Veraflox

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Veraflox

Bericht door Anneke_87 »

Heeft er iemand van jullie al ervaring met Veraflox?

Even kort het verhaal schetsen : sinds bijna vier weken zit Tigris aan de diarree. Na een paar dagen zat er bloed bij, dus naar de DA. Die zei onmiddellijk giardia, dus een kuur Panacur meegekregen waarmee Tigris en Thor behandeld werden en voor Tigris ook nog probiotica (weet de naam even niet vanbuiten, klei-achtige pasta die je met streepjes moet geven) bovendien had de DA hem nog een antibioticaspuit gegeven, maar ik weet niet precies wat, ik dacht tegen darmontsteking.
De diarree was nog niet helemaal over na de kuur Panacur, maar toch al beter. Twee dagen later zat er terug bloed bij, dus terug naar de DA, die heeft een een staal ontlasting naar het labo opgestuurd, volgens haar moest de AB nog werken, want die spuit die ze gezet had was in principe goed voor een maand. De labotest wees uit dat er geen parasieten meer waren (al hou ik in mijn achterhoofd rekening met vals negatief, aangezien het maar een staal van één dag was) maar dat hij last had van verminderde vetopname. Hij heeft een nieuwe kuur AB gekregen : Veraflox 25 mg/ml en speciaal voer om zijn spijsvertering wat rust te geven : Hill's i/d. Zowel de nieuwe AB als het voer geven we sinds vrijdagavond. Met het voer zijn we wel heel geleidelijk aan het overschakelen. De AB moeten we 10 dagen lang geven.

Maar wat ik mij dus afvroeg, de bijsluiter van Veraflox zegt dat het voor infecties van de bovenste luchtwegen is en huidinfecties.
http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 109015.pdf
http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 109014.pdf

Ik zie de link met diarree niet meteen. Bovendien zou ik verwachten dat je na 3 dagen AB verbetering mag zien, maar gisteren legde Tigris weer zo'n stinkend plakkaat met weer bloed bij. Vanmorgend was het nog steeds diarree maar zonder bloed.

PS. Aan de mod, verplaats gerust dit topic als je denkt dat het beter ergens anders staat!
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Veraflox

Bericht door Ms Maaike »

Hoihoi,

Ik gebruik sinds zaterdag Veraflox tegen een bacteriële blaasontsteking (Mickey krijgt meteen spuitende diarree van Clavubactin, vandaar deze tweede keus). Ik zie de link tussen AB en parasieten ook niet. Juist van AB kan er diarree als bijwerking optreden omdat een AB de darmflora kan verstoren. Zeker pradofloxacine aangezien het tegen Escherichia coli effectief is. Dit zie ik nu ook bij Mickey; hij heeft sinds vanmorgen diarree. Er zit niets anders op dan pilletjes geven om de poep in te laten dikken, hij moet de kuur afmaken. Anders loopt hij het risico de blaasontsteking in volle hevigheid terug te krijgen.

Nogmaals, ik begrijp de AB tegen parasieten niet. En een AB die werkzaam is gedurende een maand... Hoe zit dat eigenlijk? Want daar heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord.

Succes met de patiënten!

P.S. Probiotica heeft geen bewezen effect. De 'goede' bacteriën worden namelijk over het algemeen onschadelijk gemaakt in de maag. Yakult bijvoorbeeld is een knap stukje marketing.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Veraflox

Bericht door Anneke_87 »

Bedankt voor je reactie.

De AB is niet meer tegen de parasieten. Volgens de labotest is hij parasietvrij. Maar na wat ik hier al in een paar topics gelezen heb, hou ik er in mijn achterhoofd rekening mee dat dit misschien ook vals negatief kan zijn, aangezien ze maar ontlasting van 1 dag hebben onderzocht. Hoewel de da zei dat de giardia normaal opgelost moet zijn met een kuur panacur. Langs de andere kant ben ik wel geneigd om dat te geloven, aangezien Thor nog steeds mooie sigaren legt en nergens last van heeft.

De da dacht dat de diarree een overgevoeligheid van zijn spijsverteringsstelsel kan zijn, als gevolg van de parasiet, met een darmontsteking (een dus bloederige diarree) als resultaat. Vandaar dus de AB. Maar ik stelde me gewoon vragen bij de soort AB, aangezien ik in de bijsluiter niets over spijsvertering tegenkwam en enkel iets over huidinfecties. Maar aangezien jij het ook gebruikt voor een blaasontsteking, maak ik me een tikkeltje minder ongerust.

Het lijkt er dus op dat ik eigenlijk pas resultaat mag verwachten als de ABkuur gedaan is en hij volledig op Hill's i/d zit. Wat dus nog een week is.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Veraflox

Bericht door Ms Maaike »

Ah ok, nu is het me wat duidelijker. Toch nog benieuwd naar de oorzaak van de darmontsteking. Tegen de diarree zou je wellicht Finidar kunnen vragen. Katzel moet niet uitdrogen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie