Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Meike2016
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2017 22:16

Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!!

Bericht door Meike2016 »

Hallo allemaal,

VOOR ALLE WANHOPIGE BAASJES DIE ,INDIEN VERKRIJGBAAR, MIRTAZAPINE 15MG KUNNEN BEMACHTIGEN!!!!

Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar 2 poesjes gered.We hebben besloten om ze te houden.
Heel leuk natuurlijk die kittens maar wij waren te laat met steriliseren van de 2 en zitten sinds kort met 2 heel erg lawaaierige krols poezen.na wat gegoogled te hebben kwam ik uit op een site waar ze spraken over een middel wat bijv katten zou helpen indien die bijv hun eetlust verloren hadden en onrustig waren.Het gaat om het medicijn MIRTAZAPINE!!
Omdat onze poezen krols waren,en dat al een hele tijd,konden wij ze niet laten steriliseren.Nou kwam het zo uit dat mijn vriend die medicatie voorgeschreven krijgt van zijn huisarts.Niet wetende hoelang ze krols bleven hebben wij vandaag de poezen ieder een half tabletje gegeven.Resultaat was er binnen 30min,ze hebben geen symptomen meer en zijn nu meer aanhankelijk dan eerder.

Begrijp ons wel dat dit pure noodzaak van ons was en wij wanhopig waren!!!Wij zagen dit ook als een laatste kans om er nu wat aan te doen en laten ze zsm steriliseren.

Hopelijk hebben we iemand,net zo wanhopig als ons,met dit bericht kunnen helpen en laat het dan ff weten.positief en/of negatief!!

Gr Andy en Suus
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door Dinky »

Hou alsjeblieft de katten goed in de gaten want een halve tablet is wel een extreem hoge dosis voor een kat! Als dosering bij katten als eetlustopwekker wordt over het algemeen namelijk 1/8 tablet per 72 uur (dus per 3 dagen) aangehouden. Jullie dosis is dus 4 keer zo hoog geweest...... Wanneer ze sloom worden of zelfs sprake van sedatie dan is dit een gevolg van de hoge overdosering....
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Sterilisatie tijdens krolsheid kan overigens wel maar vormt een groter risico doordat de bloedvaten beter doorbloed zijn tijdens de krolsheid ;-) Het is wel zaak om snel na de krolsheid een afspraak te maken voordat ze opnieuw krols raken (dat kan binnen 2 a 3 weken al het geval zijn)
Laatst gewijzigd door Dinky op 18 apr 2017 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door ErikPhilippus »

Heel begrijpelijk dat je wanhopig wordt van twee krolse poezen....

Maar... Mirtazipine is bedoeld om de eetlust op te wekken, en niet om de effecten van krolsheid te onderdrukken. Dus dat ze binnen een half uur rustig werden, is omdat het in een veel te hoge dosis is gegeven, met sedatie als gevolg. Ze zijn gewoon gedrogeerd - en bovendien is het een zware belasting voor lever en nieren in deze hoge dosering, zeker bij jonge dieren. Bij een gezonde kat is de Mirtazipine in 1 à 2 dagen uit het lichaam, dus het effect is ook maar tijdelijk.

Dus hoewel ik begrijp dat je andere baasjes in een vergelijkbare situatie van dienst wil zijn, denk ik dat ik er goed aan doe hier een welgemeende waarschuwing te geven: DOE DIT NOOIT!!

Snap trouwens niet goed waarom het één en ander niet in overleg is gedaan met een dierenarts. Het wordt niet aanbevolen om een poes tijdens krolsheid te kastreren, maar het kan een afweging zijn om het extra risico te nemen. Lijkt me altijd beter dan zelf te gaan lopen dokteren....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door Rik »

Ik begrijp je wanhoop ook wel. Maar om een middel te adviseren wat er niet voor bedoeld is, is nét zoiets als zeggen: Kijk, een flinke klap van een hamer, werkt ook perfect.

Ik denk ook dat je ze nu met (die dosis) mirtazapine nu dusdanig drogeert dat de ze zich stil houden. Dat zou met elke ander medicijn ook het geval zijn.

Inderdaad kan castratie met krolsheid wel uitgevoerd worden maar heeft meestal niet de voorkeur voor een DA (wegens meer bloed tijdens de operatie). Wat ik me eigenlijk afvraag is of één keer de poesenpil geen optie was/is? Ik ben in principe 100% tegen de poesenpil (met de risico's) maar in deze situatie zou het misschien wel geoorloofd kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is dat castreren tijdens de krolsheid een stuk minder link is dan 7,5 mg Mirtazapine. Ik zou je adviseren dat nooit meer te doen, dat is veel te veel voor een kat. Zelfs een kwart tablet is al teveel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door Rik »

Dan is het nog te hopen dat het de 15mg variant was. Want voor mensen (en ik begrijp dat het hier om een voorschrift van vriend ging) zijn de varianten 15, 30 en 45mg. Ja, en met die dosissen sla je een kat wel knockout.

Andy en Suus, laat je overigens niet al te veel uit het veld slaan door bovenstaande berichten. We begrijpen dat het effect niet helemaal bekend was en je uit wanhoop gehandeld hebt. Maar ik hoop dat je door de berichten wel een beetje wakker geworden bent :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door nellebel »

Mirtazepine wordt bij ons in de psychiatrie gebruikt als anti depressiva. Bijwerking slaperigheid.
Dus depressief met slaap probleem. Je katjes zijn dus suf
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door Anne »

Je kan je katten beter laten helpen, dat kan ook tijdens de krolsheid
Dat lijkt mij beter
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wondermiddel helpt krolse poezen en wanhopige baasjes!!!

Bericht door ErikPhilippus »

Misschien heb ik het mis, maar dit lijkt op een losse flodder: eenmalig iets op het forum zetten, en er dan niet meer naar omkijken... Mag toch hopen dat de twee jonkies niet nogmaals zo'n dosis Mirtazipine hebben gekregen (omdat het zo goed werkte drie dagen geleden :cry:)
Plaats reactie