hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Even een opmerking bij paracetamol: dat de uitscheiding bij katten anders is dan bij mensen klopt niet. Ik denk dat je het hebt over de biologische beschikbaarheid van paracetamol. Die is bij katten namelijk 48 uur omdat ze niet kunnen glucuronideren (wat mensen wel kunnen, daarom breken mensen paracetamol veel sneller af).
ruchama schreef:Medicijnen werken doordat ze op bepaalde receptoren werken.
Die receptoren hebben mensen en die receptoren hebben dieren.
Ik snap wat je bedoelt, maar vind het een beetje kort door de bocht. Dat de juiste receptoren aanwezig zijn wil niet zeggen dat het medicijn werkt, 'simpel' genoeg omdat er veel meer processen van belang zijn. Net als wat ik hierboven typte; katten kunnen niet glucuronideren. Dit heeft volgens mij te maken met dat ze niet de juiste receptoren/enzymen/cofactoren hebben (zou ik moeten opzoeken om zeker te zijn). Mijn punt is dat je niet alle dieren aan elkaar gelijk kunt stellen, en ik vind zelf dat bovenstaande citaat dat wel suggereert (althans, voor een leek misschien).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Ruchama: ik snap niet waarom je de discussie nu weer opnieuw opstart. Een half jaar geleden (ja, ik heb een goed geheugen) gaf jij ook al aan dat jij een voorstander bent van Metacam en een tegenstander van Buprecare (heb het topic zo niet even paraat) en nu begin je weer.
Prima wanneer jij je kat Metacam wilt geven, moet je vooral doen en dan maar hopen dat Truusje niet opnieuw boven de referentiewaarde uitkomt, maar probeer ons niet te overtuigen.
Ik heb bij Noa gezien wat voor troep Metacam is en dat komt er dus gewoon niet meer in.

Zo zijn er ook mensen die hele slechte ervaringen met Felimazole hebben, terwijl mijn Cochi dit al 5 jaar zonder enig probleem krijgt. Die mensen zullen ook zeggen stop met Felimazole want het is troep terwijl ik niet snap waar ze het over hebben.

Zo maken we allemaal onze afwegingen op basis van onze ervaringen en kunnen alleen maar waarschuwen, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij degene die het haar/zijn kat moet geven.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Het omzetten van een geneesmiddel heeft allemaal ook al te maken met het uitscheidingsproces.
Veel medicijnen worden door de lever afgebroken of omgezet. De lever van katten kan paracetamol niet goed afbreken.

Dat zei ik ook al in mijn vorige bericht: Dat niet alle geneesmiddelen hetzelfde werken bij mens en dier.

Wat ik zeg over de receptoren is dat medicijnen werken omdat ze ingrijpen op receptoren, of je nou een mens of een kat bent.
Het maakt niet uit hoe die medicijnen daar komen, bijvoorbeeld doordat ze omgezet zijn door een lever of niet.
Buprenorfine werkt bijvoorbeeld in op receptoren in het centrale zenuwstelsel (ruggenmerg/hersenen). Het heeft een dempende werking.

NSAID's hebben ook weer hun eigen receptoren. Waaronder dus receptoren die de maag beschermen. Gelukkig zijn er NSAID middelen die wel op de pijn receptor werken maar niet op de receptor die een stofje afscheidt die de maag beschermd (Meloxicam bijvoorbeeld)
Ze werken niet in op de hersenen.

Een Ace remmer bijvoorbeeld werkt weer in op een hele andere receptor waardoor het ACE niet vrijkomt en de bloedvaten niet vernauwen.

Dit zijn 3 voorbeelden van hoe geneesmiddelen op verschillende plaatsen in het lichaam werken. Overal in het lichaam zijn receptoren.
Er is alleen een reactie op geneesmiddelen wanneer ze op een receptor werken.
Geneesmiddelen kunnen ook (ongewild) op meerdere receptoren werken (Dat zijn bijwerkingen)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Ik lees hier dingen over hoe makkelijk er een opioïd wordt geadviseerd.
Terwijl hier ook echt risico's aan kleven.
Een jaar geleden kreeg mijn kat problemen met de ademhaling na buprecare. Wat we toen niet wisten, nu wel, is dat ze hcm heeft. En dit middel mag dan dus niet worden gegeven.
Maar hcm geeft niet altijd een hartruis en/of lichamelijke symptomen.
Met Truusje's nierwaarden gaat nog steeds alles goed (al 3,5 jaar)

Mensen zijn vrij om een eigen beslissing te nemen. Maar het is wel goed dat ze dat doen op basis van goede informatie. Aan alle medicijnen kleven risico's.
Het is goed die risico's te benoemen. En dus is het ook goed om, ipv ze alleen aan te prijzen, de risico's van andere NSAID's en Buprecare te benoemen. Die zijn er ook. Het was echt niet leuk om mijn kat in benauwd te zien.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Nee, het uitscheidingsproces (namelijk via urine en mogelijk via ontlasting) is bij mens en kat hetzelfde. Het afbraakproces (of het omzetproces, maar net hoe je het wil noemen) gebeurt inderdaad door de lever. En dat een kattenlever heel slecht paracetamol af kan breken komt omdat een kattenlever niet kan glucuronideren (= het omvormen van stofjes zodat de metabolieten afgevoerd kunnen worden).

Nee, het is niet waar dat medicijnen alleen op receptoren aangrijpen. NSAID's werken niet op de receptoren maar op de vorming van enzymen die een rol spelen bij het ontvangen van prostaglandinen op receptoren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Nee, het is niet waar dat medicijnen alleen op receptoren aangrijpen. NSAID's werken niet op de receptoren maar op de vorming van enzymen die een rol spelen bij het ontvangen van prostaglandinen op receptoren.
En wie zorgen er voor dat deze enzymen geproduceerd worden?
Receptoren.
Nee, het uitscheidingsproces (namelijk via urine en mogelijk via ontlasting) is bij mens en kat hetzelfde.
Dat klopt inderdaad.Het afbreken is wel een eerste stap in het laten verwijderen van het geneesmiddel. In die zin bedoel ik dus dat het wordt uitgescheiden.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Ah, moest even nadenken maar je hebt gelijk. Ik raakte in de war omdat ik verschillende receptoren door elkaar haalde. Je hebt gelijk dat alle medicijnen op receptoren ingrijpen, alleen om te bepalen of het medicijn 'goed' is (zonder (veel) negatieve bijwerkingen) is het wel van belang om te weten op welke receptoren de medicijnen gaan 'zitten'. Overigens blijf ik er bij dat niet alle dieren dezelfde receptoren hebben, daarom kun je niet alles maar in elk dier stoppen om het maar zo te zeggen (en dan zijn we nu weer min of meer on-topic :-P ).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

ruchama schreef:Wat weet jij van mij?
Mijn kat heeft CNI. Overigens niet veroorzaakt door metacam maar door acuut nierfalen door langdurige ernstige blaasproblemen.
kan het zijn dat je chronisch nierfalen en acuut nierfalen door elkaar haalt?
nierfalen is een heel andere topic en chronisch nierfalen is voortschrijdend..
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html

buprecare, bv na een operatie, wordt met name toegepast bij nierfaalkatten om de nieren zoveel mogelijk te ontzien.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door ruchama »

Nee hoor, ik haal acuut en chronisch niet door elkaar.
Bij acuut nierfalen kan er blijvende schade zijn waardoor er vroeg of laat CNI ontstaat.


Het kan zijn dat buprecare bij nierfaal katten wordt gebruikt.
Maar dat betekent niet dat er geen risico´s kleven aan dit medicijn.
Ik weet niet of ze dat ook voor de dieren hebben, maar bij mensen hebben ze zelfs een anti-middel wat gegeven wordt als het mis gaat met de buprecare. Dat kan zelfs met een normale hoeveelheid gebeuren.

Info buprenorfine bij dieren:

http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NNARCOL1AL2o.php
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Dinky »

Volgens mij moet het medicijn zonder (mogelijke) bijwerkingen nog uitgevonden worden.......

Ook paracetamol bij mensen is niet onschuldig maar na verloop van tijd een aanslag op de lever. Het wordt alleen makkelijk voorgeschreven omdat het met veel medicijnen te gebruiken is. Ibuprofen is een NSAID wat bijvoorbeeld met minder medicijnen samengaat en daarom niet zomaar aangeraden.

Zo kleeft er ook nog een enorm taboe bijvoorbeeld op medicinaal gebruik van wiet voor mensen terwijl er verschillende groepen mensen enorm baat bij hebben. Dit valt ook onder de opiumwet en wordt tegengehouden door de farmaceutische industrie (natuurproduct dus valt niet aan te verdienen) terwijl is gebleken bij verschillende groepen dat het beter werkt dan de reguliere medicijnen. info cannabis bij apotheek

Zoals Cerna al aangeeft over Felimazole: bij de een werkt het wel, bij de ander totaal niet.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie