Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Rob Wagemaker
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2011 22:19

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Rob Wagemaker »

Hallo allemaal,

Wij vonde de pijnstillers ook vreemd maar dat zou de blaas rust geven. Ze heeft dit sproei gedrag sinds ze het ongeluk heeft gehad. En nu net 5 minuten geleden staat ze in de keuken te sproeien tegen een boodschappen tas. Het is echt rampzalig overal sproeit ze tegen, niet elke dag gelukkig maar zeker wel 2x per week. Wij zijn radeloos wat wij hier tegen kunnen doen.

Mvg,
Rob
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Dan heb ik toch het gevoel dat ze de plas er moeilijk uit krijgt en dat ze daarom staand achteruit plast.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
m038
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 sep 2012 13:24

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door m038 »

help.. onze James is een jaar en zes maanden. een lieve kater (gecastreerd) die wij sinds vier weken uit het asiel hebben. hij is wat ziek geweest omdat hij een ernstige wormeninfectie bleek te hebben. na twee kuren lijkt dat onder controle en is hij weer speels en vrolijk in afwachting van de volgende controle... nu mijn probleem. James plast nu drie keer gemerkt op rare plaatsen. volgens mij heeft hij in de vieze was geplast... en twee keer op de deurmat. een keer toe hij eten wilden en dat niet kreeg.. liep naar de gang ging tegen de wc deur zitten en hup.... gisterenavond weer... ik was op de wc.. hij wilde de deur open maken.. dat mocht niet en hij gaat weer zo zitten plassen... wat doe ik hieraan....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Er zijn al heel veel topics over wildplassen. Ik zou beginnen hem doro de dierenarts na te laten kijken en zijn plas te laten onderzoeken op gruis en/of ontsteking.
Is dat allemaal in orde kijk dan eens of een extra kattenbak helpt.
Mijn ervaringen zijn heelgoed met een hoge opbergbak van Hema/Blokker/Action, bijna een meter lang en zio'n 30 cm hoog. Daar kunnen ze lekker breeduit in zitten klateren.
Er zijn katten die niet van officiele kattenbakken houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Adriana »

als medische oorzaken zijn uitgesloten dan vermoed ik, als ik je verhaal goed lees, dat het kwestie van aandacht is. katten zijn niks te beroerd, zeker als ze erg op mensen zijn gericht, om als ze daar hun zin niet krijgen dat soort acties te ondernemen. negatieve aandacht is ook aandacht..

ik zou gaan nadenken om er een leeftijdgenootje-katermaatje voor James bij te zoeken, bv bij hetzelfde asiel mèt terugbrenggarantie. en het probleem daar ook even uitgebreid uitleggen.
dan hebben ze elkaar en kunnen kats praten en met elkaar stoeien, slapen en wassen/kroelen. daarbij heb je wel 3 bakken nodig maar dat kunnen ook dweilemmers/hobbykratten van blokker/action etc zijn.. en 2 is niet dubbel in de kosten, dat valt mee.
twee is bovendien in huis veel leuker dan eentje..
en daar hoef je zelf ook niet zo constant mee bezig te zijn..
en verbieden en dat soort dingen helpen niet..
we hebben erg ruime ervaring met allerlei soorten straf en dat bevordert de relatie mens/dier niet en werkt bij de meeste katzels niet tot averechts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Marline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jul 2009 16:49

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Marline »

Mijn 3,5 jaar oude kater is blind en dus erg huiselijk. Het eerste jaar bij ons was hij zindelijk en deed alles netjes buiten. Langzamerhand is er iets in zijn gedrag veranderd. Hij plaste regelmatig binnen, in zijn eigen kattenmandje, op zijn andere slaapplekje, op de deurmat, op de vloer, in de keuken, op de bank, op kranten, in mijn tas enz. Er was geen plekje veilig voor hem. Ik heb een kattenbak binnengezet, die ik 2x per week verschoon. Hij doet zijn behoefte regelmatig buiten, maar dus ook binnen.
Nu hebben mijn man en ik zojuist het vloerkleed van zolder gehaald en buitengelegd, om even te luchten voordat het weer in de woonkamer komt te liggen, het eerste wat mijn kattenbeest gaat doen, is plassen op het kleed. Ik kon hem nog net verhinderen en het kleed over de stoelen hangen. Vervolgens zie ik hem tot 4x toe sproeien, tegen de stoelen aan. (hij haalde het kleed net niet)

Ik heb het kleed, na het afgelopen winterseizoen behandeld met schoonmaakazijn, omdat hij er al regelmatig op geplast had.

Toen hij 6 maanden oud was, is hij gecastreerd.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb een bijzondere kater: blind, zwak hart, uitstulpingen aan pootjes. Volgens de DA een echt kneusje!

Heeft iemand tips en adviezen? Ik ben in staat om met hem naar de dierenarts te gaan, hij doet het nu al 1,5jr en het wordt steeds erger. Maar mijn dochter gaat bijna kruipen en ik vind het gewoon niet fris, als zij over het kleed gaat kruipen enz.

Help!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen een tweede en misschien derde bak binnen te zetten. En die niet 2 x per week schoonmaken maar 2 x per dag.
Verder zou ik heb medisch na laten kijken, plas laten onderzoeken en eventueel bloedonderzoek.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Hoihoi,

Na mijn paar dagen vakantie ben ik zondagavond terug gekomen. Vrienden pasten op mijn jongens (ze verbleven in mijn huis). Toen ik terug kwam was alles goed....eerst wat beledigd dat we weg waren, daarna niet meer weg te slaan.

Gisterochtend ging ik naar mijn werk en zag ik een plasje bij/op de deurmat. Meteen schoongemaakt en mat de was in. Ik wist niet wie het had gedaan. Vanavond de mat terug gelegd en ik loop net de gang in....zie ik Manny (1jr) op de mat plassen. Hij heeft ook wel eens op de mat gepoept (door mijn eigen stomme schuld, ik was de bakken aan het schoonmaken en deed er 2 tegelijk. De katten konden dus niet op de kattenbak, erg stom van me). Na het poepen mat weggehaald en schoongemaakt en hij ging gewoon op de bak. Na een tijdje de mat terug gelegd en het ging weer tijden goed en dan ineens was het weer mis. Nu plast hij voor de tweede keer op de mat, maar ook op de bak. Het was een flinke plas op de mat. Het vreemde is dat het zijn "loungeplekje/mat" is.....hij kan er heerlijk lopen rollebollen en slapen.

Moet ik meteen naar de dierenarts of moet ik aankijken wat hij doet als de mat een paar dagen weg is. Hij eet goed, drinkt zoals normaal, speelt, knuffelt, is vrolijk, etc. Hij doet het enkel en alleen op deze mat.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Lastig om hier een advies of oordeel over te hebben. Is hiervandaan niet te beoordelen of het een medisch of psychisch probleem is.
Plassen op een deurmat KAN komen doordat er loslopende katten aan de buitenkant tegen je deur plassen, dus markeren is het dan.

Bij twijfel toch even een plasje laten onderzoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Heb het idee dat het psychish is, maar bij katten weet je het nooit. Ik woon in een flat en de enige katten die af en toe op de gallerij lopen zijn Chouffe en Manny. Dat kan het dus niet zijn.

Ik bel gewoon maar de dierenarts...dan kan ik in ieder geval het medische uitsluiten als ze niks kunnen vinden.

Dank je!
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me verstandig, gewoon voor de zekerheid.
Als het niet medisch is kun je eventueel gewoon geen mat meer neerleggen, of tijdelijk daar een kattenbak zetten.

Ikzelf heb wel last van deursproeiende loslopende katten. Er staat hier nu een grote hoge kattenbak voor de achterdeur, die zit in de huiskamer. Ach het aroma is af en toe niet om over naar huis te schrijven als je achetr de omcuper zit en b.v. ouwe Sjaak legt er een verse drol op.
Ik vis alles er meteen uit als ik thuis ben.
Maar dit is 20 x beter dan dat ze tegengas gaven tegen en voor de deur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Nou.....hij plaste weer op de mat. Hij ziet de mat echt als een kattenbak denk ik. Ik heb de voordeurmat (de plasmat) naar de balkondeur verplaatst en de balkondeurmat naar de voordeur. Wat gebeurt er....hij plast bij de balkondeur op de mat (dus op de plasmat voor onze ogen in de woonkamer). Wilde hem snel naar de kattenbak zetten en hij plaste gewoon over mijn hand....ik dacht dat katten zich met zulke dingen schaamden?
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Robijn »

Hij ruikt nog zijn oude urine in de mat, en daarom blijft ie erop plassen. Hij ziet de mat inderdaad als kattenbak. Ik zou de mat helemaal weghalen/weggooien.
't Kan inderdaad psychisch zijn. Mijn Sem plaste in de eerste 7 weken dat wij hem in huis hadden gehaald 2x op bed uit frustratie. Hij kon er niet tegen om niet naar buiten te mogen. Nu hij overdag naar buiten mag, heeft hij nooit meer op bed geplast.
't Kan natuurlijk ook zijn dat Manny blaasproblemen heeft o.i.d.; de kattenbak te vies vind, de kattenbak niet fijn vind (kap, of het soort grit; houtkorrels vinden de meeste katten niet prettig).
De dierenarts kan medische problemen bevestigen/uitsluiten.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Je kan ook nog proberen om de kattenbak dus op de mat neer te zetten waar ie op plast. Maar er ook mee naar de dierenarts hoor. Altijd het medische uitsluiten

En hoe is het met de kat van m038?? Wel nog online geweest zag ik maar geen terugkoppeling gedaan over hoe het nu gaat
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Hij heeft vandaag gewoon in de kattenbak geplast. Net bij de dierenarts geweest (zou eigenlijk morgenmiddag zijn, maar in verband met mijn nieuwe baan durfde ik niet te gokken dat ik op tijd zou zijn. Vandaag vroeg thuis en kon nog terecht). Ik had geen urine kunnen opvangen en natuurlijk was zijn blaas net leeg dus kon ze er niks uit halen ;-). Vandaag of morgen proberen op te vangen en dan naar de dierenarts brengen.

De mat heb ik klaar gelegd om weg te gooien, maar denk dat ik het nog 1 keer neerleg zodat ik urine kan opvangen. Daarna gooi ik de mat weg en haal ik een nieuwe.

Zodra ik de uitslag heb laat ik weten wat er uit is gekomen. Als het niks medisch is afwachten of Manny het niet op de nieuwe mat plast. Als hij het wel blijft doen op zoek naar een andere oorzaak.

Dank voor het meedenken.

Groetjes jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Plaats reactie