Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Adriana »

Bolle is zaterdag nogal hard op zijn staart terecht gekomen. gisteren zag ik dat het rond het tweede kootje vanaf de aanhechting dik is en hij loopt met zijn staart naar beneden en als ik over zijn rug strijk dan blijft zijn staart beneden.
gisteren had-ie pijn als ik aan dat plekje kwam, vandaag niet maar is het nog wel dikker.
de staart is over de hele lengte wel bewegelijk en hij speelt weer zo onbesuisd als voorheen.
bij het erlangs gaan zit alles stevig vast, ik voel geen onderbreking of dat iets wat losser zit.
het zit ook alleen op de plek van het tweede kootje.

natuurlijk kan ik onmiddellijk naar een dierenarts vliegen, maar weet niet of die er veel aan kan doen (dwangbuisje?)

heel voorzichtig neem ik aan dat de handel nogal gekneusd is en ik houd het vandaag heel erg goed in de gaten.
wie heeft ervaring met gekneusde staarten? herstelt dat weer?
of is er een kans dat zijn staart nu voortaan altijd naar beneden blijft ?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een keer een kat met een gebroken staart gehad, tussen de deur gekomen. Als hij dan staart omhoog deed ging hij tot de helft omhoog en de rest weer naar omlaag.
Da zei daar niks mee te kunnen en dat zoiets meestal vanzelf goed komt.
En dat kwam het ook, na ongeveer een week ging de hele staart weer omhoog als hij blij was.

Succes met je donderstraaltjes!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Cari »

Ik heb het laatst ook met Darrel gehad, ook bijna bij zijn kont. Eerst slappe staart met duidelijke verdikking, na 2 dagen kwam de staart weer tot leven. De verdikking is wel een tijdje gebleven, maar uiteindelijk ook verdwenen. Naar de da is echt niet nodig, want die kan er inderdaad niets mee (of je treft zo'n druiloor die meteen met prednison komt aanzetten :roll: ) Kittens hebben ook wel vaker wat, vooral als ze nog kleiner zijn. Dan zit er regelmatig wel eentje met een dichtgeslagen oog of zo :pdtbox:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door jojo »

Wel ervaring met een gebroken staart helemaal op het uiteinde, dat stukje bleef in een hoek staan en dat is zo gebleven. Ik heb wel gebeld met de DA maar die gaf aan, niks aan doen en langs komen als de kat er na een tijdje nog last van heeft. Dat had hij niet dus hij ging door het leven met een staart met knikje.
Wat een doerakken die ukkepukken, knuffel voor Bolle!
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Medusa »

De kat van mijn zus heeft dat ook gehad en daar hebben ze de staart moeten afzetten en ab geven want had infectie opgelopen onderhuids.

Wil niet pessimistisch zijn en mijn dan begint al te lachen als ik bel maar beter een keertje te veel als te weinig naar de da vind ik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Adriana »

ja, ik sjees naar de dierenarts als ik denk dat er ook maar de minste reden voor is.

maar het is ook erg fijn om ervaringen en aanvullende informatie via hier te krijgen van soortgelijke gevallen van jullie.
weet inmiddels dat de meeste katten heel erg veel pijn hebben van een gebroken staart en Bolle deed qua wildheid vanmorgen niet alsof hij er last van had.
staart staat naar beneden geknikt bij het tweede kootje maar verder is alles warm en bewegelijk (en een voordeel: ik zie nu onmiddellijk dat het Bolle is) ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Cari »

Look at the bright side :lol: . De staart is waarschijnlijk gewoon een beetje gekneusd, maar iedereen die de da wil spekken, prima hoor ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Adriana »

oh nee, ik ga geen dierenartsen spekken met dit geval, zeker weten voorlopig niet.
jullie hebben me zoveel goeie info en ervaringen gegeven dat ik weet waar ik op moet letten!
heb ook nog wat gegoogeld want dat kan ik dan toch niet laten, maar t is gekneusd en dat hoeft een da me niet te bevestigen.

en ik ben blij (ja zeker weten Cari!) dat die staart zijn val heeft gebroken want hij maakte een forse smak.
gelukkig zag ik het gebeuren, dus ik weet ervan. heb zijn urine gisteravond laat opgevangen en daar zat geen bloed in. bovendien mag ik overal aan zijn onderlijf komen en zachtjes knijpen en voelen, dus daar is het goed gegaan.

hem uitgelegd
** dat hij zijn vliegbrevet niet heeft :pdtfly: :brancard: :pdtinv:

*** en dat het ook niet zo wil opschieten met zijn vleugeltjes.. :pdtfly2:

**** toch nog eens bij Zooplus kijken en zoeken naar wat ander voer..? :pdtbird:
Laatst gewijzigd door Adriana op 13 sep 2010 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Ilone »

Wat is dat toch met die katten, dat ze denken te kunnen vliegen?? :lol:
Speedy zal hem ook waarschijnlijk ooit gekneusd of gebroken hebben, zijn puntje heeft een knik. Maar het is me nooit opgevallen, dwz opgevallen dat hij pijn heeft gehad, anders had ik die knik veel eerder opgemerkt.
Ik denk dat dat wel goed gaat komen met Bolle, en inderdaad, je weet nu in ieder gevalwie Bolle is :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Adriana »

morgen worden foto's van Bolle's staart gemaakt.
uit het telefonisch overleg met de da komt dat het moeilijk te herstellen is en vaak weer 'terugspringt' en je het als de staart in zijn geheel bewegelijk is, even een tijdje aan moet kijken, want de bloeduitstorting moet ook slinken.
als Bolle met plassen en poepen geen hinder heeft en ik niet met hem naar shows ga dan is er geen dringende reden.

ik had zelf in mijn achterhoofd het mee te nemen bij de castratie over een paar maanden, maar ze zijn nu nog behoorlijk in de groei en als het helemaal vergroeid is, dan is het altijd lastiger dat eventueel als t kan, te corrigeren.

:geenidee: dilemma! voor een poezenmamma :pdtma:
eigenlijk wil ik niet bij de castratie het gesprek voeren dat missch als vroeger was ingegrepen het dan nog wel voor een deel missch te corrigeren was geweest want toen nog fors in de groei bv, missch enzo..
en voor de foto maakt het niks uit want die wordt op termijn toch gemaakt..

en zo zag het er vanmorgen uit. er wordt ruig meegespeeld en Bolle ontziet zijn staart niet en blijkbaar heeft hij geen pijn eraan..
Afbeelding

er zit trouwens wel verbetering in want als ik vandaag over zijn rug strijk dan wordt de staart bijna helemaal omhoog gestrekt. het gaat nog beetje moeizaam, maar het gebeurt. dus zo'n contact met de dierenarts helpt vaak wel! (grapje)
nu zullen we voorzichtig wat staart-fysio gaan doen om de handel te masseren en die spieren beetje aan het werk te zetten.
en dan mag morgen blijken waaruit die verdikking bestaat die goed te voelen is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Catfish »

Ja, je kunt ze nu wel goed onderscheiden, Adriana... :icon_shifty: ;-)
Als hij er maar geen klast van heeft, maar zo te lezen gaat dat prima.

Marra , mijn Jack Russell had toen ze ongeveer een jaar was opeens een dikke knik in haar staart, lijkt op dat van Bolle.
Uiteindelijk toen het niet wegging naar de DA geweest, en die constateerde een verschoven wervel. Ze heeft toen pijnstilling gehad, dat werkte. Hoe het gekomen is, geen idee. Het enige wat ik toen kon bedenken, is dat ze te hard gekwispeld had. :lol:
Maar de bobbel en de verschoven wervel zit er ruim 5 jaar later nog steeds.
Ze heeft er geen pijn meer aan, maar ze vindt het nog steeds niet fijn als ik eraan kom, dus ik blij eraf.
En ja, het kan ook bij katten voorkomen, de DA heeft het wel eens gezien.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Adriana »

de dierenarts voelde een (?inmiddels redelijk geheeld/) breukje in de 4/5e wervel. ze heeft gekeken hoe Bolle met afspringen zijn staart gebruikte en er is naar de bewegelijkheid gekeken. dat gaat iedere dag stukje beter en we oefenen ook.
het was duidelijk dat Bolle er geen hinder van heeft, ook niet bij het op- en afspringen.
het advies luidde: niks aan doen, jammer maar helaas. nu wel goed herkenbaar..
en ze was met mij blij dat er niks ergers gebeurd was en dat die staart waarschijnlijk veel ellende heeft voorkomen..
k moet er niet aan denken: inwendig letsel, gebroken bekken, achterpoot....
foto maken vond ze ook niet nodig, want moeilijk om hem stil te houden.. 'misschien bij de castratie als je het echt wilt weten..'
die plek slinkt en is eigenlijk niet pijnlijk. vanaf dag twee sjeest hij al weer net zo roekeloos achter Maks aan, maar ik merk wel dat hij het plafond (voorlopig?) met rust laat.
die staartspieren zullen zich wat verder herstellen en de zwelling zal nog wel wat slinken, maar het knikje blijft.
k heb daar vrede mee, kan het toch niet terugdraaien en nee, gezien het gedoe, het ongemak en vooral de risico's verder niet/niet in grijpen.
nog wat staart-fysio de komende weken en dan kijken of de trilstand nog wil lukken..

dank jullie wel voor het delen van je info en ervaringen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Catfish »

Fijn dat je naar de DA geweest bent en nu uitsluitsel hebt!
En ja, beter zijn staart dan al die andere vormen van letsel die je noemde...
Helemaal geweldig uiteraard dat hij er zo weinig last van heeft. Ik blijf me verbazen over het incasserinsvermogen van dieren. Maar dat is een heel natuurlijk verschijnsel uiteraard.
Even back on topic, ik ben blij voor jullie!
En ach ja, een knikje...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door jojo »

Best een geruststelling eigenlijk, vooral het weten dat Bolle er geen hinder van heeft. Succes met de staartfysio, hij zal die aandacht best lekker vinden naast de berg aandacht en goeie zorgen die hij al krijgt :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Adriana »

het is wat Jolanda, Dinie, Ione, Stella en Cari ook al schreven t heeft wat tijd nodig, het zal voor een deel bijtrekken en t is uiteindelijk niet erger dan een knikje.

en heel belangrijk voor tussen zijn oortjes: ik hoop dat hij zijn vliegambities nu heeft opgegeven en boven in de klimconstructie dat soort fratsen niet meer uithaalt.
hij is daar al een stuk voorzichtiger en dat is prettig want Enzo zit graag bovenin.
tot voorheen vond dat kleine dondersteentje dat niet goed maar gaandeweg mag Enzo wat meer van hem. vanmorgen sloeg-ie zijn voorpootjes om de hals van Enzo, die hoog boven hem uittorent en Enzo vond het goed. er moest kennelijk even contact zijn, een soort van ochtendbegroeting.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie