Kitten plast op bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
cheryl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2022 22:21

Kitten plast op bed

Bericht door cheryl »

Hallo allemaal!

Ik heb een kitten van 8,5 maanden oud. Ik woon bij mijn ouders en ze zit 9/10 keer bij mij op de kamer (ik heb de hele zolder als mijn kamer en ze zit echt niet opgesloten in een klein kamertje)
In mijn kamer staat alles voor haar, inclusief de kattenbak. Ze komt ook beneden, maar ze wilt nog wel eens heel erg spelen met onze bejaarde kat die daar geen zin in heeft en dan komt ze weer naar boven.
Ze is qua kattenbak heel kieskeurig. Als de kattenbak niet schoon genoeg is, dan plast ze op bed. Dit doet ze sinds kleins af aan.
Nu gaat het al een tijd goed omdat ik de kattenbak goed en frequent schoonmaak, maar nu had ik daar even geen tijd voor en duurde het een paar daagjes langer. Gister heeft ze dus op mijn bed geplast, mijn eigen fout, kattenbak gelijk schoongemaakt en dekbed en lakens etc afgehaald, in de was gedaan, en nieuw dekbed etc op mn bed gelegd.
Nu heeft ze een schone bak, en toch heeft ze vandaag op bed geplast. Heeft iemand een idee waarom ze dat doet nu ze een schone bak heeft? En hoe ik het kan tegenhouden voor zover dat kan?

Danku!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten plast op bed

Bericht door Rik »

Één kattenbak??
"Regel" is, aantal kattenbakken = aanatal katten + 1.
(1=1 hoeft niet altijd een probleem te zijn maar wanneer een kat het buiten de bak gaat doen moet je daar wel maar kijken.)

Verder is het zo dat je bij dit soort problemen ALTIJD eerst een medisch probleem uit moet sluiten. Ze kan bv een blaasontsteking hebben.

En als laatste... Jij zegt dat ze niet opgesloten zit en jij denkt dat ze tevreden is... Maar die kleine gaat dus wel eens naar beneden en wil dan spelen... Dan lijkt het wel verstandig dat ze een speelmaatje krijgt. En nee... "Ik speel met de kat" is nooit voldoende. Zie onder.

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
cheryl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2022 22:21

Re: Kitten plast op bed

Bericht door cheryl »

Ik heb twee katten en beide hebben ze een eigen kattenbak. Ze krijgt er ook een speel maatje bij zodra ze gesteriliseerd is, wat ze op dit moment niet is.
Ik weet hoe ik een kat moet opvoeden ik ben dierenarts in opleiding en heb mijn hele leven katten gehad.
Ik weet dus ook de symptomen van een blaasontsteking die ze op dit moment niet vertoont. Ze heeft bijna naar checkup en dan ga ik het sowieso ook vragen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten plast op bed

Bericht door Rik »

8,5 maand en nog niet gecastreerd??? Ik neem aan dat je als dierenarts in opleiding weet hoeveel risico een poes loopt door krols te worden? (Met verhoogde kans op baarmoederontstekingen en melkkliertumoren e.d. op latere leeftijd. ELKE krolsheid geeft daar een verhoogde kans op)

Als je twee katten op zolder hebt met twee kattenbakken, hoe weet je dan dat elke kat zijn eigen kattenbak heeft? Ook spanning onderling tussen katten kan een ding zijn. En dat heb je als baasje vaak niet in de gaten.

Of bedoel je met twee katten die oudere kat die beneden zit? Waar ze dus niet bij kan om mee te spelen. Ook een oudere (bejaarde) kat is geen geschikt speelmaatje.

Wat zijn overigens de symptomen van blaasontsteking? Want op bed plassen is er daar zeker één van :) (vraag het maar eens aan je dierenarts)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten plast op bed

Bericht door castratenkoor »

cheryl schreef: 26 mar 2022 22:30 Hallo allemaal!

Ik heb een kitten van 8,5 maanden oud.

Ze is qua kattenbak heel kieskeurig. Als de kattenbak niet schoon genoeg is, dan plast ze op bed.

maar nu had ik daar even geen tijd voor en duurde het een paar daagjes langer. Gister heeft ze dus op mijn bed geplast,

Nu heeft ze een schone bak, en toch heeft ze vandaag op bed geplast. Heeft iemand een idee waarom ze dat doet nu ze een schone bak heeft? En hoe ik het kan tegenhouden voor zover dat kan?

Danku!
" Het duurde een paar daagjes langer"" .......schrijf je.
Als ik dagenlang mijn kattenbakken niet zou verschonen, zouden ze denk ik ook elders gaan plassen.
Je kweekt op deze manier een patroon. En als ze dan gewend is het dan maar op je bed te doen, ja dan heb je kans dat ze dat blijft doen, ook als de bak na dagenlang stinken eens is schoongemaakt.

Dat patroon gaat er pas uit (als je geluk hebt) als je altijd consequent de bak schoonhoudt. En niet af en toe zgn. geen tijd daarvoor hebben. Als je de zorg van een dier op je neemt heb je een verantwoordelijkheid.
En voor de eerste levensbehoefte maak je gewoon tijd. Gewoon elke dag. Altijd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
cheryl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2022 22:21

Re: Kitten plast op bed

Bericht door cheryl »

Beste,

Ik zal toch nog even reageren hier om mijzelf uit te leggen.
Mijn kitten heeft toegang tot het hele huis net zoals mijn andere kat (de wat oudere). Tuurlijk zit soms de deur van zolder even dicht, of de deur beneden, maar ze zit niet 24/7 opgesloten in een kamertje. (Beide trouwens niet)
De kitten zit vaak boven waar alles staat van haar, (de speelplaats/krabpaal boom, de kattenbak, haar eten en drinken etc) en de andere vaak beneden omdat daar alles staat van hem. Ze kunnen prima met elkaar omgaan, soms is de andere kat het alleen even zat.

Als een kat bijvoorbeeld overmatig drinkt en overmatig kleine beetjes plast kan dat een blaasontsteking zijn, als antwoord op de vraag over andere symptomen. Ook urine druppelen hoort erbij. Dit zijn trouwens niet alle symptomen.

Ik werk op dit moment nog een paar weken 48u per week en ik heb thuis ook mijn taken, waaronder de kattenbak, die was deze week twee daagjes later verschoont dan normaal, dat betekend niet dat ik geen ritme heb want ik verschoon altijd op de zelfde dagen.

De katten zijn nooit alleen thuis, voordat ik commentaar krijg over dat ik momenteel 48u per week werk en dus nooit thuis ben. Mijn uren verschillen van 8u in de ochtend tot 9u in de avond, 8u per dag, de rest van de dagen ben ik thuis, of is er áltijd wel iemand anders.

De kitten wordt volgende maand gesteriliseerd en zal er daarna ook een ‘goed’ speel maatje bij krijgen.
Ik weet de risico’s van het niet steriliseren maar al te goed, er kwam alleen een onverwachts privé omstandigheid tussen waardoor ik een paar maanden geleden haar niet kon laten steriliseren voor meer dan €150. Dat is geen excuus oid, maar dat is wat er onverwachts gebeurd was. Nogmaals, de afspraak staat al.

Ik weet dat als ze op andere plekken blijft plassen dat er iets niet goed is, maar tot nu toe doet ze het weer netjes op de bak.

Dit bericht is in geen enkele manier gemeen bedoeld, ik wou mezelf alleen even uitleggen omdat ik het gevoel had dat alles verkeerd werd opgevangen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten plast op bed

Bericht door Rik »

Ah. Ok. Dat is wat duidelijker dan de openingspost :)
cheryl schreef: 28 mar 2022 00:17 Als een kat bijvoorbeeld overmatig drinkt en overmatig kleine beetjes plast kan dat een blaasontsteking zijn, als antwoord op de vraag over andere symptomen. Ook urine druppelen hoort erbij. Dit zijn trouwens niet alle symptomen.
En wildplassen op bed hoort daar dus ook als symptoom bij :)

Overigens kun je aan het gros van de blaasontstekingen ook weinig doen omdat het maar zelden een bacteriele infectie is. Alleen is het dan wel handig de urine te laten onderzoeken op gruis (van welk soort dan ook) want ook dat kan weer een blaasontsteking veroorzaken.

Fijn dat ze het nu weer op de bak doet.

Bakken moeten overigens wel elke dag even uitgeschept worden. Helemaal verschonen hoeft niet maar even de drollen en plas eruit scheppen is wel zo proper en zullen de katten ook wensen (je wilt zelf ook dat je huisgenoten de plee doortrekken). Als je er niet zelf toe in staat bent zou één van de andere in huis die taak op zich moeten nemen. Met een schepje en klein bakje waar je het even in doet is het een kwestie van 2 minuten per dag (incl. bakje leegdumpen in de container buiten). Kleine moeite dus.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten plast op bed

Bericht door castratenkoor »

cheryl schreef: 28 mar 2022 00:17



......... dat betekend niet dat ik geen ritme heb want ik verschoon altijd op de zelfde dagen.

Zoals Rik ook al aangeeft - dat zou echt elke dag moeten. Gewoon even eruit vissen wat ze gedaan heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
cheryl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2022 22:21

Re: Kitten plast op bed

Bericht door cheryl »

Ja dat doe ik ook, ik schep elke dag de ontlasting eruit en verschoon de hele kattenbak 1x per week.
We moesten met ons konijn naar de dierenarts voor zijn castratie dus heb gelijk wat urine opgevangen en dat ingeleverd voor urineonderzoek.
Plaats reactie