Bijensteek in kin

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Bijensteek in kin

Bericht door Zuri »

Zo dat is even schrikken. Kwam net thuis van werk en zag overal braaksel (stuk of tien plasjes/schuim), er lag diarree op de bak te stinken en Noah zat er met schuim op de mond en paniekogen tussen! Wat is er gebeurd??? Eerst maar eens Noah's bekkie schoonmaken met een zakdoekje en hem kalmeren met kusjes en lieve woordjes. Toen ontdekte ik midden op zijn kin een zwart puntje: een angel. En ja hoor, buiten op mijn balkon (afgesloten met ren) een bij zonder angel...
Gelukkig leek de "aanval" al een soort over; hij ging zijn gezichtje wassen en was weer wat relaxter. Ondertussen heb ik de boel opgeruimd en hem tussentijds rustig toegesproken en geknuffeld (daar wordt Noah altijd heel relaxed van - een echte vrijdoos). Nu ligt hij in een mandje een beetje bij te komen. Zijn blik is rustig, geen schuim meer en geen braakneigingen. Alleen en opgezwollen kinnetje. En een beduusde blik.

Is dit een normale reactie?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bijensteek in kin

Bericht door Adriana »

heb even voor je gezocht en je kunt nog met ijsblokjes aan de gang als de plek op de kin dik/opgezet is maar t is de vraag of Noah dat kan waarderen..


http://www.kattenencyclopedie.com/index ... 2&pageid=4
bij insectenbeten vind je advies -- > angel eruit en ijsblokjes erop en de symptomen komen overeen met wat je thuis aantrof..

http://www.dekattenmand.nl/EHBO/Bijenst ... beten.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bijensteek in kin

Bericht door Ms Maaike »

Tommy is laatst gestoken in z'n pootje, door een hommel. Hij stopte pas met spelen toen het pootje twee keer zo dik was, verder was er niks aan hem te merken. Als ik Pippi een vlooienpipet heb gegeven spurt ze van hot naar her met een verwilderde blik in haar ogen. Ik denk dat elke kat anders omgaat met pijn en ander ongemak.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Bijensteek in kin

Bericht door eveline1982 »

Goed in de gaten houden, en als het mogelijk is, ook even een paar keer vandaag en morgen in de bek kijken of daar niet de boel opzet. Zodra hij moeilijker gaat ademhalen of heel erg aan de plek gaat zitten toch even naar de dierenarts.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bijensteek in kin

Bericht door Zuri »

Bedankt voor de tips. Ik heb inderdaad ook in zijn mond gekeken, maar daar is het niet gezwollen. Het is echt zijn kinnetje. Hij spuugt en s huimt niet meer, maar ligt wel te slapen sinds 7 uur. Hij wilde ook geen eten, maar dat is niet zo heel raar na het spugen. Na een haarbal wil hij ook niet eten. Ga er vooralsnog even vanuit dat hij zich rot voelt, maar dat ie wel opknapt van rusten. Al die paniek en spugen heeft hem behoorlijk wat energie gekost...

Bedankt voor de sites Adriana, die had ik inderdaad ook gezien. IJsblokjes zie ik niet zo zitten. Ik ga er vanuit dat de zwelling vanzelf weer wegzakt. Het lijkt dat hij daar niet erg last van heeft. Ik heb zelf nog op allergie voor insectensteken gezocht en kwam dit tegen http://nl.wikipedia.org/wiki/Insectensteek
Klasse 2 lijkt verdacht veel op Noahs verschijnselen...

Iemand ervaring met allergische reacties na insectensteken? Ik hoop dat hij zijn les geleerd heeft, want het is natuurlijk onmogelijk om hem weg te houden van vliegbeestjes als bijen...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Bijensteek in kin

Bericht door BloemTetsu »

Succes met Noah, hopelijk kan hij zich de rest van zijn leven in houden...

ps arme bij, ze hebben al zo moeilijk.

Onze katinnen vinden hommels en ander vlieg en loop beestjes en waarschijnlijk ook bijen reuzen interessant. Maar kalmeren bij pijn laten ze niet toe, wondjes bekijken en helpen zie ik mezelf ook niet doen. Gelukkig laat Noah dat wel toe.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bijensteek in kin

Bericht door Zuri »

Ja gelukkig laat Noah veel toe en helpt het echt om hem te knuffelen. Heeft hij altijd al gehad. Ook op een normale dag kan ie ineens aan komen dribbelen en dan moet ik hem knuffelen. Ik heb hem dan vast als een baby en geef hem kusjes op zijn hoofdje. En fijn dat ie dat vindt! Heel hard knort ie dan!

Gelukkig is hij weer helemaal de oude. Zwelling is weg en hij heeft alweer lekker gegeten. Nu maar hopen dat hij er wat van geleerd heeft...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bijensteek in kin

Bericht door nellebel »

arme noah....en wat geleerd, denk het niet, het blijft een kat hahaha. flippie heeft ook ooit een bijensteek gehad in haar lip. toen had ik haar net.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie