Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
idc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2010 14:35

Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door idc »

Hallo,

Ons Heilig Birmaantje (gesteriliseerd) is nu 6 jaar en poept nu consequent naast de kattenbak, maar gaat wel plassen in de kattenbak.
Onze andere Heilige Birmaan (gecastreerde kater van 8) heeft het hier moeilijk mee en tracht haar "hoopjes" te verbergen.
Ze gaan samen op dezelfde bak en dit is nooit een probleem geweest.

Kan dit een medische reden hebben? Zij is van kitten af aan altijd heel angstig geweest, is heel klein gebleven en nooit echt sociaal geweest, maar heeft wel een goede verstandhouding met haar knappe kater. De "hoopjes" zijn meestal gezond te noemen, enkel als ze weer iets gestolen heeft in de keuken als ik me even omdraai (wel een deugniet en héél snel).

Hoe kan ik dit ongemakje afleren? Ik denk echt dat dit eerder psychologisch dan medisch is.

Zij blaken beiden van gezondheid en gaan jaarlijks op controle.

Dank voor jullie reacties,

Ilse
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door rieneke »

heeft het katje ooit breuken gehad, waardoor ze nu vroegtijdig artrose zou kunnen hebben?
hoe dan ook, een bak is vaak te weinig, ik zou het eens proberen met een bak erbij, uit de loop, en niet in de buurt van het eten en drinken.
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door Medusa »

Ik heb hetzelfde probleem, heel herkenbaar. Kleine angstige en zenuwachtige kat die nu poept op het tapijt.

Goed uitkuisen en ik de Feliwaystekker en de bachbloesems er opnieuw bijgehaald. Ik heb het tapijt ook ook ingespoten met Felifriend zodat ze het niet meer aanziet als kattenbak of als vijandig gebied dat moet afgebakend worden maar ik heb het juist gedaan dus kan je nog niks zeggen over het resultaat
idc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2010 14:35

Re: Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door idc »

Dank voor jullie antwoord.

Ze heeft nog nooit iets voorgehad of nog nooit ziek geweest, onze meid heeft enkel wat last van "acne".

Ik voel wel dat haar gedrag verandert en ze wat "dominanter" naar onze kater toe is, hij kan de laatste tijd niet rustig eten zonder dat zij hem komt storen, maar die laat het hem allemaal welgevallen en laat haar altijd voor gaan.

Ik denk dat ik het eens ga proberen met twee kattenbakken, want zo is het noch voor ons noch voor onze kater een pretje. Soms wel grappig hoe hij haar "misstapjes" wil verbergen voor ons. De kattenbak staat wel nu al het hele andere eind van de garage, ver van hun eten dus dat kan het niet zijn. Ik ga vrijdag in ieder geval naar de dierenarts om zeker te zijn dat ze medisch niets mankeert.

Grtz,

Ilse
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Voila ze, dat zien we natuurlijk graag :-)
Goed luisteren en fantastisch reageren.

Dit is volgens mij echt het beste wat je kan doen! :-)
:thup:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door rieneke »

even terugkomen op de acne: je weet dat je de kat beter niet uit een plastic bakje kan laten eten of drinken?
idc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2010 14:35

Re: Poes poept nog alleen naast de kattenbak

Bericht door idc »

Zij eten uit een glazen kommetje, makkelijker te reinigen dan plastiek spullen.

Hun drinkbakje is wel van plastiek, maar ze hebben nog geen drankfonteintjes gemaakt in glas ... Mijn kater drinkt alleen van lekker fris en lopend water :grin:
Plaats reactie