in de huid van poes geknipt:o

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
aleida
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2015 14:51

in de huid van poes geknipt:o

Bericht door aleida »

Hoi, ik was van het weekend onze maincoon aan het verzorgen, en vond toen een flinke klit op haar schouder. Deze wilde mijn moeder er toen uitknippen, maar heeft toen in haar vel geknipt.
Het is een oppervlakkige ronde wond. Vanmorgen wilde ik deze verzorgen(nieuwe gaasjes, zwachtel er opnieuw om) en zag ik dat er een flinke dot haar in zat. Deze heel voorzichtig los geknipt. Blijkt dat ze een behoorlijk vieze wond heeft.
Ik heb het nu uitgespoeld met gekookt water, tot alle pus/beslag weg was en op nieuw verbonden.
Iemand nog tips om het voor haar minder vervelend te maken?
Volgens mij is het zoiezo slim om het haar eromheen een beetje te knippen. Zodat t schoon blijft
Help?
Aleida en Noortje :cathappy:
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: in de huid van poes geknipt:o

Bericht door artemis »

Ik zou de wonde eerst schoonspoelen met fysiologisch serum. Als je dat in unidoses koopt (kruidvat, supermarkt) dan is het steriel. Fysiologisch water heeft dezelfde zoutbalans als bloed, dus het prikt niet. Gekookt water zou ik niet gebruiken, onder meer omdat het wel kan prikken.
Daarna zou ik overvloedig ontsmetten met betadine. Niet deppen met een watje maar het spul er rijkelijk overgieten en enkel rond de wonde het overtollige droogdeppen.
Ik zou inderdaad eerst de haren rond de wonde wegknippen zodat ze niet in de wonde kunnen gaan kleven, zeker bij een langharige kat.
Als het mogelijk is de wonde te omzwachtelen, ook doen. Maar gaat dat wel houden?

Maarreuh, als het niet snel betert zou ik toch even langs de da gaan.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: in de huid van poes geknipt:o

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Mijn reactie was ' sjeeeeesus miena dat doet zeer'
Was de schaar wel gedesinfecteerd nadat je op de wond ging knippen? beter ga je ma een dierenarts, die kan t desinfecteren en evt dicht.maken
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: in de huid van poes geknipt:o

Bericht door Nantastic Coontastic »

Persoonlijk zou ik er zelf niet mee gaan doktoren, zeker niet als er pus uit komt, dus ik raad toch echt een bezoekje dierenarts aan zodat die de wond kan bekijken, verzorgen en eventueel iets van antibiotica (pil of zalf) mee kan geven.
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: in de huid van poes geknipt:o

Bericht door Dinky »

Je zou nog naar honingzalf/wondspray kunnen kijken.
Al zou ik, wanneer er pus uit komt, zeker even langs da
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: in de huid van poes geknipt:o

Bericht door Nantastic Coontastic »

En hoe is het nu met de poes en de wond?
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
aleida
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2015 14:51

Re: in de huid van poes geknipt:o

Bericht door aleida »

Poes vind t verzorgen al minder erg, nu het vuil eruit is, ziet de wond er rustig uit.
(Ik ben btw verzorgende, dus weet het een en ander van wonden af.) Ik denk dat het haar weg knippen, met de inderdaad ontsmette schaar, haar veel heeft geholpen, in het haar wat in de wond hing zat namelijk nogal wat viezigheid. Ze gaat braaf liggen als ik de zwachtels af wil doen. Ik maak het nu een keer per dag schoon, komt nog maar een beetje wondvocht vanaf, maar dat is redelijk normaal.
Dus ik hoop dat het zo goed blijft gaan:)
Plaats reactie