Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Roos en Minousch »

Mag ik vragen hoe je hem dan hebt gestraft??
Als hij ergens ging plassen waar het niet mocht??
Misschien toch meer bakken neerzetten, met en zonder deksel en deurtje, ander grit proberen..
Maar eerst die Urine laten onderzoeken.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door rieneke »

ik word toch zo ontzettend flauw van mensen die DENKEN dat het een gedragsprobleem is.
je moet gewoon ZEKER WETEN dat het niet medisch is!
enfin, als de gedragstherapeute maar enigszins weet waar ze mee bezig is, zal ze weigeren je te helpen voordat de urine is gecontroleerd.
verder ben ik wel klaar met dit topic.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Cari »

Elke goede gedragstherapeut zal een medisch onderzoek EISEN voordat ze ook maar iets doet.
Het lijkt me dat, als je zoveel raskatten hebt aangeschaft, de kosten voor een dierenarts er ook wel af kunnen, en wel VOORDAT het urgent is. Ik word hier ook een beetje niet goed van :roll:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Siris »

Cari ik denk niet dat je in iemands portemonnee kan kijken. Ik heb hier ook een raskat en heb daar een tijdje voor gespaard. Maar ik ben wel met je eens dat de dierenarts kosten er zowieso wel van af kunnen voordat het urgent word. Maar daarbij maakt het niet uit hoeveel katten je hebt en welk ras het is.

Een kat is zich trouwens niet van bewust van dat hij het berekend doet, hij reageert zo op jouw frustatie's. Verder zou ik ook eerst zijn urine laten na kijken. Al denk ik dat het een gedragsprobleem is. Waarschijnlijk wil hij domineren over de rest en dat doet hij door overal zijn geur achter te laten. Ik weet niet of jouw kater gecastreerd is, maar ongecastreerde katers willen dit ook wel eens doen.

Laat je ons nog weten hoe het afgelopen is.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Boomer »

Een kat zal dingen nooit expres doen zoals : als ik daar ga plassen dan ben ik stout. Zo kan een kat niet denken.
Dit probleem kunnen meerdere oorzaken hebben en om het op te lossen zal je dus alles moeten uitsluiten.
Bij katers komt heel vaak blaasgruis voor . Dit kan door stress, verkeerde voeding enz komen. Dit zal je dan eerst moeten uitsluiten.
Verder kan het probleem ook bij de kattenbak liggen : verkeerde grit, te weinig bakken, te vuil op het moment dat hij erop wilt, angst voor deksel of juist zonder deksel. Het kan ook door gewoon stress komen. Dominantie enz.
Dat je kater er ook bij poept kan. Als een kat hard moet persen ( bv bij verstopping blaasgruis) en zijn darmen zitten vol dan zal automatisch zijn darmen meegeleegd worden.
Flink straffen helpt niets, je kat zal alleen maar meer gestressed raken en daardoor kan het alleen maar verergert worden.
Maak de plekken schoon met schoonmaak middel en azijn. Gebruik geen chloor omdat dit juist aantrekt.
Je kan pas over gedrags problemen spreken als je alle lichamelijke problemen hebt uitgesloten.

Ik weet hoe frustrerend het is als je kat het overal doet. Ik heb een kat gehad ( 19 jaar) die ook overal alles deed. Zelfs op tafel vond ik van alles.
Ik heb toen op het punt gestaan om hem daarvoor te laten inslapen , omdat ik er niet meer tegen kon. Hij deed het zelfs als we visite hadden. Maar ik kon het toch niet over mijn hart krijgen, aangezien bij hem dementie was vast gesteld. We hebben zo 1,5 jaar lopen tobben met hem.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

Ik heb ondertussen contact gehad met dat cattery en er blijkt toaal geen sprake te zijn van een F4 , F5 generatie, alleen had deze kat uit het nest gelukkig zijn veel wilde karaktereigenschappen behouden, de ander katten uit het nest hadden geen enkel probleem. Ik ga het weer proberen met meerdere kattenbakken (pus een druppelte bleek). En misschien nog een urine onderzoek, al verwacht ik daar niet van, klinkt misschien eigenwijs, maar toevallig in het weekend een kat met spoed naar de DA moeten brengen i.v.m. blaasggruis, maar ook toen dit sluipend begon voel je als je goed oplet dat er iets aan de hand is (zonder te weten wat), ook al een kat verloren aan giardia, begon met het feit dat ik poep etc vond , maar dan heb je ook snel door dat er iets helemaal niet goed is. En deze boender ligt prinsheerlijk met zijn maatjes in een mandje of doos te genieten.

Ik ben best geschrokken van kort door de bocht oordelen, over hoe mensen tot het besluit komen om een bepaalde kat te kiezen, of zonder echte kennis over een kattenras meningen te hebben, over het oordelen over iemands financiele situatie (of financiele mogelijkheden wat betrefd DA kosten, - ik heb honderden euro aan DA gehad en dit er altijd voor over gehad, zelf voor de kleinst mogelijke kans op genezing en door omstandigheden moet ik wel al geruime tijd rondkomen van een uitkering). Maar gelukkig waren er ook opbouwende reacties, waar ik misschien iets mee kan, mijn hartelijke dank hiervoor.

END
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Goed te horen dat het dan niet aan de generatie kan liggen.

Alleen je vraagt om advies an ons, en wij zeggen praktisch unaniem dat je beter naar de dierenarts kan gaan om te checken of er sprake is van een blaasontsteking of iets anders medisch, en je besluit vervolgens om dat niet te doen... dan vraag ik me af waarom je dan om advies komt vragen, maargoed.

Ik hoop dat het toch snel wordt opgelost. Zou zonde zijn als je die kat hierdoor niet meer kan/wil houden. Succes ermee.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Roos en Minousch »

Roos en Minousch schreef:Mag ik vragen hoe je hem dan hebt gestraft??
Als hij ergens ging plassen waar het niet mocht??
Ik had graag hierop nog een klein antwoordje willen hebben..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

Daar heb je gelijk in.
In zijn nekvel gegrepen en steeds weer op de bak gezet, later toen (uit kwaadheid, en je krijgt allerlei tips), met z'n neus geprobeerd even in zijn plas te dauwen. En dus ook deze bakken extreem goed schoon gemaakt. En zelf alleen in een kamer gezet met een kattenbak. En en druppeltje valeriaan in de kattenbak gedaan. En in ieder geval uit de kamer gezet.
Daarna hem altijd laten weten dat het weer goed was.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Cari »

En misschien nog een urine onderzoek, al verwacht ik daar niet van, klinkt misschien eigenwijs, maar toevallig in het weekend een kat met spoed naar de DA moeten brengen i.v.m. blaasggruis, maar ook toen dit sluipend begon voel je als je goed oplet dat er iets aan de hand is (zonder te weten wat), ook al een kat verloren aan giardia, begon met het feit dat ik poep etc vond , maar dan heb je ook snel door dat er iets helemaal niet goed is. En deze boender ligt prinsheerlijk met zijn maatjes in een mandje of doos te genieten.
Als ik het allemaal zo lees, kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat je wacht tot je een crisis hebt.
Blaasgruis is uitstekend te behandelen als je daar op tijd mee begint en aan Giardia gaat geen kat dood als je hem tijdig behandelt.
Je staat na hele lange tijd ellende op het punt je Bengaal weg te doen en NU PAS ga je bij de cattery informatie inwinnen over F4, F5.
NOOIT de moeite genomen voor een medisch onderzoek. Je weet het allemaal zo perfect, je beantwoordt terzake doende vragen niet en heel triest - maar als de DA te duur is,kan je de therapeut ook wel vergeten.
"Prinsheerlijk liggen slapen" zegt ook helemaal niets over het al dan niet hebben van een medisch probleem.
Je kan dan wel END onder je laatste bericht zetten, maar dat komt in dit geval over als "Ik ben klaar met jullie en doe lekker toch waar ik zin in heb"
Ik hoop dan de bengaal nog een mooi leven mag hebben.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Tja, ik hoef denk ik niet uit te leggen dat het met de neus in de plas duwen zo fout als fout kan zijn is...
Maar op zich het alleen in een kleine ruimte met de bak plaatsen is goed.
Overigens zijn katten (ookal zien we ze wellicht wel graag zo) geen kleine kinderen, die misschien nog begrijpen als je ze na een 'straf' laat weten dat 'het weer goed is'. Dat begrijpen katten niet, dus is zinloos.
Het probleem kan door tig dingen veroorzaakt worden die je niet aanpakt met de strategien die jij hebt geprobeert. Alleen al medisch is er blaasontsteking, blaasgruis, urineweg vergroeiingen. Dan nog gedragsmatig: stress, ongecastreerd zijn, genetisch/Bengaal karakter...

Alles wat je tot nu toe geprobeert hebt is eigenlijk dwijlen met de kraan open. Als je niet weet wat de oorzaak is, kan je het probleem niet oplossen. Ik blijf toch adviseren om eerst naar de dierenarts te gaan voor een urinecontrole.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ocicatman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 jul 2009 18:57

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Ocicatman »

Dit is geen reactie op de bovenstaande reactie

Dit bedoel ik nu met NIET lezen, zomaar conclusies trekken en oordelen.
Met de kat met Giardia ben ik direct na de DA geweest het duurde meer dan een maand om door middel van allerlei tests tot deze diagnose te komen (elk geval is anders), vele kuren gehad, meer dan 500 euro uit gegeven aan goede diereninternisten (echoschopien, darmonderzoeken etc.), maar toen bleek zijn dikke darm te zijn gehalveerd (komt heel sporadisch voor). Met de blaasgruis problemen van de maine Coon was ik er ook optijd bij (wis niet wat het was, wel een vermoeden) en was direct bij de dierenarts.

En ik heb drie jaar geleden direct contact op genomen met de cattery, maar heb nu om voor de zekerheid (dubbelcheck, dubbelcheck) nog eens wat dingen uit te sluiten nogmaals een uitgebreidt contact met de cattery gehad. En misschien volg ik een advies niet direkt op ik doe er wel iets mee , LEZEN!!!

Aan adviezen heb ik (je) wat, niet aan oordelen (zonder echt ALLE feiten te kennen, "beetje dom").
Sorry maar dit doet gewoon pijn.
Ocicat/Amalia Bengaal/Indy Maine Coon/Frodo Pixie-Bob/Minoes
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Camoth »

Ik denk dat de verhitte reacties (althans bij mij enigszins) vooral komt doordat je in je eerste bericht stellig zegt dat je er serieus aan denkt om de kat weg te doen en radeloos bent, terwijl je er niet mee naar de DA bent geweest om te laten checken wat er mis kan zijn.

We willen je niet een naar gevoel aanpraten. Het gaat er meer om dat jij om hulp vraagt en bij elk (goed bedoelt) advies wat wij geven een weerwoord geeft waarom je dat niet wil/kan proberen. Nogmaals: je kwetsen is niemands intentie.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door beestenbende »

Ik heb dit hele topic gelezen en begrijp je frustratie, maar ik moet ook kwijt, dat als we allemaal een advies geven om toch maar naar de da te gaan dit wordt afgeslagen. Terwijl het dáár juist mee begint. Natuurlijk ga ik ervan uit dat je het beste voor hebt met je katten en daar ook in wilt investeren. Maar de reden dat je nu niet eerst naar je da gaat blijft, tenminste in mijn ogen wat vaag. Ik begrijp dat het enorm veel van je vraagt en dat je je kat af en toe wel eens wat aan wilt doen, gelukkig beheers je jezelf dan. Mijn advies is ook eenzijdig eerst lichamelijk onderzoek om zaken uit te sluiten en mocht het wel iets psychisch is kan je dan bepalen, wat je gaat doen, of niet. Ik kan me voorstellen dat zolang er nog geen duidelijkheid is je ook niets kan doen, als je weet wat het is kan je dan ingrijpen. Maar even een heel andere vraag, je hebt nu waarschijnlijk een bepaald negatief beeld van je kat. Mocht nu blijken dat het iets psychisch is, wil je dan nog wel tijd, geld en geduld in hem investeren? Met andere woorden wat is je eigen gevoel naar de betreffende kat, want daar staat of valt ook alles mee toch?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Bengaal (kater) plast behoorlijk vaak op allerlei plaatsen

Bericht door Siris »

Je kan advies vragen aan iemand, maar dit wil niet zeggen dat je dit moet opvolgen. Wat jij er mee doet moet je zelf weten. Maar toch vind ik je behoorlijk eigenwijs, baat het niet dan schaadt het niet. Wat maakt het uit als je zijn urine laat checken voor de zekerheid, als er niets uitkomt, weet je in ieder geval dat dat het dus niet is. Wat ik al eerder aangaf, ik denk ook eerder dat het gedragsprobleem is, maar soms moet je dingen uitsluiten voor dat je verder kan. De andere tips kan je zowieso opvolgen als je het daar tenminste mee eens bent. BV een extra kattenbak. Verder hoef ik jouw ook niet uitleggen dat als je de kat in zijn eigen urine smeert het er niet beter opmaakt. Maar vaak uit radeloosheid doe je soms dingen, die achteraf niet goed zijn.

Ik hoop dat het snel wordt opgelost, voor jullie beiden. Sterkte.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie