Kat overleden door nalatigheid?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
jurjenvansmeden
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:41

Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door jurjenvansmeden »

Goedenmiddag,

Ik zal mij eerst even voorstellen.
Mijn naam is Jurjen en ik woon in een appartementencomplex. Mijn vriendin en ik vonden dat het tijd werd om ons huishouden uit te breiden met een lief jong katertje.

Wij hebben via een kennis 3 weken geleden een heel mooi rood-wit katje gevonden en hebben hem Puck genoemd. Hij was slechts acht weken toen de toenmalige verzorgster de katjes kwijt wilde. Wij hebben elke dag veel tijd in Puck gestoken omdat ik las op deze site dat kittens het liefst opgroeien met een leeftijdsgenootje en het liefst uit hetzelfde nest. Wij hebben er voor gekozen om Puck met veel liefde en aandacht op te laten groeien zonder speelgenootjes. Hij had het erg naar zijn zin bij mijn vriendin en ik en hij was erg speels, lief, aaibaar, sociaal, zindelijk en ga zo maar door. Het was echt een toppertje waar we na een dag al verliefd op waren.

Nu hadden wij gisteren het idee om Puck mee te nemen naar de schoonouders. Een ritje van nog geen kwartier. In de auto. Ik reed en mijn vriendin had Puck beet op schoot. Wij hadden helaas nog geen reismand aangeschaft. Onderweg moest ik helaas nog tanken en toen ik uitstapte was Puck zo enthousiast dat hij zo uit mijn vriendin haar handen sprong. Ik heb dit niet in de gaten gehad en op het moment dat ik de deur dicht klapte, zat Puck zijn hoofdje/nekje er tussen en vond het ergste moment uit ons leven plaats. Ik had direct door dat het niet goed was, Puck begon te trillen en hij had spastische reacties, tien seconden later kwam het bloed uit zijn oren en mond en was hij overleden. Wij zijn direct richting dierenarts gereden maar het was al te laat. Door de klap heeft hij zijn nekje direct gebroken.

Nu is het zo dat mijn vriendin zich enorm schuldig voelt over hetgeen wat heeft plaatsgevonden en ook ik kan het niet verkroppen dat Puck na 11 weken al is gaan hemelen.

Ik heb een hele mooie foto van Puck op linnen besteld en die krijgt een prominente plek in de woonkamer. Zo vergetwen wij hem nooit.


Nu is mijn vraag als volgt;

Nu ik thuis kom uit het werk voelt het heel kil en leeg en stil zo zonder huisdier. Ik heb erg de neiging om zo snel mogelijk een nieuwe kitten te nemen en te verzorgen.

Is dit te vroeg, moet ik wachten tot we dit helemaal hebben verwerkt of is het juist goed om afleiding te vinden in een nieuwe kitten.

Graag zou ik een mooie foto van Puck aan jullie willen laten zien, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet toevoegen.

Alvast bedankt voor het lezen en voor jullie antwoorden, adviezen, meningen.

Jurjen


*Puck, too well loved to ever be forgotten.*
jurjenvansmeden
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:41

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door jurjenvansmeden »

Afbeelding

Dit was Puck.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door mittenslief »

sorry geen woorden voor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Adriana »

oeps, dat was heftig.. en welkom op het forum!
heb je kleine puck bij de dierenarts gelaten of laten cremeren of wordt hij begraven?

tja, schuldig voelen over wat er is gebeurd..... hiervan hebben jullie ongetwijfeld heel veel geleerd..
ervaren kattenbezitters kunnen heel wat opmerkingen maken, maar dat heeft allemaal geen zin...
met name toch ook wel over het feit dat je zo'n jong dier niet rustig thuis laat en mee neemt naar weer een vreemde omgeving..

als je het gevoel hebt dat je het aankunt dan zou ik saampjes eens rustig rond gaan kijken in een asiel in de buurt.. en als je weer besluit voor een kitten, ga dan voor twee!
kittens leren het meest van kittenmaatjes, mensen spreken geen kitten/kattentaal..
en niets is leuker dan twee kittens, veel rustiger ook want ze slopen elkaar en komen dan heerlijk op jullie schoot uitrusten..

het is dus moeilijk om mee te denken omdat het met name over jullie persoonlijke emoties gaat. lees je intussen goed in op het forum, over alle onderwerpen hebben we wel tips+trucs+ervaringsinfo.. en lees de topics over solokittens en de mogelijke gedragsproblemen, die je daarmee riskeert.. en denk vooral aan het belang van het toekomstige kitten, dat is zo heel veel beter af met een maatje..

houd ons op de hoogte, schrijf het van je af, maak missch een in memoriam topic..
en schaf een kattenuitzet aan! en denk ook eens aan een tuig.. want sommige katten blijven veel rustiger in tuig dan in een kooi of los op schoot..

en wat is wijsheid. hoe staat jouw vriendin in de situatie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jurjenvansmeden
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:41

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door jurjenvansmeden »

Hallo Adriana, bedankt voor je bericht.

Wij zitten ook vol met schuldgevoelens omdat wij inderdaad de kat niet mee hadden moeten nemen, we de kat beter vast hadden moeten houden en ga zo maar door. Maar dat is achteraf makkelijk praten, zoiets verzin je van te voren natuurlijk niet.

Wij gaan zeker over twee kittens nadenken en ik ga vanavond met mijn vriendin praten.

Nogmaals bedankt voor je reactie en ik laat het zsm weten.

Puck is bij de dierenarts gebleven.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Chiquita98 »

Je moet gewoon je eigen gevoel hierin volgen. Vreselijk wat Puck is overkomen. Ik wil jullie wel met klem aanraden om je eerst goed in te lezen over het houden van katten. Want zelfs nu zeg je nog: we hadden hem beter vast moeten houden? Nee niet beter vasthouden, maar veilig in een reismandje. Sorry wil je niet een extra schuldgevoel aanpraten maar ik hoop dat jullie dit nu toch wel beseffen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Vreselijk
Ik wil absoluuuuut geen schuld aan praten maar.....
Sorry. Hoezo los op schoot? Een kat vervoer je in een reis mandje... Ik had / heb OOk totaaaaaal geen ervaring met katten maar dat snapte ik nog wel. Pfff heftig hoor,
Zowiezo twee kittens en jullie goed verdiepen aan t verzorgen en houden van katten.. En zowiezo niet zomaar ergens mee naar toe nemen voor de leukigheid brengt alleen maar stress met zich mee. Het is geen hond...
Succes met de nieuwe zoektocht
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Rianne_Boris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 aug 2012 17:24
Locatie: Helmond

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Rianne_Boris »

Wat een verschrikkelijk verhaal!
Persoonlijk zou ik het verdriet eerst goed verwerken en dan pas aan een nieuw(e) huisgenootje(s) beginnen. Ik denk namelijk dat katten aanvoelen als hun baasjes verdrietig zijn en misschien zou dat te veel stress opleveren voor zowel kat als mens.
Ik weet niet of mijn motivatie echt klopt maar ik kan me wel voorstellen dat het zo is...
Liefs Rianne & een kopje van Boris

Love is like the wind, You can't see it, But you can always feel it...
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Met rianne-Boris eens ja!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Dinky »

Nu ik thuis kom uit het werk voelt het heel kil en leeg en stil zo zonder huisdier. Ik heb erg de neiging om zo snel mogelijk een nieuwe kitten te nemen en te verzorgen.

Is dit te vroeg, moet ik wachten tot we dit helemaal hebben verwerkt of is het juist goed om afleiding te vinden in een nieuwe kitten.
Het hangt van jullie persoonlijk af wat verstandig is. Toen onze vorige poes loulou er niet meer was toen was het ook enorm stil en kil in huis. Ik en mijn vriend zijn toen rond gaan kijken op de sites van asielen en doordat we toen bezig waren met anderen zakte het verdriet en gingen we ons weer verheugen op een andere poes. Na zo'n twee weken zagen we een poesje op de site staan waar we een klik mee hadden en zijn er toen ook voor gegaan, ondanks dat het vrij snel na het overlijden van loulou was. Dit heeft voor ons toen voor afleiding gezorgd en zeker voor mij aangezien ik hele dagen thuis ben als student.
Je zou dus zeker bij een asiel langs kunnen gaan om rond te kijken en als je de klik hebt met twee van die kleine donderstenen kan je er voor gaan. Wanneer je geen klik hebt moet je er niet voor gaan, het moet niet een ander worden om maar een ander te hebben.
En wat voor ons vast stond was dat wij niet weer gelijk een lapje zouden nemen omdat loulou een lapje was. Nou had loulou een enorm aparte tekening dus was dat niet zo moeilijk maar als ik jullie was zou ik dus niet zomaar voor een rode gaan omdat er dan veel associatie kan zijn met puck.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door nellebel »

ik heb altijd meteen nieuwe katjes gehaald. dit staat voor mij los van mijn liefde voor het overleden katje. ik heb genoeg liefde te geven. maar het biedt wel enige troost en ik werd zelf gek van de stilte in huis. er heeft bij mij nooit meer als een week tussen gezeten. tuurlijk voelde ik me dan soms schuldig, maar ik kon er ook enorm van genieten en het hielp bij het verdriet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Connie001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:56

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Connie001 »

Mijn kitten Mojo 5 maanden is vorige week overleden ten gevolge van een longbloeding. Mijn man wil net als jij het liefst vandaag nog een nieuwe Noorse Boskat kitten ter afleiding van het gebeurde vorige week, echter ik ben daar totaal niet aan toe en zit nog volop in de rouw en huil nog dagelijks om Mojo en het gebeuren, ook bij Mojo spoot het bloed uit zijn bekkie. Mijn tip aan jou denk niet alleen aan jezelf vraag je vriendin of ze het wel aan kan direct een nieuwe kitten in huis te halen of dat ze liever wil wachten.
En het is hier nu ook dood en doodstil in huis verschrikkelijk gewoon ondanks dat ik nog 3 honden heb rondlopen maar ook die zijn in de rouw en willen amper naar buiten.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Brittenbolletje »

Ben het ook wel met degene eens die zei los in de auto... het een verschrikkelijk verhaal en heb hem niet afgelezen kreeg er kippevel van. vanaf het moment toen ik las over benzine tanken voelde ik al nattigheid.

ik wens je wel sterkte met het zware verlies. Dit is een zware les voor jullie beide. 1 ding is zeker dit doen jullie nooit weer... Sterkte en geef hem een mooiplekje. in je hart zat hij al
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door lidewij020 »

Bedankt voor het delen van jullie verhaal. Ik hoop dat het andere mensen behoedt om dezelfde fout te maken. Ongelukken zitten in een klein hoekje en zo zie je maar weer dat je heel goed na moet denken in welke situaties een kat terecht kan komen. Ik kan me voorstellen dat jullie je erg schuldig voelen en veel verdriet hebben. Een schrale troost is dat Puck er zelf waarschijnlijk niets van heeft gemerkt. Probeer hem je te herinneren zoals hij was. Fijn dat jullie zo'n mooie foto van hem hebben. Neem alle tijd die je nodig hebt om het verlies te verwerken. Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat overleden door nalatigheid?

Bericht door Robijn »

Wat verschrikkelijk zeg! Jullie zullen dit nooit gewild hebben, maar ik begrijp niet goed waarom jullie geen vervoersbakje hadden? Hebben jullie Puck, toen jullie hem ophaalden, dan ook gewoon zo in de auto meegenomen?? Zo'n bakje heb je al voor 15 euro; en is net zoals een kattenbak, kattengrit, mandje, etens- en drinkensbakje en krabpaal noodzakelijk om te hebben alvorens je een kat aanschaft; een basisbehoefte dus.
Katten mogen niet eens los in de auto vervoerd worden (honden volgens mij ook niet meer; die moeten ook in een soort tuigje - dacht ik ergens te hebben gelezen). Dit is supergevaarlijk. Een kat gaat bewegen en kan onder één van je pedalen terecht komen. Of, in jullie geval, tussen het portier.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gesloten