Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
H3l33n
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 18:04

Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door H3l33n »

Hoi ,

sinds een paar dagen heeft mijn kat zijn staart zo :
Afbeelding

niet gewoon als normaal , er zit ook een bobbeltje op de plek waar de staart gebogen word.
Ik mag er ook gewoon aanzitten , hard weet ik niet dat heb ik niet gedaan maar gewoon wel in ieder geval.

Betekend dat dat hij is gebroken of gekneusd, en moet ik er mee naar de dieren arts of gaat het vanzelf over?

groetjes ,
heleen
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebroken/gekneusde staart ? dierenarts ?

Bericht door Ilone »

Ik weet het niet, als je het niet vertrouwd zou je bij de DA foto's moeten laten maken.
Mijn kat heeft ook een geknikt staartpuntje, maar heeft daar geen last van.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gebroken/gekneusde staart ? dierenarts ?

Bericht door Cari »

Ik had het toevallig een week geleden ook bij mijn Darrel. Zijn staart leek in eerste instantie helemaal verlamd, want hij kon 'm überhaupt niet omhoog steken. Ik voelde een vage knik zo'n 5 cm vanaf zijn kont. Kon er ook gewoon aankomen. Ik heb 't even aangezien. Het begin kwam al snel weer in beweging en nu doet de hele staart 't weer. De knik is nog wel steeds voelbaar.
Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Een gebroken staart gaat niet in het gips. Als er een duidelijke zwelling is, dan is het nog mogelijk die met medicijnen te laten slinken, waardoor de zenuwen weer vrij baan krijgen. Als de zenuwen echt kapot zijn, dan is het blijvend. En wanneer er een breuk is,ook.
Ik heb ook een kat die met verlamde staart bij me kwam en die waarschijnlijk al veel langer verlamd was (de kat was er toen helemaal beroerd aan toe). Ik heb toen nog een tijdje acupunctuur geprobeerd, maar dat had geen zin meer. Hij gaat nu staartloos door het leven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Nyncke »

Naar de dierenarts en niet wachten!
Bij een poes van mijn ex vriend hebben ze de staart geamputeerd, de staart is slechtdoorbloed en geneest daardoor erg moeilijk. Het sterft dus snel af.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Camoth »

Plus dat als hij er te lang mee rond loopt en hij de staart mogelijk niet omhoog kan houden, sleept het over de grond waardoor er lelijke wonden en infecties kunnen ontstaan. Naar de DA gaan is in dat geval echt heel belangrijk!

edit: zie nu het plaatje pas, sleept dus niet over de grond als ik het goed begrepen heb ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Cari »

Het gaat alleen om het puntje. Geen enkele reden voor paniek :ewhistle:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Nyncke »

Nou, door onze dierenarts toen, werd gezegd dat het niet uitmaakt waar die gebroken is, vanwege slechte doorbloeding van de staart.
Als het afsterft heb je wel snel een groot probleem.

Kortom, ik meteen naar de dierenarts gaan.
H3l33n
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 18:04

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door H3l33n »

Ik wil wel naar de dieren arts maar mijn moeder zegt steeds , hij heeft er geen last van het gaat vanzelf weer over.. maar zij kan toch niet voelen wat die kat voelt..

Trouwens , zn staart staat soms weer recht omhoog maar dat knikje/bobbeltje blijft..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Cari »

Nyncke schreef:Nou, door onze dierenarts toen, werd gezegd dat het niet uitmaakt waar die gebroken is, vanwege slechte doorbloeding van de staart.
Als het afsterft heb je wel snel een groot probleem.

Kortom, ik meteen naar de dierenarts gaan.
Dat heb je dan niet begrepen. De doorbloeding is goed tot waar de breuk zit. En een staart sterft echt niet in een paar dagen af.
Heleen, ik denk dat je moeder helemaal gelijk heeft - zijn staart staat soms alweer overeind :grin: .
Dat bobbeltje zal misschien ook nog minder worden. Waarschijnlijk heeft hij ergens even klem gezeten. Geen reden om weer zakken geld naar de dierenarts te dragen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Sunnetje »

Of desnoods in elk geval even een bélletje naar de DA? Vragen wat zij adviseren? :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Shaz »

Ik zou toch wel graag van een dierenarts horen of er niks aan de hand is, op zijn minst telefonisch inderdaad.
groetjes Sharon
H3l33n
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 18:04

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door H3l33n »

nu mag ik niet meer aan zijn staart zitten , dan krijgt ie de nijging om zijn nagels in me te zetten
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Ilone »

Dan lijkt het mij dat hij pijn heeft, en dat je toch echt even foto's moet laten maken bij de DA.
Op zn minst even op consult bij hem/haar.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Evaa1985 »

Ach gossie..
De kat van mijn moeder (Appie heet het sufferdje) is een tijdje terug aangereden (denken we want sindsdien issie bang voor auto's) en toen was zijn staart op 2 plaatsen gebroken. Wat ik toen te horen kreeg was dat de staart vanaf de breuk geamputeerd moet worden omdat ze boos zijn op hun staart en er dan aan kunnen gaan kauwen. En het dan dus zelf stuk maken, dan ben je verder van huis..:-( Bij Appie was zijn staart helaas vlakbij zijn kont al gebroken dus hij heeft nu een kale kont zonder staart. Maar als ie gebroken is moet je dat echt wel merken, dan gillen ze de hele boel bij elkaar en is het net alsof ze hallucineren. Appie deed dit namelijk ook, was heel erg boos, veel blazen, grommen en gillen naar de lucht. Hoop dat dit met jou katje niet het geval is en hij gewoon klem heeft gezeten..
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Gebroken of gekneusde staart? Naar de dierenarts?

Bericht door Tamir »

Oei, dat klinkt wel héél ernstig Eva! Onze katertje Bruce heeft twee knikken in zijn staart, waarvan er ook één ook een bultje heeft. Bruce lijkt er geen last van te hebben. Wij zijn ter controle even naar de DA geweest omdat hij het een en ander bleek te mankeren, maar de staart was niet gebroken.
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Plaats reactie