ze elkaar ook beter kennen. Hopelijk rennen ze dan binnen de kortste keren achter elkaar aan (beide richtingen op).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie