Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (brit)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joya
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:03
Locatie: Epe

Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (brit)

Bericht door Joya »

A.s. zaterdag krijgen we een nieuwe poes in huis, een mooie Maine coon. We hebben sinds 4 maanden een brits korthaar in huis, Joya! Dit gaat perfect, maar we denken te bespeuren dat ze een maatje mist. Daarom na veel wikken en wegen gekozen om er een kat bij te nemen. Een maine coon dus van 3 jaar. Beiden zijn gesteriliseerd. Nu hoor ik van alle kanten dat dit een drama wordt met het accepteren van elkaar. We hebben bewust gekozen voor een Maine coon vanwege het acceptatiegedrag naar andere katten toe. Wie heeft ervaring met een soortgelijke situatie? Van diverse mensen hoor ik dat je ze niet meteen bij elkaar moet plaatsen, maar via anderen hoor ik dat je dat het beste wel kunt doen, zodat ze het meteen samen uit kunnen vechten. Beide poezen zijn afkomstig uit een cattery,dus andere katten gewend. Alle tips zijn welkom, want ik wil dit uiteraard heel graag goed laten slagen!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door Adriana »

we hebben tig topics over introductie en acceptatie, k zou zeggen lees je daar snel in.
daar staan heel heel erg vel tips en ervaringen in!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=61
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door nellebel »

zoek via de zoekfunctie maar eens. waarom zou het mislopen? als ze andere katten gewend zijn zal eht hopelijk makkelijker gaan, als je het goed begeleid.
ik heb meestal de nieuweling eerst alleen in de ruimte gelaten waar de kattebak,eten en drinken staat.
daarna in een bench of mandje in de huiskamer gezet en dan kon degene die er al was komen ruiken en snuffelen.
ik merkte meteen dat er een klik was omdat beide begonnen te kroelen en koppen tegen het mandje (nou is dat wel zeldzamer hoor dat het ineens goed gaat). maar als er niet meteen volop gekrijst wordt en aangevallen.
Kijk hoe beide katten reageren en laat ze dan bij elkaar. ze zullen echt wel even blazen en grommen na elkaar maar zolang er geen bloed vloeit niet tussenbeide komen.
sommigen kiezen ervoor om dan s'nachts de katten nog even apart te houden, omdat je er dan niet bij bent om te zien wat ze doen.

mochten ze wel erg agressief naar elkaar reageren al vanuit de bench, kun je ze ook langer uit elkaar houden, maar bijv elkaar wel laten zien door het glas of laten wisselen van ruimte zodat ze elkaars geur wel uiken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door castratenkoor »

Je kunt of beide gelijk in de hele woning. Zorg dan voor genoeg vlucht -en verstop - ruimte. Zeker niet samen in een kleine afgesloten ruimte zoals helaas inderdaad wel eens geadviseerd wordt. Als het dan misgaat komt het nooit meer goed.

Bij twijfel kun je de nieuwkomer eerst een weekje in een ruime hondenbench in de woonkamer zetten.

Wat het beste is hangt van de situatie en van de katten af.

Wat nog wel eens wat wil helpen is valeriaan druppelen op wat kussentjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou toch voor een voorzichtigere introductie gaan en de katten de eerste dagen gescheiden houden. Enkel geur uitwisselen en kijken hoe ze daarop reageren.
Als je kan laten kennismaken door een raam of nog beter een hordeur, is dat ideaal.
Eens de geur vertrouwd is, kan je hen bij elkaar laten. Dan zal de herkenning van elkaars geur heel erg helpen bij de acceptatie.
Geef hen op dat moment alle ruimte, en veilige plekjes.
Kies geen kamer waar de eerste kat graag verblijft om de nieuwe in te houden de eerste dagen.

De benchmethode is ook een goede. Nieuwe in de bench in de kamer en kijken hoe ze op elkaar reageren.


Gewoon bij elkaar zetten raad ik enkel aan bij kittens. Bij volwassen katten zou ik dat niet durven. Daar denk ik dat een geleidelijkere introductie, zodat ze beiden weten dat de ander er is door middel van geur, een veel hogere slaagkans geeft.

Katten moeten zelf de rangorde en zo bepalen, maar het echt uit laten vechten, vind ik echt geen goed idee. Eens ze gaan vechten, komt het meestal niet meer vanzelf goed en ben je nog meer achteruit dan in het begin. Probeer dat vechten dus te vermijden en hen niet tot meer te dwingen dan ze zelf goed vinden. Vandaar de rustige aanpak en hen beide de tijd geven aan alles rustig te wennen. Stap voor stap ipv meteen oog in oog te staan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door lidewij020 »

http://www.kattengedragcentrum.nl/32-Ee ... e-kat.html
Lees dit stukje even. Geschreven door kattengedragsdeskundigen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Joya
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:03
Locatie: Epe

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door Joya »

Bedankt allemaal voor de tips! Saartje is nu sinds zaterdag bij ons. We hebben haar eerst zelf een half uurtje laten rondlopen voordat we de andere kat erbij hebben gelaten. Op zich is ze al aardig gewend, alleen onderling wil het nog niet zo klikken.... Ik weet dat ik dat nu ook nog niet hoef te verwachten, maar nadat ze elke dag wel een keer een kort gevecht hadden, gingen ze vanmorgen ineens zonder blazen/grommen, etc. met hun neusjes tegen elkaar. Is dit op zich een goed teken? Zou dit betekenen dat de territoriumstrijd beslist is?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je met kort gevecht?
Grommen, blazen, krijsen?
Wat heb jij dan gedaan?
Kan je dat eens mooi beschrijven, zodat we iets meer kunnen begrijpen wat er gaande is? Een echt gevecht kan het volgens mij niet geweest zijn, anders had je poezen vol gaten en zeker geen neuscontact.

Neuscontact is een goed teken. Meer kan ik daar niet over zeggen. Het is een teken dat het wel goed zal komen, maar dat wil niet zeggen dat het nu meteen in orde is. Katten zijn ook levende wezens met karakters, dus zo eenvoudig werkt dat niet. Maar dat hoeft ook niet. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Joya
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2011 10:03
Locatie: Epe

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door Joya »

Grommen, blazen en elkaar kort in de haren vliegen (letterlijk). Maar dit "in de haren vliegen" en het daarbij behorende gekrijs duurt dan nooit langer dan een paar seconden, dan is het weer over. 10 minuten geleden ging Saartje, de nieuweling, spontaan naar slapende Joya toe en snuffelde wat aan haar. Maar toen Joya daar wakker van werd werd Saartje bang en ging snel weer terug op de bank. Dit leek me ook op zich een goed teken, ze beginnen dus echt aan elkaar te snuffelen. Wat ik eigenlijk wil is gewoon de bevestiging dat het inderdaad wel goed zal komen (al zal het veel tijd kosten, dat hoort erbij). Dat is eigenlijk ook wel iets wat ik denk dat er gaat gebeuren, maar ik ben nooit geen 2 katten gewend. Dus vandaar mijn onzekerheid in deze situatie. We hebben altijd een "solo"HTK kat gehad, die we in oktober hebben laten inslapen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door Chiquita98 »

Als ik je verhaaltjes zo lees kan ik je wel gerust stellen: Dit gaat vrijwel goed komen hoor. De gewenning tussen die 2 gaat al best snel zo te lezen. Blazen en grommen kan lang aanhouden, maar ik zie ze ook al positieve gedragingen vertonen.
Gizmo hier gromt nog dikwijls naar Balou(balou heb ik sinds aug.) Gewoon om Balou te laten weten dat ie ff niet gediend is van diens gezelschap...nah ja vooral van de ondeugendheid :lol:
Komt vast helemaal goed. Hoe oud is je britje?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door Chiquita98 »

oops sorry zie net in de titel 4 jr
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door pearlsofpassion »

Het zal nog wel even duren, maar normaal moet dat wel goed komen.
Zolang het nu rustig blijft in huis, zullen ze wel aan elkaar wennen. Onverwachte zaken en schrikmomenten kunnen ze aan elkaar linken en dat kan serieus tegenwerken, dus probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. Gewoon rust, en dan komt dat vast wel goed.

Sommige katten (en zeker poezen heb ik de indruk) kunnen wel erg veel drama verkopen. ;-)
Als het maar heel even is, en ze elkaar niet verwonden, denk ik dat het voornamelijk het schrikken is dat het krijsen veroorzaakt.
Dat heb ik hier met Kleintje ook even gehad. Eens haar zelfvertrouwen beter werd, deed ze dat niet meer. Dan mepte ze gewoon terug als ze hen niet zo dichtbij wou.
Neuscontact is echt heel goed, het vertrouwen en elkaar leren kennen zal dan wel komen. Het zal inderdaad wel wat tijd vragen, maar dat zal je hen vast wel geven.
Probeer je ook niet te mengen als ze een meningsverschil hebben, dat geeft enkel meer stress en onzekerheid en dat werkt het vertrouwen tegen. ;-)
Afleiden met wat lekkers of een speeltje mag wel. Hun gedachten van elkaar afleiden als het ware, maar op een positieve manier dus.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe poes (Maine Coon) van 3 jr bij poes van 4 jaar (b

Bericht door Catfish »

Ook ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Tuurlijk knokken ze even, even elkaar aftasten. Zeker poezen is mijn ervaring. Maar je hebt twee relaxte rassen, en zeker Maine Coons (ik heb er ook 1) staan erom bekend dat ze snel aan andere dieren en omgevingen wennen.
Geef ze lekker relaxed de tijd, dan komt het vast goed.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie