hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Brittenbolletje »

Onsior vind ik weer troep en heb ik slechte ervaring mee

Wat beteft tolfedine dat werkt alleen zo lang als je injectie geeft (ik dacht zelf maar 24 uur en weet niet of dat nu anders is) maar ik geef pilletjes van tolfedine.
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door wupsie »

gevonden met scholar.google.nl (openbaar dus iedereen kan hier zoeken)
zoektermen: meloxicam cat kidney

Een onderzoek uit 2007 over een dagelijkse dosis meloxicam
http://jfm.sagepub.com/content/10/3/235.short
(let op de 9e regel)
"No deleterious effect on renal function was detected in cats studied."

een onderzoek uit 2012 over de levensverwachting van oudere katten met en zonder nierfalen.
jfm.sagepub.com/content/10/3/235.short
(let op regel 11)
" Long-term treatment with oral meloxicam did not appear to reduce the lifespan of cats with pre-existent stable CKD, even for cats in IRIS stages II and III."

edit: ik zie nu dat iemand boven mij het tweede onderzoek ook heeft gevonden. Maar deze 2 onderzoeken tonen juist het tegenovergestelde aan toch? (ik heb met het vertalen enige hulp gehad van een vriendin die wel goed is in engels)
Dit zijn 2 openbare onafhankelijke onderzoeken geweest die in een vakblad gepubliceerd zijn.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Edit: Die onderzoeken beweren allebei dat het de levensduur van nierpatienten niet verkort (omdat meloxicam geen effect heeft op de nierfunctie).

Maar: aangezien er zo veel tegenstrijdige berichten zijn zou ik Onsior/Tolfedine gebruiken. Qua pijnbestrijding scoort Onsior in ieder geval beter dan meloxicam: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22227226

Trouwens, op pubmed.gov kan jij als niet-diergeneeskundestudent ook kijken. :)
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 02 nov 2012 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Zo, heb nu zelfs een studie gelezen die beweert dat chronisch nierfalen zelfs niet erger wordt in het geval van langdurig gebruik van meloxicam. Het gaat dan wel om een lage dosis en het klinische beeld van de kat moet stabiel zijn: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21906984 Ook dienen er meer studies gedaan te worden om het te bevestigen.

Hier de conclusie van bovenstaand artikel: 'These results suggest that a long-term maintenance dose of 0.02 mg/kg of meloxicam can be safely administered to cats older than 7 years even if they have CKD, provided their overall clinical status is stable. Long-term meloxicam therapy may slow the progression of renal disease in some cats suffering from both CKD and DJD. Prospective studies are required to confirm these findings.'
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Chiquita98 »

hmm wat bedoelen ze precies met: het klinische beeld van de kat moet stabiel zijn?? Dat betekent eigenlijk dat voordat je ook uberhaupt maar dit medicijn toedient dus eigenlijk eerst een grondig onderzoek moet gaan doen. Want in veel gevallen is het toch zo dat je niet altijd weet dat de nieren van je kat niet helemaal optimaal zijn?? En dan zijn dit soort medicijnen net de genadeslag om flink toe te slaan. Maar goed eerlijk is eerlijk: ik ben een leek. Maar echt onderzoeken zijn prima hoor, maar er zitten altijd veel haken en ogen aan(de mits en de maars)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Dat het klinische beeld van de kat stabiel moet zijn wil volgens mij (en ik ben een half-leek) zeggen dat er bijvoorbeeld niet een snel ontwikkelende soort kanker in de kat zit, dat de kat geen virus onder de leden heeft enzovoorts.

Maar voorgaande onderzoeken beweren dus dat meloxicam geen invloed heeft op chronisch nierfalen. Het wordt dus niet erger. Sterker nog, bovenstaande studie 'zegt' zelfs dat meloxicam een positieve invloed kan hebben op de progressie van chronisch nierfalen. Het kan dus (volgens alle studies die ik tot nu toe heb gelezen) geen 'genadeslag' toedienen.

Tot nu toe ben ik nog maar een artikel tegen gekomen over de acute situatie in de nieren en het effect van meloxicam daarop: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19566467

In bovenstaand artikel is gekeken naar de invloed van meloxicam op de glomerulaire filtratie (zegt iets over de kwaliteit van de filtreerfunctie die de nieren hebben). Conclusie: meloxicam heeft geen invloed daarop.

Ik kan overigens weinig vinden over metacam. Verschilt dat misschien ontzettend van meloxicam? Het zijn allebei NSAID's, maar verder weet ik het ook niet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

we gaan hier geloof ik de hele discussie uit de andere topics nog een keer over doen.
de ervaringen van een aantal baasjes met metacam zijn ronduit slecht tot levensbedreigend.
in zeer zeer lage dosis bij artritis werkt het pijnstillend en ontstekingsremmend, lijkt redelijk gevaarloos en vanwege die laatste ontstekingsremmende werking kan het bij chronisch nierfalen het proces dus vertragen.

je zult mij verder niet meer lezen in dit topic en iedereen die het risico wil nemen die zou nog even door een deel van topic Pluisje kunnen lezen..
de verzorging van een nierfaalkater is niet iets om lichtzinnig weg te wuiven en waarom dat risico nemen..?

en wat annet in een ander topic ooit schreef vrij geciteerd: tja, softenon was ook zo'n veilig middel en is heel erg lang - zelfs al tegen beter weten in - gepromoot..
de belangen zijn vrij groot en voor mij gelden ervaringen als die van pré-operatief bloedonderzoek en sinds de ingreep dramatisch slechte nierwaardes na de ingreep (en toediening van het middel meloxicam/metacam/novacam) en de daaropvolgende niercrisis als beter 'bewijsmateriaal' dan alle citaten..
en kijk ook nog even bij 'metacam kills' en tuurlijk kun je dat allemaal in twijfel trekken maar schrijf nooit dat er hier op het forum niet tegen gewaarschuwd is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Om ook even struvietvoer mee te nemen: ik kan je daar niet zo goed mee helpen, er zijn namelijk maar weinig 'onpartijdige' onderzoeken naar voer gedaan. Ik denk dat je het beste kan kijken naar het 'anti-struviet' of 'anti-oxalaat' bestanddeel, daar een wetenschappelijke voor vinden en daar op zoeken in pubmed. Dat kost erg veel tijd en die heb ik op het moment niet.

Overigens neem ik geen standpunt in wat betreft het gebruik van de cam-familie. Ik vind ervaringen ontzettend belangrijk, maar ook over wetenschappelijke literatuur denk ik niet lichtzinnig. De meeste wetenschappelijke literatuur is niet bevooroordeeld en dat is vaak te zien in de onderzoekswijze die ze hebben gehanteerd. Maar goed, het is veelzeggend als er in de praktijk zo veel negatieve ervaringen zijn. Hierbij moet je inderdaad wel rekening houden met dat maar weinig mensen een topic gaan maken over de fantastische werking van cam; de dingen die goed gaan daar hoor je maar weinig over.

Anyway, ik denk iedereen voor zichzelf een afweging kan maken over het gebruik. Bij twijfel niet doen, toch? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Weet je wat? Discussiëren lekker verder, ik lees niet meer mee want met welke rapporten en "bewijzen" je ook komt, ik weet wat ik weet: dat een volkomen gezonde driejarige kat na 4 weken Metacam doodziek werd. Zo ziek dat er volgens de internist nog maar een remedie was: inslapen.
Noa had geen nierfalen, Noa kreeg nierfalen. En het doet pijn om te lezen dat dit nu in twijfel wordt getrokken. Waarom denk je dat dit jou niet kan overkomen? Of hou je wel van een partijtje Russische roulette?

Ik ben zo blij dat Noa nog bij ons is en dat ze stabiel is en wanneer ik nog denk aan nu bijna 2 jaar terug: het ongeloof, het verdriet, de wanhoop, de onzekerheid want hoe lang zou ze het nog redden? En dat gun je niemand! En ook al gaat het 99 van de 100 keer goed, dan nog zeg ik: niet doen zolang er andere mogelijkheden zijn die niet zo schadelijk zijn!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Annet, ik vind het hartstikke sneu van Noa. :-( Maar ik heb alleen mijn bevindingen gepost zoals ik hierboven meldde, ik heb verder geen standpunt ingenomen. En wat ik al helemaal niet heb gedaan is betwijfelen of Noa nierfalen kreeg. :-(

Uiteindelijk zijn we het zelfs met elkaar eens; zie mijn laatst gepostte zin: 'Bij twijfel niet doen, toch?'
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door artemis »

Chiquita98 schreef:hmm wat bedoelen ze precies met: het klinische beeld van de kat moet stabiel zijn?? Dat betekent eigenlijk dat voordat je ook uberhaupt maar dit medicijn toedient dus eigenlijk eerst een grondig onderzoek moet gaan doen.
Onder 'klinisch beeld' versta ik: Direct zichtbaar (door bv een arts), zonder hulponderzoek. Zeg maar uiterlijke symptomen. Zoals in 'klinisch dood zijn', dan is er geen uiterlijk teken van leven meer: geen hartslag en geen ademhaling, maar kan er nog wel hersenactiviteit zijn wat zonder hulpmiddelen onmogelijk vast te stellen is.

Ik kan mij over deze onderwerpen (metacam en dieetvoer) totaal niet uitspreken.
Enkel dit wil ik meegeven: Wat struvietvoer betreft kunnen verschillende urineverzurende ingrediënten gebruikt worden. Veelal is dat DL-methionine, maar bv in Trovet ASD is dat ammoniumchloride. Het ene dieetvoer is dus het andere niet.
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Maaike, mijn reactie was gericht tot Wupsie.
Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

dit is wat ik van metacam/meloxicam/novacam etc. vind (en nee ik ben geen dierenarts) en dat is gebaseerd op berichten via internet, zoals
http://www.fda.gov/AnimalVeterinary/New ... 231254.htm

de Amerikaanse U.S. Food and Drug Administration FDA heeft in 2010 een extra waarschuwing op de verpakking van metacam laten zetten voor de toepassing bij katten..
de FDA is een onafhankelijke door de Amerikaanse overheid ingestelde en gecontroleerde organisatie en ze zullen dat (zeker ook gezien de financiële belangen en eventueel te verwachten claims) niet zonder onderzoek en onderliggend bewijsmateriaal hebben gedaan.

er zijn zat andere pijnstillers (zeker ook post-operatief) en hoezo een ontstekingsremmer geven als er geen sprake van een ontsteking is..?

metacam kun je niet op één hoop gooien met allerlei andere medicatie onder het motto: ieder medicijn heeft bijwerkingen..
deze bijwerkingen (nieren) zijn vrij schadelijk en die schade is onherstelbaar tot dodelijk.
bij nierschade is die schade soms niet onmiddellijk zichtbaar maar wordt wel aangericht en herstelt niet meer. en die overcapaciteit aan nierfunctie ben je dan voor goed kwijt.

er zijn positieve berichten over metacam/meloxicam en dan betreft het een kwart of minder van de aanbevolen dosis voor oraal gebruik bv bij artritis bij katten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door wupsie »

wat verstaan jullie precies onder de cam familie? ik krijg de indruk dat jullie enit eens door hebben dat novacam en metacam ook gewoon merknamen zijn voor meloxicam..

en ik trek niemand in twijfel, en ik geloof best dat er nierfalen kunnen ontstaan als bijwerking van metacam, dat staat ook in de bijsluiter. maar hier wordt gedaan of dat bijna elke kat zo is, en dat spreken de wetenschappelijke onderzoeken uit betrouwbare bronnen tegen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door mittenslief »

dhhhh....
je doet je best maar........ en gebruikt het lekker verder
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie