hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door castratenkoor »

wupsie schreef:wat verstaan jullie precies onder de cam familie? ik krijg de indruk dat jullie enit eens door hebben dat novacam en metacam ook gewoon merknamen zijn voor meloxicam..
Als je dat denkt dan heb je dus denk ik alle topics over dit onderwerp niet gelezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Brittenbolletje schreef:Onsior vind ik weer troep en heb ik slechte ervaring mee
Gewoon even benieuwd: hoezo troep en welke slechte ervaring?
sanderendiana
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2012 17:35

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door sanderendiana »

IK lees hier telkens dat, de een vind dat je beter dit dan dat medicijn kan gebruiken. dan ander vind dat je beter dat dan dit medicijn kan gebruiken.
terwijl de medicijnen die worden genoemd van de zelfde werkzame groep zijn. en vaak de zelfde bijwerkingen hebben.
Het is bij dieren net als bij mensen zo dat de ene kat beter op het ene medicijn reageert en de andere kat beter op het andere medicijn.
Een kat is vaak je beste vriend.

Mijn grootste vriend Elvis 9 jaar
Mijn kleine vriend Timo 1.5 jaar
Mijn oude vriend Tommie. Helaas overleden
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
als de FDA een waarschuwing op de verpakking zet met betrekking tot de toepassing bij katten, dan is dat een feit ..
op basis waarvan ik schrijf dat ik het een gevaarlijk rotmiddel vind en dat is mijn mening,
die niet alleen gebaseerd is op de FDA-waarschuwing, maar op de vele vaak dodelijk aflopende 'ongevallen' met meloxicam/etc die hier de afgelopen jaren op het forum binnenkwamen.

k snap iets niet, moeten sommige mensen eerst een geliefd huisdier aan een niercrisis verliezen voordat ze accepteren dat er veel betere middelen zijn... ?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Brittenbolletje »

@ Cerna


Nou ik heb dat spul eens gehad voor mijn poes. natuurlijk tegen pijn. Mijn poes deed niks meer kroop over de vloer van de pijn ze at niet meer de dronk niet helemaal niks.. helaas is het ook een NSAID dus moest 12 uur wachten vorodat ik wat anders kon geven. Het is dat ik altijd tolfedine in huis heb. Dat heb ik dus ook gegeven en daar knapte ze van op. Poes heeft dagen met de onsior gekropen over de vloer echt zielig. Dus hier werkt het niet.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door mittenslief »

ja ik gebruik tegenwoordig ook de tolfedine, vindt ik ook snel en goed werken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

er is bijvoorbeeld een opiaat dat heet buprecare en dat is een vrij zware pijnstiller.
voorheen moest je dat injecteren maar het is er tegenwoordig ook in tabletvorm.
je moet een beetje uitkijken met doseren en in het begin lager gaan zitten dan voorgeschreven.
er is een topic met alternatieven voor metacam e.d.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... am#p523709

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... am#p519340

en verder ga ik dit zoveelste topic over metacam maar mijden, er is al zo veel over uitgezocht en op een rijtje gezet en dat moet kennelijk iedere keer weer opnieuw..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Buprecare is een opiaat. Het is niet voor niks dat daar voorzichtig mee moet worden omgegaan.
Het is echt zware troep wat valt onder de opiumwet.
Ook bij dit middel moet je voorzichtig zijn bij oa nierfalen, hartaandoeningen (hartruis), luchtweg aandoeningen.
Bijsluiter:
http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=189

Alle NSAID's worden via de nieren uitgescheiden. Daarom is de contra-indicatie bij alle NSAID's nierfalen.
Dit geldt niet alleen voor NSAID's maar voor de meeste medicijnen die via de nieren worden uitgescheiden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

als je hier de bijsluiter van meloxicam naast zet dan zie je bij de contra-indicaties voor alle leden van de meloxicam-familie, dus novacam, metacam en de 'nieuw ontwikkelde' cams dat de waarschuwingen vele malen ernstiger zijn dan die bij buprecare.

de opmerking 'het is echt zware troep wat valt onder de opiumwet' komt mij als stemmingmakend over.
en het ene heeft niks met het andere te maken. morfine-achtigen vallen per definitie onder de opiumwet, so what?

buprecare lijkt mij een vrij schone pijnstiller, met overzichtelijke mogelijke bijwerkingen in de toepassing bij katten.
en ik heb er hier, net als met zijn voorganger temgesic goede ervaringen mee. alleen uitkijken met de dosis en lager dan de voorgeschreven dosis gaan zitten.
dan zie je gauw genoeg of het werkt of niet en als het werkt hoef je dus ook niet hoger te doseren.
het is er ook in tabletvorm en hoeft dus niet geinjecteerd te worden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Dat is geen stemmingmakerij.Ik werk in de apotheek als apothekersassistent (bijna afgestudeerd)
Ik weet echt wel wat buprecare (=buprenorfine) is.
Het is een erg zwaar middel wat pas gegeven wordt als andere (niet opioïden) niet (voldoende) werken bijv. als palliatieve therapie bij terminale ziekte.

En ook de werking/uitscheiding van de NSAID's zijn mij bekend.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Ik las de posts weer even terug, en toch besloten om hier weer even op te reageren. Brittenbolletje: Tolfedine is ook een NSAID, en net als Onsior remt het ook meer COX-2 dan COX-1. Het is daarom een betere NSAID dan een NSAID die COX-1 remt, want dat laatste is meer belastend voor de maag. Carprofen is nog veiliger voor de maag; carprofen grijpt namelijk nog beter in op COX-2 en laat COX-1 meer ongemoeid. Helaas heb je met een COX-2-remmer dat de kans op bloedstollingsproblemen (thrombose) toeneemt. Beide soorten NSAID's kunnen een negatieve invloed hebben op de nierwerking.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

wupsie schreef: Ik geef momenteel metacam aan mijn konijn vanwege een gebroken teen en hij krijgt het zo nodig vanwege rugklachten en als mijn katten pijnstilling moeten krijgen, geef ik ze ook vaak metacam.
een paar dingen begrijp ik niet.
het gaat bij jou over de toepassing van een middel bij een konijn.
en hij krijgt het vanwege een gebroken teen. en ook vanwege rugklachten.
metacam wordt door jou gebruikt als pijnstiller.
en verder haal je aan dat je bijna afgestudeerd apothekers assistent bent..

metacam is koortsremmend en pijnstillend. gebroken teen/rugklachten en dan een koortsremmend middel?
als een konijn het doeldier is, raadpleeg dan een konijnenforum. missch kunnen ze je daar veel beter op weg helpen en je vragen beantwoorden.
ondanks alles wat je over meloxicam hebt gelezen blijf je metacam als pijnstiller geven.. ik vermoed dat je de kans op nierfalen en de verzorging van een nierfaalkat zwaar onderschat.

net zo min als ik je opmerking/conclusie over een middel dat onder de opiumwet valt en daarom zware troep is (jouw woorden) kan volgen,
begrijp ik ook niet wat je status van bijna afgestudeerd apothekersassistente hier mee te maken heeft.
tenzij je bedoelt dat je in de apotheek van een dierenarts werkt.

een opiaat is zo zwaar als je doseert..
en het is in de dierenartsenpraktijk zeker niet zo dat het pas wordt gegeven als.. etc

... andere (niet opioïden) niet (voldoende) werken, bijv. als palliatieve (pijnstillende) therapie bij terminale ziekte (dus als verzachting/zachte dood bij zeer pijnlijk uitzichtloos lijden bij mensen..).

je gooit geneeskunde voor dieren en mensen door elkaar... en bij de doeldieren katten en konijnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

en verder haal je aan dat je bijna afgestudeerd apothekers assistent bent..
Ik ben wupsie niet hoor.
Nina-Pippi-Loes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2012 17:08

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Nina-Pippi-Loes »

Metacam is een ontstekingsremmer en pijnstiller, geen koortsremmer (staat tenminste niet in de bijsluiter)

Bij een gebroken teen en rugklachten zal het als pijnstiller bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Als apothekersassistente weet ik wel het verschil te noemen tussen NSAID en Opium.
Opium wordt niet voor niets pas als laatste middel gebruikt.

Bij katten worden verder alleen maar NSAID's gebruikt.
Je kunt ze nu eenmaal geen paracetamol geven.
Alle NSAID's zijn koortsremmend, ontstekingsremmend en pijnstillend.

Veel geneesmiddelen worden bij katten gewoon op dezelfde manier uitgescheiden als bij mensen.
Paracetamol niet, daarom mogen ze dat niet hebben.

Buprecare is buprenorfine en dat is hetzelfde stofje als wat ook bij mensen wordt gebruikt.
Ik ken dit middel dus.
Meloxicam is er ook voor mensen.
Katten krijgen zo vaak middelen die er ook voor mensen zijn.

Medicijnen werken doordat ze op bepaalde receptoren werken.
Die receptoren hebben mensen en die receptoren hebben dieren.
Deze receptoren zitten op bepaalde plaatsen door het hele lichaam.
Het ene medicijn werkt op een andere receptor (en dus op een andere plaats) dan het andere medicijn.
een opiaat is zo zwaar als je doseert..
Dit klopt dus niet.
Het is en blijft een zwaar middel


ik vermoed dat je de kans op nierfalen en de verzorging van een nierfaalkat zwaar onderschat.
Wat weet jij van mij?
Mijn kat heeft CNI. Overigens niet veroorzaakt door metacam maar door acuut nierfalen door langdurige ernstige blaasproblemen.
Plaats reactie